Így képzeli a Mercedes-Benz a jövő városi kishaszonjárművét

Jelentős kihívások előtt áll a nagyvárosi személy- és áruszállítás. A következő két-három évtizedben rohamosan nő majd a zsúfoltság és a közlekedési, illetve szállítási igény a városiasodás miatt, amit hatékonyan, biztonságosan és környezetkímélőn kell megoldani. A Mercedes-Benz egy önvezető, elektromos hajtású, cserefelépítményes koncepcióban látja a probléma kulcsát: ez a Vision Urbanetic. 

Közzétéve:

Hannoverben, az IAA kiállításon testközelből is megismerkedhettek a látogatók ezzel a különleges gépkocsival. A jármű alapvetően két részből áll, az önvezető, elektromos hajtású alvázból, azaz gördeszkából és az éppen aktuális felhasználáshoz megfelelő cserefelépítményből, vagyis modulból. A gördeszka foglalja magában az akkumulátort, a villanymotort és az érzékelők egész seregét, ezért akár felépítmény nélkül is önmaga közlekedhet. A biztonság érdekében a jármű az előtte tartózkodó gyalogosnak egyértelműen jelzi, hogy látja őt és megvárja, hogy az illető átkeljen az úton.

 

Áru- és személyszállításra is

A gyártó kezdetben két modult mutatott be. Az áruszállításra alkalmas felépítmény igen sokoldalúan használható, például kiszállítódrónok bázisa lehet vagy csomagautomata is kialakítható benne. A kiállított csomagszállító felépítmény az 5,14 méteres jármű esetében 3,7 méter hosszú, 2,03 méter magas, tíz köbméteres, részben duplaszintű rakteret nyújt. A padlóban és az emeleten pneumatikus görgők segítik a be- és kirakodást. A logisztika teljesen automatizálható, valós idejű nyomkövetéssel, hőmérséklet- és rázkódásnaplózással. Az utasszállító modul pedig nyolc ülő- és négy állóhelyet kínál a faburkolattal és hasított bőrrel elegánssá tett utasterében, ahol a tetőn körbefutó fényújság a következő megállóról és a látványosságokról is tájékoztat. A modulok cseréje nagyon gyorsan és egyszerűen elvégezhető. A rendszer először hidraulikusan letalpal és megemeli a járművet, majd kitolja oldalra a hátsó kerekeket, így a felépítmény sínen lecsúsztatható hátrafelé.

Intelligens szervezés

Az önvezető, tisztán elektromos és nagy mértékben automatizált rendszer egyik legjelentősebb előnye, hogy az akkumulátor töltéséhez és a karbantartáshoz szükséges időtől eltekintve éjjel-nappal bevethető. A helyi információkat, például rendezvényeket vagy ünnepeket figyelembe véve tervezi meg a szállítási igényt, sőt, tanul ezekből, hogy legközelebb előre felkészülhessen. Az időjárást, a beérkező igényeket és azok sürgősségét szintén figyeli. Ezáltal olyan területeken és időszakokban is alkalmazható, ami járművezetővel nem lenne kifizetődő.

Gördülékenyebb logisztika

A csillagos márka koncepciója a logisztikai folyamatokat is optimalizálhatja, hiszen a járműnek nem kell megvárnia, amíg végre sorra kerül a lerakóhelyen. Csak beérkezik, leteszi a felépítményt, és már mehet is tovább. Amikor átvették és kipakolták a felépítményt, majd elviszi egy másik gördeszka, akár már rakottan a még jobb kihasználtság érdekében. Például az építőanyagokat és szerszámokat előző éjszaka kiviheti a munkaterületre, ahol mobil raktárként vagy műhelyként is szolgálhat. Így a munkások reggel egyből mehetnek a helyszínre. Ráadásul a zsúfolt városokban nem kell parkolóhelyet vadászni a kishaszonjárműnek.

Nem muszáj birtokolni

Az elképzelés további fontos része, hogy a jármű közösségi megosztó rendszerben is működtethető, ahol a felhasználók okostelefonos alkalmazás segítségével kedvező havi díjért vagy eseti alapon is igénybe vehetik. Az utasok egyszerűen, az alkalmazáson keresztül foglalhatnak maguknak járművet az utazásukhoz, és hasonlóképpen a kisáruszállítót keresők is igényeikre szabhatják a járműhasználatot. A Mercedes-Benz Vision Urbanetic tanulmány kapcsán tehát a csillagos márka fejlesztői igen alaposan átgondolták a közeljövő városi közlekedési rendszereinek lehetőségeit.





Megosztom másokkal

TRUCK NEWS

Szuperhatékony cirkáló

Megszületett a Freightliner legújabb tanulmányjárműve, a SuperTruck II. Ez a csőrös nyerges vontatóból és félpótkocsiból álló szerelvény számos műszaki újítás segítségével mutatja meg, hogy mekkora lehetőségek rejlenek még a fuvarozás hatékonyságának növelésében. A Freightliner célja…

Válaszok a kihívásokra

Napjainkban, illetve a közeljövőben olyan jelentős kihívásokkal kell szembenézniük a fuvarozóvállalatoknak, mint a szállítások szén-dioxid-semlegesítése, a logisztikai folyamatok digitalizálása és az egyre égetőbb járművezető-hiány. Többek között ezekre is igyekezett választ adni, illetve mutatni újdonságaival az…

Hozzáértő kezekben

Idén februártól már Szlovákiában is a Delta-Truck látja el a Kögel pótkocsigyártó importőri képviseletét. A márkával hazánkban már közel két évtizedes tapasztalattal rendelkező cégcsoport kibővített szervizhálózattal, jól felkészült értékesítői csapattal és a lehető legmagasabb színvonalú…

Irány Európa

Ígéretes startupnak tűnik az angol Tevva cég, amely középkategóriás akkumulátoros és üzemanyagcellás elektromos teherautók fejlesztésével, illetve gyártásával foglalkozik. Nemrég a 7,5 tonnás, akkumulátoros elektromos tehergépkocsija számos különféle teszt teljesítésével megszerezte az európai típusbizonyítványt. Így a…

Megérkezett a hidrogénhajtás előszele

Akár a magyarországi közösségi közlekedés újabb fontos mérföldköveként is tekinthetünk arra, hogy januárban három napig szállította az utasokat Pakson egy Toyota-Caetano H2.City Gold üzemanyagcellás városi autóbusz demonstrációs és tesztelési céllal. Ez pedig az eddigi legnagyobb…

Leszámolnak a kompromisszumokkal

Eltökélten halad a villamosítás útján a Volvo Trucks, amely már jelenleg is az elektromos teherautók legszélesebb választékát kínálja világszinten. Idén jelentősen kibővíti az FH Electric, FM Electric és FMX Electric fülke-alvázak specifikációs lehetőségeit, hogy az…

Ne szalassza el a legjobb ajánlatainkat

Iratkozzon fel hírlevelünkre és tájékoztatjuk akcióinkról, újdonságainkról.

Tovább a feliratkozásra