concorda project önvezető teherautók konvoja

Egymással csevegő járművek

Elengedhetetlen lesz a teljesen önvezető járművek biztonságos közlekedéséhez, hogy ne csak a saját érzékelőik információi alapján igazodjanak a különféle forgalmi helyzetekhez, hanem az egymás közelében tartózkodó gépkocsik egymással is kommunikáljanak. Fontos lépés ennek megvalósításához, hogy a CONCORDA innovációs projekt közúti tesztjein háromféle adatkommunikációs rendszer is kiválóan megfelelt a szigorú biztonsági követelményeknek.

Közzétéve:

Már jelenleg is világosan látszik, hogy a közúti gépjárművek önvezető funkcióinak megbízható működéséhez alapvető fontosságú lesz a gyors és biztonságos adatkommunikáció a közlekedés résztvevői között. Hiszen ez sokkal több információt szolgáltat az automatizált rendszereknek, így például jóval korábban felkészülhetnek egy fékezésre, akár vészfékezésre vagy bármilyen veszélyes helyzet sikeres elhárítására.

Első a biztonság

A Bosch, az Escrypt, a Kapsch, a Nokia és a Telekom által három és fél évig folytatott CONCORDA projekt ebből kiindulva arra kereste a választ, hogy milyen eszközökkel és hogyan biztosítható stabil, folyamatos, valamint biztonságos adatátadás az egymáshoz viszonylag közel haladó járművek között. A kutatás során rendkívül szigorú követelményeket fogalmaztak meg arra vonatkozóan, hogy illetéktelen felek ne avatkozhassanak bele a kommunikációs hálózat működésébe. Ezenkívül az is alapvető elvárást jelentett, hogy a hálózat lefedettségétől, illetve jelerősségétől függetlenül megszakítás nélkül rendelkezésre álljon a gyors és megbízható adatkommunikáció, akár még alagutakban is.

Mindegyik rendszer sikeresen megfelelt

A teszteket közúti forgalomban, autópályákon végezték konvojban haladó tehergépjárművekkel. A szerelvények menet közben például gyorsításra és fékezésre vonatkozó adatokat osztottak meg egymással három különféle kommunikációs csatornán keresztül. Ez a három pedig nem más, mint a wifi-alapú közvetlen adatközlés (ITS-G5), a cellaalapú közvetlen adattovábbítás (LTE-V2X PC5) és a mobilhálózaton keresztüli közvetett kommunikáció (LTE). Ez utóbbi azért közvetett, mert az elöl haladó tehergépkocsiból származó jelet az LTE-hálózat először egy szerverre küldte el, majd onnan továbbította a konvoj többi résztvevőjének.

Több mint megfelelők

A vizsgálatok során mindegyik rendszer várakozásokon felül teljesítette az adatbiztonságra vonatkozó szigorú követelményeket. A tesztek azt mutatták, hogy a két közvetlen kommunikációs csatorna a nagy átviteli sebessége révén elsősorban az ötszáz méter sugarú körön belüli feladatokhoz alkalmas, mint például egy vészfékezést üzenő információ továbbításához. Míg a közvetett kommunikáció akár háromezer méter távolságig is megfelelően használható arra, hogy a közlekedés más résztvevőitől vagy az infrastruktúrától eredő adatokkal egészítsék ki a jármű saját adatait. Ezáltal bonyolultabb önvezető funkciók is megvalósíthatók. Napjainkban már az új tehergépkocsik többségébe gyárilag beépítik az LTE fedélzeti egységet a telematikai rendszerek részeként. Ha emellé még valamelyik közvetlen csatornát is társítják, akkor a két technika közösen megbízható adatátvitelt garantál. A CONCORDA projektben részt vevő vállalatok pedig ezeket a lényeges teszteredményeket is felhasználják majd az önvezető funkciók és a gépjárművek kommunikációs megoldásainak fejlesztésekor. Mindezek segíthetnek a közeljövőben tovább fokozni a közúti közlekedés fenntarthatóságát, azaz biztonságát, hatékonyságát és kényelmét.

concorda project önvezető teherautók konvoja

 





Megosztom másokkal

TRUCK NEWS

A hatékonyság bajnokai

Megjelenésük óta több neves szakmai díjat elnyertek, illetve számos összehasonlító teszten győzelmet arattak kiváló üzemanyag-fogyasztásukkal az új generációs DAF tehergépkocsik. Ezek tapasztalataiból merítve az eindhoveni gyártó bevezette az Efficiency Champion felszereltségi csomagot, amellyel az új…

A digitalizálás erejével

Több ponton is jelentősen megújul idén a Volkswagen Crafter, hogy lépést tartson a korral, illetve megfeleljen a nyáron életbe lépő új biztonsági előírásoknak. Ennek keretében teljesen új műszerfalat, digitális műszerpanelt, korszerű információs és szórakoztatórendszert, valamint…

Visszatért legendák

Két közel negyvenéves Mercedes-Benz NG 2636 6×6 teherautó is sikeresen teljesítette idén a világ legkeményebb terepversenyeként ismert Dakar-ralit a veterán járműveknek kiírt Dakar Classic Rally kategóriában. Mindkét csillagos tehergépkocsi annak idején dakaros szervizautóként kezdte pályafutását,…

Kettő az egyben

Újabb taggal bővül a Ford Pro villamosított kishaszonjárműveinek kínálata, ugyanis leleplezték a harmadik generációs Transit Connect kompakt kisáruszállító külső forrásról tölthető hibrid változatát is. A modell az akár 110 kilométeres elektromos hatótávolság és az egyenáramú,…

Kamerák a tükrök ellen

Egyre több teherautó-gyártó kínálatában jelenik meg a tükröket helyettesítő kamerás rendszer, amely igen vegyes véleményeket és érzéseket vált ki a járművezetőkből. Aki még nem próbálta, általában elutasítja vagy legalábbis idegenkedik tőle. Aki már használja és…

Bűvös hetes

Megkezdődött az új generációs Volkswagen Transporter előértékesítése Németországban. Az újdonság a megújult külső és a vadonatúj digitális műszerfal mellett számos korszerű vezetéstámogató rendszert és kényelmi funkciót, nagyobb rakteret, illetve teherbírást, valamint többféle belső égésű és…

Ne szalassza el a legjobb ajánlatainkat

Iratkozzon fel hírlevelünkre és tájékoztatjuk akcióinkról, újdonságainkról.

Tovább a feliratkozásra