Körforgásba kapcsolva

Környezetvédelmi szempontból valóságos áttörést hozhat a Michelin által koordinált BlackCycle európai projekt. Ennek célja ugyanis nem más, mint a leselejtezett gumiabroncsok anyagainak visszaforgatása az új abroncsok gyártásába.

Közzétéve:

Egyre égetőbb probléma, hogy még mindig nem megoldott a leselejtezett gumiabroncsok ipari léptékű újrahasznosítása. Világszerte évente mintegy 1,6 milliárd új gumiabroncsot értékesítenek, amelyek együttes tömege eléri a 26 millió tonnát, és közel ugyanennyi abroncs éri el élete végét. Ma még ennek a tetemes hulladékmennyiségnek a kezelése nem terjed ki a visszaforgatásra, ami azt jelenti, hogy ezeknek a leselejtezett gumiknak az anyagait nem hasznosítják újra alapanyagként az abroncsgyártó iparban. Ezenkívül az élettartamuk végét elérő és a kidobott, de még használható gumik több mint felét kiviszik az Európai Unióból más országokba.

Új technológiák születhetnek

Ezeknek a problémáknak a megoldására az Európai Unió idén májusban elindította a BlackCycle projektet. Ennek koordinátora az iparág egyik vezető szereplője, a Michelin, továbbá hét másik iparági partnert, öt műszaki kutatóintézetet és egy innovációs klasztert fog össze egy európai konzorciumban. A tagok Franciaországot, Spanyolországot, Németországot, Görögországot és Svájcot képviselik a 16 millió euró költségvetésű projektben. Feladatuk olyan világszinten is innovatív eljárások kidolgozása, amelyekkel a hulladéknak számító gumiabroncsok anyagából ipari volumenben készíthetők újak. Ennek során a leselejtezett abroncsok begyűjtése és válogatása, a pirolízis, azaz a hőbontás optimalizálása, az olajfinomítás, a hőkezelési folyamatok tökéletesítése és az abroncsok teljesítőképességének értékelése terén is új megoldásokat kutatnak. A projekt sikeressége esetén Európában már öt-hat év múlva a leselejtezett gumiabroncsok közel ötven százalékát újrahasznosíthatják. Az így kinyert másodlagos alapanyagból pedig világszerte értékesíthető új személyautó- és teherautó-abroncsok készülnének.

Kisteherautó bérlés

Kisebb környezeti terhelés

A Michelin már azt is közzétette, hogy a BlackCycle projektnek köszönhetően mennyit nyerhet a környezetünk. Az újrahasznosítás eredményeként az új gumiabroncsok gyártása kilogrammonként 1,38 helyett csak 0,45 kilogramm szén-dioxid kibocsátását, továbbá 0,89 kilogrammal kevesebb fosszilis erőforrás felhasználását vonná maga után. Ezenkívül lényegesen visszaszorulna a leselejtezett abroncsok kivitele az Európai Unióból, az ipari mértékű helyi újrahasznosítás pedig új munkahelyeket teremtene. Így a BlackCycle projekt nyomán a leselejtezett abroncsok anyagának visszaforgatása a gyártásba nemcsak környezetvédelmileg lehetne előnyös, hanem gazdaságilag is életképesnek ígérkezik.





Megosztom másokkal

TRUCK NEWS

Az új transporter

Úgy tartja a hagyomány, hogy valamikor közvetlenül a háború után egy holland üzletember, bizonyos Ben Pon, a Volkswagen wolfsburgi gyárába látogatott, hogy a Bogár exportjáról tárgyaljon. A gyárudvaron helyben barkácsolt kis targoncára lett figyelmes, a…

Kishaszonjárművel is biztonságban

Korunk kaotikus közlekedési viszonyait nap mint nap megtapasztalva aligha meglepő, ha vonakodva adjuk fel modern személyautóink biztonságát. Amennyiben egy impulzusos bútorvásárlást követően magánemberként egy ismeretlen bérelt kishaszonjárműbe kell pattanni, akkor sem szeretnénk lemondani erről a…

VIARENT, út a bérléshez

Jó egy furgon a háznál – tartja a régi bölcsesség. Ezzel nehéz vitába szállni, hiszen előbb utóbb mindenki életében alakulnak olyan teendők, amelyek egy hétköznapi személyautó képességeit messze meghaladják. Legyen szó egy egyszerű bútorszállításról, költözésről,…

Atletikus teherhordók

Amikor szóba kerülnek a Ford kishaszonjárművei, általában nem a sivatagban, hegyi felfutón, vagy versenypályán száguldó járművekre gondolunk. Pedig megtehetnénk, hiszen a Ford Performance, a kékoválosok motorsportrészlege, furgonokból és pickupokból is eredményes versenyautókat farag.