Biztosan biztonságban vezet?

Sajnos a közúti ellenőrzési statisztikák azt mutatják, hogy a tehergépkocsi-vezetők körében még mindig jelentős arányt képviselnek azok, akik nem használják szabályosan a biztonsági övet vezetés közben. Holott a biztonsági öv ezekben a járművekben is az első számú életmentő eszköz. Emellett még mindig sokan vezetnek kézben tartott mobiltelefonnal, ami szintén számottevő kockázati tényező. Az alábbiakban ezt a két témát járjuk körbe a közlekedésbiztonság szempontjából.

Közzétéve:

Évente többször tart kiemelt ellenőrzési akciót a magyar rendőrség az utakon, amely során a biztonsági öv szabályos viselésére és a vezetés közbeni mobiltelefon-használatra is kiemelt figyelmet fordítanak. Ezek statisztikai adatai is alátámasztják, hogy még mindig sokan fittyet hánynak ezekre a szabályokra, köztük a hivatásos tehergépkocsi-vezetők is. Persze nem csak ezek a kimutatások beszédesek. Elég az utakon közlekedve megfigyelni, hogy valóban sok teherautó-sofőr teste előtt nem fut keresztben a fekete vagy egyéb színű heveder. Ha pedig a sávjukból folyamatosan kilépő, kígyózva haladó tehergépkocsik vezetőit megnézzük, legtöbbször mobiltelefont tartanak a kezükben, amelyen sms-t olvasnak vagy írnak, közösségi oldalakat böngésznek vagy egyéb műveleteket végeznek.

Az öv a legfontosabb életmentő eszköz

Sokaknak téves biztonságérzetet ad, hogy jóval a személyautók tetejének szintje felett egy hatalmas, masszív, akár negyven tonna összgördülőtömegű jármű volánja mögött ülnek a fülke tágas terében. Úgy gondolják, hogy ott nem érheti baj őket, ezért nem szükséges becsatolniuk a biztonsági övet. Való igaz, hogy egy személyautóval vagy kishaszonjárművel ütközve nem fenyegeti őket nagy veszély ott fent az elefántcsonttoronyban. Csakhogy a tehergépkocsik sokszor egy másik teherautóval vagy autóbusszal ütköznek, amikor már nem érvényesül az erőfölényük. Sok esetben pedig elhagyják a pályát és árokba borulnak vagy valamilyen műtárgynak, például hídlábnak ütköznek. Ilyenkor már jelentősebb sérülésveszélynek vannak kitéve a teherautó-vezetők, és bizony életmentő lehet az öv helyes használata. Ez egyrészt megakadályozza, hogy a ütközéskor a műszerfalnak, illetve a szélvédőnek vágódjanak, boruláskor pedig megvédi őket attól, hogy az ülésből kiesve elszabadult testként csapódjanak szerteszét a fülkében. Aki arra számít, hogy majd erősen megkapaszkodva rögzíti magát az ülésben, az bizonyára nincs tisztában azzal, hogy ütközés során a gravitációs gyorsulás akár negyvenszerese is felléphet egy járműben. A kételkedőknek érdemes videómegosztó felületeken rákeresniük kamionbaleseteket rögzítő belsőkamerás felvételekre.

