Így képzeli a Mercedes-Benz a jövő városi kishaszonjárművét

Jelentős kihívások előtt áll a nagyvárosi személy- és áruszállítás. A következő két-három évtizedben rohamosan nő majd a zsúfoltság és a közlekedési, illetve szállítási igény a városiasodás miatt, amit hatékonyan, biztonságosan és környezetkímélőn kell megoldani. A Mercedes-Benz egy önvezető, elektromos hajtású, cserefelépítményes koncepcióban látja a probléma kulcsát: ez a Vision Urbanetic. 

Közzétéve:

Hannoverben, az IAA kiállításon testközelből is megismerkedhettek a látogatók ezzel a különleges gépkocsival. A jármű alapvetően két részből áll, az önvezető, elektromos hajtású alvázból, azaz gördeszkából és az éppen aktuális felhasználáshoz megfelelő cserefelépítményből, vagyis modulból. A gördeszka foglalja magában az akkumulátort, a villanymotort és az érzékelők egész seregét, ezért akár felépítmény nélkül is önmaga közlekedhet. A biztonság érdekében a jármű az előtte tartózkodó gyalogosnak egyértelműen jelzi, hogy látja őt és megvárja, hogy az illető átkeljen az úton.

 

Áru- és személyszállításra is

A gyártó kezdetben két modult mutatott be. Az áruszállításra alkalmas felépítmény igen sokoldalúan használható, például kiszállítódrónok bázisa lehet vagy csomagautomata is kialakítható benne. A kiállított csomagszállító felépítmény az 5,14 méteres jármű esetében 3,7 méter hosszú, 2,03 méter magas, tíz köbméteres, részben duplaszintű rakteret nyújt. A padlóban és az emeleten pneumatikus görgők segítik a be- és kirakodást. A logisztika teljesen automatizálható, valós idejű nyomkövetéssel, hőmérséklet- és rázkódásnaplózással. Az utasszállító modul pedig nyolc ülő- és négy állóhelyet kínál a faburkolattal és hasított bőrrel elegánssá tett utasterében, ahol a tetőn körbefutó fényújság a következő megállóról és a látványosságokról is tájékoztat. A modulok cseréje nagyon gyorsan és egyszerűen elvégezhető. A rendszer először hidraulikusan letalpal és megemeli a járművet, majd kitolja oldalra a hátsó kerekeket, így a felépítmény sínen lecsúsztatható hátrafelé.

Intelligens szervezés

Az önvezető, tisztán elektromos és nagy mértékben automatizált rendszer egyik legjelentősebb előnye, hogy az akkumulátor töltéséhez és a karbantartáshoz szükséges időtől eltekintve éjjel-nappal bevethető. A helyi információkat, például rendezvényeket vagy ünnepeket figyelembe véve tervezi meg a szállítási igényt, sőt, tanul ezekből, hogy legközelebb előre felkészülhessen. Az időjárást, a beérkező igényeket és azok sürgősségét szintén figyeli. Ezáltal olyan területeken és időszakokban is alkalmazható, ami járművezetővel nem lenne kifizetődő.

Gördülékenyebb logisztika

A csillagos márka koncepciója a logisztikai folyamatokat is optimalizálhatja, hiszen a járműnek nem kell megvárnia, amíg végre sorra kerül a lerakóhelyen. Csak beérkezik, leteszi a felépítményt, és már mehet is tovább. Amikor átvették és kipakolták a felépítményt, majd elviszi egy másik gördeszka, akár már rakottan a még jobb kihasználtság érdekében. Például az építőanyagokat és szerszámokat előző éjszaka kiviheti a munkaterületre, ahol mobil raktárként vagy műhelyként is szolgálhat. Így a munkások reggel egyből mehetnek a helyszínre. Ráadásul a zsúfolt városokban nem kell parkolóhelyet vadászni a kishaszonjárműnek.

Nem muszáj birtokolni

Az elképzelés további fontos része, hogy a jármű közösségi megosztó rendszerben is működtethető, ahol a felhasználók okostelefonos alkalmazás segítségével kedvező havi díjért vagy eseti alapon is igénybe vehetik. Az utasok egyszerűen, az alkalmazáson keresztül foglalhatnak maguknak járművet az utazásukhoz, és hasonlóképpen a kisáruszállítót keresők is igényeikre szabhatják a járműhasználatot. A Mercedes-Benz Vision Urbanetic tanulmány kapcsán tehát a csillagos márka fejlesztői igen alaposan átgondolták a közeljövő városi közlekedési rendszereinek lehetőségeit.





Megosztom másokkal

TRUCK NEWS

Sétagalopp vele a munka

Bemutatta a Daimler Truck japán leányvállalata, a Fuso az évtizedek óta igen sikeres Canter kisteherautó legújabb generációját. A típus az új biztonsági és kényelmi funkciók mellett további konfigurációs lehetőségekkel bővült, és mindez persze az akkumulátoros…

Eskü’ gyári!

Úgy néz ki a Volkswagen Caddy Edition, mintha egy tuningműhelyből gördült volna ki, pedig ez csak a Volkswagen Haszonjárművek legújabb különleges kiadása. Az ízléses optikai tuning a kisáruszállító kivitelekhez is éppúgy elérhető, mint a családi…

Pillantás a jövőbe

Napjainkban a haszonjárműiparban három terület mozgatja leginkább a fenntartható jövőt célzó fejlesztéseket: a tisztán elektromos hajtás a károsanyag-kibocsátás csökkentéséért, az önvezetés a közlekedésbiztonság fokozása érdekében és a digitalizáció a hatékonyabb üzemeltetés támogatására. Ezek közül az…

Dobogós célkitűzések

Minden korábbinál gyorsabb ütemben változik a világ és vele együtt az igényeink is. Erre reagált kiemelkedő rugalmassággal a Delta-Truck Kft., amikor bevezette a Ford Trucks Rent szolgáltatást. Ennek részleteiről, valamint az új Ford F-Line típusról…

Korlátok nélkül

Jelentősen kibővítette tisztán elektromos hajtású teherautóinak kínálatát az MAN, amelyet az idei IFAT kommunális szakkiállításon mutatott be. Az eTGX és eTGS ezáltal már fülke-alvázként is sokféle tengelytávolsággal, fülkével, motorteljesítménnyel, akkumulátorcsomaggal, töltőcsatlakozó-elhelyezéssel és az adott alkalmazáshoz…

Belső égésű alternatívák

Más gyártókkal egyetértésben a Volvo Trucks is régóta azt vallja, hogy nem lehet egyetlen alternatív hajtási móddal földrajzi és felhasználási értelemben is minden téren kiváltani a mai dízelmotorokat. Ehelyett az összes életképes alternatívára szükség lesz,…

Ne szalassza el a legjobb ajánlatainkat

Iratkozzon fel hírlevelünkre és tájékoztatjuk akcióinkról, újdonságainkról.

Tovább a feliratkozásra