Mesternégyes

Több mint négy éve töretlen népszerűséggel szerepel a piacon a PSA cégcsoport aktuális közepes méretű kishaszonjárműve a Citroën Jumpy és a Peugeot Expert formájában, amely a Toyotával egyre erősödő szövetség mentén Toyota Proace néven is hódít. Majd az Opel felvásárlásával ez a típus vitte tovább a jól csengő Opel Vivaro nevet is. Most pedig mind a négy márkánál megjelent a típus tisztán elektromos hajtású változata, igen kecsegtető képességekkel.

Közzétéve:

Nem ritka az elektromos kishaszonjárművek körében, hogy csupán egyetlen karosszériamérettel, hasznos teherbírással és akkumulátorkapacitással készülnek, ráadásul csak zárt furgonként. Nos, a PSA-konszern ennél jóval nagyobb választási szabadságot biztosít a Citroën ë-Jumpy, az Opel Vivaro-e, a Peugeot e-Expert és a Toyota Proace Electric modell mellett voksolóknak. Ugyanis összesen háromféle hosszúsággal, három különböző kivitelben, azaz zárt furgonként, duplafülkés furgonként és fülke-alvázként, kétféle hasznos teherbírási szinttel, valamint egy kisebb és egy nagyobb akkumulátorcsomaggal léptek színre. Ez már önmagában is erős fegyvertény a piacon. Lássuk hát a részleteket!

Színes paletta
Akárcsak dízelmotoros testvéreik, az elektromos furgonváltozatok is kétféle tengelytávolsággal és háromféle, 4,61, 4,96 és 5,31 méter hosszúsággal állnak rendelkezésre, rakterük pedig ennek megfelelően 4,6, 5,3, illetve 6,1 köbméter befogadóképességű. Ráadásul az utasülést felhajtva a válaszfal átrakodónyílásán keresztül további fél köbméterrel növelhetők ezek az értékek. Az akkumulátorcsomag tehát nem szűkíti a puttonyt. Persze a hasznos teherbírást igen, de nem jelentős mértékben, a hagyományos változatok 1405 kilogrammjával szemben a kisebb energiatároló esetén akár 1275 kilogramm is lehet a villanyfurgonok legnagyobb megengedett terhelhetősége. Emellett pedig még egy tonnát is vontathatnak az elektromos modellek. Fontos tulajdonságuk, hogy magasságuk nem haladja meg az 1,9 métert, így a legtöbb mélygarázsba és parkolóházba behajthatnak.

Kétféle csomag

Ma még nagy dilemma az elektromos haszonjárművek tervezésekor a saját tömeg és ezáltal a hasznos teherbírás, valamint a hatótávolság közötti optimális arány eltalálása. Nos, a PSA fejlesztői úgy döntöttek, hogy kétféle lítiumion-akkumulátorcsomaggal rukkolnak ki, amelyek közül az ügyfelek kiválaszthatják a saját alkalmazási profiljukhoz kedvezőbbet. A 18 modulból felépülő, 50 kilowattóra kapacitású kisebb csomag 230 kilométer hatótávolságot ígér, míg a 27 modult tartalmazó, 75 kilowattórás egység a WLTP-ciklus szerint akár 330 kilométerre is elegendő energiát vehet fel egy töltéssel.

Töltés igény szerint

A feltöltés terén is számos opciót kínál a négy elektromos modell. A bal első és a bal hátsó sárvédőn is kialakítottak egy-egy töltőnyílást, amelyeken keresztül hálózati csatlakozóról, fali töltőről és töltőoszlopról egyaránt áramolhat az akkuk felé az elektromos energia. A szabványos háztartási, 230 voltos hálózatot használva akár két teljes napig is eltarthat a teljes feltöltés, ám száz kilowatt teljesítményű egyenáramú gyorstöltéssel fél óra alatti is elérhető a nyolcvanszázalékos töltöttségi szint.

