Duplán alternatív

Idén június elején Barcelona városában, a 2023-as Közösségi Közlekedési Világ-csúcstalálkozón (Global Public Transport Summit 2023) mutatta be a Mercedes-Benz az üzemanyagcellás elektromos hajtású eCitaro fuel cell városi autóbuszt. Ez a már sorozatgyártású modell a viszonylag nagy hatótávolságával, rövid tankolási idejével és mindemellett nagy utaskapacitásával hosszabb távú járatokra is kiválóan megfelel.

Közzétéve:

Közismert jelenség az akkumulátoros elektromos autóbuszok esetében, hogy nagy hatótávolság eléréséhez több akkumulátort kell beépíteni a járműbe, ám ez nemcsak a beszerzési árat növeli számottevően, hanem a töltési időt és a saját tömeget is, csökkentve az utaskapacitást. Ezt az ellentmondást oldhatja fel a hidrogénnel működő üzemanyagcellás hajtás, amelynél elegendő hatótávolság mellett a belső égésű motorral hajtott változatokéval vetekszik a tankolási idő és a saját tömeg, ezáltal a szállítható utasok száma is. Így az üzemeltetőknek nem kell gondoskodniuk műszak közbeni töltésről, illetve nem kell a minimálisan szükségesnél több buszt beállítaniuk egy-egy járatra. A Mercedes-Benz ennek jegyében elsők között mutatta be üzemanyagcellás városi autóbuszát, az eCitaro fuel cell modellt.

Kettős üzemű villanybusz

Az idén júniustól sorozatgyártásban készülő csuklós változat körülbelül 350 kilométert tehet meg egy huzamban, miközben 128 férőhelyet kínál. A modell alapvetően egy külső forrásról tölthető akkumulátoros elektromos hajtású busz, amelynél a 60 kilowatt teljesítményű üzemanyagcella hatótávnövelőként szolgál a lítium-nikkel-mangán-kobalt-oxid (NMC 3) akkumulátorcsomag menet közbeni töltésével. Miközben egy fejlett elektronikus vezérlőrendszer mindig a lehető legjobban igyekszik ötvözni a tisztán akkumulátoros és az üzemanyagcellával támogatott működést. Az eCitaro fuel cell vegyes hajtási megoldásának egyik előnye, hogy a hálózati áram jellemzően olcsóbb, mint a hidrogén. Másrészt a szokványos üzemanyagcellás hajtásláncokkal szemben nem csupán egy kis puffertárolót használ, hanem egy nagy kapacitású akkucsomagot, így több fékenergiát tud rekuperálni. Végül, de nem utolsósorban a 392 kilowattóra kapacitású energiatároló például hegyi útvonalakon hosszú távon is tartósan nagy hajtási teljesítményt biztosíthat. Az üzemanyagcellákat és az akkumulátorokat pedig úgy helyezték el a csuklós buszon, hogy a tömegeloszlás a legnagyobb utaskapacitást tegye lehetővé.

Sikeresen vett próbatételek

Természetesen a sorozatgyártás megkezdése előtt az eCitaro fuel cell modellnek is számos tartóssági és működési tesztet kellett teljesítenie, különös tekintettel az új üzemanyagcellás és hidrogénellátó rendszerre. Például a hidrogéntartályok tűz-, ütközés- és hőállóságát is próbára tették az ENSZ-EGB 134. sz. rendeletével összhangban. Az összes részegységet, beleértve a tetőn kialakított rögzítőrendszert is, rezgésvizsgálatnak és ütközési tesztnek is alávetették. Az új hőmenedzsmentrendszert pedig szélsőségesen forró és hideg körülmények között is próbálták.

Maximális támogatás

Persze a Daimler Buses szakemberei az eCitaro fuel cell üzemeltetőinek is teljes körű szaktanácsadási szolgáltatást nyújtanak, továbbá a töltőinfrastruktúra kiépítésével, valamint töltés- és flottamenedzseléssel is a rendelkezésükre állnak. A buszok üzemelésének távfelügyeletéhez a Daimler Buses Európában elsők között kínálja a TiGR virtuális adatkezelési felületet. Ennek segítségével a vegyes flottát üzemeltetők is egységes adatbázist használhatnak az egész flottájukhoz. Az üzemelési adatok átfogó kiértékeléséhez pedig az Omniplus On weboldal számos funkciót biztosít az energiafogyasztás figyelésétől a valós idejű távdiagnosztikáig. Továbbá oktatások és szervizszerződések is kiegészítik a szolgáltatások sorát, hogy az üzemeltetőknek a lehető legkönnyebb dolguk legyen a duplán alternatív hajtású eCitaro fuel cell modellek flottába illesztésével.





Megosztom másokkal

TRUCK NEWS

Sétagalopp vele a munka

Bemutatta a Daimler Truck japán leányvállalata, a Fuso az évtizedek óta igen sikeres Canter kisteherautó legújabb generációját. A típus az új biztonsági és kényelmi funkciók mellett további konfigurációs lehetőségekkel bővült, és mindez persze az akkumulátoros…

Eskü’ gyári!

Úgy néz ki a Volkswagen Caddy Edition, mintha egy tuningműhelyből gördült volna ki, pedig ez csak a Volkswagen Haszonjárművek legújabb különleges kiadása. Az ízléses optikai tuning a kisáruszállító kivitelekhez is éppúgy elérhető, mint a családi…

Pillantás a jövőbe

Napjainkban a haszonjárműiparban három terület mozgatja leginkább a fenntartható jövőt célzó fejlesztéseket: a tisztán elektromos hajtás a károsanyag-kibocsátás csökkentéséért, az önvezetés a közlekedésbiztonság fokozása érdekében és a digitalizáció a hatékonyabb üzemeltetés támogatására. Ezek közül az…

Dobogós célkitűzések

Minden korábbinál gyorsabb ütemben változik a világ és vele együtt az igényeink is. Erre reagált kiemelkedő rugalmassággal a Delta-Truck Kft., amikor bevezette a Ford Trucks Rent szolgáltatást. Ennek részleteiről, valamint az új Ford F-Line típusról…

Korlátok nélkül

Jelentősen kibővítette tisztán elektromos hajtású teherautóinak kínálatát az MAN, amelyet az idei IFAT kommunális szakkiállításon mutatott be. Az eTGX és eTGS ezáltal már fülke-alvázként is sokféle tengelytávolsággal, fülkével, motorteljesítménnyel, akkumulátorcsomaggal, töltőcsatlakozó-elhelyezéssel és az adott alkalmazáshoz…

Belső égésű alternatívák

Más gyártókkal egyetértésben a Volvo Trucks is régóta azt vallja, hogy nem lehet egyetlen alternatív hajtási móddal földrajzi és felhasználási értelemben is minden téren kiváltani a mai dízelmotorokat. Ehelyett az összes életképes alternatívára szükség lesz,…

Ne szalassza el a legjobb ajánlatainkat

Iratkozzon fel hírlevelünkre és tájékoztatjuk akcióinkról, újdonságainkról.

Tovább a feliratkozásra