Mesterien alkalmazkodó tehergépkocsik
Darwin óta tudjuk, hogy nem a legerősebb marad életben, hanem az, amelyik a legjobban tud alkalmazkodni a változó körülményekhez. Nos, az MAN tehergépkocsik kiválóan tudtak igazodni Új-Zéland közúti fuvarozásának meglehetősen különleges követelményeihez.
Ahány földrész, annyi szokás, pontosabban szabályozás. Ha körülnézünk a világ közúti fuvarozásában, akkor akár országonként is jelentős különbségeket fedezhetünk fel a járművekre vonatkozó méret- és tömeghatárok terén. Nem kivétel ez alól Új-Zéland sem, ahol a járműszerelvények 23 méter hosszúak, 4,25 méter magasak és ötven tonna össztömegűek is lehetnek. Ugyanakkor a tengelyeikre csak jóval kisebb terhelés juthat, mint mifelénk, például a kormányzott tengelyre legfeljebb hat tonna nehezedhet. Ebből már egyenesen következik, hogy ott a szerelvények sokkal több tengelyen futnak, mint Európában.
Szokatlan összeállítások
Új-Zélandon nagyon gyakoriak az olyan járműszerelvények, amelyeknél egy négytengelyes, fülke-alvázas tehergépkocsi háromtengelyes félpótkocsit húz egy kéttengelyes dollyn keresztül, vagyis ezek összesen kilenc tengelyen gurulnak. Az első két tengely kivételével pedig mindegyik ikerabroncsos, tehát nem kevesebb mint 32 kerék viszi át a talajra a szerelvény teljes súlyát! A másik jellegzetes kombináció egy négytengelyes nyerges vontatóból és egy négytengelyes félpótkocsiból áll, de ennél csak a vontató két hátsó tengelye ikerabroncsos, azaz húsz kerék viseli a teljes súlyt. Természetesen a nagyobb össztömeg és a sokkal több kerék mellé nagyobb motorteljesítmény is dukál, mint Európában, miközben az új-zélandi gépkocsivezetők is éppúgy elvárják a tágas, kényelmes és jól felszerelt fülkét.
Vegyes összetételű piac
Igen rugalmas és sokszínű termékprogramjának köszönhetően az MAN ezeket az egzotikus igényeket is megfelelően ki tudja elégíteni, ezért egyre több oroszlános tehergépkocsi fut az új-zélandi utakon. A szigetországban egyébként évente mintegy 3500 tíz tonna össztömeg feletti új teherautót helyeznek forgalomba. Ezek nagyjából felét ázsiai gyártmányok teszik ki, egyharmadát hat európai márka adja, míg a piac maradék része az amerikai gyártóké. Történetesen egy amerikai cég, a Penske Commercial Vehicles látja el 2013 óta az MAN hivatalos importőri szerepét is az országban. A cég tavaly 110 új TGM, TGS és TGX típusú tehergépkocsit értékesített Új-Zélandon. A már említett specifikációs sajátosságok és a gyakori hegyi útvonalak miatt az ügyfelek előszeretettel választják az MAN D38-as motorját, amelynek csúcsváltozata 640 lóerő legnagyobb teljesítményt és háromezer newtonméter maximális nyomatékot szolgáltat.
Látványos példák
Ezt a csúcsmotort választotta a Kerley Bros Transport Ltd fuvarozóvállalkozás is, amely az igen találóan Oroszlánkirálynak elnevezett MAN TGX 35.640 XLX modelljével élő marhákat szállít. A Mainfreight fuvarozási szolgáltatója, az R & H Transport Ltd szintén egy TGX 35.640 modellt üzemeltet, csakhogy függönyponyvás felépítménnyel és függönyponyvás pótkocsival. A Harte Transport Ltd pedig egy négytengelyes, 540 lóerős MAN TGX nyerges vontatóból és egy négytengelyes, hűtős félpótkocsiból összeállított szerelvénnyel tejet szállít. A Stevenson Concrete Ltd egy TGM 26.290 6×4 BB típusú betonkeverő tehergépkocsival Auckland környéki építkezéseket szolgál ki, jól kihasználva a könnyű D08-as motor és a kompakt C fülke miatti kis saját tömeg eredményezte nagy hasznos teherbírást. Az M & J Barrett Ltd viszont a TGM 26.340 6×2-4 BL modell kormányzott és felemelhető hátsó segédtengelyének köszönhető kiváló manőverezhetőség előnyeit is élvezheti, míg az áramvonalas tetőkialakítású hűtődobozos felépítmény hozzájárul az üzemanyag-fogyasztás csökkentéséhez.
Persze mindezek a járművek még az MAN kifutó generációját képviselik. Idén februárban azonban bemutatkozott az új TG-család, amely még szélesebb körű specifikációs lehetőségeket és innovatív megoldásokat nyújt, vagyis még jobban alkalmazkodhat az új-zélandi igényekhez.