Így képzeli a Mercedes-Benz a jövő városi kishaszonjárművét

Jelentős kihívások előtt áll a nagyvárosi személy- és áruszállítás. A következő két-három évtizedben rohamosan nő majd a zsúfoltság és a közlekedési, illetve szállítási igény a városiasodás miatt, amit hatékonyan, biztonságosan és környezetkímélőn kell megoldani. A Mercedes-Benz egy önvezető, elektromos hajtású, cserefelépítményes koncepcióban látja a probléma kulcsát: ez a Vision Urbanetic. 

Közzétéve:

Hannoverben, az IAA kiállításon testközelből is megismerkedhettek a látogatók ezzel a különleges gépkocsival. A jármű alapvetően két részből áll, az önvezető, elektromos hajtású alvázból, azaz gördeszkából és az éppen aktuális felhasználáshoz megfelelő cserefelépítményből, vagyis modulból. A gördeszka foglalja magában az akkumulátort, a villanymotort és az érzékelők egész seregét, ezért akár felépítmény nélkül is önmaga közlekedhet. A biztonság érdekében a jármű az előtte tartózkodó gyalogosnak egyértelműen jelzi, hogy látja őt és megvárja, hogy az illető átkeljen az úton.

 

Áru- és személyszállításra is

A gyártó kezdetben két modult mutatott be. Az áruszállításra alkalmas felépítmény igen sokoldalúan használható, például kiszállítódrónok bázisa lehet vagy csomagautomata is kialakítható benne. A kiállított csomagszállító felépítmény az 5,14 méteres jármű esetében 3,7 méter hosszú, 2,03 méter magas, tíz köbméteres, részben duplaszintű rakteret nyújt. A padlóban és az emeleten pneumatikus görgők segítik a be- és kirakodást. A logisztika teljesen automatizálható, valós idejű nyomkövetéssel, hőmérséklet- és rázkódásnaplózással. Az utasszállító modul pedig nyolc ülő- és négy állóhelyet kínál a faburkolattal és hasított bőrrel elegánssá tett utasterében, ahol a tetőn körbefutó fényújság a következő megállóról és a látványosságokról is tájékoztat. A modulok cseréje nagyon gyorsan és egyszerűen elvégezhető. A rendszer először hidraulikusan letalpal és megemeli a járművet, majd kitolja oldalra a hátsó kerekeket, így a felépítmény sínen lecsúsztatható hátrafelé.

Intelligens szervezés

Az önvezető, tisztán elektromos és nagy mértékben automatizált rendszer egyik legjelentősebb előnye, hogy az akkumulátor töltéséhez és a karbantartáshoz szükséges időtől eltekintve éjjel-nappal bevethető. A helyi információkat, például rendezvényeket vagy ünnepeket figyelembe véve tervezi meg a szállítási igényt, sőt, tanul ezekből, hogy legközelebb előre felkészülhessen. Az időjárást, a beérkező igényeket és azok sürgősségét szintén figyeli. Ezáltal olyan területeken és időszakokban is alkalmazható, ami járművezetővel nem lenne kifizetődő.

Gördülékenyebb logisztika

A csillagos márka koncepciója a logisztikai folyamatokat is optimalizálhatja, hiszen a járműnek nem kell megvárnia, amíg végre sorra kerül a lerakóhelyen. Csak beérkezik, leteszi a felépítményt, és már mehet is tovább. Amikor átvették és kipakolták a felépítményt, majd elviszi egy másik gördeszka, akár már rakottan a még jobb kihasználtság érdekében. Például az építőanyagokat és szerszámokat előző éjszaka kiviheti a munkaterületre, ahol mobil raktárként vagy műhelyként is szolgálhat. Így a munkások reggel egyből mehetnek a helyszínre. Ráadásul a zsúfolt városokban nem kell parkolóhelyet vadászni a kishaszonjárműnek.

Nem muszáj birtokolni

Az elképzelés további fontos része, hogy a jármű közösségi megosztó rendszerben is működtethető, ahol a felhasználók okostelefonos alkalmazás segítségével kedvező havi díjért vagy eseti alapon is igénybe vehetik. Az utasok egyszerűen, az alkalmazáson keresztül foglalhatnak maguknak járművet az utazásukhoz, és hasonlóképpen a kisáruszállítót keresők is igényeikre szabhatják a járműhasználatot. A Mercedes-Benz Vision Urbanetic tanulmány kapcsán tehát a csillagos márka fejlesztői igen alaposan átgondolták a közeljövő városi közlekedési rendszereinek lehetőségeit.





Megosztom másokkal

TRUCK NEWS

Belső égésű alternatívák

Más gyártókkal egyetértésben a Volvo Trucks is régóta azt vallja, hogy nem lehet egyetlen alternatív hajtási móddal földrajzi és felhasználási értelemben is minden téren kiváltani a mai dízelmotorokat. Ehelyett az összes életképes alternatívára szükség lesz,…

Sok újat mutat

Napjainkban egy új kishaszonjármű bevezetésével együtt vagy legalábbis rövid időn belül annak tisztán elektromos változata is megjelenik a piacon. Így idén májusban bemutatkozott az új generációs Ford E-Transit Custom, amely igen tiszteletreméltó paraméterekkel hívja fel…

Egy legenda születése

Hetvenöt évvel ezelőtt adták át az első sorozatgyártású Unimog járművet. Azóta 375 ezer példány készült el a kiváló terepjáró képesség és rendkívül sokoldalú alkalmazhatóság szinonimájává vált tehergépkocsikból, amelyeket a haszonjárművek svájci bicskájának is hívnak. Érdemes…

Magasabb szintű kapcsolat

Új hálózatba kapcsolhatósági rendszert vezetett be a DAF. Az XB, XD, XF, XG és XG+ tehergépjárművekhez mostantól szériában kínált PACCAR Connect online flottamenedzsment-rendszer még könnyebben és sokoldalúbban használható, mint az eddig alkalmazott DAF Connect, valamint…

Hidrogént tüzelő oroszlán

Már fel sem kapjuk a fejünket, ha valamelyik gyártó bemutat egy hidrogénüzemű nehéz-tehergépkocsit, legyen szó nagymúltú vállalatról vagy frissen induló vállalkozásról, illetve együttműködésről. Az MAN is bejelentette, hogy megkezdi a hidrogénnel hajtott hTGX üzemeltetői tesztelését,…

Három évtizednyi siker

Idén ünnepli harmincéves jubileumát a haszonjárműbérlési piac élenjáró szereplője, a VIARENT Kft. A cég úttörőként teremtette meg ezt a szolgáltatást hazánkban, és folyamatos innovációival azóta is meghatározó ezen a területen, immár nemzetközi szinten is. Ebből…

Ne szalassza el a legjobb ajánlatainkat

Iratkozzon fel hírlevelünkre és tájékoztatjuk akcióinkról, újdonságainkról.

Tovább a feliratkozásra