Óriási lépés az önvezetés felé

Már az évtized közepén megjelenhetnek a négyes szintű önvezetésre képes nehéz-tehergépjárművek a német autópályákon az ATLAS-L4 kutatás-fejlesztési projekt keretében. Ez a tizenegy neves résztvevőt összefogó kezdeményezés pedig jelentősen előrelendítheti az önvezető teherautók piaci elterjedését, ami a közlekedésbiztonság javításától a levegőszennyezésen át a sofőrhiányig számos problémára gyógyírt nyújthat majd.

Közzétéve:

Tavaly új jogszabályi környezetet kapott az önvezetés, ami új lehetőségeket nyitott meg. Ezeket igyekszik úttörőként kiaknázni a német gazdasági és környezetvédelmi minisztérium által támogatott ATLAS-L4 kutatás-fejlesztési projekt. Ha kibontjuk ezt az érdekes elnevezést, máris igen pontos magyarázatot kapunk arra, hogy mi is ennek a kezdeményezésnek a lényege. A név az Automated Transport between Logistics centres on highways, Level 4 rövidítése, magyarul: automatizált szállítás logisztikai központok között autópályákon négyes szintű önvezetéssel. A járműipar, a tudományos kutatás és az infrastruktúra-üzemeltetés jeles képviselőinek együttműködésével elindult egyedülálló projekt célja megmutatni, hogy az autópályákon emberi beavatkozás nélkül közlekedő gépjárművek használata igenis megvalósítható.

Elérhető változások

Az autópályán önvezetéssel közlekedő nehéz-teherautók számos előnyt tartogatnak az iparág, sőt, az egész társadalom számára. Jelentősen csökkenthetik a közlekedési balesetek számát, hiszen ezek kilencven százalékát emberi hiba okozza. Jobban optimalizálható, hogy a nap melyik időszakaiban közlekedjenek, ezáltal mérsékelhetők a forgalmi dugók, illetve az utak zsúfoltsága. Egyenletesebben haladnak a forgalomban, ezáltal energiahatékonyabb, vagyis gazdaságosabb és környezetkímélőbb az üzemelésük. Nem utolsósorban pedig a járművekkel együtt az ellátási láncok bizonyos folyamatainak az automatizálása is enyhítheti a sofőrhiány egyre égetőbb helyzetét. Jelenleg csak Németországban mintegy hatvanezer hivatásos gépkocsivezető hiányzik a szakmából, és ez a szám évről évre folyamatosan növekszik.

Iparágon túlmutató összefogás

Igen összetett feladat az önvezető nehéz-teherautók zökkenőmentes beillesztése a közlekedés rendszerébe, ezért az ATLAS-L4 projektben nem csupán járműipari partnerek vesznek részt. Az összesen tizenegy szereplő közül az MAN Truck & Bus biztosítja magát a kísérleti nyerges szerelvényt, valamint az összes részegység integrálását a járműbe és a rendszer fejlesztését. Szintén az MAN felel az adattovábbításért és a vezérlőközpont létrehozásáért, ahonnan a közúti tesztek jogszabályban meghatározott műszaki felügyeletét ellátják majd. A fékrendszerek élenjáró gyártója, a

Knorr-Bremse fejleszti a redundáns, azaz duplán biztosított fékrendszert. A Leoni feladata arról gondoskodni, hogy a jármű fedélzeti hálózata és az önvezető rendszer elektromos hálózata mindig megbízhatón működjön. A Bosch Automotive Steering fejleszti az SAE-Level-4 szabványnak megfelelő, hibatűrő kormányrendszert, míg a müncheni Fernride a jármű távfelügyeletét és távolról végezhető vezérlését biztosítja. A tesztkészülékeket gyártó BTC Embedded Systems AG dolgozza ki a közlekedési helyzeteken alapuló és szimulált teszteket a jármű jóváhagyásához. A Fraunhofer Intézet biztonsági kockázatok elemzésével, a Müncheni Műszaki Egyetem és a Braunschweigi Műszaki Egyetem pedig tudományos támogatással segíti a projektet. Végül, de nem utolsósorban a TÜV SÜD, illetve az Autobahn GmbH a gyakorlati megvalósíthatóság és a jóváhagyási folyamat terén kapcsolódik a projekthez. Az ATLAS-L4 eredményei jelentős áttörést hozhatnak, ugyanis az önvezető tehergépkocsik elterjedése teljesen újszerű fuvarozási és logisztikai koncepciók alkalmazása előtt is utat törhet majd.





Megosztom másokkal

TRUCK NEWS

Feljebb lépett!

Kívül belül megújult a legkisebb oroszlán, vagyis az MAN népszerű kishaszonjárműve, a TGE. Természetesen a változások zömét a karosszéria alatt, valamint a régi és új vezetéstámogató rendszerek tudásában kell keresnünk.

Méltó utód

Kis- és középvállalkozások számára eddig is ideális választás volt a Ford Transit Custom. A kishaszonjármű új generációja azonban az eddigiekhez képest is nagyobb választékot kínál karosszériaváltozatok és hajtásláncok terén, emellett egy sor praktikus megoldás teszi…

Orrplasztika után

Kicsit hosszabbra és áramvonalasabbra szabták a Volvo FH elejét, kihasználva az uniós szabályozás adta lehetőségeket. Az újításnak köszönhetően javult a nehéz-tehergépjárművek stabilitása és sikerült csökkenteni a fogyasztást.

Humbaur újdonságok

Évtizedek óta bátran fordulhatunk a Humbaur GmbH családi vállalkozáshoz, amennyiben az átlagosnál igényesebb pótkocsival vagy felépítménnyel szeretnénk járműparkunkat bővíteni. Sőt, akkor is jó helyen kopogtatunk a németeknél, amennyiben teljesen egyedi igényeink megvalósításáról álmodunk.