Már apraja-nagyja elektromos
Elektromos hajtású teherautók áradatával vett részt a Daimler Truck idén szeptemberben a 2022-es hannoveri IAA haszonjármű-kiállításon, kifejezve azt a célját, hogy hamarosan már csak helyileg nulla károsanyag-kibocsátású járművek szerepeljenek a kínálatában. A különféle alkalmazású és össztömegkategóriájú, sorozatgyártású modellek mellett egy hosszú távú fuvarozásra megfelelő akkumulátoros elektromos nyerges vontató prototípusát is bemutatta a vállalat.
Úgy tervezi a Daimler Truck, hogy 2030-ban az európai piacon gazdára talált teherautóinak akár hatvan százaléka is helyileg nulla károsanyag-kibocsátású lehet, 2039-től pedig csak ilyen járműveket értékesít majd a világ nagy részén. A vállalat ütemesen halad ezen az úton, így már nyolc sorozatgyártású elektromos modellt kínál. Az idei IAA haszonjármű-kiállításon a középkategóriás eAtego mellett bemutatta az eActros 300 nyerges vontatót, amellyel bármilyen szabványos európai félpótkocsi húzható, így igen rugalmasan alkalmazható. A vontató műszakilag a már sorozatban gyártott eActros 300/400 fülke-alvázas modelleken alapul. Három, egyenként 112 kilowattóra kapacitású akkumulátorcsomagjával akár 220 kilométer hatótávolságot is biztosíthat. Az elektromos hajtású nyerges vontató sorozatgyártása a jövő év második felében kezdődhet el a tervek szerint.
Kis ügyes
Öt igen hasznos tapasztalatokkal szolgáló év után idén Hannoverben leleplezték a Fuso eCanter második generációját. A tisztán elektromos hajtású kishaszonjármű 4,25 és 8,55 tonna közötti legnagyobb megengedett össztömegváltozatokban készül kétféle, eltérő szélességű fülkével és hatféle tengelytávolsággal. Így építőipari feladatokra, belvárosi áruelosztásra és kommunális alkalmazásokra egyaránt jól megfelel. Hajtásáról 110 vagy 129 kilowatt teljesítményű villanymotor gondoskodik akár 430 newtonméter nyomatékkal. Az ügyfelek háromféle akkumulátorcsomag közül választhatnak, amelyek 70, 140, illetve 200 kilométer hatótávolságot kínálnak. A csomagok kapacitása egyenként 41,3 kilowattóra, a töltőteljesítmény pedig elérheti a 104 kilowattot a gyors feltöltés érdekében. Az új eCanter elérhető biztonsági felszerelései között már az ötödik generációs automatikus vészfékrendszer és az aktív oldalsó holttérfigyelő is szerepel.
Hosszú távra elektromosan
Habár csak 2024-től várható a sorozatgyártása, a Daimler Truck már most megmutatta a nagyközönségnek a Mercedes-Benz eActros LongHaul nyerges vontatót. Ahogyan a neve is utal rá, ezt az akkumulátoros elektromos modellt hosszú távú fuvarozásra tervezték, így a hatótávolsága elérheti az 500 kilométert. A 600 kilowattóra kapacitású akkumulátorcsomagja pedig egy megawatt teljesítménnyel is tölthető, így akár nap közben is beleférhet egy gyors rátöltés az elvárt napi hatótáv biztosításához. Fél óra alatt ugyanis húszról nyolcvan százalékosra növelhető a lítium-vas-foszfát akkumulátorok töltöttsége. Új hajtótengelyéhez két villanymotor tartozik, amelyek 400 kilowatt folyamatos és 600 kilowatt csúcsteljesítmény leadására is képesek. Az eActros LongHaul egyébként a piaci bevezetéstől kezdve fülke-alvázként is elérhető majd. Továbbá ez lesz az első olyan elektromos hajtású, sorozatgyártású Mercedes-Benz tehergépkocsi, amely elejétől a végéig a wörthi üzem már meglévő összeszerelő során készül a hagyományos hajtásláncú járművekkel együtt. A Daimler Truck persze az elektromos teherautókra szabott, így az akkumulátorokra, illetve a töltőinfrastruktúrára is kiterjedő finanszírozási konstrukciókkal és biztosításokkal segíti ezek elterjedését.