Reflektorfényben az elektromos MAN haszongépjárművek
Ezúttal is számos újdonsággal érkezett az MAN a hannoveri IAA haszonjármű-kiállításra. Sok egyéb innováció mellett a középpontban egyértelműen az elektromos hajtású kishaszongépjárművek, tehergépkocsik és autóbuszok álltak.
MAN XLION
Szokás szerint több ezer négyzetméteren terült el az MAN kiállítói területe, ahol teljes haszongépjármű-kínálatát felvonultatta. Ami a sorozatgyártású MAN nagytehergépkocsikat illeti, eget rengető újdonsággal nem találkozhattak a látogatók, azonban az XLION koncepcióval igen, amelyet a járművek ajtaján látványos felirat hirdetett. Az XLION nem más, mint egy teljes körű felszereltségi és szolgáltatási csomag a TGX, a TGS, a TGM és a TGL számára, ahol az X betű az extrém rövidítése. Ezenkívül újdonságként jelent meg a kamerás jobb oldali holttérfigyelő rendszer, valamint a vadonatúj, csúcsszínvonalú műszaki megoldásokat felvonultató D15-ös dízelmotor immár tehergépkocsikba is bekerül, váltva a D20-ast.
Kamerás holttérfigyelő rendszer
A jövő technológiái tehergépkocsik számára
Legnagyobbat tehát az MAN CitE tanulmányjármű leleplezése szólt az MAN standján. A 15 tonnás, elektromos hajtású városi elosztó-tehergépkocsi egyik különlegessége a teljesen újragondolt járművezetői munkahely. Könnyű a beszállás az alacsonypadlós fülkébe, még könnyebb az átjárás belül, sőt, a raktérbe is beléphet a vezető a fülkéből, a digitális műszerpanel pedig minden információt megfelelően mutat. A biztonságos manőverezést 360 fokos szögű madártávlati kép, illetve további kamerák segítik. A teljesen elektromos hajtással legalább száz kilométer a hatótávolság.
MAN CitE
Ez a különleges koncepció még távol áll a sorozatgyártástól, az elektromos hajtású eTGM 6×2 azonban két év múlva piacra kerülhet, már az üzemeltetői tesztek folynak különböző felépítményekkel Ausztriában. A fülke alatt és az alvázon oldalt elhelyezett akkumulátorokkal a hatótávolsága elérheti a 180 kilométert, ami legtöbbször elegendő egy napra a városi elosztófeladatok, illetve hulladékgyűjtés során. A jármű 264 kilowattos (359 lóerős) villanymotorja 3100 newtonméter forgatónyomatékot küld a hátsó kerekekhez.
MAN eTGM
Továbbá az MAN beszámolt arról, hogy Németországban már közúti forgalomban teszteli az önvezető konvojozást a DB Schenker logisztikai vállalattal együttműködve. Az aFAS projekt keretében pedig egy önvezető MAN TGM 18.340 modellel kísérletezik a gyártó, amely az autópályákon a közútkarbantartókat hátulról biztosító tehergépkocsiként halad. Így nincs szükség gépkocsivezetőre a fülkében, aki egyébként igen nagy veszélynek lenne kitéve.
Még sokoldalúbb kishaszongépjárművek
Nemrég vezették be a piacra az MAN TGE kishaszongépjárművet, mégis számos újdonságot vonultatott fel az IAA-n. Már automatikus sebességváltó és gyári összkerékhajtás is szerepel a kínálatában, továbbá 5,5 tonna legnagyobb megengedett össztömeggel is készül. Ezenkívül bemutatkozott a már sorozatgyártású eTGE 4.140 tisztán elektromos hajtású modell, 11 köbméteres rakterű zárt furgonként. Háromfázisú szinkronmotorjának csúcsteljesítménye száz kilowatt, míg forgatónyomatéka 290 newtonméter. A 36 kilowattórás lítiumion-akkumulátorcsomaggal a jármű hatótávolsága elérheti a 160 kilométert, a teljes feltöltés fali töltőről 5,5 órát, gyorstöltéssel nyolcvan százalékosra pedig 45 percet vesz igénybe. A modell 3,5 vagy 4,25 tonna össztömegű változatban rendelhető, 1,0, illetve 1,75 tonna hasznos teherbírással.
MAN eTGE
A TGE persze nemcsak kisáruszállítóként, hanem minibuszként is sokféle változatban áll az ügyfelek rendelkezésére. Az exkluzív belső kialakítású TGE Combi Shuttle modellt az MAN egyedi átépítésekkel foglalkozó részlege, a Bus Modification Center készíti. A 7,39 méteres TGE 5.180 modellen alapuló TGE Intercity pedig 15 utasülésével menetrend szerinti járatokhoz ideális.
Autóbuszok alternatív hajtással
A nagyobb városi buszokkal kapcsolatban egy vadonatúj fejlesztésű gázmotort ismerhettek meg az IAA látogatói. Ráadásul ez az alternatív erőforrás az MAN EfficientHybrid modullal is társítható a még csendesebb, gazdaságosabb és tisztább üzemelés érdekében. A soros, hathengeres, 9,5 literes gázmotor 276 és 316 lóerő teljesítményszintekkel választható, amelyek legnagyobb forgatónyomatéka 1200, illetve 1400 newtonméter.
Lion’s City
Lion’s City belső tér
Emellett a Lion’s City városi busz tisztán elektromos hajtású változata is a nagyközönség elé állt, egyelőre még prototípusként. A szóló kivitelt egy, míg a csuklóst két villanymotor hajtja, a szólóban a motor folyamatos teljesítménye 160, csúcsteljesítménye pedig 270 kilowatt. A tetőre szerelt akkumulátorcsomag kapacitása 480, illetve 640 kilowattóra, így kétszáz kilométeres hatótávolság is elérhető. Telephelyi töltővel a szóló buszok három, a csuklósok négy óra alatt teljesen feltölthetők.
A maga nemében az is alternatívnak számít, hogy immár a ZF EcoLife Coach hatfokozatú, bolygóműves automatikus sebességváltó is rendelhető az MAN és a NEOPLAN távolsági buszaiba. Bizonyos felhasználási területeken ugyanis ez az előnyösebb választás, például ahol gyakori megállással és elindulással üzemelnek a buszok, sokat kell gyorsítani, lassítani és váltani, valamint nem halad tartósan nagy sebességgel a jármű. Ilyenek a városi transzferek, a városnézések és a hegyvidéki kirándulások.
Mindezen izgalmas termékújdonságok és a jövő technológiáit előrevetítő hajtási megoldások mellett a digitalizáció és az ehhez kapcsolódó szolgáltatások terén is sok érdekességgel várta az érdeklődőket az MAN a standján.