Melegen ajánlott megoldások

Mi lehet a fűtés leghatékonyabb módja? Az elmúlt télen a drasztikusan megnőtt energiaárak hatására sokan feltették ezt a kérdést. Ám a Ford mérnökei arra keresik a választ, hogy hogyan tudnak a legkisebb energiafogyasztással komfortos hőérzetet biztosítani elektromos hajtású kishaszonjárműveik felhasználóinak a hatótáv növelése és így az üzemeltetési költségek csökkentése érdekében.

Közzétéve:

Alapvetően kétféleképpen lehet egy jármű utasterét fűteni. Meleg levegő befúvásával vagy olyan felületek fűtésével, amelyekkel a bent ülők közvetlenül érintkeznek, illetve amelyek hőt sugároznak feléjük. Természetesen mindkettőhöz energiára van szükség, azonban a Ford mérnökei egy kutatási projekt során kimutatták, hogy a felületfűtés alkalmazása esetén akár 13 százalékkal is csökkenhet az energiafogyasztás a hagyományos, levegőbefúvásos módszerhez képest. Ez pedig télen akár öt százalékkal is megnövelheti az elektromos járművek hatótávolságát.

Beigazolódott elmélet

Miből adódik ez a jelentős különbség? Ha hideg időben kinyitjuk egy jármű ajtaját vagy lehúzzuk az ablakát, akkor bizony gyorsan lehűl az utastér. Márpedig egy elosztófuvarozást vagy csomagkézbesítést végző kishaszonjármű esetében ez naponta nagyon sokszor előfordul. A hagyományos fűtőrendszernek ezt a hőveszteséget meleg levegő befúvásával vissza kell pótolnia. Ugyanakkor a felmelegített felületek nem hűlnek ki ilyen rövid idő alatt, így lényegesen kevesebb energia befektetésével visszafűthetik az utasteret.
Ezt az elméletet pedig gyakorlati próbákkal igazolták a Ford mérnökei. Egy tisztán elektromos hajtású Ford E-Transit furgont fűthető kartámaszokkal, lábszőnyegekkel, ajtópanelekkel, napellenzőkkel és egy kormánykerék alatti hősugárzó panellel szereltek fel. A tesztüzem során a járművet csomagkézbesítésre és különleges áruk kiszállítására használták, valamint egy kisiparos tipikus, napi 350 kilométeres útját is szimulálták vele Kölnben, illetve annak környékén. A kiterjedt tesztelést télen és nyáron, száraz és nedves úton, szakadó esőben és erős szélben egyaránt folytatták.

Mindent az energiahatékonyságért

Ez a kutatás arra is jól rávilágított, hogy az időjárási, a forgalmi és az útviszonyok mennyire jelentősen befolyásolják a járművek hatótávolságát. Az erre vonatkozó adatokat pedig később felhasználhatják az egy-egy útvonal teljesítéséhez szükséges energiaigény megbecslésére. Emellett a Ford mérnökei teszteltek egy hőcserélőt is, amely az elektromos hajtás hulladékhőjét hasznosítja a fülke és/vagy az akkumulátorcsomag fűtésére. Továbbá kipróbáltak egy hatékony akkumulátorhűtő rendszert, amely az akkucsomag indulás előtti temperálására is alkalmas. Az intelligens gyorstöltő funkció pedig a gyorstöltés előtt hűtéssel vagy fűtéssel megfelelő hőmérsékletűre állítja az energiatárolót, míg a hajtáslánc-kondicionálás folyamatosan optimális hőmérsékleten tartja az elektromos hajtás részegységeit. Mindemellett a Ford szakemberei olyan megoldásokkal is kísérleteznek, hogy a belső világítás segítségével befolyásolják a hőérzetet a fülkében. Az új, elektromos hajtású Ford E-Transit Custom pedig többek között gőzbefecskendezéses hőszivattyút kap majd az energiatakarékosság fokozásáért.

Megvalósult ötletek

A kék ovált viselő elektromos gépjárművek persze már ma is több olyan funkciót kínálnak, amelyek segítik a hatótáv növelését. Például a Mustang Mach‑E és az E‑Transit esetében távirányítással beállítható az utastér és az akkumulátorcsomag optimális hőmérséklete az indulás időpontjára, miközben a jármű a töltőhöz csatlakozik. A rendszer pedig az időjárási körülmények alapján megbecsüli, hogy ehhez mennyi energiára van szükség. A gyártó számításai szerint ezzel az előkondicionálással fagypont körüli hőmérsékletben akár több mint tíz százalékkal is növelhető a hatótávolság. Továbbá a rendelkezésre álló menetmódok és a rekuperáció mértékének szabályozhatósága is elősegíti az egy feltöltéssel megtehető táv növelését. A Ford mindezekkel a fejlesztésekkel is szeretné támogatni azon célkitűzésének elérését, hogy 2026-ra éves szinten Európában 600 ezer, világszerte pedig több mint kétmillió elektromos gépjárművet értékesítsen.





Megosztom másokkal

TRUCK NEWS

Teljes gázzal hidrogéneznek

Újabb fontos mérföldkőhöz ért a Volvo Trucks üzemanyagcellás hajtású teherautójának fejlesztése azzal, hogy már közúton tesztelik. Ráadásul Svédország északi részén már kemény téli körülmények között is próbára tették.

Különc küldönc

Több mint 50 milliárd dollárt fordít a Ford világszerte arra, hogy élen járjon az elektromos járművek piaci forradalmában. Ennek legújabb lépéseként a Ford Pro bemutatta az E-Transit Courier minifurgont. Az új generációs modell a tisztán…

Nem fog ki rajta a fagy sem

Idén télen több ezer kilométeren át tesztelte az MAN a sorozatgyártáshoz közeli elektromos nyerges vontatóját Svédországban, az északi sarkkör környékén. Elsősorban az eTruck hatótávolságát, tölthetőségét, fűtési rendszerét és hajtásláncának működését vizsgálták a legkeményebb zimankóban. Ám…

Innovációk több tengelyen

Tovább folytatódott a DAF tehergépkocsi-kínálatának rendkívül sikeres generációváltása, mégpedig a különlegesebb terepes és közúti alkalmazásokra való többtengelyes modellváltozatok bemutatásával. Innovatív megoldásokból természetesen ezek körében sincs hiány.

Új ötletekben nincs hiány

Nem tétlenkedtek az utóbbi időben sem a Kögel leleményes fejlesztői, így a neves pótkocsigyártó több hasznos újdonságot is bevezetett a közelmúltban. A hosszított, így nagyobb kapacitású EuroTrailer függönyponyvás félpótkocsi immár igazoltan közúti-vasúti kombinált fuvarozásban is…

Föld alatti fenntarthatóság

Kísérleti jelleggel már a bányaiparban is megjelennek a Volvo Trucks elektromos teherautói. A svéd járműgyártó és a Boliden bányavállalat együttműködésének célja a felszín alatti fuvarfeladatok környezetében is elterjeszteni ezt a fenntarthatóság irányába mutató technikát.

Ne szalassza el a legjobb ajánlatainkat

Iratkozzon fel hírlevelünkre és tájékoztatjuk akcióinkról, újdonságainkról.

Tovább a feliratkozásra