Tehergépkocsik újdonságai az IAA kiállításon, 1. rész

Bőséges felhozatallal érkeztek idén a nehéz-tehergépkocsik gyártói a hannoveri IAA haszonjármű-kiállításra. Annyi újdonsággal várták az érdeklődőket, hogy két részben mutatjuk be ezeket, betűrend szerint haladva. Közös jellemzőjük azonban, hogy szinte minden standon az alternatív hajtási megoldások, a digitalizáció és az önvezetés állt a középpontban.

Közzétéve:

„Vezetjük a holnapot” – ezt a mottót választották az idén szeptember 19. és 27. között megrendezett hannoveri IAA kiállításnak, amely jól kifejezi, hogy mennyire jelentős változások vették kezdetét a logisztika, illetve a haszonjárművek világában. Emellett pedig a növekedés jellemzi az iparágat, amellyel párhuzamosan az IAA kiállítás is rekordokat döntött. Idén minden korábbinál nagyobb, 282 ezer négyzetméteres területen a világ 48 országának 2174 kiállítója vonultatta fel termék- és szolgáltatáskínálatát. Ezek között pedig nem kevesebb mint 435 világpremier szerepelt, 31 százalékkal több, mint 2016-ban. A kiállítást mintegy negyedmillió látogató kereste fel, hatvanmillión pedig online kapcsolódtak a vásárhoz.

Vadonatúj tehergépkocsik a BMC-től

A legnagyobb török haszonjárműgyártó, a BMC az IAA-n tartotta vadonatúj tehergépkocsi-családja, a TUĞRA világpremierjét. Az építőipari és közúti járműveket is felsorakoztató család tagjai elődeiknél divatosabb megjelenéssel, könnyebb alvázzal, hatékonyabb hajtáslánccal, hosszabb szervizciklusokkal és kisebb teljes birtoklási költséggel tűnnek ki. Nem hiányzik a kínálatukból a hétcolos kijelzővel ellátott multimédia-rendszer, a navigáció, a multifunkciós kormánykerék, a nagy központi kijelző, a több módon állítható vezetőülés, a hűtőrekesz és az egyedi belső világítás sem.

Múltból a jövőbe a DAF tehergépkocsik standján

A DAF standján a látogatók megismerhették, hogy a holland gyártó mennyire büszke kilencvenéves múltjára. Ennek állított emléket ugyanis a vörös jubileumi XF vontató és a szintén vörös, 1967-es 1600-as teherautó. Ezenkívül persze megtekinthették a jelen élen járó CF és XF járműveit, amelyeket a 2018-as Év Tehergépkocsija díj matricája díszített. A figyelem középpontjában azonban a jövő technológiáját képviselő LF Electric, CF Electric és CF Hybrid modellek álltak. Még ebben az évben megkezdik a CF Electric üzemeltetői tesztelését, a másik két villamosított hajtásláncú modellét pedig jövőre.

Innovációk a Ford Trucks teherautók világából

Két különlegesség is mágnesként vonzotta az érdeklődőket a török Ford Trucks standján. Először is az F-Vision – Future Truck futurisztikus tanulmányvontató, amely tisztán elektromos hajtással és önvezető technológiával vetíti előre a közeljövő megoldásait. Másrészt pedig a 2019-es Év Tehergépkocsija díjjal kitüntetett F-Max nyerges vontató. A minden ízében vadonatúj fejlesztésű típust megfelelően felkészítették arra, hogy kielégíthesse az európai üzemeltetők, illetve gépkocsivezetők igényeit a hosszú távú fuvarozásban. Korszerű megjelenésű fülkéje, belsőterének tágassága és igényessége, bőséges tárolóhelyei, nyolccolos, színes, grafikus központi kijelzője, a domborzathoz előrelátón igazodó hajtásláncvezérlése, Apple CarPlay funkciója, teherautós navigációs rendszere, távdiagnosztikai lehetősége, egyéb hálózatba kapcsolhatósági szolgáltatásai, a vezetési stílust kiértékelő programja, fedélzeti internetkapcsolata és persze 500 lóerős, 2500 newtonméter legnagyobb forgatónyomatékú motorja mind ezt támasztja alá.

