Térfogatáram

Hamburgban, ahogyan egyre több európai városban, már életbe lépett a dízelüzemű gépkocsik forgalmi korlátozása. Ezért itt tartotta a Volkswagen az e-Crafter nemzetközi sajtóbemutatóját, ez a tisztán elektromos hajtású kishaszonjármű ugyanis helyileg nulla károsanyag-kibocsátással és igen csendesen közlekedik. Tőlünk nyugatra már számos piacon megkezdődött a modell értékesítése.

Közzétéve:

Nem kisebb célt tűzött ki maga elé a Volkswagen Haszonjárművek az e-Crafter megalkotásakor, mint azt, hogy elektromos hajtású kishaszonjárműve szinte minden városi alkalmazásra optimális megoldást nyújtson. Például csomagkiszállítóknak, kisiparosoknak, kereskedőknek, közműfenntartóknak és személyfuvarozóknak is egyaránt megfeleljen. Ehhez mintegy 1500 ügyfél körében több mint 200 ezer üzemeltetési profilt elemeztek ki a gyártó szakemberei. Az eredmények tanúsága szerint a kishaszonjárművek jellemzően naponta hetven és száz kilométer közötti távolságot futnak, és a menetprofiloknak csak kevesebb mint a harmada hosszabb napi 175 kilométernél. Az elsődleges célcsoportnak számító városi csomagkézbesítők, futárok járművei heti hat napot, napi kilenc órát dolgoznak, naponta ötven-száz alkalommal állnak meg, hetven kilométert tesznek meg 85 százalékban lakott területen belül, kilencven kilométer/óra sebességnél nem hajtanak gyorsabban, átlagosan 875 kilogramm rakományt cipelnek, rakterük térfogatának kihasználtsága pedig hetven és száz százalék között változik. Szintén fontos megállapítás, hogy több mint kilencven százalékban telephelyen töltik az éjszakát, és túlnyomórészt előre megtervezett útvonalon közlekednek. A Volkswagen Haszonjárművek fejlesztői tehát mindezeknek a szempontoknak megfelelően szabták meg az e-Crafter méretét, villanymotorját és akkumulátorcsomagját. Az 5,99 méter hosszú és 2,59 méter magas, 3,64 méter tengelytávolságú jármű raktere 10,7 köbméteres. Saját tömege 2455 kilogramm, vagyis hasznos teherbírása 3,5 tonna össztömeg esetén a sofőrt leszámítva közel egy tonna.

Elektromosnak (is) született

A fejlesztés során nagy könnyebbséget, pontosabban előnyt jelentett, hogy a második generációs Craftert már eleve annak figyelembevételével tervezték meg, hogy később elektromos változata is készül. Így nem egy meglévő dízelhajtású kishaszonjárművet kellett utólagosan áttervezni. Ezért az elektromos hajtás részegységeit optimálisan helyezhették el. A padló alatti lítiumion-akkumulátorok nem szűkítik a rakteret, az e-Golf személyautóból átvett, száz kilowatt teljesítményű, 290 newtonméter nyomatékú villanymotor, egyfokozatú fordulatszám-csökkentő hajtómű és differenciálmű pedig kényelmesen elfér a motortérben. A hajtáslánc további fontos eleme a teljesítményelektronika is, amely az akkumulátor egyenáramát váltakozó árammá alakítja át a villanymotor számára. Míg a 12 voltos rendszert egy konverter látja el egyenárammal. Az e-Crafter legnagyobb sebességét kilencven kilométer/órában korlátozták, így a hatótávolsága a NEDC-mérés szerint 173 kilométer. Energiafogyasztása teljes terheléssel 21,5 kilowattóra száz kilométerenként.

Akár gyorsan is feltölthető

Az elektromos járművek esetében a hatótávolság mellett a töltési idő is alapvető kérdés, ám ez a töltési teljesítménytől is függ. A 230 voltos háztartási hálózatról 2,3 kilowatt töltőteljesítmény mellett 17 óráig tart a teljes feltöltés, váltakozó áramú, 7,2 kilowattos fali töltőről alig több mint öt óra is elég ehhez, míg a 40 kilowattos CCS gyorstöltővel 45 perc alatt nyolcvan százalékig feltölthető az akkumulátorcsomag. Jó hír, hogy ez a CCS-rendszer is alapfelszerelése az e-Crafter modellnek.

