Hidrogént tüzelő oroszlán

Már fel sem kapjuk a fejünket, ha valamelyik gyártó bemutat egy hidrogénüzemű nehéz-tehergépkocsit, legyen szó nagymúltú vállalatról vagy frissen induló vállalkozásról, illetve együttműködésről. Az MAN is bejelentette, hogy megkezdi a hidrogénnel hajtott hTGX üzemeltetői tesztelését, illetve kis sorozatú gyártását, azonban ez a szokásos megoldással szemben nem üzemanyagcellás hajtásláncot kap, hanem hidrogénnel működő belső égésű motort.

Közzétéve:

Nem új keletű ötlet a hidrogéntüzelésű belső égésű motor alkalmazása az MAN vállalatnál, ugyanis az oroszlános gyártó már az 1996-os hannoveri IAA kiállításon bemutatott egy ilyen erőforrással ellátott SL 202 városi buszt. Akkor egy földgázüzemű motort alakítottak át hidrogéntüzelésűre. A járművet közel egy évig tesztelték Erlangen városában, amely során 13 ezer kilométert tett meg összesen hatvanezer utast szállítva. A busz ezt követően Münchenben teljesített sikeresen menetrend szerinti járatokat. Majd 1998-ban három hidrogénüzemű csuklós buszt állítottak szolgálatba a müncheni repülőtéren, amelyek egészen 2008-ig dolgoztak ott. Sőt, 2006 és 2009 között további 14 hidrogénhajtású buszt is forgalomba helyeztek, miközben az ígéretes alternatíva fejlesztése sem állt le a vállalatnál. Most pedig az MAN az első európai gyártóként készít el egy kisebb sorozatot hidrogénüzemű belső égésű motorral hajtott tehergépjárművekből. A körülbelül kétszáz hTGX modell német, holland, norvég, izlandi és Európán kívüli ügyfeleknél áll tesztüzembe 2025-ben.

Kedvező paraméterek

A hTGX elsősorban olyan különleges alkalmazási, illetve földrajzi területekre kínál nulla károsanyag-kibocsátású minősítést biztosító alternatívát az akkumulátoros elektromos járművekre, ahol az alvázon a sajátos tengelyelrendezés vagy felépítmény miatt nincs elegendő hely a kellő kapacitású akkumulátorok elhelyezésére, illetve nem áll rendelkezésre a megfelelő töltőinfrastruktúra. Ilyen felhasználás lehet nagy tömegű áruk mozgatása például az építőiparban, a tartányos fuvarozásban vagy a rönkszállításban. Ezért az MAN új, H45 típusú hidrogénmotorja a jól bevált D38-as dízelmotoron alapul. Legnagyobb teljesítménye 520 lóerő, amelyhez 2500 newtonméter maximális nyomaték társul 900 és 1300 közötti fordulatszámon. A közvetlen hidrogénbefecskendezés gyors gázreakciókat biztosít. A jármű üzemanyagpalackjai 700 bar nyomáson legfeljebb 56 kilogramm hidrogéngázt tárolhatnak, a feltöltési idő kevesebb mint 15 perc, a 6×2-es, illetve 6×4-es modellek hatótávolsága pedig elérheti a hatszáz kilométert.

Túl a haszonjárműveken

A hTGX modell persze amellett, hogy ígéretes alternatívát nyújt bizonyos területeken az akkumulátoros elektromos hajtásra, a hidrogénnel működő üzemanyagcellás technika számára is jól előkészíti a terepet az oroszlános márkánál, amely az évtized vége felé érhet meg élet-, sőt, versenyképes megoldásként a piaci bevezetésre. Ráadásul az MAN nemcsak a haszongépjárművek számára fejleszti a hidrogéntüzelésű belső égésű erőforrásokat, hanem az MAN Engines motorgyártó részlegnél például hójáró járművekhez, hajókhoz, vonatokhoz, építőipari munkagépekhez és darukhoz is, továbbá hőfejlesztő központokban és villamos erőművekben is bevethető ez a technika.





Megosztom másokkal

TRUCK NEWS

Sétagalopp vele a munka

Bemutatta a Daimler Truck japán leányvállalata, a Fuso az évtizedek óta igen sikeres Canter kisteherautó legújabb generációját. A típus az új biztonsági és kényelmi funkciók mellett további konfigurációs lehetőségekkel bővült, és mindez persze az akkumulátoros…

Eskü’ gyári!

Úgy néz ki a Volkswagen Caddy Edition, mintha egy tuningműhelyből gördült volna ki, pedig ez csak a Volkswagen Haszonjárművek legújabb különleges kiadása. Az ízléses optikai tuning a kisáruszállító kivitelekhez is éppúgy elérhető, mint a családi…

Pillantás a jövőbe

Napjainkban a haszonjárműiparban három terület mozgatja leginkább a fenntartható jövőt célzó fejlesztéseket: a tisztán elektromos hajtás a károsanyag-kibocsátás csökkentéséért, az önvezetés a közlekedésbiztonság fokozása érdekében és a digitalizáció a hatékonyabb üzemeltetés támogatására. Ezek közül az…

Dobogós célkitűzések

Minden korábbinál gyorsabb ütemben változik a világ és vele együtt az igényeink is. Erre reagált kiemelkedő rugalmassággal a Delta-Truck Kft., amikor bevezette a Ford Trucks Rent szolgáltatást. Ennek részleteiről, valamint az új Ford F-Line típusról…

Korlátok nélkül

Jelentősen kibővítette tisztán elektromos hajtású teherautóinak kínálatát az MAN, amelyet az idei IFAT kommunális szakkiállításon mutatott be. Az eTGX és eTGS ezáltal már fülke-alvázként is sokféle tengelytávolsággal, fülkével, motorteljesítménnyel, akkumulátorcsomaggal, töltőcsatlakozó-elhelyezéssel és az adott alkalmazáshoz…

Belső égésű alternatívák

Más gyártókkal egyetértésben a Volvo Trucks is régóta azt vallja, hogy nem lehet egyetlen alternatív hajtási móddal földrajzi és felhasználási értelemben is minden téren kiváltani a mai dízelmotorokat. Ehelyett az összes életképes alternatívára szükség lesz,…

Ne szalassza el a legjobb ajánlatainkat

Iratkozzon fel hírlevelünkre és tájékoztatjuk akcióinkról, újdonságainkról.

Tovább a feliratkozásra