Csőrős felzárkózás
Tizenöt év holland uralom után tavaly a hazai piacon átvette az első helyet a Volvo FH a nehéz-teherautók értékesítési versenyében. A svéd nyerges vontató a Viarent flottájának is népszerű példánya, a típus sok szempontból alaposan megújult az elmúlt időszakban. Ezek a változások a jellemzően konzervatívabb észak-amerikai piacra is eljutottak, és a teljesen új Volvo VNL csőrősben testesültek meg.
Jól szemlélteti azt, milyen más odaát minden, hogy ezzel a típussal váltanak 24 voltos rendszerre, eddig az elektromos rendszer 12 voltos volt. Az első I-Shift automatizált váltót is csak 2007-ben, azaz hat évvel az európai debütálása után mutatták be az óceán túlpartján. Szerencsére ezek a szerkezetek mára odaát is elvették a felezős tartományváltók kenyerét, hiszen ma már mindenki megélhetése szempontjából fontos az üzemanyag-fogyasztás. Az új nemzedékben amúgy harminc százalékkal gyorsabban kapcsol az automatizált váltó, ami mind a takarékosság, mind a menetdinamika szempontjából fontos előrelépés.
Természetesen a legnagyobb megtakarítás az új formának köszönhető, amely számtalan trükkel igyekszik simulékonyabb haladást biztosítani. Ragasztott és ívelt a hatalmas szélvédő, amely egyúttal jobb kilátást is biztosít. Szintén az aerodinamika követelte ki a turbulenciát okozó területek, így például a kerékjárati ívek szabad felületeinek csökkentését. Emellett a fülke és a félpótkocsi között kisebb távolság előnyeit is igyekeznek tudatosítani a felhasználókban. Ezek a törekvések nem újak a gyártó fegyvertárában, hiszen 1996-ban mutatták be az első, kifejezetten a tengerentúli piacra gyártott VN típust, amely már akkor kitűnt a vetélytársak közül a kifejezetten kedvező légellenállású kialakításával. Ezt, az azóta kétszer alaposan felfrissített első nemzedéket váltotta le az új VNL.
Teljesen üres lappal kezdték az újdonság tervezesét, az újdonságban hatévnyi munkája fekszik az észak-amerikai fejlesztőcsapatnak. Éppen ezért igyekeztek jövőbiztosra kialakítani, felkészítették a következő évtized kihívásaira is, ez az új platform alkalmas az akkumulátoros elektromos és az üzemanyagcellás hajtásláncok, valamint a hidrogéntüzelésű belső égésű motorok fogadására is. Sőt, az eljövendő önvezető rendszerek otthonául is szolgálhat majd.
Hat alapváltozat – 300, 440, 640, 660, 840 és 860 – elérhető és négy felszereltségi szint. Ne tévesszen meg senkit a csúcsváltozat típusjelzése, a szám arrafelé nem a motorteljesítményre, hanem a fülkevariánsra utal. Az általunk is jól ismert D13 dolgozik a csőr alatt, amely 405–500 lóerő teljesítménnyel választható. A motor nálunk is bevezetett újításait kapta meg ez is, többek között módosított égéstér, átdolgozott befecskendezés, változó szállítási teljesítményű olajszivattyú, valamint továbbfejlesztett energia-visszanyerő turbina (turbo compound) és turbófeltöltő jellemzi.
A Volvo legendás elektromos kormányrásegítője aktív sávtartással segíti az autópályák mérföldjeinek végtelen fogyasztását. Az oldalszélkorrekció mellett az úthibákat is kiszűri, sőt még egy defekt esetén is egyenesen tartja a járművet. Az aktív biztonsági arzenál automatikus vészfékrendszerrel, vészhívóval és holttérfigyelővel bővült. A vadonatúj fülkegyártó üzemben készülő nagyszilárdságú acél fülkébe oldalsó függönylégzsák és akár utasoldali légzsák is rendelhető.
Az üresjárati motorleállításhoz akkumulátorról működő álló helyzeti légkondicionálót is kínálnak, hogy a motor felesleges járatásával is takarékosabban és tisztábban üzemelhessen. Ehhez csatlakozva jobb szigetelést kapott a fülke. A fedélzeti életet segíti, hogy a hátsó részben egyetlen kezelőpanelről minden fontos funkció elérhető. A hűtőszekrény nagyobb térfogata is örömmel kihasználható, hiszen a felhajtható felső ágy jóvoltából az étkező jobban és könnyebben megközelíthető.
A hazai modellekből is ismerős digitális műszeregység és digitális tükrök a USA piacán is megjelentek. Érdekesség, hogy a kamerák karjai mellett aprócska hagyományos tükröket is megtartottak az ajtókon. Természetesen digitális szolgáltatások egész sorát is kínálják az új Volvo VNL nyerges vontatókhoz, az applikáció segítségével dokumentált indulás előtti ellenőrzéstől a flottamenedzsmenten át a prediktív karbantartásig. A felsorolt újdonságok jóvoltából összesen tíz százalékkal takarékosabb elődjénél. Tehát keveset fogyaszt, és igyekszik is megőrizni, megőriztetni ezt a jó szokását. Aki ennél is nagyobb biztonságban szeretné tudni cége pénzügyeit, annak a bérletet ajánlhatjuk. Sajnos az Amerikai Egyesült Államokban nem, de Magyarországon, valamint Csehországban, Szerbiában és Szlovákiában is várjuk szeretettel a Viarent valamelyik telephelyén, amennyiben egy Volvo nyerges vontatót a lehető legnagyobb pénzügyi biztonság mellett szeretne üzemeltetni. Az már csak hab a tortán, hogy minálunk a csúcsmodell Volvo FH16 780 esetében az a szám valóban 780 lóerőt jelent!