Elektromos és ergonomikus tanulmány-tehergépkocsi

Különleges tanulmányjárművet mutatott be az MAN a hannoveri IAA kiállításon. A CitE 15 tonnás áruelosztó tehergépkocsi tisztán elektromos hajtású, ám nemcsak ezzel tűnik ki, hanem rendkívül ergonomikus vezetői munkahelyével is.

Közzétéve:

Alapvetően két jelentős kihívással kell szembenézniük manapság a városi áruelosztás szereplőinek, ezek pedig egyrészt az egyre zsúfoltabb forgalom a növekvő és szennyezett levegőjű városokban, másrészt a gépkocsivezetők hiánya. Ezekre válaszolt az MAN a csupán 18 hónap alatt kifejlesztett CitE tanulmányjárművel.

Elektromos elosztó

A CitE tehergépkocsi központi elhelyezésű villanymotorja az MAN eMobility nevű moduláris elektromos hajtásrendszerének eleme. A jármű alváz alatti lítiumion-akkumulátora legalább száz kilométeres hatótávolságot biztosít, ami jellemzően elegendő ezen az alkalmazási területen. Az alvázat oldalt teljesen leburkolták egyrészt a többi közlekedő biztonsága, másrészt az akkumulátorok ütközésvédelme érdekében. A CitE további műszaki különlegessége, hogy keréktárcsáin a Continental speciális dizájnabroncsai feszülnek. Az e.MotionPro gumik egyedi profilmintázatot kaptak, oldalfalukat és profilárkukat pedig látványos kék csíkozás díszíti. Mindemellett a tanulmány-tehergépkocsi szinte bármilyen felépítményt hordozhat, ám a gyártó elsősorban kisebb üzletek áruellátására szánja ezt a járművet, így hűtés nélküli dobozos felépítményt szerelt rá.

Újragondolt ergonómia

A villanymotor azt is lehetővé tette, hogy a fülke sík padlója a szokásosnál jóval alacsonyabban, a talajtól csupán 35 centiméter magasan húzódjon. Ráadásul a jobb oldalra széles tolóajtót szereltek, így a tehergépkocsi személyzete felmászás helyett könnyedén beléphet a fülkébe, ahol a vezető az automatikusan felhajló kísérőülés előtt kényelmesen megközelítheti ülését. Sőt, a fülkéből közvetlenül is megközelíthető a raktér. Majd menet közben a sofőr teljesen digitális műszerpanelről olvashat le minden szükséges információt, a kezelőelemek pedig jól kézre esnek. Számos különféle rakodóhely áll rendelkezésre, például hűtőrekesz és egy tágas tetőpolc, sőt, csíptetős írólap sem hiányzik. Az ajtózsebekben két darab másfél literes palack is elfér. A műszerfal fontos eleme az univerzális okostelefon-, illetve táblagéptartó, ezek az eszközök pedig jól illeszthetők a vállalati rendszerekhez, például digitális menetlevelek megjelenítésére is használhatók. Igen innovatív a fülke klimatizálása is, ami egy áruelosztó tehergépkocsi esetében nem egyszerű feladat a rendszeres ajtónyitások miatt. Nos, a CitE tanulmányjárműnél a tervezők a belsőtér hűtése és fűtése helyett a vezetőülésre összpontosítottak, amely melegben szellőztethető, télen pedig fűthető. Mindezt kormánykerék-fűtés teszi teljessé.

Kiváló kilátások

Az alacsony üléshelyzet és a mélyre nyúló ablakvonal további előnye, hogy a gépkocsivezető könnyebben szemkontaktust létesíthet a gyalogosokkal és a kerékpárosokkal, ami a városi forgalomban rendkívül fontos közlekedésbiztonsági szempontból. A magas szélvédőnek köszönhetően jól láthatók a jelzőlámpák és a közlekedési táblák is. A jármű környezetét 360 fokos látószögű madártávlati kép mutatja a középkonzol kijelzőjén. Míg a külső visszapillantó tükröket kamerák helyettesítik, amelyek képe sötétben is jó minőségben látható a vezető látóterében elhelyezett képernyőkön.

Innovatív járműtervezés

Amennyire jövőbe mutató maga az MAN CitE tanulmány-tehergépkocsi, annyira újszerű a tervezési folyamat is, amelynek eredményeként megszületett. Egy teljesen új tehergépkocsi kifejlesztése általában öt évet vesz igénybe az első ceruzavonástól a kész termékig. A CitE ezzel szemben csupán másfél év alatt látott napvilágot. Hogyan? Az MAN szakemberei egy teljesen új, interdiszciplináris fejlesztési eljárást dolgoztak ki, amelynek két sarokköve egy fejlett szoftver alkalmazása és a bürokratikus akadályok lebontása. A fejlesztési csapat tagjai összefonódó funkciókkal, rugalmasan és dinamikusan dolgoztak, sűrűn megvitatva egymással a projekt előrehaladását. Amennyiben a gyártó kellő szakmai érdeklődést tapasztal a CitE iránt, akkor további járművek megalkotása is lehetséges a tanulmány alapján. Elnézve az innovatív tehergépkocsi újításait jó eséllyel számíthatunk a folytatásra!





Megosztom másokkal

TRUCK NEWS

Könnyebben, gyorsabban, hatékonyabban

Zsúfolt, zajos és rossz levegőjű belvárosainkat autók, motorosok, kerékpárosok és gyalogosok nyüzsgő tömege, krónikus parkolóhelyhiány, sokszor még kellemetlen időjárási és útviszonyok is jellemzik. Ilyen áldatlan állapotok közepette kell dolgozniuk a kézbesítőknek és futárszolgáltatóknak minden nap.…

Itt a megoldás?

Újabb „varázsszó” – pontosabban rövidítés – tűnt fel az elmúlt bő másfél évtized során a fuvarozás horizontján napjaink égető problémáinak megoldására. A HVO üzemanyagok, azaz a hidrogénezett növényi olajok máris sokat ígérnek, ám egyelőre keveset…

Innováció minden téren

Zajlik az élet az Isuzu háza táján – a Delta-Truck Kft. által forgalmazott, illetve a VIARENT bérautó-kínálatában is népszerű márka vezetői, tervezői és gyártástechnológusai jól láthatóan nem vesztegették az időt az elmúlt hónapok során. Innovatív…

Ahol a csillagok születnek

Jelentős évfordulót ünnepelhettek a Rajna mentén: hatvan éve, 1965 júliusában gördült ki az első teherautó a VIARENT bérautókínálatának is méltán népszerű márkája, a Mercedes-Benz wörthi gyárából. A gigantikus üzem napjainkra már számos modellsorozat szülőhelyeként írta…

Generációváltás

GEN2 – félreérthetetlenül adta a Ford Trucks a szakma és a nagyközönség tudtára, hogy új nemzedékében mutatkozik be népszerű F-MAX sorozata. A Magyarországon a Delta Truck Kft. által forgalmazott járműcsalád mind hajtásrendszerében, mind pedig megjelenésében…