Több mint villanyfurgon

Rohamléptekkel halad a Mercedes-Benz a legkülönfélébb kategóriájú haszonjárművei villamosításának útján a kishaszonjárművektől a nehéz-tehergépkocsikon át az autóbuszokig. Immár a méltán népszerű Sprinter is rendelkezésre áll tisztán elektromos hajtással. Ráadásul a gyártó egy sor szolgáltatással segíti ügyfeleinek az eSprinter eredményes üzemeltetésének megtervezését.

Közzétéve:

Alaposan felmérték a csillagos márka szakemberei, hogy a városi, illetve város környéki feladatokhoz jellemzően milyen specifikációra van szükségük a kishaszonjárművek üzemeltetőinek, és ennek megfelelően alkották meg az eSprinter modellt. Így kezdetben 3,5 tonna össztömegű, 11 köbméteres rakterű, zárt áruszállítóként készül az elektromos Sprinter. A helyileg nulla károsanyag-kibocsátású gépkocsi 85 kilowatt, azaz 116 lóerő csúcsteljesítményű és 295 newtonméter legnagyobb forgatónyomatékú villanymotorja az első kerekeket hajtja. A 47 kilowattóra kihasználható kapacitású akkumulátorcsomagjával 168 kilométer a hatótávja és 891 kilogramm a hasznos teherbírása. Ám, ha egy ügyfél üzemeltetési profiljához ez nem illeszkedik kellően jól, akkor az eSprinter rendelhető 35 kilowattóra kihasználható akkukapacitással is, amely ugyan csak 120 kilométerre elegendő, cserébe 1045 kilogramm hasznos terhet is szállíthat a furgon. Sőt, még az elérhető legnagyobb sebességet is az alkalmazási területnek megfelelően lehet megválasztani, amely így nyolcvan, száz vagy százhúsz kilométer/óra lehet. Az is nagy segítséget jelenthet az üzemeltetőknek, hogy gyorstöltéssel mintegy 25 perc alatt tízről nyolcvan százalékra növelhető az energiatároló töltöttsége. Egyébként váltakozó áramú, 7,4 kilowatt teljesítményű falitöltőről vagy utcai töltőoszlopról a kisebb akkumulátorcsomag hat, míg a nagyobb nyolc óra alatt „csurgatható” tele elektromos energiával. A villanyfurgonok mellé pedig töltőberendezéseket is kínál ügyfeleinek a csillagos gyártó. A kompakt Wallbox Home falitöltő kiválóan megfelel egyetlen járművet üzemeltető vállalkozásoknak, míg a flottaüzemeltetők egy szélesebb palettáról választhatnak.

Egyéni programok

Persze nemcsak az üzemeltetőknek kínál sokféle választási lehetőséget az eSprinter, hanem a gépkocsivezetőknek is. Például a kormánykerék küllői mögötti fülekkel beállíthatják a rekuperációs fékezés erejét, vagyis az akkumulátorok visszatöltésének mértékét. A legnagyobb fokozatban akár egy pedállal is vezethető a jármű, annyira erős a villanymotorfék hatása, míg a legkisebb fokozatban szabadon gurulva „vitorlázik” a jármű a menetpedál felengedésekor. Továbbá az E+, E és C menetmódok közül egy programkapcsolóval választva meghatározható a járműnek, hogy a különösen energiahatékony hajtást vagy a nagyobb utazási kényelmet helyezze inkább előtérbe. Ennek megfelelően működteti a rendszer például a fűtést vagy a légkondicionáló berendezést.

Támogató szolgáltatáscsomag

Mindezek a konfigurációs és üzemmódbeli választási lehetőségek nagy segítséget nyújtanak az optimális üzemeltetéshez, ám ez még kevés ahhoz, hogy egy flottaüzemeltető meghozhasson egy nagyobb szabású beszerzési döntést. Kulcsfontosságú tényezők a jellegzetes menetprofilok, fuvaridők, hatótávok és töltési idők, ám mindezt összességében kell átlátni és elemezni. Pontosan erre dolgozta ki a csillagos márka az eDrive@VANs nevű szolgáltatáscsomagját, amely hasznos, személyre szabott szaktanácsadást nyújt az ügyfeleknek az elektromos közlekedésre való áttérés támogatására. Ennek a csomagnak a része például az eVan Ready App okostelefonos alkalmazás és az eCost Calculator költségelemző, amelyekkel a felhasználók egy adott időszak összes útjának elemzése révén megtudhatják, hogy megfelel-e az adott alkalmazási területre egy elektromos jármű. Az eCharging Planner internetalapú elemzőeszköz pedig a töltőinfrastruktúra kiépítésével és a flotta furgonjainak töltési stratégiájával kapcsolatos kérdésekre segít válaszokat találni, költségelemzéssel együtt. Ez figyelembe veszi többek között a járművek méretét és számát, az üzemidőket, az energiafogyasztást és a telephelyi adottságokat, beleértve az elektromos hálózat terhelhetőségét is.

Profi összeköttetés

Ha pedig már munkába álltak a villanyfurgonok, akkor a Mercedes PRO connect nevű szolgáltatáscsomag segíti ezek hatékony üzemeltetését a flottában. Hogyan? Például már útnak indulás előtt távvezérléssel felfűthető vagy lehűthető a fülke a kívánt hőmérsékletre, így ezek az energiaigényes folyamatok nem a hatótávot csökkentik. Ezenkívül a járművezető és a flottairányító is távolról ellenőrizheti az adott jármű akkumulátorának töltöttségét. Sőt, csoportonként vezérelhető a furgonok töltése és klimatizálása az elektromos hálózat terhelésének csökkentése érdekében. Mindez jól érzékelteti, hogy ma még milyen alapos előkészületeket, elemzéseket és nem utolsósorban beruházásokat igényel a flottaüzemeltetőktől az elektromos haszonjárművek integrálása a járműparkba. Ehhez nyújt segítséget a sikeres és eredményes kivitelezés érdekében a Mercedes-Benz számos szolgáltatása, szoftvere és hardvere. A csillagos márka tehát sokkal többet kínál az eSprinter kapcsán, mint csupán egy korszerű és hatékony villanyfurgont.





Megosztom másokkal

TRUCK NEWS

Feljebb lépett!

Kívül belül megújult a legkisebb oroszlán, vagyis az MAN népszerű kishaszonjárműve, a TGE. Természetesen a változások zömét a karosszéria alatt, valamint a régi és új vezetéstámogató rendszerek tudásában kell keresnünk.

Méltó utód

Kis- és középvállalkozások számára eddig is ideális választás volt a Ford Transit Custom. A kishaszonjármű új generációja azonban az eddigiekhez képest is nagyobb választékot kínál karosszériaváltozatok és hajtásláncok terén, emellett egy sor praktikus megoldás teszi…

Orrplasztika után

Kicsit hosszabbra és áramvonalasabbra szabták a Volvo FH elejét, kihasználva az uniós szabályozás adta lehetőségeket. Az újításnak köszönhetően javult a nehéz-tehergépjárművek stabilitása és sikerült csökkenteni a fogyasztást.