Hidrogént tüzelő oroszlán

Már fel sem kapjuk a fejünket, ha valamelyik gyártó bemutat egy hidrogénüzemű nehéz-tehergépkocsit, legyen szó nagymúltú vállalatról vagy frissen induló vállalkozásról, illetve együttműködésről. Az MAN is bejelentette, hogy megkezdi a hidrogénnel hajtott hTGX üzemeltetői tesztelését, illetve kis sorozatú gyártását, azonban ez a szokásos megoldással szemben nem üzemanyagcellás hajtásláncot kap, hanem hidrogénnel működő belső égésű motort.

Közzétéve:

Nem új keletű ötlet a hidrogéntüzelésű belső égésű motor alkalmazása az MAN vállalatnál, ugyanis az oroszlános gyártó már az 1996-os hannoveri IAA kiállításon bemutatott egy ilyen erőforrással ellátott SL 202 városi buszt. Akkor egy földgázüzemű motort alakítottak át hidrogéntüzelésűre. A járművet közel egy évig tesztelték Erlangen városában, amely során 13 ezer kilométert tett meg összesen hatvanezer utast szállítva. A busz ezt követően Münchenben teljesített sikeresen menetrend szerinti járatokat. Majd 1998-ban három hidrogénüzemű csuklós buszt állítottak szolgálatba a müncheni repülőtéren, amelyek egészen 2008-ig dolgoztak ott. Sőt, 2006 és 2009 között további 14 hidrogénhajtású buszt is forgalomba helyeztek, miközben az ígéretes alternatíva fejlesztése sem állt le a vállalatnál. Most pedig az MAN az első európai gyártóként készít el egy kisebb sorozatot hidrogénüzemű belső égésű motorral hajtott tehergépjárművekből. A körülbelül kétszáz hTGX modell német, holland, norvég, izlandi és Európán kívüli ügyfeleknél áll tesztüzembe 2025-ben.

Kedvező paraméterek

A hTGX elsősorban olyan különleges alkalmazási, illetve földrajzi területekre kínál nulla károsanyag-kibocsátású minősítést biztosító alternatívát az akkumulátoros elektromos járművekre, ahol az alvázon a sajátos tengelyelrendezés vagy felépítmény miatt nincs elegendő hely a kellő kapacitású akkumulátorok elhelyezésére, illetve nem áll rendelkezésre a megfelelő töltőinfrastruktúra. Ilyen felhasználás lehet nagy tömegű áruk mozgatása például az építőiparban, a tartányos fuvarozásban vagy a rönkszállításban. Ezért az MAN új, H45 típusú hidrogénmotorja a jól bevált D38-as dízelmotoron alapul. Legnagyobb teljesítménye 520 lóerő, amelyhez 2500 newtonméter maximális nyomaték társul 900 és 1300 közötti fordulatszámon. A közvetlen hidrogénbefecskendezés gyors gázreakciókat biztosít. A jármű üzemanyagpalackjai 700 bar nyomáson legfeljebb 56 kilogramm hidrogéngázt tárolhatnak, a feltöltési idő kevesebb mint 15 perc, a 6×2-es, illetve 6×4-es modellek hatótávolsága pedig elérheti a hatszáz kilométert.

Túl a haszonjárműveken

A hTGX modell persze amellett, hogy ígéretes alternatívát nyújt bizonyos területeken az akkumulátoros elektromos hajtásra, a hidrogénnel működő üzemanyagcellás technika számára is jól előkészíti a terepet az oroszlános márkánál, amely az évtized vége felé érhet meg élet-, sőt, versenyképes megoldásként a piaci bevezetésre. Ráadásul az MAN nemcsak a haszongépjárművek számára fejleszti a hidrogéntüzelésű belső égésű erőforrásokat, hanem az MAN Engines motorgyártó részlegnél például hójáró járművekhez, hajókhoz, vonatokhoz, építőipari munkagépekhez és darukhoz is, továbbá hőfejlesztő központokban és villamos erőművekben is bevethető ez a technika.





Megosztom másokkal

TRUCK NEWS

Belső égésű alternatívák

Más gyártókkal egyetértésben a Volvo Trucks is régóta azt vallja, hogy nem lehet egyetlen alternatív hajtási móddal földrajzi és felhasználási értelemben is minden téren kiváltani a mai dízelmotorokat. Ehelyett az összes életképes alternatívára szükség lesz,…

Sok újat mutat

Napjainkban egy új kishaszonjármű bevezetésével együtt vagy legalábbis rövid időn belül annak tisztán elektromos változata is megjelenik a piacon. Így idén májusban bemutatkozott az új generációs Ford E-Transit Custom, amely igen tiszteletreméltó paraméterekkel hívja fel…

Egy legenda születése

Hetvenöt évvel ezelőtt adták át az első sorozatgyártású Unimog járművet. Azóta 375 ezer példány készült el a kiváló terepjáró képesség és rendkívül sokoldalú alkalmazhatóság szinonimájává vált tehergépkocsikból, amelyeket a haszonjárművek svájci bicskájának is hívnak. Érdemes…

Magasabb szintű kapcsolat

Új hálózatba kapcsolhatósági rendszert vezetett be a DAF. Az XB, XD, XF, XG és XG+ tehergépjárművekhez mostantól szériában kínált PACCAR Connect online flottamenedzsment-rendszer még könnyebben és sokoldalúbban használható, mint az eddig alkalmazott DAF Connect, valamint…

Hidrogént tüzelő oroszlán

Már fel sem kapjuk a fejünket, ha valamelyik gyártó bemutat egy hidrogénüzemű nehéz-tehergépkocsit, legyen szó nagymúltú vállalatról vagy frissen induló vállalkozásról, illetve együttműködésről. Az MAN is bejelentette, hogy megkezdi a hidrogénnel hajtott hTGX üzemeltetői tesztelését,…

Három évtizednyi siker

Idén ünnepli harmincéves jubileumát a haszonjárműbérlési piac élenjáró szereplője, a VIARENT Kft. A cég úttörőként teremtette meg ezt a szolgáltatást hazánkban, és folyamatos innovációival azóta is meghatározó ezen a területen, immár nemzetközi szinten is. Ebből…

Ne szalassza el a legjobb ajánlatainkat

Iratkozzon fel hírlevelünkre és tájékoztatjuk akcióinkról, újdonságainkról.

Tovább a feliratkozásra