Pillantás a jövőbe
Napjainkban a haszonjárműiparban három terület mozgatja leginkább a fenntartható jövőt célzó fejlesztéseket: a tisztán elektromos hajtás a károsanyag-kibocsátás csökkentéséért, az önvezetés a közlekedésbiztonság fokozása érdekében és a digitalizáció a hatékonyabb üzemeltetés támogatására. Ezek közül az első kettőt a Freightliner nemrég bemutatott eCascadia tanulmányvontatója most először egyszerre vonultatja fel, így az izgalmas csőrös cirkáló jól demonstrálja, hogy holt tart jelenleg a Daimler Truck a műszaki innováció terén.
Egyértelműen azt a célt tűzte ki a Mercedes-Benz nehézhaszonjárműveket is gyártó Daimler Truck, hogy vezető szerepet töltsön be a fenntartható közlekedésre való átállásban. Ennek jegyében mutatta be most a vállalat az akkumulátoros elektromos hajtással és a Torc Robotics legkorszerűbb, 4-es szintű önvezetésével ellátott Freightliner eCascadia tanulmányjárművet. Ez az önvezető rendszer a közeljövőben egy olyan moduláris platformmá alakítható, amely rugalmasan használható majd különféle alkalmazású tehergépkocsikban.
A jelenlegi tervek szerint pedig nem is kell sokat várni erre, ugyanis a Daimler Truck az Egyesült Államokban szeretné már 2027-ben bevezetni a piacra a 4-es szintű önvezetésre képes teherautókat. Ezek eleinte még hagyományos hajtásláncokkal készülnének, ám a későbbiekben kiterjesztenék az önvezetést az elektromos modellekre is. Ezek alkalmazási lehetőségeit pedig flottaüzemeltető ügyfelek bevonásával is teszteli majd a gyártó.
Két világ legjavát egyesíti
Az akkumulátoros elektromos hajtású Freightliner eCascadia 2022-ben került sorozatgyártásba, és azóta már több mint hatmillió mérföldet, azaz tízmillió kilométert futott több mint 55 amerikai flottánál valós üzemelési körülmények között. Akkumulátorcsomagja másfél óra alatt feltölthető 80 százalékos szintre, hatótávolsága pedig kiviteltől függően 250, 350 vagy 370 kilométer is lehet. Az eCascadia mozgatásáról a hatékony és megbízható Detroit ePowertrain hajtáslánc gondoskodik, emellett szériafelszerelése az ötödik generációs automatikus vészfékrendszert is magában foglaló Detroit Assurance biztonsági csomag.
A 2015 óta fejlesztett önvezető rendszert pedig úgy alakították ki, hogy a kis nappali fülkével ellátott eCascadia modellekbe is beépíthető legyen. A Daimler Truck North America mérnökcsapata egy korszerű léghűtéses rendszert is kifejlesztett az önvezetést vezérlő számítógép számára a megfelelő hűtés biztosítása érdekében. Egyedi szoftver szolgál az önvezető rendszer kezelőfelületeként, amely visszajelzéseket is ad a jármű állapotáról. A kamerákat, lidarokat és radarokat rögzítő tetőkonzol saját tervezésű burkolata pedig az aerodinamika javításán túl jobb védelmet nyújt ezeknek a berendezéseknek a sérülésekkel és az elkoszolódással szemben. Míg a rendszer folyamatos, hatékony és biztonságos működéséről négy 12 voltos kiegészítő akkumulátor gondoskodik.
Ígéretes lehetőségek
A Daimler Truck jelenleg olyan alkalmazási területeken teszteli az önvezető eCascadia tanulmányvontatót, ahol a szerelvény logisztikai központok között, autópályákon közlekedik. Ha a későbbiekben az önvezető teherautók fogadására alkalmas logisztikai központokat megfelelő töltőinfrastruktúrával látják el, akkor a járműveket a rakodás ideje alatt tölteni is lehet, ami fokozza a hatékonyságukat. Mindezeket a lehetőségeket kiaknázva a Daimler Truck azzal számol, hogy az önvezető tehergépkocsik már 2030-ra hárommilliárd euró árbevételt és több mint egymilliárd euró adózás előtti eredményt hozhatnak a konyhára. Ha pedig emellett még elektromos hajtásúak is, akkor a gazdasági mellett környezetvédelmi előnyöket is nyújthatnak.