Körforgásba kapcsolva

Környezetvédelmi szempontból valóságos áttörést hozhat a Michelin által koordinált BlackCycle európai projekt. Ennek célja ugyanis nem más, mint a leselejtezett gumiabroncsok anyagainak visszaforgatása az új abroncsok gyártásába.

Közzétéve:

Egyre égetőbb probléma, hogy még mindig nem megoldott a leselejtezett gumiabroncsok ipari léptékű újrahasznosítása. Világszerte évente mintegy 1,6 milliárd új gumiabroncsot értékesítenek, amelyek együttes tömege eléri a 26 millió tonnát, és közel ugyanennyi abroncs éri el élete végét. Ma még ennek a tetemes hulladékmennyiségnek a kezelése nem terjed ki a visszaforgatásra, ami azt jelenti, hogy ezeknek a leselejtezett gumiknak az anyagait nem hasznosítják újra alapanyagként az abroncsgyártó iparban. Ezenkívül az élettartamuk végét elérő és a kidobott, de még használható gumik több mint felét kiviszik az Európai Unióból más országokba.

Új technológiák születhetnek

Ezeknek a problémáknak a megoldására az Európai Unió idén májusban elindította a BlackCycle projektet. Ennek koordinátora az iparág egyik vezető szereplője, a Michelin, továbbá hét másik iparági partnert, öt műszaki kutatóintézetet és egy innovációs klasztert fog össze egy európai konzorciumban. A tagok Franciaországot, Spanyolországot, Németországot, Görögországot és Svájcot képviselik a 16 millió euró költségvetésű projektben. Feladatuk olyan világszinten is innovatív eljárások kidolgozása, amelyekkel a hulladéknak számító gumiabroncsok anyagából ipari volumenben készíthetők újak. Ennek során a leselejtezett abroncsok begyűjtése és válogatása, a pirolízis, azaz a hőbontás optimalizálása, az olajfinomítás, a hőkezelési folyamatok tökéletesítése és az abroncsok teljesítőképességének értékelése terén is új megoldásokat kutatnak. A projekt sikeressége esetén Európában már öt-hat év múlva a leselejtezett gumiabroncsok közel ötven százalékát újrahasznosíthatják. Az így kinyert másodlagos alapanyagból pedig világszerte értékesíthető új személyautó- és teherautó-abroncsok készülnének.

Kisebb környezeti terhelés

A Michelin már azt is közzétette, hogy a BlackCycle projektnek köszönhetően mennyit nyerhet a környezetünk. Az újrahasznosítás eredményeként az új gumiabroncsok gyártása kilogrammonként 1,38 helyett csak 0,45 kilogramm szén-dioxid kibocsátását, továbbá 0,89 kilogrammal kevesebb fosszilis erőforrás felhasználását vonná maga után. Ezenkívül lényegesen visszaszorulna a leselejtezett abroncsok kivitele az Európai Unióból, az ipari mértékű helyi újrahasznosítás pedig új munkahelyeket teremtene. Így a BlackCycle projekt nyomán a leselejtezett abroncsok anyagának visszaforgatása a gyártásba nemcsak környezetvédelmileg lehetne előnyös, hanem gazdaságilag is életképesnek ígérkezik.





Megosztom másokkal

TRUCK NEWS

Új generáció, új szemlélet

Látványosan megújult az amerikai International HX építőipari típus, ám jóval több áll a háttérben egy időszerű generációváltásnál. Ez a jármű ugyanis már a Navistar 4.0 vállalati stratégia első megtestesülése, amely minden eddiginél nagyobb hangsúlyt fektet…

Az idei év leginno­va­tí­vabb teherautói

Újabb rangos szakmai kitüntetéseket zsebelt be a Mercedes-Benz, ezúttal a jövő elekt­ro­mos közlekedésének előfutárjaival. Ugyanis az Év Tehergépkocsija (IToY) díj neves európai szakújságírókból álló zsűrije a Mercedes-Benz eActros és GenH2 Truck modellnek ítélte oda a…

A 2021-es Év Haszonjárművei

Ezúttal rendhagyó módon a megelőző év végéig csak az Év Tehergépkocsija és az Év Kishaszonjárműve díjat osztották ki, az Év Autóbusza címet nem, ugyanis a vírushelyzet miatt meghiúsult a nagy buszos összehasonlító teszt. A 2021-es…

Körforgásba kapcsolva

Környezetvédelmi szempontból valóságos áttörést hozhat a Michelin által koordinált BlackCycle európai projekt. Ennek célja ugyanis nem más, mint a leselejtezett gumiabroncsok anyagainak visszaforgatása az új abroncsok gyártásába. Egyre égetőbb probléma, hogy még mindig nem megoldott…

Megduplázott hatótávolsággal

Amióta a DAF két évvel ezelőtt bemutatta a tisztán elektromos hajtású CF Electric modelljét, sorra jelennek meg az üzemeltetők flottájában ezek a helyileg nulla károsanyag-kibocsátású és csendesen működő nyerges vontatók, illetve háromtengelyes fülke-alvázas teherautók. Újabb…