Melegen ajánlott megoldások

Mi lehet a fűtés leghatékonyabb módja? Az elmúlt télen a drasztikusan megnőtt energiaárak hatására sokan feltették ezt a kérdést. Ám a Ford mérnökei arra keresik a választ, hogy hogyan tudnak a legkisebb energiafogyasztással komfortos hőérzetet biztosítani elektromos hajtású kishaszonjárműveik felhasználóinak a hatótáv növelése és így az üzemeltetési költségek csökkentése érdekében.

Közzétéve:

Alapvetően kétféleképpen lehet egy jármű utasterét fűteni. Meleg levegő befúvásával vagy olyan felületek fűtésével, amelyekkel a bent ülők közvetlenül érintkeznek, illetve amelyek hőt sugároznak feléjük. Természetesen mindkettőhöz energiára van szükség, azonban a Ford mérnökei egy kutatási projekt során kimutatták, hogy a felületfűtés alkalmazása esetén akár 13 százalékkal is csökkenhet az energiafogyasztás a hagyományos, levegőbefúvásos módszerhez képest. Ez pedig télen akár öt százalékkal is megnövelheti az elektromos járművek hatótávolságát.

Beigazolódott elmélet

Miből adódik ez a jelentős különbség? Ha hideg időben kinyitjuk egy jármű ajtaját vagy lehúzzuk az ablakát, akkor bizony gyorsan lehűl az utastér. Márpedig egy elosztófuvarozást vagy csomagkézbesítést végző kishaszonjármű esetében ez naponta nagyon sokszor előfordul. A hagyományos fűtőrendszernek ezt a hőveszteséget meleg levegő befúvásával vissza kell pótolnia. Ugyanakkor a felmelegített felületek nem hűlnek ki ilyen rövid idő alatt, így lényegesen kevesebb energia befektetésével visszafűthetik az utasteret.
Ezt az elméletet pedig gyakorlati próbákkal igazolták a Ford mérnökei. Egy tisztán elektromos hajtású Ford E-Transit furgont fűthető kartámaszokkal, lábszőnyegekkel, ajtópanelekkel, napellenzőkkel és egy kormánykerék alatti hősugárzó panellel szereltek fel. A tesztüzem során a járművet csomagkézbesítésre és különleges áruk kiszállítására használták, valamint egy kisiparos tipikus, napi 350 kilométeres útját is szimulálták vele Kölnben, illetve annak környékén. A kiterjedt tesztelést télen és nyáron, száraz és nedves úton, szakadó esőben és erős szélben egyaránt folytatták.

Mindent az energiahatékonyságért

Ez a kutatás arra is jól rávilágított, hogy az időjárási, a forgalmi és az útviszonyok mennyire jelentősen befolyásolják a járművek hatótávolságát. Az erre vonatkozó adatokat pedig később felhasználhatják az egy-egy útvonal teljesítéséhez szükséges energiaigény megbecslésére. Emellett a Ford mérnökei teszteltek egy hőcserélőt is, amely az elektromos hajtás hulladékhőjét hasznosítja a fülke és/vagy az akkumulátorcsomag fűtésére. Továbbá kipróbáltak egy hatékony akkumulátorhűtő rendszert, amely az akkucsomag indulás előtti temperálására is alkalmas. Az intelligens gyorstöltő funkció pedig a gyorstöltés előtt hűtéssel vagy fűtéssel megfelelő hőmérsékletűre állítja az energiatárolót, míg a hajtáslánc-kondicionálás folyamatosan optimális hőmérsékleten tartja az elektromos hajtás részegységeit. Mindemellett a Ford szakemberei olyan megoldásokkal is kísérleteznek, hogy a belső világítás segítségével befolyásolják a hőérzetet a fülkében. Az új, elektromos hajtású Ford E-Transit Custom pedig többek között gőzbefecskendezéses hőszivattyút kap majd az energiatakarékosság fokozásáért.

Megvalósult ötletek

A kék ovált viselő elektromos gépjárművek persze már ma is több olyan funkciót kínálnak, amelyek segítik a hatótáv növelését. Például a Mustang Mach‑E és az E‑Transit esetében távirányítással beállítható az utastér és az akkumulátorcsomag optimális hőmérséklete az indulás időpontjára, miközben a jármű a töltőhöz csatlakozik. A rendszer pedig az időjárási körülmények alapján megbecsüli, hogy ehhez mennyi energiára van szükség. A gyártó számításai szerint ezzel az előkondicionálással fagypont körüli hőmérsékletben akár több mint tíz százalékkal is növelhető a hatótávolság. Továbbá a rendelkezésre álló menetmódok és a rekuperáció mértékének szabályozhatósága is elősegíti az egy feltöltéssel megtehető táv növelését. A Ford mindezekkel a fejlesztésekkel is szeretné támogatni azon célkitűzésének elérését, hogy 2026-ra éves szinten Európában 600 ezer, világszerte pedig több mint kétmillió elektromos gépjárművet értékesítsen.





Megosztom másokkal

TRUCK NEWS

Sétagalopp vele a munka

Bemutatta a Daimler Truck japán leányvállalata, a Fuso az évtizedek óta igen sikeres Canter kisteherautó legújabb generációját. A típus az új biztonsági és kényelmi funkciók mellett további konfigurációs lehetőségekkel bővült, és mindez persze az akkumulátoros…

Eskü’ gyári!

Úgy néz ki a Volkswagen Caddy Edition, mintha egy tuningműhelyből gördült volna ki, pedig ez csak a Volkswagen Haszonjárművek legújabb különleges kiadása. Az ízléses optikai tuning a kisáruszállító kivitelekhez is éppúgy elérhető, mint a családi…

Pillantás a jövőbe

Napjainkban a haszonjárműiparban három terület mozgatja leginkább a fenntartható jövőt célzó fejlesztéseket: a tisztán elektromos hajtás a károsanyag-kibocsátás csökkentéséért, az önvezetés a közlekedésbiztonság fokozása érdekében és a digitalizáció a hatékonyabb üzemeltetés támogatására. Ezek közül az…

Dobogós célkitűzések

Minden korábbinál gyorsabb ütemben változik a világ és vele együtt az igényeink is. Erre reagált kiemelkedő rugalmassággal a Delta-Truck Kft., amikor bevezette a Ford Trucks Rent szolgáltatást. Ennek részleteiről, valamint az új Ford F-Line típusról…

Korlátok nélkül

Jelentősen kibővítette tisztán elektromos hajtású teherautóinak kínálatát az MAN, amelyet az idei IFAT kommunális szakkiállításon mutatott be. Az eTGX és eTGS ezáltal már fülke-alvázként is sokféle tengelytávolsággal, fülkével, motorteljesítménnyel, akkumulátorcsomaggal, töltőcsatlakozó-elhelyezéssel és az adott alkalmazáshoz…

Belső égésű alternatívák

Más gyártókkal egyetértésben a Volvo Trucks is régóta azt vallja, hogy nem lehet egyetlen alternatív hajtási móddal földrajzi és felhasználási értelemben is minden téren kiváltani a mai dízelmotorokat. Ehelyett az összes életképes alternatívára szükség lesz,…

Ne szalassza el a legjobb ajánlatainkat

Iratkozzon fel hírlevelünkre és tájékoztatjuk akcióinkról, újdonságainkról.

Tovább a feliratkozásra