Csendes csőrös
Újabb fontos állomásához érkezett a Toyota és a Hino együttműködése a hidrogénnel működő üzemanyagcellás hajtású nehéz-tehergépjárművek kifejlesztése terén. A 25 tonna össztömegű, háromtengelyes, dobozos elosztó tehergépkocsi prototípusának néhány hónappal ezelőtti bemutatása után ugyanis most egy nyerges vontatóról is lerántották a leplet. A jármű felépítése, illetve megjelenése alapján le sem tagadhatnák, hogy elsősorban az észak-amerikai piacot vették célba ezzel az alternatív hajtású jövevénnyel.
Ma már Észak-Amerikában is egyre nagyobb figyelmet kapnak a fosszilis üzemanyagokhoz képest alternatív hajtású gépjárművek, élükön az elektromos üzemmóddal. Nem kivétel ez alól a tengerentúli besorolás szerint 8-as össztömegosztályú (Class 8), azaz nehézkategóriás tehergépkocsik piaca sem. Csakhogy a külső forrásból tölthető akkumulátorokkal működő elektromos teherautók a saját tömeg, a hatótávolság és a töltési idő igen korlátozott háromszögében a technika jelen állása szerint csak rövidebb távú fuvarfeladatok ellátásra felelnek meg. Ugyanakkor a hidrogént használó üzemanyagcellás elektromos járművek, akár a nehéz-tehergépkocsik is, a dízelüzemű testvéreikhez mérhető használati jellemzőket biztosítanak, így akár hosszú távú fuvarozásra is alkalmazhatók.
Kiterjedt tapasztalatok
A Toyota több mint húsz éve foglalkozik az üzemanyagcellás megoldások fejlesztésével, hosszabb távú elképzeléseiben pedig a hidrogénalapú társadalom víziója is szerepel. A japán gyártó így ma már a terület egyik élenjárója, aminek ékes példája az évek óta sorozatgyártású Mirai személyautó. A vállalat emellett üzemanyagcellás áramfejlesztőket, autóbuszokat, elosztó tehergépjárműveket és vasúti járműveket is fejleszt.
Kisteherautó bérlés
Közös erővel
Ennek eredményeként az idén október elején megszületett együttműködési megállapodás értelmében a Hino új XL sorozatán alapuló, háromtengelyes, csőrös felépítésű nyerges vontatóhoz a Toyota szolgáltatja majd az üzemanyagcellás hajtásláncot. A két japán vállalat még nem tett közzé műszaki adatokat, csupán annyit árult el, hogy a jármű csendes és erős lesz, kipufogójából pedig semmi egyéb nem távozik majd, mint tiszta vízgőz. A tervek szerint az üzemanyagcellás nyerges vontató első bemutatópéldánya 2021 első félévében készül el.