A DAF tehergépkocsik 90 éve

 Idén ünnepli fennállásának kilencvenedik évfordulóját a DAF Trucks. Az alapító van Doorne fivérek műszaki és üzleti zsenialitásának köszönhetően a kis eindhoveni kovácsműhelyből mára a világ egyik vezető tehergépkocsi-gyártója vált. Érdemes hát megismerni e fejlődés főbb mérföldköveit.

Közzétéve:

Kezdetben hegesztési és kovácsolási munkákat végzett Hub van Doorne 1928. április 1-jén egy helyi sörgyár egyik szegletében megnyitott kis eindhoveni műhelye. Az 1930-as évek elején aztán a nagy gazdasági világválság miatt a van Doorne fivéreknek profilt kellett váltaniuk, így pótkocsigyártásba kezdtek. Egyik jelentős innovációjukként az alvázakat szegecselés helyett hegesztéssel készítették, ezáltal járműveik rendkívül kis saját tömegükkel tűntek ki a piacon. Az új profilnak megfelelően a cég nevét 1932-ben megváltoztatták: Van Doorne’s Aanhangwagen Fabriek (Van Doorne pótkocsigyára), rövidítve DAF. A második világháború alatt pedig a DAF mérnökei már egy tehergépkocsi tervein dolgoztak.

Előtérben a tehergépkocsik

1949 – DAF tehérgépkocsi-alváz

Ezeket az előkészületeket aztán gyorsan kamatoztathatták, ugyanis a háború után óriási kereslet jelentkezett mindenféle szállítóeszközre. A DAF 1949 szeptemberében előállt első járóképes tehergépkocsi-alvázával, ekkor a fülkéket még különböző felépítményezők készítették. A vállalat nevét ismét meg kellett változtatni, de a rövidítés maradhatott: Van Doorne’s Automobiel Fabriek, azaz Van Doorne autógyára. Egy évvel később pedig felavattak Eindhovenben egy új tehergépkocsigyárat. Majd 1951-ben a gyártó első saját fülkéje is megjelent. Ekkortájt több katonai tehergépkocsit is megalkotott a DAF, amelyek újfajta összkerékhajtási rendszerrel kínáltak kiváló terepjáró képességet. 1955-ben pedig bemutatkozott az 1100-as, az 1300-as és az 1500-as típus a polgári járművek sorában.

1950-es évek – DAF tehérgépkocsigyár

1952 – DAF YA328 katonai teherautó

1950 – DAF T60 – Az első DAF teherautó vezetőfülkével

1957 – DAF 2000

1957 – DAF 15-ös széria – DAF Torpedo

Fontos innovációk

Az 1950-es évek második felében elérkezett az ideje, hogy a DAF a motorok gyártását is saját kézbe vegye. Az 1957-ben átadott üzemben eleinte Leyland-licenc alapján készültek az erőforrások, ám rövidesen megjelentek a saját fejlesztésű egységek is. Két évvel később a DAF a piacon az elsők között bemutatta turbófeltöltős dízelmotorját. Sőt, 1958-tól már a tengelyek is házon belül készültek. A holland gyártó 1962-ben kihozta a 2600-as tehergépkocsit, amelyet a nemzetközi fuvarozás anyjának is hívtak. Az első billenthető fülkék 1968-ban jelentek meg a DAF kínálatában, és az F1600-2200 típusok már ilyennel kerültek piacra. Említést érdemelnek a DAF személyautók is, amelyek forradalmi újdonsága a fokozatmentes automatikus sebességváltó volt.

1959 – Turbófeltöltős dízelmotor

1972 – DAF 2600 billenős teherautó

Egyre nagyobb és erősebb tehergépkocsik

Az 1970-es évek elejét sújtó olajválságra ismét egy innovációval válaszolt a DAF, 1973-ban bevezette a világ első töltőlevegő-hűtéses tehergépkocsi-motorját az új, 2800-as típusban. Az 1980-as években továbbfejlesztették a befecskendezőrendszert és az égéstér formáját, így megszületett a legendás ATi (Advanced Turbo intercooling – fejlett turbófeltöltés és töltőlevegő-hűtés) motorok generációja. Majd a DAF felvásárolta a Leyland tehergépkocsi-gyárát, és azóta is itt készül az LF típus. Ugyanebben az évben mutatkozott be a rendkívül tágas Space Cab fülke is, amelyet 1994-ben a még magasabb Super Space Cab követett.

1973 – A világ első töltőlevegő-hűtéses tehergépkocsi-motorja

1985 – A DAF bemutatja a Space Cab-ot

A közelmúlt haszongépjárművei

A kilencvenes évek elején komoly nehézségekkel kellett szembenéznie a vállalatnak, de 1993-ban  DAF Trucks N.V. néven sikerült talpra állnia, 1996-ban pedig az amerikai PACCAR cégcsoport tagjává vált. Egy évvel később már meg is jelent a 95XF típus, amelyet 2005-ben az XF105 váltott fel. Persze közben a CF és az LF is lépést tartott a korral. Az Euro VI-os motorok bevezetése terén szintén élen járt a DAF, amely 2015-ben az egymilliomodik tehergépkocsi megszületését ünnepelhette. Tavaly óta pedig továbbfejlesztett hajtáslánccal növeli tovább népszerűségét az LF, a CF és az XF tehergépkocsi, méltán folytatva a van Doorne fivérek szellemi örökségét.

1994 – DAF Super Sapce Cab

 





Megosztom másokkal

TRUCK NEWS

Előny a négyzeten

Már ma is többféle tisztán elektromos zárt furgon sorakozik a VIARENT bérautó-kínálatában, a bérautók specialistája azonban hallgatva az idők szavára tovább bővíti villanypalettáját. Feltétlenül érdemes hát végiggondolni, vitathatatlan környezetvédelmi erényeik mellett milyen gazdaságossági előnyökkel szolgálhatnak…

Globális játékos

Kőkemény pickup, elnyűhetetlen terepjáró, masszív és megbízható teherautók. Ennyi? Korántsem! Noha a Delta-Truck Kft. palettájára tekintve is egyből látható, hogy az Isuzu márka Európában közismert kínálata sem éppen szűkös – a több mint kilencven esztendős…

Nehézsúlyban is biztonságosan

Hatalmas kerekeken és súlyos rakományokkal robogó, leginkább tehervonatra emlékeztető kamionkonvojok – és napi szinten súlyos balesetek. Ki ne rettent volna már meg egyszer-egyszer a szemből elhúzó vagy épp közvetlenül mellettünk dübörgő, negyventonnás szerelvényektől? Miután az…

Az új transporter

Úgy tartja a hagyomány, hogy valamikor közvetlenül a háború után egy holland üzletember, bizonyos Ben Pon, a Volkswagen wolfsburgi gyárába látogatott, hogy a Bogár exportjáról tárgyaljon. A gyárudvaron helyben barkácsolt kis targoncára lett figyelmes, a…

Kishaszonjárművel is biztonságban

Korunk kaotikus közlekedési viszonyait nap mint nap megtapasztalva aligha meglepő, ha vonakodva adjuk fel modern személyautóink biztonságát. Amennyiben egy impulzusos bútorvásárlást követően magánemberként egy ismeretlen bérelt kishaszonjárműbe kell pattanni, akkor sem szeretnénk lemondani erről a…