concorda project önvezető teherautók konvoja

Egymással csevegő járművek

Elengedhetetlen lesz a teljesen önvezető járművek biztonságos közlekedéséhez, hogy ne csak a saját érzékelőik információi alapján igazodjanak a különféle forgalmi helyzetekhez, hanem az egymás közelében tartózkodó gépkocsik egymással is kommunikáljanak. Fontos lépés ennek megvalósításához, hogy a CONCORDA innovációs projekt közúti tesztjein háromféle adatkommunikációs rendszer is kiválóan megfelelt a szigorú biztonsági követelményeknek.

Közzétéve:

Már jelenleg is világosan látszik, hogy a közúti gépjárművek önvezető funkcióinak megbízható működéséhez alapvető fontosságú lesz a gyors és biztonságos adatkommunikáció a közlekedés résztvevői között. Hiszen ez sokkal több információt szolgáltat az automatizált rendszereknek, így például jóval korábban felkészülhetnek egy fékezésre, akár vészfékezésre vagy bármilyen veszélyes helyzet sikeres elhárítására.

Első a biztonság

A Bosch, az Escrypt, a Kapsch, a Nokia és a Telekom által három és fél évig folytatott CONCORDA projekt ebből kiindulva arra kereste a választ, hogy milyen eszközökkel és hogyan biztosítható stabil, folyamatos, valamint biztonságos adatátadás az egymáshoz viszonylag közel haladó járművek között. A kutatás során rendkívül szigorú követelményeket fogalmaztak meg arra vonatkozóan, hogy illetéktelen felek ne avatkozhassanak bele a kommunikációs hálózat működésébe. Ezenkívül az is alapvető elvárást jelentett, hogy a hálózat lefedettségétől, illetve jelerősségétől függetlenül megszakítás nélkül rendelkezésre álljon a gyors és megbízható adatkommunikáció, akár még alagutakban is.

Mindegyik rendszer sikeresen megfelelt

A teszteket közúti forgalomban, autópályákon végezték konvojban haladó tehergépjárművekkel. A szerelvények menet közben például gyorsításra és fékezésre vonatkozó adatokat osztottak meg egymással három különféle kommunikációs csatornán keresztül. Ez a három pedig nem más, mint a wifi-alapú közvetlen adatközlés (ITS-G5), a cellaalapú közvetlen adattovábbítás (LTE-V2X PC5) és a mobilhálózaton keresztüli közvetett kommunikáció (LTE). Ez utóbbi azért közvetett, mert az elöl haladó tehergépkocsiból származó jelet az LTE-hálózat először egy szerverre küldte el, majd onnan továbbította a konvoj többi résztvevőjének.

Több mint megfelelők

A vizsgálatok során mindegyik rendszer várakozásokon felül teljesítette az adatbiztonságra vonatkozó szigorú követelményeket. A tesztek azt mutatták, hogy a két közvetlen kommunikációs csatorna a nagy átviteli sebessége révén elsősorban az ötszáz méter sugarú körön belüli feladatokhoz alkalmas, mint például egy vészfékezést üzenő információ továbbításához. Míg a közvetett kommunikáció akár háromezer méter távolságig is megfelelően használható arra, hogy a közlekedés más résztvevőitől vagy az infrastruktúrától eredő adatokkal egészítsék ki a jármű saját adatait. Ezáltal bonyolultabb önvezető funkciók is megvalósíthatók. Napjainkban már az új tehergépkocsik többségébe gyárilag beépítik az LTE fedélzeti egységet a telematikai rendszerek részeként. Ha emellé még valamelyik közvetlen csatornát is társítják, akkor a két technika közösen megbízható adatátvitelt garantál. A CONCORDA projektben részt vevő vállalatok pedig ezeket a lényeges teszteredményeket is felhasználják majd az önvezető funkciók és a gépjárművek kommunikációs megoldásainak fejlesztésekor. Mindezek segíthetnek a közeljövőben tovább fokozni a közúti közlekedés fenntarthatóságát, azaz biztonságát, hatékonyságát és kényelmét.

concorda project önvezető teherautók konvoja

 





Megosztom másokkal

TRUCK NEWS

Sétagalopp vele a munka

Bemutatta a Daimler Truck japán leányvállalata, a Fuso az évtizedek óta igen sikeres Canter kisteherautó legújabb generációját. A típus az új biztonsági és kényelmi funkciók mellett további konfigurációs lehetőségekkel bővült, és mindez persze az akkumulátoros…

Eskü’ gyári!

Úgy néz ki a Volkswagen Caddy Edition, mintha egy tuningműhelyből gördült volna ki, pedig ez csak a Volkswagen Haszonjárművek legújabb különleges kiadása. Az ízléses optikai tuning a kisáruszállító kivitelekhez is éppúgy elérhető, mint a családi…

Pillantás a jövőbe

Napjainkban a haszonjárműiparban három terület mozgatja leginkább a fenntartható jövőt célzó fejlesztéseket: a tisztán elektromos hajtás a károsanyag-kibocsátás csökkentéséért, az önvezetés a közlekedésbiztonság fokozása érdekében és a digitalizáció a hatékonyabb üzemeltetés támogatására. Ezek közül az…

Dobogós célkitűzések

Minden korábbinál gyorsabb ütemben változik a világ és vele együtt az igényeink is. Erre reagált kiemelkedő rugalmassággal a Delta-Truck Kft., amikor bevezette a Ford Trucks Rent szolgáltatást. Ennek részleteiről, valamint az új Ford F-Line típusról…

Korlátok nélkül

Jelentősen kibővítette tisztán elektromos hajtású teherautóinak kínálatát az MAN, amelyet az idei IFAT kommunális szakkiállításon mutatott be. Az eTGX és eTGS ezáltal már fülke-alvázként is sokféle tengelytávolsággal, fülkével, motorteljesítménnyel, akkumulátorcsomaggal, töltőcsatlakozó-elhelyezéssel és az adott alkalmazáshoz…

Belső égésű alternatívák

Más gyártókkal egyetértésben a Volvo Trucks is régóta azt vallja, hogy nem lehet egyetlen alternatív hajtási móddal földrajzi és felhasználási értelemben is minden téren kiváltani a mai dízelmotorokat. Ehelyett az összes életképes alternatívára szükség lesz,…

Ne szalassza el a legjobb ajánlatainkat

Iratkozzon fel hírlevelünkre és tájékoztatjuk akcióinkról, újdonságainkról.

Tovább a feliratkozásra