Nem kell egyből kidobni

Egyre gyakrabban merül fel a kérdés az elektromos gépjárművek térnyerésével párhuzamosan, hogy mi lesz ezzel a rengeteg akkumulátorral, miután elérik üzemi élettartamuk végét. Gyakran ezt is felvetik az elektromobilitás elleni érvként. Természetesen a járműgyártók is tüzetesen foglalkoznak ezzel a kérdéssel, amelyre az MAN Truck & Bus vállalat nemrég közzé is tett néhány bíztató választ.

Közzétéve:

Határozott lépésekkel megkezdődött az utóbbi néhány évben a haszonjármű-ipar átállása a helyileg nulla károsanyag-kibocsátású hajtásmódokra, amiben kulcsfontosságú szerepet játszanak az akkumulátoros elektromos járművek. Az MAN is évek óta egyre nagyobb számban értékesíti a TGE kishaszonjármű és a Lion’s City városi busz tisztán villamos hajtású modelljeit, 2024 végén pedig a TGX nehéz-teherautó elektromos változatának sorozatgyártását is megkezdi. Az oroszlános gyártó azzal számol, hogy 2030-ra az elosztófuvarozásban 60, míg a távolsági alkalmazásokban 40 százalékos részarányt is elérhetnek az elektromos kivitelek. A városi buszok esetében pedig már 2025-re fele-fele arányban várják a villanymotorral és a belső égésű motorral hajtott modellek értékesítésének megoszlását. Ennek megfelelően 10-15 éven belül ipari mértéket ölthet a járművekből kikerülő elhasznált akkumulátorok mennyisége.

Újrahasznosítási stratégia

Az MAN szakemberei ezért már elkezdték kidolgozni az akkumulátorok újrahasznosításának stratégiáját. Ennek első lépése még arra az időszakra vonatkozik, amikor az energiatárolók az első életüket töltik a járművekben. Itt arra összpontosít a gyártó, hogy megfelelő képzéssel megtanítsa az üzemeltetőket úgy vezetni, tölteni és alkalmazni a járműveket, hogy az a lehető legkevésbé terhelje az akkukat. A cél tehát az üzemi élettartam maximalizálása, ami az ügyfeleknek is elemi érdekük. Majd, ha egyes cellák már nem teljesítenek kellő kapacitással, akkor azok egyenkénti cseréje a megoldás. Végül, ha az alapos felülvizsgálat azt mutatja, hogy az adott akkumulátorcsomag már nem alkalmas a jármű hajtására, akkor a kiszerelése után megkezdődik a második életszakasza. Jelenleg három lehetőség áll rendelkezésre. Először is átfogó gyári felújítás után visszakerülhet a járműbe. Ha ez nem lehetséges, akkor puffertárolóként dolgozhat tovább például egy szélerőműben vagy napelemparkban. Végső megoldásként pedig az alapanyagait újrafeldolgozhatják új akkumulátorok gyártásához.

Kutatási projektek

Az MAN több partnerével és a kasseli egyetemmel közösen olyan projektekben is részt vesz, amelyek célja megállapítani, hogy az elektromos haszonjárművekből kikerülő akkumulátorok mennyire felelnek meg telepített energiatárolóknak. Ennek keretében a 2018 és 2021 között Ausztriában üzemeltetői teszteket teljesített MAN elosztó-teherautók egyenként 18,6 kilowattóra kapacitású akkumulátorcsomagjait átadták egy energiatárolókat gyártó vállalatnak. Itt elsősorban az akkucsomagok biztonságát, teljesítményét és még hátralévő töltési ciklusaik számát vizsgálják. Továbbá egy kísérleti projekt elindítását is tervezik az első elektromos Lion’s City E városi buszból kikerülő MAN akkumulátorokon alapuló energiatároló rendszer megalkotására.

Újrafeldolgozás

Ha egy akkumulátor már telepített energiatárolónak is alkalmatlan vagy például egy balesetben megsérült, akkor nem marad más hátra, mint az alapanyagainak újrafeldolgozása. Az MAN kinyilatkoztatott célja egy zárt ciklus megteremtése az akkuk alapanyagainak visszaforgatására, ahol a kinyert nikkelt, mangánt, kobaltot, lítiumot és más anyagokat új akkucsomagok gyártásához használnák fel. Jelenleg az akkumulátorok tömege alapján számítva több mint 70 százalék az újrafeldolgozási arány, de ez később elérheti a 90 százalékot is. Az MAN ennek tekintetében a mechanikai folyamatot követő hidrometallurgiai eljárás híve. Ez a módszer jellemző egyébként a Volkswagen cégcsoport Európa-szerte számos partnerrel működő újrafeldolgozási hálózatában is, amelynek az oroszlános gyártó is a tagja.





Megosztom másokkal

TRUCK NEWS

Humbaur újdonságok

Évtizedek óta bátran fordulhatunk a Humbaur GmbH családi vállalkozáshoz, amennyiben az átlagosnál igényesebb pótkocsival vagy felépítménnyel szeretnénk járműparkunkat bővíteni. Sőt, akkor is jó helyen kopogtatunk a németeknél, amennyiben teljesen egyedi igényeink megvalósításáról álmodunk.

Nagyratörő célokhoz

Talán mára senkinek nem kérdéses, hogy az Európai Unió által kitűzött környezetvédelmi célok eléréséhez a közlekedés villamosítása szükséges. Nem kis feladat ez, ám ezen az úton nemcsak az akkumulátor visz majd előre minket. Egy aprócska…

Életek védelmében

Idén júliusban életbe lépett az általános járműbiztonsági rendelet legfrissebb módosítása, amely szigorúbb biztonsági előírásokat vezetett be a haszonjárművek számára. A rendelet célja a közúti közlekedés biztonságának jelentős növelése az Európai Unióban.

A jövő kapujában

Több tízmillió dolláros szerződést hoz tető alá az Isuzu japán járműgyártó a Gatik önvezető technológiák fejlesztésével foglalkozó amerikai vállalattal. A befektetés célja önvezető közép- és nehézkategóriás teherautók kifejlesztése a már most is létező automatizált szállítási…

Sétagalopp vele a munka

Bemutatta a Daimler Truck japán leányvállalata, a Fuso az évtizedek óta igen sikeres Canter kisteherautó legújabb generációját. A típus az új biztonsági és kényelmi funkciók mellett további konfigurációs lehetőségekkel bővült, és mindez persze az akkumulátoros…