Füstmentes cirkáló
Nemcsak Európában ég villamosítási lázban a tehergépjármű-ipar, hanem Észak-Amerikában is. Bemutatkozott az Egyesült Államok piacán vezető szerepet betöltő nehézkategóriás nyerges vontató, a Freightliner Cascadia teljesen elektromos hajtású változata. Az akár 370 kilométer hatótávolságot is elérő eCascadia kiszállítása az ügyfeleknek várhatóan még az idén elkezdődik.
Több mint négy évig tartó, 1,6 millió kilométernyi üzemeltetői tesztelés és alapos fejlesztés után idén májusban a Daimler Truck amerikai márkája, a Freightliner leleplezte a tisztán elektromos hajtású eCascadia modellt. A közel ötven ügyfélnél mindennapos fuvarfeladatok ellátása során végzett tesztelés eredményei alapján az újdonság többféle akkumulátorcsomaggal és hajtásváltozattal áll rendelkezésre, hogy a legtöbb felhasználási terület igényeinek eleget tehessen.
Személyre szabható hajtáslánc
A Daimler Truck világszerte egységes műszaki alapokat alkalmazó stratégiájának megfelelően az eCascadia hajtásáról ugyanaz a házon belül kifejlesztett elektromos hajtáslánc gondoskodik, mint a Mercedes-Benz eActros és eEconic esetében, vagyis az ePowertrain. Ennek lelke az eAxle elnevezésű hajtott tengely, amely a villanymotort, az erőátvitelt és a különleges elektronikus vezérlést is magában foglalja egy kompakt egységben. Az egymotoros változat legnagyobb teljesítménye 320, míg a kétmotorosé 470 lóerő. Az ügyfelek 194, 291 és 438 kilowattóra kapacitású lítiumion-akkumulátorcsomagok közül választhatnak, és a legnagyobb töltőteljesítmény esetén még az utóbbi is feltölthető két óra alatt, illetve másfél óra alatt elérhető a nyolcvan százalékos töltöttségi szint. A 37 tonna legnagyobb megengedett szerelvényössztömegű eCascadia specifikációtól függően akár 370 kilométert is megtehet egyetlen feltöltéssel. Ehhez az is hozzájárul, hogy az elektromos hajtáslánc kisebb hűtésigénye miatt lezárhatták a motortérfedél levegőbeömlőit, illetve áttervezhették a hűtőrácsot, ami csökkentette a légellenállási együtthatót.
Biztonságból is jeles
Az eCascadia a biztonság terén is igencsak előremutató, ugyanis ezzel a modellel debütál a Freightliner kínálatában az aktív oldalsó holttérfigyelő (Active Side Guard Assist – ASGA). Ez jobbra kanyarodáskor a szokásos fény- és hangjelzésen kívül automatikus fékezéssel is segíti elkerülni az ütközést a holttérben tartózkodó gyalogosokkal vagy kerékpárosokkal. Szintén az eCascadia kapja meg először a márkánál alapfelszerelésként az aktív sávtartót (Active Lane Assist – ALA), amely kettes szintű önvezetést tesz lehetővé.
Szolgáltatásokkal körbepárnázva
Persze a Freightliner sem csak önmagában kínálja az elektromos nehéz-teherautóját, hanem egy teljes körű megoldás részeként. A Detroit eConsulting személyre szabott szaktanácsadással, a szükséges töltőinfrastruktúra megtervezésével és a Detroit eFill Chargers töltők széles választékával áll az ügyfelek rendelkezésére. Míg a kifejezetten az eCascadia modellhez kifejlesztett, innovatív Detroit Connect eServices hálózatba kapcsolhatósági szolgáltatások maximális üzemidőt és termelékenységet biztosítanak az üzemeltetőknek. Ezek közé tartozik például a töltésmenedzsment, amely lehetővé teszi több jármű lépcsőzetes, csúcsidőszakon kívüli, illetve részleges töltését. Továbbá hasznos kimutatásokat nyújt a telephelyi töltő kihasználtságáról és az elért szén-dioxid-megtakarításról. Míg az eRange a jármű paramétereitől a terhelésen, az időjáráson és a forgalmon át a domborzati adatokig számos tényező figyelembevételével a lehető legpontosabban kiszámítja a várható hatótávolságot. Természetesen a Detroit Connect távolról végzett termék-, illetve szoftverfrissítéseket is lehetővé tesz. Mindezek alapján az eCascadia éppolyan népszerű lehet majd az elektromos nyerges vontatók körében, mint a Cascadia a dízelek között.