Hibrid DAF XF tehergépkocsi

Ugyan tavasszal a DAF bemutatta a CF tisztán elektromos hajtású változatát, az csak több év múlva jelenhet meg a piacon szériagyártású tehergépkocsiként, és akkor is csak bizonyos rövid távú fuvarfeladatokhoz. Az EcoChamps projekt keretében megszületett hibrid XF viszont sokkal hamarabb piacra kerülhet, és a távolsági fuvarozásban is gond nélkül alkalmazható lesz.

Közzétéve:

Nem először készített hibrid tehergépkocsit a DAF, most azonban egy egyszerűbb, olcsóbb, életképesebb, akár azonnali piaci bevezetésre kész modell megalkotása volt a cél. Ezért a fülkéhez és a 435 lóerős MX-11 dízelmotorhoz nem nyúltak a fejlesztők, a hibrid rendszer részegységeinek többségét pedig a személyautó-iparból vették át. Így a 17,8 kilowattóra kapacitású akkumulátorcsomag a Samsungtól származik, és a kilencven kilowattos ZF villanymotor is a személyautókból lehet ismerős. Ezzel az XF nyerges szerelvény teljes terheléssel sík úton akár tíz kilométert is futhat tisztán elektromos hajtással.

Minden a helyére került a hibrid tehergépkocsin

A tervezőknek sikerült úgy elhelyezniük a hibrid rendszer minden elemét, hogy ezek ne befolyásolják a vontató használhatóságát. Az akkumulátorcsomag a bal első kerék mögött az alvázon található, mellette helyezkedik el a töltő, a DC/DC konverter és az inverter. Ezenkívül egy külső töltőcsatlakozót is felszereltek ide, hogy akár rakodás közben is lehessen tölteni a tehergépkocsit. A hagyományos üzemi akkumulátorokat a konverter tölti, ezért a fejlesztők elhagyhatták a generátort, az önindítót pedig azért száműzhették, mert a villanymotor indítja be a dízelmotort, a stop-start funkció működésekor is. Mivel a villanymotor a tengelykapcsoló és a 12 fokozatú ZF TraXon automatizált sebességváltó között foglal helyet, a kétféle erőforrás párhuzamos hibridként együtt és külön-külön is hajthatja a tehergépkocsit. Az elektromos rendszer hűtőit pedig a fülke hátfalára, az oldalsó légterelők mögé szerelték fel. Fontos megjegyezni, hogy a tisztán elektromos üzemelés feltételeként a kormányrásegítő szivattyúja, a levegősűrítő és a légkondicionáló kompresszora is elektromos hajtású. Sőt, az alváz jobb oldalán egy hőenergia-visszanyerő rendszer is helyet kapott, amely a kipufogógáz hőenergiáját egy turbinán keresztül mechanikus energiaként újrahasznosítja. Mindezek a berendezések összesen fél tonnával növelik a hibrid XF vontató saját tömegét, amely előreláthatóan öt-tíz százalékkal kerül majd többe, mint egy hasonló dízelüzemű modell.

Sok hűhó valamiért

Ezek után szinte magától felmerül a kérdés, hogy milyen előnyöket nyújt ez a számos pluszberendezést használó hibrid rendszer. Először is a gyári tesztek szerint akár hat százalékkal kisebb átlagos üzemanyag-fogyasztást, amit a hőenergia-visszanyerő rendszer további négy százalékkal egészít ki. Mivel a villanymotor lejtőn is energiát táplál vissza az akkumulátorokba, amelyet hasznosítva emelkedőn besegít a hajtásba, nemcsak városi forgalomban, hanem autópályán is számottevő fogyasztáscsökkenés érhető el. Ha csak ötszázalékos megtakarítással számolunk 27 liter/100 kilométeres átlagfogyasztás mellett, akkor száz kilométerenként 1,3 liter gázolaj, azaz mintegy ötszáz forint spórolható meg. Ez évi 150 ezer kilométeres futásteljesítmény esetén 750 ezer forint, vagyis körülbelül 2300-2400 euró nyereséget jelent egy év alatt. Nem mellékesen ugyanilyen mértékben csökken a hibrid tehergépkocsi károsanyag-kibocsátása is.

