Tüzes jövőkép

Alapjaiban újragondolta a tűzoltóautók kialakítását és műszaki megoldásait a szakterület egyik világhírű nagymestere, az osztrák Rosenbauer. A Concept Fire Truck (CFT) teljesen működőképes tanulmányjármű így a jövő számos nagy kihívására is már ma választ ad.

Közzétéve:

Ténylegesen tiszta lappal kezdték a tervezést a felső-ausztriai gyártó szakemberei, amit jól mutat, hogy hagyományos létraalvázas helyett részben önhordó szerkezetű az alumínium felépítménnyel ellátott jármű. Ennek is eredménye a húsz centiméterrel alacsonyabbra került tömegközéppont és a két tengely között jóformán egyenlő arányban megoszló terhelés a kedvezőbb menettulajdonságok érdekében. A tűzoltóautó manőverezhetőségét pedig a rövid, 3,8 méter tengelytávolság és a nagy kikormányzási szögek mellett hátsókerék-kormányzás is javítja, így a fordulókör átmérője csupán 12 méter. Ráadásul kutyázva is haladhat a 7,6 méter hosszú és 2,35 méter széles gépkocsi. További különlegesség az elöl-hátul független felfüggesztés, míg a légrugózással akár 350 milliméterre, sőt, szélsőséges esetben 480 milliméterre is növelhető a nagy terepszögekkel kialakított jármű szabad hasmagassága. Praktikus funkcióként a helyszínre érve a légrugózás automatikusan lesüllyeszti a kocsiszekrényt, hogy az akár nyolcfős személyzet könnyebben és gyorsabban szállhasson ki.

Vadonatúj belső értékek

Ennek a lehasalásnak köszönhetően a fellépőket is elhagyhatták a tervezők, így a másfél méter széles tolóajtókon keresztül egyetlen lépéssel be- és kiszállhatnak a lánglovagok. A két tengely közötti alacsony padlószintnek hála odabent kényelmesen felegyenesedhetnek a legénység tagjai. Ráadásul a hátsó rész pillanatok alatt átalakítható elsősegélynyújtó hellyé. A biztonsági utascellaként szolgáló fülkében a korszerű műszaki megoldások is hemzsegnek. A digitális műszeregységen a navigációs rendszer információi is megjelennek, míg a középkonzol igencsak méretes érintőkijelzőjén a hátul ülők is figyelemmel kísérhetik a bemutatott információkat. A műszerfalról levehető ipari táblagépről pedig a jármű funkciói kívülről is vezérelhetők. Ráadásul ezen például épületek tűzvédelmi tervei vagy gépjárművek mentési információi is megtekinthetők.

Mindenhol kéz alá dolgozik

A hatékony beavatkozást segíti továbbá, hogy az eszközök könnyen elérhetők a külső tárolókban, amelyeket motoros mozgatású redőnyök fednek. A létra és a tetőtároló is egyszerűen leereszthető, így a tűzoltóknak nem kell felmászniuk. Minden világítóberendezés LED-es, beleértve a tetőélek alatt végighúzódó, rendkívül erős munkatérlámpákat is. A homlokfalba épített csörlő aktuális terhelését pedig színkóddal jelzi a szélvédő alatti fénycsík. Míg a CFT hátuljában egy akkora tárolót alakítottak ki egy két tonna teherbírású emelőhátfallal együtt, ahová egy távirányítású, 750 kilogramm teherbírású eszközhordozó robotjármű is befér.

Az áramé a főszerep

Mi más kerülhetne a jövő tűzoltóautójába, mint elektromos hajtásrendszer? Az első és a hátsó tengelyt hajtó, egyenként 180 kilowatt legnagyobb teljesítményű villanymotorokat a Volvo Penta szállítja majd a Rosenbauer CFT típusba. A vízszivattyú is elektromos működtetésű, amely tíz bar nyomással 3500 litert szállít percenként, míg negyven barnál 400 litert az 1200 literes tartályból. Persze habtartállyal és habkeverő rendszerrel is felszerelhető a gépkocsi. Az alapkivitelű akkumulátorról legfeljebb fél óráig működhet a szivattyú, ezért egy hatótávnövelő dízelmotort is beépítettek a tűzoltóautóba.

Sikervárományos

A CFT értékesítését várhatóan jövőre kezdi el a gyártó, és az elkövetkező tíz évben 3200 ilyen szerkocsi forgalomba állításával terveznek. Ezt olyan előnyök is segítik elérni, mint a hasonló kategóriájú, hagyományos tűzoltójárművekhez képest egy tonnával nagyobb hasznos teherbírás és egy köbméterrel tágasabb tér a legénység, illetve a felszerelések számára. Alkalmazásával évente akár 14 tonna szén-dioxid kibocsátása is megtakarítható, tízezer kilométer éves futásteljesítmény mellett pedig több ezer euróval csökken az üzemanyagköltség, míg a karbantartási költségek is kedvezőbbek. A személyzetnek nyújtott használati előnyökről és a katasztrófa-elhárítás hatékonyságának fokozásáról már nem is beszélve.

 

 





Megosztom másokkal

TRUCK NEWS

Óriási lépés az önvezetés felé

Már az évtized közepén megjelenhetnek a négyes szintű önvezetésre képes nehéz-tehergépjárművek a német autópályákon az ATLAS-L4 kutatás-fejlesztési projekt keretében. Ez a tizenegy neves résztvevőt összefogó kezdeményezés pedig jelentősen előrelendítheti az önvezető teherautók piaci elterjedését, ami…

Amerikai turista

Egyre komolyabban veszi az EvoBus GmbH az észak-amerikai piacot. Így már nemcsak az európai távolsági buszait kínálja a tengeren túl az ottani előírásoknak és igényeknek megfelelő módosításokkal, hanem egy külön típust is kifejlesztett erre a…

Ne szalassza el a legjobb ajánlatainkat

Iratkozzon fel hírlevelünkre és tájékoztatjuk akcióinkról, újdonságainkról.

Tovább a feliratkozásra