Holnapi technika tegnapi formában

Egyre erősebb irányzatot képvisel a járműiparban az, amikor veterán vagy legalábbis veterán formavilágú gépkocsikba építenek korszerű elektromos hajtásláncot. Így született meg a patinás brit márka, a Morris tisztán elektromos kishaszonjárműve, a JE is.

Közzétéve:

Sokak számára leginkább a kultikus Mini személyautó neve forr össze a Morris márkával, ám a legendás brit vállalat másik igen sikeres típusa az 1949 és 1961 között gyártott kishaszonjármű, a fél tonna teherbírású J-type furgon volt. A retróőrület jegyében ehhez nyúltak vissza a több mint három évtized után újjáélesztett Morris Commercial cég szakemberei. A jövő ígéretes technikájának kikiáltott elektromos hajtáslánccal ellátott JE furgont az Egyesült Királyságban tervezték és itt is gyártják majd hamarosan.

A látszat csal

A fotók alapján kompakt kisáruszállítónak tűnik a Morris JE, vagyis mérete szerint például a Volkswagen Caddy versenytársának, ám valójában inkább a Volkswagen Transporter kategóriájába sorolható, hiszen 2,4 méter hosszú raktere 5,5 köbméteres. Ebben két Euro-raklap is kényelmesen elfér, míg a jármű hasznos teherbírása még az elektromos hajtáslánc mellett is egy tonna. A formatervezők ügyesen álcázták, de bizony az oldalsó raktérajtó egy tolóajtó, a hátsó két szárny pedig 240 fokos szögig is kitárható a rakodás megkönnyítésére.

Több mint elegendő

Más optikai trükköt is bevetettek a tervezők. A jármű orrát az ős J-type megjelenéséhez hűen méretes, krómozott hűtőrács uralja, ám ennek jobb oldali, lehúzható része valójában a töltőcsatlakozót fedi. Megfelelő gyorstöltőre kötve fél óra alatt nyolcvan százalékig feltölthető a hatvan kilowattóra kapacitású lítiumion-akkumulátorcsomag, amely százszázalékos szinttel akár 320 kilométer hatótávolságot is biztosíthat. Ez tehát nemcsak egy nagyvárosban szolgálja ki jó eséllyel az egész napot, hanem annak környékén is, ehhez pedig a 145 kilométer/óra legnagyobb sebesség is bőven elegendő.

Lehetőségek és nehézségek

Tág lehetőségeket kínál a Morris JE moduláris padlólemeze és szénszálas vázszerkezete is, így a jövőben akár pickup, minibusz, büfékocsi vagy éppen lakóautó is készülhet a típusból. Mindez igen ígéretesen hangzik, azonban a Morris Commercial startupcégnek több nehézséggel is szembe kell néznie. Egyrészt a kereken hatvanezer fontos indulóár még a dízeleknél eleve jóval drágább elektromos hajtású kishaszonjárművek körében sem számít kedvezőnek. Másrészt a britek kilépése az Európai Unióból további akadályokat állít a 2021-től rendelhető Morris JE villanyfurgon piaci sikerei elé.

 





Megosztom másokkal

TRUCK NEWS

Előny a négyzeten

Már ma is többféle tisztán elektromos zárt furgon sorakozik a VIARENT bérautó-kínálatában, a bérautók specialistája azonban hallgatva az idők szavára tovább bővíti villanypalettáját. Feltétlenül érdemes hát végiggondolni, vitathatatlan környezetvédelmi erényeik mellett milyen gazdaságossági előnyökkel szolgálhatnak…

Globális játékos

Kőkemény pickup, elnyűhetetlen terepjáró, masszív és megbízható teherautók. Ennyi? Korántsem! Noha a Delta-Truck Kft. palettájára tekintve is egyből látható, hogy az Isuzu márka Európában közismert kínálata sem éppen szűkös – a több mint kilencven esztendős…

Nehézsúlyban is biztonságosan

Hatalmas kerekeken és súlyos rakományokkal robogó, leginkább tehervonatra emlékeztető kamionkonvojok – és napi szinten súlyos balesetek. Ki ne rettent volna már meg egyszer-egyszer a szemből elhúzó vagy épp közvetlenül mellettünk dübörgő, negyventonnás szerelvényektől? Miután az…

Az új transporter

Úgy tartja a hagyomány, hogy valamikor közvetlenül a háború után egy holland üzletember, bizonyos Ben Pon, a Volkswagen wolfsburgi gyárába látogatott, hogy a Bogár exportjáról tárgyaljon. A gyárudvaron helyben barkácsolt kis targoncára lett figyelmes, a…

Kishaszonjárművel is biztonságban

Korunk kaotikus közlekedési viszonyait nap mint nap megtapasztalva aligha meglepő, ha vonakodva adjuk fel modern személyautóink biztonságát. Amennyiben egy impulzusos bútorvásárlást követően magánemberként egy ismeretlen bérelt kishaszonjárműbe kell pattanni, akkor sem szeretnénk lemondani erről a…