Nem gyenge

A menettulajdonságokat illetően sem kell szégyenkezniük a helyileg nulla károsanyag-kibocsátással közlekedő változatoknak a gázolajat égetőkkel szemben. Ugyanis a 100 kilowatt, azaz 136 lóerő legnagyobb teljesítményű villanymotor maximális forgatónyomatéka 260 newtonméter, amely már az elindulás pillanatától rendelkezésre áll. A gyorsulásra tehát aligha lesz panasz. Igaz, az elérhető legnagyobb sebességet 130 kilométer/órában korlátozták annak érdekében, hogy folyamatos autópálya-használat során se csökkenjen számottevően a hatótávolság. Továbbá a teljesen sík padló alá helyezett akkumulátorcsomagnak köszönhetően optimális a járművek tömegeloszlása.

Okosfunkciók

Az elektromos haszonjárműveknek illik intelligens funkciókat is kínálni, és ez a mesternégyes ezekben sem szenved hiányt. Például a felhasználók egy mobilalkalmazás segítségével előre beprogramozhatják a töltés kezdési és befejezési idejét vagy távolról is ellenőrizhetik az aktuális töltöttségi állapotot. Az információs és szórakoztatórendszer pedig Apple CarPlay és Android Auto használatával képernyőtükrözésre is képes. Persze a dízelmotoros kivitelekből már ismert korszerű vezetéstámogató rendszerek is felsorakoznak a villanymodellekben. Ennek megoldása már csak azért sem jelentett különösebb problémát, mert az ë-Jumpy, a Vivaro-e, az e-Expert és a Proace Electric a dízelváltozatokkal közös összeszerelő soron készül.

 

 

 





Megosztom másokkal

TRUCK NEWS

Új távlatok

Csupán az elektromos mobilitás hajnalán járunk csupán – azért a hőskorán talán már túl vagyunk. Ennek ellenére máris egy teljesen új töltési rendszerrel kell megbarátkoznunk a VIARENT bérautói között is népszerű nehézkategóriájú teherautók világában. Ám…

Hat évtized az élen

Nagy napot, egy kerek évfordulót ünnepelhettünk idén augusztus elején, ugyanis 1965. augusztus 9-én gördült le Langleyben a gyártósorról az első Ford Transit. Akkoriban még aligha gondolta bárki, milyen nagy hatást gyakorol majd a VIARENT palettáján…

Egyre ügyesebb őrangyalok

Aligha tartottak nyári szünetet babérjaikon ülve a magas fokú megbízhatóságáról és kiemelkedő biztonságáról közismert Volvo Trucks tervezői. A VIARENT bérautó-kínálatának egyik legnépszerűbb nehéz-teherautós márkája ugyanis mindjárt két új biztonságtechnikai fejlesztéssel is előrukkolt a nyár derekán.

Önállóan az autópályán

Illusztris társaságban folytatja intenzív fejlesztőmunkáját az automatizált vezetés területén a Delta-Truck Kft. által is forgalmazott Isuzu. A japán high-tech szektor kiválóságaiként – két japán minisztérium megbízásából – négy technológiai vállalat indíthatott közúti teszteket nehézkategóriájú tehergépkocsik…

Tiszta zónák – 2. rész

Cikkünk előző részéből már képet alkothattunk arról, mennyire sokrétű és jövőbe mutató a károsanyag-kibocsátás, illetve a korlátozott kibocsátási zónák (LEZ) témaköre. A városi teherszállítás előtt álló hatalmas kihívás tétje nem kevesebb, mint a jövő egészséges…

Tiszta zónák – 1. rész

Kevés izgalmasabb kérdés vetődik fel napjainkban a teherszállítás háza táján, mint a károsanyag-kibocsátás, illetve a korlátozott kibocsátási zónák témája. Az intenzív viták nyomán évről-évre több és több ilyen övezet jön létre, egyre közelebb hozva a…