Tüzes jövőkép

Alapjaiban újragondolta a tűzoltóautók kialakítását és műszaki megoldásait a szakterület egyik világhírű nagymestere, az osztrák Rosenbauer. A Concept Fire Truck (CFT) teljesen működőképes tanulmányjármű így a jövő számos nagy kihívására is már ma választ ad.

Közzétéve:

Ténylegesen tiszta lappal kezdték a tervezést a felső-ausztriai gyártó szakemberei, amit jól mutat, hogy hagyományos létraalvázas helyett részben önhordó szerkezetű az alumínium felépítménnyel ellátott jármű. Ennek is eredménye a húsz centiméterrel alacsonyabbra került tömegközéppont és a két tengely között jóformán egyenlő arányban megoszló terhelés a kedvezőbb menettulajdonságok érdekében. A tűzoltóautó manőverezhetőségét pedig a rövid, 3,8 méter tengelytávolság és a nagy kikormányzási szögek mellett hátsókerék-kormányzás is javítja, így a fordulókör átmérője csupán 12 méter. Ráadásul kutyázva is haladhat a 7,6 méter hosszú és 2,35 méter széles gépkocsi. További különlegesség az elöl-hátul független felfüggesztés, míg a légrugózással akár 350 milliméterre, sőt, szélsőséges esetben 480 milliméterre is növelhető a nagy terepszögekkel kialakított jármű szabad hasmagassága. Praktikus funkcióként a helyszínre érve a légrugózás automatikusan lesüllyeszti a kocsiszekrényt, hogy az akár nyolcfős személyzet könnyebben és gyorsabban szállhasson ki.

Vadonatúj belső értékek

Ennek a lehasalásnak köszönhetően a fellépőket is elhagyhatták a tervezők, így a másfél méter széles tolóajtókon keresztül egyetlen lépéssel be- és kiszállhatnak a lánglovagok. A két tengely közötti alacsony padlószintnek hála odabent kényelmesen felegyenesedhetnek a legénység tagjai. Ráadásul a hátsó rész pillanatok alatt átalakítható elsősegélynyújtó hellyé. A biztonsági utascellaként szolgáló fülkében a korszerű műszaki megoldások is hemzsegnek. A digitális műszeregységen a navigációs rendszer információi is megjelennek, míg a középkonzol igencsak méretes érintőkijelzőjén a hátul ülők is figyelemmel kísérhetik a bemutatott információkat. A műszerfalról levehető ipari táblagépről pedig a jármű funkciói kívülről is vezérelhetők. Ráadásul ezen például épületek tűzvédelmi tervei vagy gépjárművek mentési információi is megtekinthetők.

Mindenhol kéz alá dolgozik

A hatékony beavatkozást segíti továbbá, hogy az eszközök könnyen elérhetők a külső tárolókban, amelyeket motoros mozgatású redőnyök fednek. A létra és a tetőtároló is egyszerűen leereszthető, így a tűzoltóknak nem kell felmászniuk. Minden világítóberendezés LED-es, beleértve a tetőélek alatt végighúzódó, rendkívül erős munkatérlámpákat is. A homlokfalba épített csörlő aktuális terhelését pedig színkóddal jelzi a szélvédő alatti fénycsík. Míg a CFT hátuljában egy akkora tárolót alakítottak ki egy két tonna teherbírású emelőhátfallal együtt, ahová egy távirányítású, 750 kilogramm teherbírású eszközhordozó robotjármű is befér.

Az áramé a főszerep

Mi más kerülhetne a jövő tűzoltóautójába, mint elektromos hajtásrendszer? Az első és a hátsó tengelyt hajtó, egyenként 180 kilowatt legnagyobb teljesítményű villanymotorokat a Volvo Penta szállítja majd a Rosenbauer CFT típusba. A vízszivattyú is elektromos működtetésű, amely tíz bar nyomással 3500 litert szállít percenként, míg negyven barnál 400 litert az 1200 literes tartályból. Persze habtartállyal és habkeverő rendszerrel is felszerelhető a gépkocsi. Az alapkivitelű akkumulátorról legfeljebb fél óráig működhet a szivattyú, ezért egy hatótávnövelő dízelmotort is beépítettek a tűzoltóautóba.

Sikervárományos

A CFT értékesítését várhatóan jövőre kezdi el a gyártó, és az elkövetkező tíz évben 3200 ilyen szerkocsi forgalomba állításával terveznek. Ezt olyan előnyök is segítik elérni, mint a hasonló kategóriájú, hagyományos tűzoltójárművekhez képest egy tonnával nagyobb hasznos teherbírás és egy köbméterrel tágasabb tér a legénység, illetve a felszerelések számára. Alkalmazásával évente akár 14 tonna szén-dioxid kibocsátása is megtakarítható, tízezer kilométer éves futásteljesítmény mellett pedig több ezer euróval csökken az üzemanyagköltség, míg a karbantartási költségek is kedvezőbbek. A személyzetnek nyújtott használati előnyökről és a katasztrófa-elhárítás hatékonyságának fokozásáról már nem is beszélve.

 

 





Megosztom másokkal

TRUCK NEWS

Bűvös hetes

Megkezdődött az új generációs Volkswagen Transporter előértékesítése Németországban. Az újdonság a megújult külső és a vadonatúj digitális műszerfal mellett számos korszerű vezetéstámogató rendszert és kényelmi funkciót, nagyobb rakteret, illetve teherbírást, valamint többféle belső égésű és…

Hidrogénes mindenes

Nem minden hidrogénüzemű jármű üzemanyagcellás elektromos hajtású, ugyanis világszerte több személy- és teherautó-gyártó is foglalkozik hidrogéntüzelésű belső égésű motorok fejlesztésével. Többek között a Daimler Truck is, amely nemrég megkezdte egy hidrogénhajtású Mercedes-Benz Unimog U 430…

Vissza a gyökerekhez

Napjainkra eltűntek a piacról az egyszerű, olcsó, célszerű kialakítású, könnyen üzemben tartható, munkaautónak való üsd-vágd pickupok, ugyanis ezek a platós terepjárók a globális trendeket követve látványos megjelenésű, igényes kivitelezésű, gazdagon felszerelt, nagy teljesítményű életstílus-autókká váltak.…

Szétkürtölt fenntarthatóság

Hazánkban nem sokan ismerik a több mint nyolcvanéves járműgyártási múlttal büszkélkedő Hino márkát, azonban érdemes odafigyelni a fejlesztéseire. A Toyota holdudvarába tartozó gyártó tavaly októberben a Japán Mobilitási Kiállításon két fontos újdonságot is bemutatott a…

Díjnyertes digitalizáció

Jelentősen megújultak az MAN és NEOPLAN buszok a 2024-es modellévre. Egyik legfontosabb innovációjuk a vadonatúj, igényes és ergonomikus műszerfal a teljesen digitális műszerpanellel, valamint az intelligens kialakítású és működésű kezelőelemekkel. Ezzel elnyerték a Busworld szervezet…

Sokszínű alternatívák

Több fontos, illetve érdekes újdonsággal is kirukkolt az Isuzu a közelmúltban. Egyrészt átfogóan megújította a hazánkban is egyre sikeresebb D-Max pickupot. Másrészt kifejlesztett egy gyors akkumulátorcserén alapuló rendszert tisztán elektromos hajtású kisteherautókhoz, valamint bemutatott egy…

Ne szalassza el a legjobb ajánlatainkat

Iratkozzon fel hírlevelünkre és tájékoztatjuk akcióinkról, újdonságainkról.

Tovább a feliratkozásra