Nem kell egyből kidobni

Egyre gyakrabban merül fel a kérdés az elektromos gépjárművek térnyerésével párhuzamosan, hogy mi lesz ezzel a rengeteg akkumulátorral, miután elérik üzemi élettartamuk végét. Gyakran ezt is felvetik az elektromobilitás elleni érvként. Természetesen a járműgyártók is tüzetesen foglalkoznak ezzel a kérdéssel, amelyre az MAN Truck & Bus vállalat nemrég közzé is tett néhány bíztató választ.

Közzétéve:

Határozott lépésekkel megkezdődött az utóbbi néhány évben a haszonjármű-ipar átállása a helyileg nulla károsanyag-kibocsátású hajtásmódokra, amiben kulcsfontosságú szerepet játszanak az akkumulátoros elektromos járművek. Az MAN is évek óta egyre nagyobb számban értékesíti a TGE kishaszonjármű és a Lion’s City városi busz tisztán villamos hajtású modelljeit, 2024 végén pedig a TGX nehéz-teherautó elektromos változatának sorozatgyártását is megkezdi. Az oroszlános gyártó azzal számol, hogy 2030-ra az elosztófuvarozásban 60, míg a távolsági alkalmazásokban 40 százalékos részarányt is elérhetnek az elektromos kivitelek. A városi buszok esetében pedig már 2025-re fele-fele arányban várják a villanymotorral és a belső égésű motorral hajtott modellek értékesítésének megoszlását. Ennek megfelelően 10-15 éven belül ipari mértéket ölthet a járművekből kikerülő elhasznált akkumulátorok mennyisége.

Újrahasznosítási stratégia

Az MAN szakemberei ezért már elkezdték kidolgozni az akkumulátorok újrahasznosításának stratégiáját. Ennek első lépése még arra az időszakra vonatkozik, amikor az energiatárolók az első életüket töltik a járművekben. Itt arra összpontosít a gyártó, hogy megfelelő képzéssel megtanítsa az üzemeltetőket úgy vezetni, tölteni és alkalmazni a járműveket, hogy az a lehető legkevésbé terhelje az akkukat. A cél tehát az üzemi élettartam maximalizálása, ami az ügyfeleknek is elemi érdekük. Majd, ha egyes cellák már nem teljesítenek kellő kapacitással, akkor azok egyenkénti cseréje a megoldás. Végül, ha az alapos felülvizsgálat azt mutatja, hogy az adott akkumulátorcsomag már nem alkalmas a jármű hajtására, akkor a kiszerelése után megkezdődik a második életszakasza. Jelenleg három lehetőség áll rendelkezésre. Először is átfogó gyári felújítás után visszakerülhet a járműbe. Ha ez nem lehetséges, akkor puffertárolóként dolgozhat tovább például egy szélerőműben vagy napelemparkban. Végső megoldásként pedig az alapanyagait újrafeldolgozhatják új akkumulátorok gyártásához.

Kutatási projektek

Az MAN több partnerével és a kasseli egyetemmel közösen olyan projektekben is részt vesz, amelyek célja megállapítani, hogy az elektromos haszonjárművekből kikerülő akkumulátorok mennyire felelnek meg telepített energiatárolóknak. Ennek keretében a 2018 és 2021 között Ausztriában üzemeltetői teszteket teljesített MAN elosztó-teherautók egyenként 18,6 kilowattóra kapacitású akkumulátorcsomagjait átadták egy energiatárolókat gyártó vállalatnak. Itt elsősorban az akkucsomagok biztonságát, teljesítményét és még hátralévő töltési ciklusaik számát vizsgálják. Továbbá egy kísérleti projekt elindítását is tervezik az első elektromos Lion’s City E városi buszból kikerülő MAN akkumulátorokon alapuló energiatároló rendszer megalkotására.

Újrafeldolgozás

Ha egy akkumulátor már telepített energiatárolónak is alkalmatlan vagy például egy balesetben megsérült, akkor nem marad más hátra, mint az alapanyagainak újrafeldolgozása. Az MAN kinyilatkoztatott célja egy zárt ciklus megteremtése az akkuk alapanyagainak visszaforgatására, ahol a kinyert nikkelt, mangánt, kobaltot, lítiumot és más anyagokat új akkucsomagok gyártásához használnák fel. Jelenleg az akkumulátorok tömege alapján számítva több mint 70 százalék az újrafeldolgozási arány, de ez később elérheti a 90 százalékot is. Az MAN ennek tekintetében a mechanikai folyamatot követő hidrometallurgiai eljárás híve. Ez a módszer jellemző egyébként a Volkswagen cégcsoport Európa-szerte számos partnerrel működő újrafeldolgozási hálózatában is, amelynek az oroszlános gyártó is a tagja.





Megosztom másokkal

TRUCK NEWS

Bűvös hetes

Megkezdődött az új generációs Volkswagen Transporter előértékesítése Németországban. Az újdonság a megújult külső és a vadonatúj digitális műszerfal mellett számos korszerű vezetéstámogató rendszert és kényelmi funkciót, nagyobb rakteret, illetve teherbírást, valamint többféle belső égésű és…

Hidrogénes mindenes

Nem minden hidrogénüzemű jármű üzemanyagcellás elektromos hajtású, ugyanis világszerte több személy- és teherautó-gyártó is foglalkozik hidrogéntüzelésű belső égésű motorok fejlesztésével. Többek között a Daimler Truck is, amely nemrég megkezdte egy hidrogénhajtású Mercedes-Benz Unimog U 430…

Vissza a gyökerekhez

Napjainkra eltűntek a piacról az egyszerű, olcsó, célszerű kialakítású, könnyen üzemben tartható, munkaautónak való üsd-vágd pickupok, ugyanis ezek a platós terepjárók a globális trendeket követve látványos megjelenésű, igényes kivitelezésű, gazdagon felszerelt, nagy teljesítményű életstílus-autókká váltak.…

Szétkürtölt fenntarthatóság

Hazánkban nem sokan ismerik a több mint nyolcvanéves járműgyártási múlttal büszkélkedő Hino márkát, azonban érdemes odafigyelni a fejlesztéseire. A Toyota holdudvarába tartozó gyártó tavaly októberben a Japán Mobilitási Kiállításon két fontos újdonságot is bemutatott a…

Díjnyertes digitalizáció

Jelentősen megújultak az MAN és NEOPLAN buszok a 2024-es modellévre. Egyik legfontosabb innovációjuk a vadonatúj, igényes és ergonomikus műszerfal a teljesen digitális műszerpanellel, valamint az intelligens kialakítású és működésű kezelőelemekkel. Ezzel elnyerték a Busworld szervezet…

Sokszínű alternatívák

Több fontos, illetve érdekes újdonsággal is kirukkolt az Isuzu a közelmúltban. Egyrészt átfogóan megújította a hazánkban is egyre sikeresebb D-Max pickupot. Másrészt kifejlesztett egy gyors akkumulátorcserén alapuló rendszert tisztán elektromos hajtású kisteherautókhoz, valamint bemutatott egy…

Ne szalassza el a legjobb ajánlatainkat

Iratkozzon fel hírlevelünkre és tájékoztatjuk akcióinkról, újdonságainkról.

Tovább a feliratkozásra