Nincs hiány

Egyébként a járművezetőnek nem kell lemondania a ma már elvárható kényelmi és biztonsági funkciókról sem. A villanyos Crafterben szériafelszerelés a teljesség igénye nélkül a városi vészfékrendszer, az aktív sávtartó, az oldalsó holttérfigyelő, a tolatássegítő kamera, az oldalszélsegéd, az éberségfigyelő, a LED-es fényszórók, az automatikus légkondicionáló, a fűthető szélvédő, a kiegészítő fűtés, az ülésfűtés, a navigációs rendszer és a sebességtartó automatika.

Specialitások

A vezetőállás annyiban különbözik a gázolajat égető modellekétől, hogy a műszerpanelen az egyik kis műszer a töltöttségi szintet, a másik az elérhető teljesítményszintet mutatja. A fordulatszámmérő helyén található műszer hajtáskor az éppen leadott teljesítmény szintjét, lassításkor az energia-visszatáplálás mértékét jelzi. Továbbá a középkonzol nagy, színes, grafikus kijelzőjén egy új menüpontban kék és zöld nyilak az energiafolyamatokat mutatják, míg egy oszlopdiagram az utolsó fél óra rekuperációját percekre leosztva. Egy másik menüpont a hatótávot és a potenciált közli, ez utóbbi azt jelenti, hogy bizonyos elektromos fogyasztók kikapcsolása hány kilométerrel növeli a hatótávolságot. Végül, de nem utolsósorban az e-manager egy naptár, amelyben beprogramozható, hogy melyik nap mikor és hol csatlakozik töltőre, illetve mikor indul útjára a jármű.

Mindez azt igazolja, hogy a Volkswagen e-Crafter nem egy gyorsan összedobott szükségmegoldás, hanem egy alaposan átgondolt koncepció mentén a mai felhasználói igényeknek kiválóan megfelelő kishaszonjármű.





Megosztom másokkal

TRUCK NEWS

Új távlatok

Csupán az elektromos mobilitás hajnalán járunk csupán – azért a hőskorán talán már túl vagyunk. Ennek ellenére máris egy teljesen új töltési rendszerrel kell megbarátkoznunk a VIARENT bérautói között is népszerű nehézkategóriájú teherautók világában. Ám…

Hat évtized az élen

Nagy napot, egy kerek évfordulót ünnepelhettünk idén augusztus elején, ugyanis 1965. augusztus 9-én gördült le Langleyben a gyártósorról az első Ford Transit. Akkoriban még aligha gondolta bárki, milyen nagy hatást gyakorol majd a VIARENT palettáján…

Egyre ügyesebb őrangyalok

Aligha tartottak nyári szünetet babérjaikon ülve a magas fokú megbízhatóságáról és kiemelkedő biztonságáról közismert Volvo Trucks tervezői. A VIARENT bérautó-kínálatának egyik legnépszerűbb nehéz-teherautós márkája ugyanis mindjárt két új biztonságtechnikai fejlesztéssel is előrukkolt a nyár derekán.

Önállóan az autópályán

Illusztris társaságban folytatja intenzív fejlesztőmunkáját az automatizált vezetés területén a Delta-Truck Kft. által is forgalmazott Isuzu. A japán high-tech szektor kiválóságaiként – két japán minisztérium megbízásából – négy technológiai vállalat indíthatott közúti teszteket nehézkategóriájú tehergépkocsik…

Tiszta zónák – 2. rész

Cikkünk előző részéből már képet alkothattunk arról, mennyire sokrétű és jövőbe mutató a károsanyag-kibocsátás, illetve a korlátozott kibocsátási zónák (LEZ) témaköre. A városi teherszállítás előtt álló hatalmas kihívás tétje nem kevesebb, mint a jövő egészséges…

Tiszta zónák – 1. rész

Kevés izgalmasabb kérdés vetődik fel napjainkban a teherszállítás háza táján, mint a károsanyag-kibocsátás, illetve a korlátozott kibocsátási zónák témája. Az intenzív viták nyomán évről-évre több és több ilyen övezet jön létre, egyre közelebb hozva a…