Így képzeli a Mercedes-Benz a jövő városi kishaszonjárművét

Jelentős kihívások előtt áll a nagyvárosi személy- és áruszállítás. A következő két-három évtizedben rohamosan nő majd a zsúfoltság és a közlekedési, illetve szállítási igény a városiasodás miatt, amit hatékonyan, biztonságosan és környezetkímélőn kell megoldani. A Mercedes-Benz egy önvezető, elektromos hajtású, cserefelépítményes koncepcióban látja a probléma kulcsát: ez a Vision Urbanetic. 

Közzétéve:

Hannoverben, az IAA kiállításon testközelből is megismerkedhettek a látogatók ezzel a különleges gépkocsival. A jármű alapvetően két részből áll, az önvezető, elektromos hajtású alvázból, azaz gördeszkából és az éppen aktuális felhasználáshoz megfelelő cserefelépítményből, vagyis modulból. A gördeszka foglalja magában az akkumulátort, a villanymotort és az érzékelők egész seregét, ezért akár felépítmény nélkül is önmaga közlekedhet. A biztonság érdekében a jármű az előtte tartózkodó gyalogosnak egyértelműen jelzi, hogy látja őt és megvárja, hogy az illető átkeljen az úton.

 

Áru- és személyszállításra is

A gyártó kezdetben két modult mutatott be. Az áruszállításra alkalmas felépítmény igen sokoldalúan használható, például kiszállítódrónok bázisa lehet vagy csomagautomata is kialakítható benne. A kiállított csomagszállító felépítmény az 5,14 méteres jármű esetében 3,7 méter hosszú, 2,03 méter magas, tíz köbméteres, részben duplaszintű rakteret nyújt. A padlóban és az emeleten pneumatikus görgők segítik a be- és kirakodást. A logisztika teljesen automatizálható, valós idejű nyomkövetéssel, hőmérséklet- és rázkódásnaplózással. Az utasszállító modul pedig nyolc ülő- és négy állóhelyet kínál a faburkolattal és hasított bőrrel elegánssá tett utasterében, ahol a tetőn körbefutó fényújság a következő megállóról és a látványosságokról is tájékoztat. A modulok cseréje nagyon gyorsan és egyszerűen elvégezhető. A rendszer először hidraulikusan letalpal és megemeli a járművet, majd kitolja oldalra a hátsó kerekeket, így a felépítmény sínen lecsúsztatható hátrafelé.

Intelligens szervezés

Az önvezető, tisztán elektromos és nagy mértékben automatizált rendszer egyik legjelentősebb előnye, hogy az akkumulátor töltéséhez és a karbantartáshoz szükséges időtől eltekintve éjjel-nappal bevethető. A helyi információkat, például rendezvényeket vagy ünnepeket figyelembe véve tervezi meg a szállítási igényt, sőt, tanul ezekből, hogy legközelebb előre felkészülhessen. Az időjárást, a beérkező igényeket és azok sürgősségét szintén figyeli. Ezáltal olyan területeken és időszakokban is alkalmazható, ami járművezetővel nem lenne kifizetődő.

Gördülékenyebb logisztika

A csillagos márka koncepciója a logisztikai folyamatokat is optimalizálhatja, hiszen a járműnek nem kell megvárnia, amíg végre sorra kerül a lerakóhelyen. Csak beérkezik, leteszi a felépítményt, és már mehet is tovább. Amikor átvették és kipakolták a felépítményt, majd elviszi egy másik gördeszka, akár már rakottan a még jobb kihasználtság érdekében. Például az építőanyagokat és szerszámokat előző éjszaka kiviheti a munkaterületre, ahol mobil raktárként vagy műhelyként is szolgálhat. Így a munkások reggel egyből mehetnek a helyszínre. Ráadásul a zsúfolt városokban nem kell parkolóhelyet vadászni a kishaszonjárműnek.

Nem muszáj birtokolni

Az elképzelés további fontos része, hogy a jármű közösségi megosztó rendszerben is működtethető, ahol a felhasználók okostelefonos alkalmazás segítségével kedvező havi díjért vagy eseti alapon is igénybe vehetik. Az utasok egyszerűen, az alkalmazáson keresztül foglalhatnak maguknak járművet az utazásukhoz, és hasonlóképpen a kisáruszállítót keresők is igényeikre szabhatják a járműhasználatot. A Mercedes-Benz Vision Urbanetic tanulmány kapcsán tehát a csillagos márka fejlesztői igen alaposan átgondolták a közeljövő városi közlekedési rendszereinek lehetőségeit.





Megosztom másokkal

TRUCK NEWS

Bűvös hetes

Megkezdődött az új generációs Volkswagen Transporter előértékesítése Németországban. Az újdonság a megújult külső és a vadonatúj digitális műszerfal mellett számos korszerű vezetéstámogató rendszert és kényelmi funkciót, nagyobb rakteret, illetve teherbírást, valamint többféle belső égésű és…

Hidrogénes mindenes

Nem minden hidrogénüzemű jármű üzemanyagcellás elektromos hajtású, ugyanis világszerte több személy- és teherautó-gyártó is foglalkozik hidrogéntüzelésű belső égésű motorok fejlesztésével. Többek között a Daimler Truck is, amely nemrég megkezdte egy hidrogénhajtású Mercedes-Benz Unimog U 430…

Vissza a gyökerekhez

Napjainkra eltűntek a piacról az egyszerű, olcsó, célszerű kialakítású, könnyen üzemben tartható, munkaautónak való üsd-vágd pickupok, ugyanis ezek a platós terepjárók a globális trendeket követve látványos megjelenésű, igényes kivitelezésű, gazdagon felszerelt, nagy teljesítményű életstílus-autókká váltak.…

Szétkürtölt fenntarthatóság

Hazánkban nem sokan ismerik a több mint nyolcvanéves járműgyártási múlttal büszkélkedő Hino márkát, azonban érdemes odafigyelni a fejlesztéseire. A Toyota holdudvarába tartozó gyártó tavaly októberben a Japán Mobilitási Kiállításon két fontos újdonságot is bemutatott a…

Díjnyertes digitalizáció

Jelentősen megújultak az MAN és NEOPLAN buszok a 2024-es modellévre. Egyik legfontosabb innovációjuk a vadonatúj, igényes és ergonomikus műszerfal a teljesen digitális műszerpanellel, valamint az intelligens kialakítású és működésű kezelőelemekkel. Ezzel elnyerték a Busworld szervezet…

Sokszínű alternatívák

Több fontos, illetve érdekes újdonsággal is kirukkolt az Isuzu a közelmúltban. Egyrészt átfogóan megújította a hazánkban is egyre sikeresebb D-Max pickupot. Másrészt kifejlesztett egy gyors akkumulátorcserén alapuló rendszert tisztán elektromos hajtású kisteherautókhoz, valamint bemutatott egy…

Ne szalassza el a legjobb ajánlatainkat

Iratkozzon fel hírlevelünkre és tájékoztatjuk akcióinkról, újdonságainkról.

Tovább a feliratkozásra