Tüzes jövőkép

Alapjaiban újragondolta a tűzoltóautók kialakítását és műszaki megoldásait a szakterület egyik világhírű nagymestere, az osztrák Rosenbauer. A Concept Fire Truck (CFT) teljesen működőképes tanulmányjármű így a jövő számos nagy kihívására is már ma választ ad.

Közzétéve:

Ténylegesen tiszta lappal kezdték a tervezést a felső-ausztriai gyártó szakemberei, amit jól mutat, hogy hagyományos létraalvázas helyett részben önhordó szerkezetű az alumínium felépítménnyel ellátott jármű. Ennek is eredménye a húsz centiméterrel alacsonyabbra került tömegközéppont és a két tengely között jóformán egyenlő arányban megoszló terhelés a kedvezőbb menettulajdonságok érdekében. A tűzoltóautó manőverezhetőségét pedig a rövid, 3,8 méter tengelytávolság és a nagy kikormányzási szögek mellett hátsókerék-kormányzás is javítja, így a fordulókör átmérője csupán 12 méter. Ráadásul kutyázva is haladhat a 7,6 méter hosszú és 2,35 méter széles gépkocsi. További különlegesség az elöl-hátul független felfüggesztés, míg a légrugózással akár 350 milliméterre, sőt, szélsőséges esetben 480 milliméterre is növelhető a nagy terepszögekkel kialakított jármű szabad hasmagassága. Praktikus funkcióként a helyszínre érve a légrugózás automatikusan lesüllyeszti a kocsiszekrényt, hogy az akár nyolcfős személyzet könnyebben és gyorsabban szállhasson ki.

Vadonatúj belső értékek

Ennek a lehasalásnak köszönhetően a fellépőket is elhagyhatták a tervezők, így a másfél méter széles tolóajtókon keresztül egyetlen lépéssel be- és kiszállhatnak a lánglovagok. A két tengely közötti alacsony padlószintnek hála odabent kényelmesen felegyenesedhetnek a legénység tagjai. Ráadásul a hátsó rész pillanatok alatt átalakítható elsősegélynyújtó hellyé. A biztonsági utascellaként szolgáló fülkében a korszerű műszaki megoldások is hemzsegnek. A digitális műszeregységen a navigációs rendszer információi is megjelennek, míg a középkonzol igencsak méretes érintőkijelzőjén a hátul ülők is figyelemmel kísérhetik a bemutatott információkat. A műszerfalról levehető ipari táblagépről pedig a jármű funkciói kívülről is vezérelhetők. Ráadásul ezen például épületek tűzvédelmi tervei vagy gépjárművek mentési információi is megtekinthetők.

Mindenhol kéz alá dolgozik

A hatékony beavatkozást segíti továbbá, hogy az eszközök könnyen elérhetők a külső tárolókban, amelyeket motoros mozgatású redőnyök fednek. A létra és a tetőtároló is egyszerűen leereszthető, így a tűzoltóknak nem kell felmászniuk. Minden világítóberendezés LED-es, beleértve a tetőélek alatt végighúzódó, rendkívül erős munkatérlámpákat is. A homlokfalba épített csörlő aktuális terhelését pedig színkóddal jelzi a szélvédő alatti fénycsík. Míg a CFT hátuljában egy akkora tárolót alakítottak ki egy két tonna teherbírású emelőhátfallal együtt, ahová egy távirányítású, 750 kilogramm teherbírású eszközhordozó robotjármű is befér.

Az áramé a főszerep

Mi más kerülhetne a jövő tűzoltóautójába, mint elektromos hajtásrendszer? Az első és a hátsó tengelyt hajtó, egyenként 180 kilowatt legnagyobb teljesítményű villanymotorokat a Volvo Penta szállítja majd a Rosenbauer CFT típusba. A vízszivattyú is elektromos működtetésű, amely tíz bar nyomással 3500 litert szállít percenként, míg negyven barnál 400 litert az 1200 literes tartályból. Persze habtartállyal és habkeverő rendszerrel is felszerelhető a gépkocsi. Az alapkivitelű akkumulátorról legfeljebb fél óráig működhet a szivattyú, ezért egy hatótávnövelő dízelmotort is beépítettek a tűzoltóautóba.

Sikervárományos

A CFT értékesítését várhatóan jövőre kezdi el a gyártó, és az elkövetkező tíz évben 3200 ilyen szerkocsi forgalomba állításával terveznek. Ezt olyan előnyök is segítik elérni, mint a hasonló kategóriájú, hagyományos tűzoltójárművekhez képest egy tonnával nagyobb hasznos teherbírás és egy köbméterrel tágasabb tér a legénység, illetve a felszerelések számára. Alkalmazásával évente akár 14 tonna szén-dioxid kibocsátása is megtakarítható, tízezer kilométer éves futásteljesítmény mellett pedig több ezer euróval csökken az üzemanyagköltség, míg a karbantartási költségek is kedvezőbbek. A személyzetnek nyújtott használati előnyökről és a katasztrófa-elhárítás hatékonyságának fokozásáról már nem is beszélve.

 

 





Megosztom másokkal

TRUCK NEWS

Humbaur újdonságok

Évtizedek óta bátran fordulhatunk a Humbaur GmbH családi vállalkozáshoz, amennyiben az átlagosnál igényesebb pótkocsival vagy felépítménnyel szeretnénk járműparkunkat bővíteni. Sőt, akkor is jó helyen kopogtatunk a németeknél, amennyiben teljesen egyedi igényeink megvalósításáról álmodunk.

Nagyratörő célokhoz

Talán mára senkinek nem kérdéses, hogy az Európai Unió által kitűzött környezetvédelmi célok eléréséhez a közlekedés villamosítása szükséges. Nem kis feladat ez, ám ezen az úton nemcsak az akkumulátor visz majd előre minket. Egy aprócska…

Életek védelmében

Idén júliusban életbe lépett az általános járműbiztonsági rendelet legfrissebb módosítása, amely szigorúbb biztonsági előírásokat vezetett be a haszonjárművek számára. A rendelet célja a közúti közlekedés biztonságának jelentős növelése az Európai Unióban.

A jövő kapujában

Több tízmillió dolláros szerződést hoz tető alá az Isuzu japán járműgyártó a Gatik önvezető technológiák fejlesztésével foglalkozó amerikai vállalattal. A befektetés célja önvezető közép- és nehézkategóriás teherautók kifejlesztése a már most is létező automatizált szállítási…

Sétagalopp vele a munka

Bemutatta a Daimler Truck japán leányvállalata, a Fuso az évtizedek óta igen sikeres Canter kisteherautó legújabb generációját. A típus az új biztonsági és kényelmi funkciók mellett további konfigurációs lehetőségekkel bővült, és mindez persze az akkumulátoros…