Hibridautós vezetési élmény tehergépkocsiban

Szintén az előnyök közé sorolható, hogy a hibrid XF tehergépkocsi kellemesebbé teszi a gépkocsivezetők munkáját. Elindulás után a villanymotor is besegít a hajtásba, így a jármű dinamikusabban gyorsul, a kívánt utazósebesség elérésekor pedig a dízelmotor leáll, ami érezhetően lecsökkenti az XF modellekben már eleve alacsony zaj- és rezgésszintet. Szükség esetén villámgyorsan ismét bekapcsolódik a dízelmotor a munkába. Finomabb gázadás során egyébként már nagyon hamar leáll a dízelmotor, így a vezető ilyenkor a csendes és folyamatos gyorsítás élményét élvezheti. Sőt, a műszerfalról egy gombnyomással bekapcsolható erőltetett elektromos üzemmódban a dízelmotor egyáltalán nem indul be. A jobb oldali bajuszkarral retarder híján az MX motorféket és a villanymotor fékhatását határozhatja meg a vezető. Az első fokozatban csak a villanymotor fékez, miközben energiát táplál vissza az akkumulátorokba.

Mindezek alapján úgy tűnik, hogy a DAF fejlesztőinek sikerült egy olyan hibrid nehéz-tehergépkocsit alkotniuk, amely gazdaságilag életképes, hiszen legfeljebb két-három év alatt megtérül a nagyobb beszerzési ára, az elektromos hajtási rendszer tömege és helyigénye nem rontja számottevően a jármű alkalmazhatóságát, a gépkocsivezetőknek pedig kellemesebb, kényelmesebb munkakörülményeket teremt.





Megosztom másokkal

TRUCK NEWS

Sétagalopp vele a munka

Bemutatta a Daimler Truck japán leányvállalata, a Fuso az évtizedek óta igen sikeres Canter kisteherautó legújabb generációját. A típus az új biztonsági és kényelmi funkciók mellett további konfigurációs lehetőségekkel bővült, és mindez persze az akkumulátoros…

Eskü’ gyári!

Úgy néz ki a Volkswagen Caddy Edition, mintha egy tuningműhelyből gördült volna ki, pedig ez csak a Volkswagen Haszonjárművek legújabb különleges kiadása. Az ízléses optikai tuning a kisáruszállító kivitelekhez is éppúgy elérhető, mint a családi…

Pillantás a jövőbe

Napjainkban a haszonjárműiparban három terület mozgatja leginkább a fenntartható jövőt célzó fejlesztéseket: a tisztán elektromos hajtás a károsanyag-kibocsátás csökkentéséért, az önvezetés a közlekedésbiztonság fokozása érdekében és a digitalizáció a hatékonyabb üzemeltetés támogatására. Ezek közül az…

Dobogós célkitűzések

Minden korábbinál gyorsabb ütemben változik a világ és vele együtt az igényeink is. Erre reagált kiemelkedő rugalmassággal a Delta-Truck Kft., amikor bevezette a Ford Trucks Rent szolgáltatást. Ennek részleteiről, valamint az új Ford F-Line típusról…

Korlátok nélkül

Jelentősen kibővítette tisztán elektromos hajtású teherautóinak kínálatát az MAN, amelyet az idei IFAT kommunális szakkiállításon mutatott be. Az eTGX és eTGS ezáltal már fülke-alvázként is sokféle tengelytávolsággal, fülkével, motorteljesítménnyel, akkumulátorcsomaggal, töltőcsatlakozó-elhelyezéssel és az adott alkalmazáshoz…

Belső égésű alternatívák

Más gyártókkal egyetértésben a Volvo Trucks is régóta azt vallja, hogy nem lehet egyetlen alternatív hajtási móddal földrajzi és felhasználási értelemben is minden téren kiváltani a mai dízelmotorokat. Ehelyett az összes életképes alternatívára szükség lesz,…

Ne szalassza el a legjobb ajánlatainkat

Iratkozzon fel hírlevelünkre és tájékoztatjuk akcióinkról, újdonságainkról.

Tovább a feliratkozásra