
Mindent tud, amit a nagyok
Egyszerre menthet életeket, növelheti a járműkihasználást, fokozhatja a szállítmányozás gazdaságosságát és kímélheti a környezetet. Mi az? Napjaink fuvarozásának egyik legizgalmasabb találós kérdésére egyértelműen az önvezető kamion a válasz. A mesterséges intelligencia alkalmazásának óriási kihívása minden jelentős gyártót mozgósított, akik közül természetesen a termékeivel a VIARENT háza táján is népszerű Daimler Truck sem maradhatott ki.
A legújabb eredmények mögött természetesen – a VIARENT flottájában Mercedes-Benz modelljeivel szereplő – Daimler Truck „boszorkánykonyhájában” is hosszú évek fejlesztőmunkája áll. A legfrissebb fejlesztések jelentőségének felméréséhez így először a közelmúltba kell egy pillantást vetnünk.
Algolux – objektumfelismerés és mélytanulás
A Torc Robotics a Daimler Truck leányvállalataként két éve megállapodott az Algolux Inc. felvásárlásáról. A kanadai vállalat a gépi mélytanulás, illetve a számítógépes látás és képgenerálás terén járulhat hozzá az automatizált vezetés fejlesztéséhez. Nem a semmiből történt az akvizíció, korábban már évek óta szorosan együttműködött a német konszernnel az objektumérzékelés és a távolságbecslés szakterületein. A megbízható objektumfelismerés kulcsfontosságú a tárgyak nehéz vizuális körülmények között, például sötétben, ködben vagy kedvezőtlen időjárási viszonyok közötti helyes azonosításában. Az Algolux szoftverét a Freightliner különleges Cascadia tesztjárműveiben optimalizálták és a Torc szoftverfejlesztésében is felhasználták. Az Algolux mesterséges intelligencián alapuló objektumérzékelő technológiája nagyban elősegítheti a Daimler Truck és a Torc Robotics terveit. Céljuk ugyanis nem kevesebb, mint már 2027-re négyes szintű önvezető teherautókat kínálni az Egyesült Államok piacán.
Önvezető Freightliner Cascadia
Az önállóan közlekedő járműszerelvényeket egyelőre elsősorban a logisztikai központok közötti, azaz hub-to-hub szállításra vennék igénybe. Az árufuvarozási központban a rakományt átveszik és az utolsó kilométereken továbbra is humán sofőrök szállítják ki végső rendeltetési helyére, azaz a raktárakba, élelmiszerboltokba és csomagelosztó központokba. Az önvezető teherautó pedig folytathatja útját, hiszen a számítógép nem igényel pihenőt. Kezdetben természetesen biztonsági sofőrrel és útvonalmenedzserrel a fedélzeten szállítják ki a kísérleti projektben résztvevő ügyfelek áruját, például Phoenixből (Arizona állam) egészen Oklahoma Citybe (Oklahoma). A SAE 4-es szint olyan rendszert jelent, amely már minden emberi beavatkozás nélkül tudja kezelni az egyes menethelyzetek és környezetük – az úgynevezett Operational Design Domain (ODD) – adta összes járművezetői feladatot. A Torc szoftvere már ekkor bizonyította, hogy az autópályákon, azok fel- és levezető szakaszain, illetve csomópontjaiban alkalmas az automatizált vezetésre. Az önvezetés teljes körű rendszere a redundáns járműplatformból, vagyis az „autonomous-ready”, azaz önálló közlekedésre alkalmas Freightliner Cascadia vontatóból és a Torc Virtual Driver, azaz virtuális sofőr szoftveréből áll. Mindezt az említett logisztikai központok (hub) fizikai és digitális infrastruktúrája teszi teljessé. Természetesen az olyan kiegészítő szolgáltatások sem maradhatnak el, mint a javítás és karbantartás, valamint az önvezető üzem teljes körű támogatása.
Felbecsülhetetlen előnyök
Az automatizált tehergépkocsik szinte beláthatatlan előnyöket kínálnak. A balesetek számának drasztikus csökkentésével életek sokaságát menthetik meg. Emellett természetesen jóval gazdaságosabbak, mivel e szerelvények nem „fáradnak el”, akár éjjel-nappal mehetnek, csupán tankolni állnak meg. És az ember, mint munkavállaló? Nos, szerepe továbbra is nélkülözhetetlen a szállítási láncban – ám csupán azon szakaszaiban, ahol ma is a fizikai jelenléte szükséges. Ilyen például az első és az utolsó kilométerek járművezetői feladata, vagy éppen az önvezető flotta irányítása és adminisztrációja – a döntéshozatalról és a humán sofőrökkel folytatott kapcsolattartásról nem is beszélve. Tekintettel a világszerte szinte mindenfelé sújtó krónikus sofőrhiányra, az önvezetés további gazdasági előnyöket is kínálhat.
A jelen
A Daimler Truck North America máris szállítja legújabb zászlóshajóját a Torc Robotics önvezető tesztflottája számára, amelynek tagjai így a Freightliner Cascadia tavaly bemutatott ötödik generációjának műszaki alapjaira épülhetnek. A megfelelő redundáns biztonsági rendszerekkel felszerelt változatok a nem túl távoli jövőben akár már sorozatgyártásba is kerülhetnek.
Akárcsak a repülőgépekben, itt is többszörös redundancia szükséges. A négyes szintű automatizált vezetés érdekében a tervezők a biztonság szempontjából kritikus berendezések célzottan megkettőzött rendszerét fejlesztették ki. A redundáns architektúra négy fő területe a fékezés, a kormányzás, az energiaellátás és a kommunikációs hálózat. A nem kevesebb, mint 1500, ezek alapján megfogalmazott műszaki követelmény teljesítésével az automatizált közlekedésre kész Cascadia mércéül szolgálhat a szakmában az önvezető szoftverek integrációja terén. Az automatizált vezetéshez szükséges összes számítógépes rendszert és érzékelőt közvetlenül a Torc számára készülő járművek gyártási folyamatába integrálták, így a Torc fejlesztői egyszerűen telepíthetik virtuális vezetési rendszerüket. A már bejárt új-mexikói, texasi és arizonai tesztútvonalak mellett az új önvezető Cascadiák az I35-ös államközi autópálya Laredo és Dallas közötti – fő teherszállítási útvonalnak számító – szakaszán is feltűnnek majd. Egy texasi többsávos próbaszakaszon végzett vezető nélküli tesztjei sikeres validációjával a Torc jelentős mérföldkőhöz érkezett 2024-ben – a következő lépés pedig már a hús-vér sofőr nélküli üzemmód közúti alkalmazása lehet. Ki tudja, talán nem is olyan sokára ilyen teherautókat is bérelhetünk majd…