A telefon leköti a figyelmet és a kezet

Autópályán nehéz-teherautóval közlekedni legtöbbször valóban ingerszegény és monoton tevékenység. Az adaptív sebességtartó automatika gyorsítással és lassítással elvégzi a sor követését, a sávelhagyásra figyelmeztető pedig idejében szól, ha a jármű készül elhagyni a sávját. Sokan ilyenkor a mobiltelefonjukhoz nyúlnak, hogy kihasználják, illetve elüssék az időt. Előfordul persze, hogy az irányítójukkal kommunikálnak sms-ben, ám ez sem mentség a telefon kézben tartott használatára. Míg egyesek egyszerűen csak lusták Bluetooth-on keresztül összekapcsolni a telefonjukat a jármű kihangosító rendszerével vagy beszerezni egy headsetet, és ezért telefonálnak kézben tartott készülékkel. Azért veszélyesek ezek a tevékenységek, mert a közlekedési balesetek váratlanul és gyorsan történnek. Gondoljunk csak bele, ha előre lehetne tudni egy baleset bekövetkezését, akár csak 4-5 másodperccel, akkor az jó eséllyel nem is történne meg! A mobiltelefon használatakor pedig a járművezetők átlagosan 2-4 másodpercre elveszik a tekintetüket a forgalomról, illetve az útról. Ez 90 kilométer/óra sebességnél 50-100 méter vakon vezetést jelent! Ráadásul a telefon lefoglalja a sofőr egyik kezét, holott egy vészhelyzetet elhárító manőver kizárólag a kormánykereket két kézzel fogva kivitelezhető eredményesen. Nem véletlenül tiltja a KRESZ vezetés közben a telefon kézben tartott használatát, és Hollandiában már egy olyan kamerás rendszert is kifejlesztett a hatóság, amellyel hatékonyan ellenőrizhető ez a szabálysértés.

Akármennyire nagy és nehéz járművet vezet valaki és akármennyire rutinosnak, tapasztaltnak érzi magát több millió kilométerrel a háta mögött, minden esetben azt tanácsoljuk, hogy szabályosan kösse be magát a biztonsági övvel és legfeljebb kihangosítóval, illetve a lehető legrövidebb ideig használja a telefonját vezetés közben. Ezzel valóban jelentős lépést tesz a biztonságosabb közlekedés felé.





Megosztom másokkal

TRUCK NEWS

A hatékonyság bajnokai

Megjelenésük óta több neves szakmai díjat elnyertek, illetve számos összehasonlító teszten győzelmet arattak kiváló üzemanyag-fogyasztásukkal az új generációs DAF tehergépkocsik. Ezek tapasztalataiból merítve az eindhoveni gyártó bevezette az Efficiency Champion felszereltségi csomagot, amellyel az új…

A digitalizálás erejével

Több ponton is jelentősen megújul idén a Volkswagen Crafter, hogy lépést tartson a korral, illetve megfeleljen a nyáron életbe lépő új biztonsági előírásoknak. Ennek keretében teljesen új műszerfalat, digitális műszerpanelt, korszerű információs és szórakoztatórendszert, valamint…

Visszatért legendák

Két közel negyvenéves Mercedes-Benz NG 2636 6×6 teherautó is sikeresen teljesítette idén a világ legkeményebb terepversenyeként ismert Dakar-ralit a veterán járműveknek kiírt Dakar Classic Rally kategóriában. Mindkét csillagos tehergépkocsi annak idején dakaros szervizautóként kezdte pályafutását,…

Kettő az egyben

Újabb taggal bővül a Ford Pro villamosított kishaszonjárműveinek kínálata, ugyanis leleplezték a harmadik generációs Transit Connect kompakt kisáruszállító külső forrásról tölthető hibrid változatát is. A modell az akár 110 kilométeres elektromos hatótávolság és az egyenáramú,…

Kamerák a tükrök ellen

Egyre több teherautó-gyártó kínálatában jelenik meg a tükröket helyettesítő kamerás rendszer, amely igen vegyes véleményeket és érzéseket vált ki a járművezetőkből. Aki még nem próbálta, általában elutasítja vagy legalábbis idegenkedik tőle. Aki már használja és…

Bűvös hetes

Megkezdődött az új generációs Volkswagen Transporter előértékesítése Németországban. Az újdonság a megújult külső és a vadonatúj digitális műszerfal mellett számos korszerű vezetéstámogató rendszert és kényelmi funkciót, nagyobb rakteret, illetve teherbírást, valamint többféle belső égésű és…

Ne szalassza el a legjobb ajánlatainkat

Iratkozzon fel hírlevelünkre és tájékoztatjuk akcióinkról, újdonságainkról.

Tovább a feliratkozásra