concorda project önvezető teherautók konvoja

Egymással csevegő járművek

Elengedhetetlen lesz a teljesen önvezető járművek biztonságos közlekedéséhez, hogy ne csak a saját érzékelőik információi alapján igazodjanak a különféle forgalmi helyzetekhez, hanem az egymás közelében tartózkodó gépkocsik egymással is kommunikáljanak. Fontos lépés ennek megvalósításához, hogy a CONCORDA innovációs projekt közúti tesztjein háromféle adatkommunikációs rendszer is kiválóan megfelelt a szigorú biztonsági követelményeknek.

Közzétéve:

Már jelenleg is világosan látszik, hogy a közúti gépjárművek önvezető funkcióinak megbízható működéséhez alapvető fontosságú lesz a gyors és biztonságos adatkommunikáció a közlekedés résztvevői között. Hiszen ez sokkal több információt szolgáltat az automatizált rendszereknek, így például jóval korábban felkészülhetnek egy fékezésre, akár vészfékezésre vagy bármilyen veszélyes helyzet sikeres elhárítására.

Első a biztonság

A Bosch, az Escrypt, a Kapsch, a Nokia és a Telekom által három és fél évig folytatott CONCORDA projekt ebből kiindulva arra kereste a választ, hogy milyen eszközökkel és hogyan biztosítható stabil, folyamatos, valamint biztonságos adatátadás az egymáshoz viszonylag közel haladó járművek között. A kutatás során rendkívül szigorú követelményeket fogalmaztak meg arra vonatkozóan, hogy illetéktelen felek ne avatkozhassanak bele a kommunikációs hálózat működésébe. Ezenkívül az is alapvető elvárást jelentett, hogy a hálózat lefedettségétől, illetve jelerősségétől függetlenül megszakítás nélkül rendelkezésre álljon a gyors és megbízható adatkommunikáció, akár még alagutakban is.

Mindegyik rendszer sikeresen megfelelt

A teszteket közúti forgalomban, autópályákon végezték konvojban haladó tehergépjárművekkel. A szerelvények menet közben például gyorsításra és fékezésre vonatkozó adatokat osztottak meg egymással három különféle kommunikációs csatornán keresztül. Ez a három pedig nem más, mint a wifi-alapú közvetlen adatközlés (ITS-G5), a cellaalapú közvetlen adattovábbítás (LTE-V2X PC5) és a mobilhálózaton keresztüli közvetett kommunikáció (LTE). Ez utóbbi azért közvetett, mert az elöl haladó tehergépkocsiból származó jelet az LTE-hálózat először egy szerverre küldte el, majd onnan továbbította a konvoj többi résztvevőjének.

Több mint megfelelők

A vizsgálatok során mindegyik rendszer várakozásokon felül teljesítette az adatbiztonságra vonatkozó szigorú követelményeket. A tesztek azt mutatták, hogy a két közvetlen kommunikációs csatorna a nagy átviteli sebessége révén elsősorban az ötszáz méter sugarú körön belüli feladatokhoz alkalmas, mint például egy vészfékezést üzenő információ továbbításához. Míg a közvetett kommunikáció akár háromezer méter távolságig is megfelelően használható arra, hogy a közlekedés más résztvevőitől vagy az infrastruktúrától eredő adatokkal egészítsék ki a jármű saját adatait. Ezáltal bonyolultabb önvezető funkciók is megvalósíthatók. Napjainkban már az új tehergépkocsik többségébe gyárilag beépítik az LTE fedélzeti egységet a telematikai rendszerek részeként. Ha emellé még valamelyik közvetlen csatornát is társítják, akkor a két technika közösen megbízható adatátvitelt garantál. A CONCORDA projektben részt vevő vállalatok pedig ezeket a lényeges teszteredményeket is felhasználják majd az önvezető funkciók és a gépjárművek kommunikációs megoldásainak fejlesztésekor. Mindezek segíthetnek a közeljövőben tovább fokozni a közúti közlekedés fenntarthatóságát, azaz biztonságát, hatékonyságát és kényelmét.

concorda project önvezető teherautók konvoja

 





Megosztom másokkal

TRUCK NEWS

Elismert erények

Megjelenése óta sorra nyűgözi le az üzemeltetőket, a járművezetőket és az utazóközönséget a tisztán elektromos hajtású MAN Lion’s City E városi autóbusz. Tavaly az International Bus of the Year díj nemzetközi szakújságírókból álló zsűrijét is…

Élre ugrott

Amikor megjelent a tisztán elektromos hajtású Mercedes-Benz eSprinter, nem éppen a teljesítményével vagy a hatótávolságával tűnt ki a vetélytársai közül. Most azonban a csillagos gyártó előállt a modell új nemzedékével, amely ránézésre nem változott, a…

Erősítés a gázhajtás terén

Általánosságban minden járműgyártó egyetért azzal, hogy az összes életképes alternatív hajtásmód alkalmazására szükség lesz a fenntartható közúti fuvarozás megteremtéséhez. A Volvo Trucks régóta határozottan elkötelezte magát a gázhajtás mellett is, és most átfogóan tovább fejlesztette…

Szuperhatékony cirkáló

Megszületett a Freightliner legújabb tanulmányjárműve, a SuperTruck II. Ez a csőrös nyerges vontatóból és félpótkocsiból álló szerelvény számos műszaki újítás segítségével mutatja meg, hogy mekkora lehetőségek rejlenek még a fuvarozás hatékonyságának növelésében. A Freightliner célja…

Válaszok a kihívásokra

Napjainkban, illetve a közeljövőben olyan jelentős kihívásokkal kell szembenézniük a fuvarozóvállalatoknak, mint a szállítások szén-dioxid-semlegesítése, a logisztikai folyamatok digitalizálása és az egyre égetőbb járművezető-hiány. Többek között ezekre is igyekezett választ adni, illetve mutatni újdonságaival az…

Hozzáértő kezekben

Idén februártól már Szlovákiában is a Delta-Truck látja el a Kögel pótkocsigyártó importőri képviseletét. A márkával hazánkban már közel két évtizedes tapasztalattal rendelkező cégcsoport kibővített szervizhálózattal, jól felkészült értékesítői csapattal és a lehető legmagasabb színvonalú…

Ne szalassza el a legjobb ajánlatainkat

Iratkozzon fel hírlevelünkre és tájékoztatjuk akcióinkról, újdonságainkról.

Tovább a feliratkozásra