Elektromos áruterítő tehergépkocsi a Mercedes-Benztől

Hamarosan munkába állnak kiválasztott logisztikai cégeknél a tisztán elektromos hajtású Mercedes-Benz eActros nehézkategóriás áruterítő tehergépkocsi előszériás példányai. A cél tartós üzemeltetési tapasztalatok alapján tovább finomítani, optimalizálni a járművet, hogy 2021-ben megkezdődhessen a sorozatgyártás.

Közzétéve:

Előzményként a Mercedes-Benz a 2016-os hannoveri IAA haszonjármű-kiállításon bemutatott egy városi nehézkategóriás áruterítő tanulmány-tehergépkocsit. Ezt olyannyira kedvezően fogadta a szakmai nagyközönség, hogy idén tavaszra elkészítették a sorozatgyártásra alkalmas változatot eActros néven. A típus előszériás, két- és háromtengelyes változatai még ebben az évben megkezdik tartós tesztüzemelésüket valós körülmények között erre kiválasztott cégeknél. A próbaüzemeléstől számos műszaki és üzemgazdasági kérdésre választ várnak a fejlesztők, például a hatótávra, az akkumulátorköltségekre, valamint az infrastruktúra-kiépítési igényre vonatkozóan.

Próbaüzem tíz tehergépkocsival

Az üzemeltetői tesztelésre különféle alkalmazási területen tevékenykedő fuvarozóvállalatokat választottak ki. Ezek egyformán városi környezetben dolgoznak, de eltérő fajtájú árukat szállítanak az élelmiszertől az építőanyagig. Ennek megfelelően a tehergépkocsik hűtős, szárazdobozos, silós és ponyvás platós felépítményt kapnak. A járművezetőket pedig külön továbbképzik az elektromos modellre. Egy-egy cég 12 hónapig használja majd a tesztjárműveket.

Erősek, mint a dízelek

Az eActros a jól ismert Actros 26 tonna össztömegű fülke-alvázán alapul, azonban a ZF AVE 130 típusú hajtott tengely a csillagos márka buszaiból került át némi átalakítással a nagyobb szabad hasmagasság érdekében. A kerékagyaknál helyezkednek el a folyadékhűtésű, háromfázisú, 400 volt feszültségű aszinkron-villanymotorok. Teljesítményük egyenként 125 kilowatt, míg legnagyobb nyomatékuk 485 newtonméter. Ezáltal az eActros olyan menetteljesítményt nyújt, mint a dízelmotoros modellek.

Kétszáz kilométer egy feltöltéssel

Az elektromos Actros 240 kilowattóra kapacitású lítiumion-akkumulátortelepe akár kétszáz kilométeres hatótávot is biztosít, ami megfelelő a városi áruelosztáshoz. Az akkumulátorcsomagok közül három az alvázon, nyolc pedig alatta található, acélházzal védve. A nagyfeszültségű akkumulátortelep látja el energiával például a fékberendezés levegősűrítőjét, a kormányrásegítő szivattyúját, a légkondicionáló berendezést és adott esetben a hűtőaggregátot is. Az akkumulátorok 20–80 kilowattos mobil készülékkel 3–11 óra alatt teljesen feltölthetők. Persze a tehergépkocsi hagyományos, kisfeszültségű hálózattal is rendelkezik, ennek két szokványos, 12 voltos akkumulátorát inverteren keresztül a nagyfeszültségű telep tölti.

Elektromos tehergépkocsik tökéletesítése

A tesztjárműveket legalább 2020 közepéig üzemeltetik majd, hogy felmérjék a különböző alkalmazási területek energiaigényét, az elektromos tehergépkocsi gazdaságosságát, valamint az egész életciklusra összehasonlítsák az elektromos és a dízelmotoros teherautók környezeti hatásait. Az eredményeket már a tesztüzem alatt is felhasználják majd a típus tökéletesítésére, a potenciális felhasználóknak pedig lehetőséget teremtenek, hogy optimalizálják útvonalaikat vagy új üzleti modelleket dolgozzanak ki. Így igen ígéretesnek tűnik a Mercedes-Benz nagyszabású próbája az elektromos Actros tehergépkocsikkal.





Megosztom másokkal

TRUCK NEWS

Ahol a csillagok születnek

Jelentős évfordulót ünnepelhettek a Rajna mentén: hatvan éve, 1965 júliusában gördült ki az első teherautó a VIARENT bérautókínálatának is méltán népszerű márkája, a Mercedes-Benz wörthi gyárából. A gigantikus üzem napjainkra már számos modellsorozat szülőhelyeként írta…

Generációváltás

GEN2 – félreérthetetlenül adta a Ford Trucks a szakma és a nagyközönség tudtára, hogy új nemzedékében mutatkozik be népszerű F-MAX sorozata. A Magyarországon a Delta Truck Kft. által forgalmazott járműcsalád mind hajtásrendszerében, mind pedig megjelenésében…

Új távlatok

Csupán az elektromos mobilitás hajnalán járunk csupán – azért a hőskorán talán már túl vagyunk. Ennek ellenére máris egy teljesen új töltési rendszerrel kell megbarátkoznunk a VIARENT bérautói között is népszerű nehézkategóriájú teherautók világában. Ám…

Hat évtized az élen

Nagy napot, egy kerek évfordulót ünnepelhettünk idén augusztus elején, ugyanis 1965. augusztus 9-én gördült le Langleyben a gyártósorról az első Ford Transit. Akkoriban még aligha gondolta bárki, milyen nagy hatást gyakorol majd a VIARENT palettáján…