Hibrid DAF XF tehergépkocsi

Ugyan tavasszal a DAF bemutatta a CF tisztán elektromos hajtású változatát, az csak több év múlva jelenhet meg a piacon szériagyártású tehergépkocsiként, és akkor is csak bizonyos rövid távú fuvarfeladatokhoz. Az EcoChamps projekt keretében megszületett hibrid XF viszont sokkal hamarabb piacra kerülhet, és a távolsági fuvarozásban is gond nélkül alkalmazható lesz.

Közzétéve:

Nem először készített hibrid tehergépkocsit a DAF, most azonban egy egyszerűbb, olcsóbb, életképesebb, akár azonnali piaci bevezetésre kész modell megalkotása volt a cél. Ezért a fülkéhez és a 435 lóerős MX-11 dízelmotorhoz nem nyúltak a fejlesztők, a hibrid rendszer részegységeinek többségét pedig a személyautó-iparból vették át. Így a 17,8 kilowattóra kapacitású akkumulátorcsomag a Samsungtól származik, és a kilencven kilowattos ZF villanymotor is a személyautókból lehet ismerős. Ezzel az XF nyerges szerelvény teljes terheléssel sík úton akár tíz kilométert is futhat tisztán elektromos hajtással.

Minden a helyére került a hibrid tehergépkocsin

A tervezőknek sikerült úgy elhelyezniük a hibrid rendszer minden elemét, hogy ezek ne befolyásolják a vontató használhatóságát. Az akkumulátorcsomag a bal első kerék mögött az alvázon található, mellette helyezkedik el a töltő, a DC/DC konverter és az inverter. Ezenkívül egy külső töltőcsatlakozót is felszereltek ide, hogy akár rakodás közben is lehessen tölteni a tehergépkocsit. A hagyományos üzemi akkumulátorokat a konverter tölti, ezért a fejlesztők elhagyhatták a generátort, az önindítót pedig azért száműzhették, mert a villanymotor indítja be a dízelmotort, a stop-start funkció működésekor is. Mivel a villanymotor a tengelykapcsoló és a 12 fokozatú ZF TraXon automatizált sebességváltó között foglal helyet, a kétféle erőforrás párhuzamos hibridként együtt és külön-külön is hajthatja a tehergépkocsit. Az elektromos rendszer hűtőit pedig a fülke hátfalára, az oldalsó légterelők mögé szerelték fel. Fontos megjegyezni, hogy a tisztán elektromos üzemelés feltételeként a kormányrásegítő szivattyúja, a levegősűrítő és a légkondicionáló kompresszora is elektromos hajtású. Sőt, az alváz jobb oldalán egy hőenergia-visszanyerő rendszer is helyet kapott, amely a kipufogógáz hőenergiáját egy turbinán keresztül mechanikus energiaként újrahasznosítja. Mindezek a berendezések összesen fél tonnával növelik a hibrid XF vontató saját tömegét, amely előreláthatóan öt-tíz százalékkal kerül majd többe, mint egy hasonló dízelüzemű modell.

Sok hűhó valamiért

Ezek után szinte magától felmerül a kérdés, hogy milyen előnyöket nyújt ez a számos pluszberendezést használó hibrid rendszer. Először is a gyári tesztek szerint akár hat százalékkal kisebb átlagos üzemanyag-fogyasztást, amit a hőenergia-visszanyerő rendszer további négy százalékkal egészít ki. Mivel a villanymotor lejtőn is energiát táplál vissza az akkumulátorokba, amelyet hasznosítva emelkedőn besegít a hajtásba, nemcsak városi forgalomban, hanem autópályán is számottevő fogyasztáscsökkenés érhető el. Ha csak ötszázalékos megtakarítással számolunk 27 liter/100 kilométeres átlagfogyasztás mellett, akkor száz kilométerenként 1,3 liter gázolaj, azaz mintegy ötszáz forint spórolható meg. Ez évi 150 ezer kilométeres futásteljesítmény esetén 750 ezer forint, vagyis körülbelül 2300-2400 euró nyereséget jelent egy év alatt. Nem mellékesen ugyanilyen mértékben csökken a hibrid tehergépkocsi károsanyag-kibocsátása is.

Hibridautós vezetési élmény tehergépkocsiban

Szintén az előnyök közé sorolható, hogy a hibrid XF tehergépkocsi kellemesebbé teszi a gépkocsivezetők munkáját. Elindulás után a villanymotor is besegít a hajtásba, így a jármű dinamikusabban gyorsul, a kívánt utazósebesség elérésekor pedig a dízelmotor leáll, ami érezhetően lecsökkenti az XF modellekben már eleve alacsony zaj- és rezgésszintet. Szükség esetén villámgyorsan ismét bekapcsolódik a dízelmotor a munkába. Finomabb gázadás során egyébként már nagyon hamar leáll a dízelmotor, így a vezető ilyenkor a csendes és folyamatos gyorsítás élményét élvezheti. Sőt, a műszerfalról egy gombnyomással bekapcsolható erőltetett elektromos üzemmódban a dízelmotor egyáltalán nem indul be. A jobb oldali bajuszkarral retarder híján az MX motorféket és a villanymotor fékhatását határozhatja meg a vezető. Az első fokozatban csak a villanymotor fékez, miközben energiát táplál vissza az akkumulátorokba.

Mindezek alapján úgy tűnik, hogy a DAF fejlesztőinek sikerült egy olyan hibrid nehéz-tehergépkocsit alkotniuk, amely gazdaságilag életképes, hiszen legfeljebb két-három év alatt megtérül a nagyobb beszerzési ára, az elektromos hajtási rendszer tömege és helyigénye nem rontja számottevően a jármű alkalmazhatóságát, a gépkocsivezetőknek pedig kellemesebb, kényelmesebb munkakörülményeket teremt.





Megosztom másokkal

TRUCK NEWS

VIARENT, út a bérléshez

Jó egy furgon a háznál – tartja a régi bölcsesség. Ezzel nehéz vitába szállni, hiszen előbb utóbb mindenki életében alakulnak olyan teendők, amelyek egy hétköznapi személyautó képességeit messze meghaladják. Legyen szó egy egyszerű bútorszállításról, költözésről,…

Atletikus teherhordók

Amikor szóba kerülnek a Ford kishaszonjárművei, általában nem a sivatagban, hegyi felfutón, vagy versenypályán száguldó járművekre gondolunk. Pedig megtehetnénk, hiszen a Ford Performance, a kékoválosok motorsportrészlege, furgonokból és pickupokból is eredményes versenyautókat farag.

Expressz platós

Immár nyomatékirányítással segíti dinamikus irányváltását a Ford legkisebb tengerentúli platósának utcai sportváltozata. Azonban ez csupán a jéghegy csúcsa, hiszen korántsem ez a Maverick Lobo egyetlen műszaki csemegéje.

Simabőrű széltoló

Kifejezetten a távolsági fuvarozáshoz optimalizált, kedvezőbb légellenállású fülkeváltozatot kínál a Mercedes-Benz a dízelmotoros Actros modellekhez. Ha ismerősnek tűnik, nem véletlen, hiszen a ProCabin fülkével mutatkozott be az elektromos eActros 600 is.