Tehergépkocsik újdonságai az IAA kiállításon, 1. rész
Bőséges felhozatallal érkeztek idén a nehéz-tehergépkocsik gyártói a hannoveri IAA haszonjármű-kiállításra. Annyi újdonsággal várták az érdeklődőket, hogy két részben mutatjuk be ezeket, betűrend szerint haladva. Közös jellemzőjük azonban, hogy szinte minden standon az alternatív hajtási megoldások, a digitalizáció és az önvezetés állt a középpontban.
„Vezetjük a holnapot” – ezt a mottót választották az idén szeptember 19. és 27. között megrendezett hannoveri IAA kiállításnak, amely jól kifejezi, hogy mennyire jelentős változások vették kezdetét a logisztika, illetve a haszonjárművek világában. Emellett pedig a növekedés jellemzi az iparágat, amellyel párhuzamosan az IAA kiállítás is rekordokat döntött. Idén minden korábbinál nagyobb, 282 ezer négyzetméteres területen a világ 48 országának 2174 kiállítója vonultatta fel termék- és szolgáltatáskínálatát. Ezek között pedig nem kevesebb mint 435 világpremier szerepelt, 31 százalékkal több, mint 2016-ban. A kiállítást mintegy negyedmillió látogató kereste fel, hatvanmillión pedig online kapcsolódtak a vásárhoz.
Vadonatúj tehergépkocsik a BMC-től
A legnagyobb török haszonjárműgyártó, a BMC az IAA-n tartotta vadonatúj tehergépkocsi-családja, a TUĞRA világpremierjét. Az építőipari és közúti járműveket is felsorakoztató család tagjai elődeiknél divatosabb megjelenéssel, könnyebb alvázzal, hatékonyabb hajtáslánccal, hosszabb szervizciklusokkal és kisebb teljes birtoklási költséggel tűnnek ki. Nem hiányzik a kínálatukból a hétcolos kijelzővel ellátott multimédia-rendszer, a navigáció, a multifunkciós kormánykerék, a nagy központi kijelző, a több módon állítható vezetőülés, a hűtőrekesz és az egyedi belső világítás sem.
Múltból a jövőbe a DAF tehergépkocsik standján
A DAF standján a látogatók megismerhették, hogy a holland gyártó mennyire büszke kilencvenéves múltjára. Ennek állított emléket ugyanis a vörös jubileumi XF vontató és a szintén vörös, 1967-es 1600-as teherautó. Ezenkívül persze megtekinthették a jelen élen járó CF és XF járműveit, amelyeket a 2018-as Év Tehergépkocsija díj matricája díszített. A figyelem középpontjában azonban a jövő technológiáját képviselő LF Electric, CF Electric és CF Hybrid modellek álltak. Még ebben az évben megkezdik a CF Electric üzemeltetői tesztelését, a másik két villamosított hajtásláncú modellét pedig jövőre.
Innovációk a Ford Trucks teherautók világából
Két különlegesség is mágnesként vonzotta az érdeklődőket a török Ford Trucks standján. Először is az F-Vision – Future Truck futurisztikus tanulmányvontató, amely tisztán elektromos hajtással és önvezető technológiával vetíti előre a közeljövő megoldásait. Másrészt pedig a 2019-es Év Tehergépkocsija díjjal kitüntetett F-Max nyerges vontató. A minden ízében vadonatúj fejlesztésű típust megfelelően felkészítették arra, hogy kielégíthesse az európai üzemeltetők, illetve gépkocsivezetők igényeit a hosszú távú fuvarozásban. Korszerű megjelenésű fülkéje, belsőterének tágassága és igényessége, bőséges tárolóhelyei, nyolccolos, színes, grafikus központi kijelzője, a domborzathoz előrelátón igazodó hajtásláncvezérlése, Apple CarPlay funkciója, teherautós navigációs rendszere, távdiagnosztikai lehetősége, egyéb hálózatba kapcsolhatósági szolgáltatásai, a vezetési stílust kiértékelő programja, fedélzeti internetkapcsolata és persze 500 lóerős, 2500 newtonméter legnagyobb forgatónyomatékú motorja mind ezt támasztja alá.
Fejlődő tehergépkocsik a GAZ-tól
Oroszország legnagyobb haszonjárműgyártója, a GAZ bemutatta a Sadko Next jobbkormányos, 3,0 tonna hasznos teherbírású, terepes tehergépkocsit. Különlegessége, hogy az első tengely hajtása és a terepáttétel gombnyomással kapcsolható a műszerfalról. Ezenkívül kiállították a kiváló terepjáró képességű Vepr Next pickupot, amely munkaautónak és expedíciós járműnek is jól megfelel. Szintén az IAA-n debütáltak Európa számára az Ural Next 6×4-es közúti teherautói, amelyekből 16 tonna teherbírású billencsek, 19 tonna terhelhetőségű fülke-alvázak és akár 62 tonna szerelvényössztömegű nyerges vontatók is készülnek. A kiállított modellbe 328 lóerős, Euro V-ös YMZ-536-os dízelmotor került, ám az YMZ-534-es dízelmotor már Euro VI-os, SCR-es változatban is elérhető. A négyhengeres, 4,43 literes erőforrás 170 és 210 lóerő közötti teljesítményszintekkel szerepel a kínálatban.
Dízelmentes IVECO stand
Olyat tett az IVECO, amelyre a hannoveri IAA kiállítás történelmében még soha sem volt példa. A standján egyetlen kiállított járműben sem szerepelt dízelmotor, de még ezek felépítményeiben sem. Ehelyett olyan alternatív megoldásokat vonultattak fel, mint a sűrített és a cseppfolyósított földgáz (CNG/LNG), valamint az elektromos hajtás, sőt, egy hidrogénnel működő üzemanyagcellás hajtást tartalmazó alvázat is bemutattak tanulmányként. Többek között az egyik CNG-üzemű Eurocargo olyan útseprő felépítményt kapott, amelyet a tehergépkocsi gázmotorja hidrosztatikus hajtással működtet, így elkerülhető a dízelmotor használata. A 400 lóerős CNG-motorral hajtott Stralis NP hűtőfelépítményét CNG-üzemű hűtőaggregáttal szerelték fel, ami szintén innovatív megoldásnak számít. Ugyancsak úttörő, hogy a 400 lóerős Stralis X-Way NP építőipari fülke-alvázra elektromos hajtású betonkeverő felépítményt helyeztek. A hosszú távú fuvarozásra is különösebb kompromisszumoktól mentes alternatívát kínáló, gázüzemű Stralis NP 460 nyerges vontatók pedig már mega kivitelben is elérhetők.