Megkezdődött az áttörés
Folyamatosan és következetesen fejleszti tisztán elektromos hajtású városi autóbuszait az MAN, így az elmúlt hónapokban több lényeges újdonsággal is szolgáltak a Lion’s City E modellek. Ezzel összhangban pedig a megrendelések is elkezdtek gyarapodni ezekre a helyileg nulla károsanyag-kibocsátású járművekre. Úgy tűnik, hogy az oroszlános márka villanybuszai elérkeztek a piaci áttörés pontjához.
Tavaly október óta sorozatgyártásban születnek a Lion’s City E szóló autóbuszok Lengyelországban, az MAN starachowicei üzemében. Újabb mérföldkőnek számít, hogy nemrég megkezdték a csuklós elektromos buszok szériagyártását is. A termelést pedig az teszi igazán különlegessé és izgalmassá, hogy ezek a villanybuszok azonos gyártósoron készülnek a belső égésű motorral ellátott testvéreikkel. Ugyanis csupán a vázszerkezetük 30–40 százalékban különbözik a hagyományos hajtású modellekétől, az elektromos hajtáslánc az akkumulátorokkal és az egyéb nagyfeszültségű részegységekkel együtt pedig teljesen más technikát képvisel. Sőt, már az első MAN Lion’s City 18 E csuklós buszok üzemeltetői tesztelése is elindult Köln, illetve Barcelona városában. Ezek célja, hogy az oroszlános gyártó szakemberei a mindennapos gyakorlati tapasztalatok alapján folyamatosan továbbfejleszthessék a már sorozatgyártású elektromos modelleket.
Hatótávrekord
Ezeknek a kitartó fejlesztéseknek az eredménye az is, hogy hitelesített hatótávrekordot döntött május közepén egy MAN Lion’s City 12 E modell. A szóló elektromos busz München utcáin valós forgalmi körülmények között 24 óra alatt nem kevesebb mint 550 kilométert tett meg egy teljes feltöltést követően. A járművet az MAN ProfiDrive csapat tapasztalt oktatói a müncheni közlekedési vállalat két enyhe domborzatú járatán, átlagos időjárási viszonyok mellett, részleges műterheléssel tesztelték, és az életszerűség kedvéért az út során minden megállóhelyre beálltak. A mérést a TÜV Süd szakemberei hitelesítették többek között a töltőcsatlakozó fedelének leplombálásával. Az 550 kilométer hatótávolság azt jelenti, hogy ezek az elektromos városi buszok már az esetek 99 százalékában elvileg akár ma kiválthatnák dízelüzemű társaikat. Egyébként a gyártó még kevésbé ideális üzemelési körülmények között és az élettartama végéhez közeledő akkumulátorcsomaggal is legalább 270 kilométer hatótávot ígér, ami még mindig megfelel az MAN ügyfeleinél a járatok közel kilencven százalékának teljesítéséhez.
Záporozó megrendelések
Az üzemeltetői igényeknek egyre jobban megfelelő műszaki paraméterek és megoldások pedig egyre több megrendelést eredményeznek. A teljesség igénye nélkül, íme, néhány példa ezekre. Nürnberg közlekedési vállalata 28 Lion’s City 18 E modellt rendelt, miután korábban átvett 11 Lion’s City 12 E autóbuszt. Svédország egyik legnagyobb egyetemvárosa, Uppsala 12 elektromos csuklós példány leszállítására szerződött az MAN vállalattal, ráadásul további 45 csuklós és 20 szóló modellre nyújtott be 2023-ig lehívható opciót. Továbbá Koppenhága 25, Malmö 22, míg Luxemburg négy Lion’s City 12 E buszra adott le megrendelést a közelmúltban. Hazai vonatkozásban pedig fontos megemlíteni, hogy Kaposvár közlekedési vállalata idén augusztusban egy hónapig tesztelt egy Lion’s City 12 E modellt, feltételezhetően egy későbbi beszerzési döntés előkészítéseként. Mindez azt mutatja, hogy az MAN tisztán elektromos hajtású buszaira idén Európa-szerte ugrásszerűen megnőtt a kereslet.