Felfelé terjeszkedő villamosítás
Miután a Mercedes-Benz megkezdte a városi, illetve város környéki fuvarfeladatokra optimalizált eActros és eEconic sorozatgyártását, most már a távolsági és építőipari alkalmazásokra megfelelő elektromos nehéz-tehergépjárművek fejlesztésére összpontosít. A hannoveri IAA kiállításon bemutatta az eActros LongHaul nyerges vontatót, a müncheni bauma vásáron pedig megjelent az Arocs típusból készített elektromos betonkeverő teherautóval.
Sokkal keményebb dió távolsági fuvarozásra alkalmas nehéz-teherautót fejleszteni, mint elosztófuvarozásra megfelelőt, hiszen nagyobb hatótávolságra és teljesítményre van szükség. A csillagos gyártó mérnökeinek három, együttesen több mint 600 kilowattóra kapacitást biztosító lítium-vas-foszfát (LiFePo) akkumulátorcsomagot sikerült elhelyezniük az eActros nyerges vontató alvázán. Ez mintegy 500 kilométer hatótávolságot tesz lehetővé. Az új e-tengely két villanymotorja pedig összesen 400 kilowatt folyamatos, illetve több mint 600 kilowatt csúcsteljesítményt nyújt, ami a lóerők nyelvére lefordítva 544-et és több mint 816-ot jelent! A fejlesztők persze a tartósságra is nagy hangsúlyt fektetnek, így az eActros esetében legalább tíz év, illetve 1,2 millió kilométer üzemi élettartammal számolnak. A modell további különlegessége, hogy ez lesz az első tisztán elektromos Mercedes-Benz teherautó, amely az elejétől a végéig a wörthi üzem már meglévő gyártósorán készül majd, párhuzamosan a dízelüzemű kivitelekkel. A csillagos gyártó idén év vége felé már közúton teszteli az eActros LongHaul modellt, jövőre pedig a sorozatgyártáshoz közeli prototípusok üzemeltetői tesztelése is elkezdődik. A piaci bevezetés 2024-ben várható, méghozzá a nyerges vontató mellett fülke-alvázas változatokkal együtt, hogy még szélesebb piaci területet lefedhessenek az újdonsággal.
Harc a hatótávpara ellen
A legnagyobb hatótávolság akkor érhető el egy elektromos nyerges vontatóval, ha villamosított félpótkocsit húz. Ilyen például a Krone és a Trailer Dynamics vállalat közösen kifejlesztett eTrailer modellje, amelynek egyik tengelyét villanymotorral szerelik fel és ezt akkumulátorral is kiegészítik. Az eActros LongHaul hatótávolsága eTrailer félpótkocsi alkalmazásával meghaladhatja a 800 kilométert! A vontató 600 kilowattórás akkumulátorcsomagja pedig legalább egy megawatt töltőteljesítmény mellett fél órán belül feltölthető húszról nyolcvan százalékosra. Ám ehhez megfelelő töltőinfrastruktúra is szükséges, és ma még messze nem egy megawattot kínálnak a töltőoszlopok. Ezért a Daimler Truck, a TRATON cégcsoport és a Volvo cégcsoport vegyesvállalatot alapított egy olyan európai töltőhálózat kiépítésére és üzemeltetésére, amely nagyteljesítményű töltőpontokat biztosít nehéz-tehergépjárművek és távolsági buszok számára, méghozzá márkafüggetlenül.
Szaktanácsadással együtt
Természetesen a Mercedes-Benz a távolsági elektromos teherautóit is teljes körű szaktanácsadással kiegészítve kínálja majd a piacon. Ez elősegíti a járművek hatékonyabb használatát és a teljes birtoklási költség (TCO) optimalizálását például azzal, hogy a tehergépkocsik alkalmazási módját az adott útvonalakra szabják. A tanácsadás persze a megfelelő telephelyi töltőinfrastruktúra kiépítésére is kiterjed.
Villamosítás az építőiparban
A bauma építőipari szakkiállításon már azt is megmutatta a Mercedes-Benz, hogy az eActros LongHaul nyerges vontató egy 58 kilowattos elektromos mellékhajtás felszerelésével billencsfélpótkocsi húzására is alkalmazható. Ám ennél is izgalmasabb az Arocs típuson alapuló, tisztán villanyhajtású betonkeverő teherautó prototípusa, amely helyi károsanyag-kibocsátás nélkül és csendesen dolgozhat a városi építkezéseken. Ez a modell a német Paul cégcsoporttal együttműködve született meg. A passaui cég központi villanymotorral szerelte fel az Arocs fülke-alvázat, hiszen így megtarthatták a nagy hasmagasságot és jó terepjáró képességet biztosító agyáttételes hajtott tengelyeket. Az Arocs akkumulátorcsomagjából táplálkozó, elektromos hajtású, kilenc köbméteres mixerfelépítményt pedig a Liebherr szolgáltatta a járműhöz. A 300 kilowatt folyamatos, illetve 400 kilowatt csúcsteljesítményű villanymotorral ellátott Arocs 360 vagy 420 kilowattóra kapacitású akkukat kaphat, így a hatótávolság jóval meghaladhatja a 200 kilométert. A kisebbik akkumulátorcsomag esetén 150 kilowatt teljesítmény mellett másfél órát vesz igénybe a feltöltés húszról nyolcvan százalékosra. A Paul várhatóan 2023 végén kezdi az elektromos Arocs értékesítését három- vagy négytengelyes kivitelben, betonkeverő, billenőplatós vagy platós felépítménnyel. A Mercedes-Benz tehát jó úton halad azon céljának elérése felé, hogy 2030-ra a teherautói hatvan százalékát elektromos hajtással értékesítse.