Fejlődő tehergépkocsik a GAZ-tól

Oroszország legnagyobb haszonjárműgyártója, a GAZ bemutatta a Sadko Next jobbkormányos, 3,0 tonna hasznos teherbírású, terepes tehergépkocsit. Különlegessége, hogy az első tengely hajtása és a terepáttétel gombnyomással kapcsolható a műszerfalról. Ezenkívül kiállították a kiváló terepjáró képességű Vepr Next pickupot, amely munkaautónak és expedíciós járműnek is jól megfelel. Szintén az IAA-n debütáltak Európa számára az Ural Next 6×4-es közúti teherautói, amelyekből 16 tonna teherbírású billencsek, 19 tonna terhelhetőségű fülke-alvázak és akár 62 tonna szerelvényössztömegű nyerges vontatók is készülnek. A kiállított modellbe 328 lóerős, Euro V-ös YMZ-536-os dízelmotor került, ám az YMZ-534-es dízelmotor már Euro VI-os, SCR-es változatban is elérhető. A négyhengeres, 4,43 literes erőforrás 170 és 210 lóerő közötti teljesítményszintekkel szerepel a kínálatban.

Dízelmentes IVECO stand

Olyat tett az IVECO, amelyre a hannoveri IAA kiállítás történelmében még soha sem volt példa. A standján egyetlen kiállított járműben sem szerepelt dízelmotor, de még ezek felépítményeiben sem. Ehelyett olyan alternatív megoldásokat vonultattak fel, mint a sűrített és a cseppfolyósított földgáz (CNG/LNG), valamint az elektromos hajtás, sőt, egy hidrogénnel működő üzemanyagcellás hajtást tartalmazó alvázat is bemutattak tanulmányként. Többek között az egyik CNG-üzemű Eurocargo olyan útseprő felépítményt kapott, amelyet a tehergépkocsi gázmotorja hidrosztatikus hajtással működtet, így elkerülhető a dízelmotor használata. A 400 lóerős CNG-motorral hajtott Stralis NP hűtőfelépítményét CNG-üzemű hűtőaggregáttal szerelték fel, ami szintén innovatív megoldásnak számít. Ugyancsak úttörő, hogy a 400 lóerős Stralis X-Way NP építőipari fülke-alvázra elektromos hajtású betonkeverő felépítményt helyeztek. A hosszú távú fuvarozásra is különösebb kompromisszumoktól mentes alternatívát kínáló, gázüzemű Stralis NP 460 nyerges vontatók pedig már mega kivitelben is elérhetők.

 





Megosztom másokkal

TRUCK NEWS

Méltó utód

Kis- és középvállalkozások számára eddig is ideális választás volt a Ford Transit Custom. A kishaszonjármű új generációja azonban az eddigiekhez képest is nagyobb választékot kínál karosszériaváltozatok és hajtásláncok terén, emellett egy sor praktikus megoldás teszi…

Orrplasztika után

Kicsit hosszabbra és áramvonalasabbra szabták a Volvo FH elejét, kihasználva az uniós szabályozás adta lehetőségeket. Az újításnak köszönhetően javult a nehéz-tehergépjárművek stabilitása és sikerült csökkenteni a fogyasztást.

Humbaur újdonságok

Évtizedek óta bátran fordulhatunk a Humbaur GmbH családi vállalkozáshoz, amennyiben az átlagosnál igényesebb pótkocsival vagy felépítménnyel szeretnénk járműparkunkat bővíteni. Sőt, akkor is jó helyen kopogtatunk a németeknél, amennyiben teljesen egyedi igényeink megvalósításáról álmodunk.

Nagyratörő célokhoz

Talán mára senkinek nem kérdéses, hogy az Európai Unió által kitűzött környezetvédelmi célok eléréséhez a közlekedés villamosítása szükséges. Nem kis feladat ez, ám ezen az úton nemcsak az akkumulátor visz majd előre minket. Egy aprócska…

Életek védelmében

Idén júliusban életbe lépett az általános járműbiztonsági rendelet legfrissebb módosítása, amely szigorúbb biztonsági előírásokat vezetett be a haszonjárművek számára. A rendelet célja a közúti közlekedés biztonságának jelentős növelése az Európai Unióban.

A jövő kapujában

Több tízmillió dolláros szerződést hoz tető alá az Isuzu japán járműgyártó a Gatik önvezető technológiák fejlesztésével foglalkozó amerikai vállalattal. A befektetés célja önvezető közép- és nehézkategóriás teherautók kifejlesztése a már most is létező automatizált szállítási…