Zöld ötös fogat
Nagyon is komolyan gondolja a Volkswagen, hogy a tisztán elektromos hajtású gépkocsik élenjáró gyártójává szeretne válni. Hannoverben az IAA haszonjármű-kiállításon egyenesen öt elektromos kisáruszállítót mutatott be a tehertriciklitől a nagyfurgonig.
Cargo e-Bike
Haladjunk méret szerinti sorrendben! A kínálat legkisebb tagja a Cargo e-Bike nevű, elektromos rásegítésű tehertricikli, amely a csomagok vagy egyéb áruk kiszállításának „utolsó kilométerein” játszhat fontos szerepet a zsúfolt belvárosokban. A 48 voltos, 250 wattos villanymotorja a jogszabályoknak megfelelően 25 kilométer/óra sebességig nyújt hathatós rásegítést használójának, aki gyalogos övezetekben is közlekedhet vele. Raktere, vagyis a rászerelt láda térfogata fél köbméter.
ABT e-Caddy
A Volkswagen az ABT tuningcéggel együttműködve alkotta meg az ABT e-Caddy tisztán elektromos hajtású kompakt kisáruszállítót, amelyet az idei év közepétől terveznek értékesíteni. A modell alapja a Caddy Maxi, vagyis a hosszított változat, így a raktere 4,2 köbméteres, hasznos teherbírása pedig 635 kilogramm. A 82 kilowattos villanymotorral hajtott kishaszonjármű hatótávja a 37,3 kilowattórás lítiumion-akkumulátorral akár 220 kilométer is lehet. Teljes feltöltése hat órát vesz igénybe normál fali töltőről, ám 40 kilowattos gyorstöltéssel 49 perc alatt nyolcvan százalékig feltölthető az akkumulátora. Legnagyobb sebességét 120 kilométer/órában korlátozták.
ABT e-Transporter
Az ABT e-Caddy nagyobb testvére az ABT e-Transporter, amely szintén idéntől kerülhet piacra. A kilencszemélyes taxiként bemutatott, de később zárt furgonként is készülő kishaszonjármű kétféle akkucsomaggal áll majd rendelkezésre, az alapváltozat lítiumion-akkumulátorának kapacitása 37,3, míg a másiké 74,6 kilowattóra, így a legnagyobb hatótáv 208, illetve 400 kilométer lehet. A 3,2 tonna össztömegű modell hasznos teherbírása az akkucsomagtól függően 1050, illetve 750 kilogramm. A teljes feltöltés 7,2 kilowattos töltőteljesítménnyel öt, illetve tíz órát igényel, míg 40 kilowattos gyorstöltéssel ötven, illetve száz percig kell kényszerpihenőt töltenie a járműnek. Rakterének befogadóképessége 6,7 köbméter, legnagyobb sebessége pedig 120 kilométer/órára korlátozott.
I.D. BUZZ CARGO
Akár a Transporter utódjának is tekinthető a kultuszautóvá vált T1 (Bully) stílusjegyeit felelevenítő I.D. BUZZ CARGO tanulmányjármű. Ez az első haszonjármű az új I.D. típuscsalád alapján, amely a moduláris elektromos hajtású platformra (MEB) épül. A rendkívül tágas belsőterű és önvezető I.D. Pilot rendszert kínáló kisáruszállító további érdekessége a digitalizált Cargo-rendszer, amelynél a raktér fiókjait és azok tartalmát elektronika felügyeli. Így a felhasználó keresgélés nélkül is gyorsan megtalálhat mindent az automatikusan nyílódó és csukódó rekeszekben. A hatótáv az akkumulátorcsomag kapacitásától függően 330 és 550 kilométer között lehet, amely a tetőre szerelt napelemmel további 15 kilométerrel megtoldható.
Crafter HyMotion
A Volkswagen legnagyobb alternatív hajtású haszonjárműve, a Crafter HyMotion modellben pedig akkumulátoros helyett hidrogén-üzemanyagcellás elektromos hajtáslánc dolgozik. Ennek tartályai összesen 7,5 kilogramm hidrogént tárolhatnak, amellyel a hatótávolság meghaladhatja az ötszáz kilométert, a folyékony hidrogénnel feltöltés pedig csupán néhány percet vesz igénybe. Így ez a modell szinte bármilyen alkalmazásra megfelel. Sőt, a hasznos teherbírása nagyobb, mint az akkumulátoros e-Crafteré, hiszen megegyezik a dízelekével. A Crafter HyMotion lítiumion-akkumulátorának kapacitása 13,1 kilowattóra, míg a villanymotorja 100 kilowatt teljesítményű.
A Volkswagen tervei szerint 2025-re az üzemanyagcellás hajtáslánc felára az akkumulátoros elektromoshoz képest kellően mérséklődhet, és a megfelelő töltőinfrastruktúra is kiépülhet Európában, így ekkor kerülhet piacra a modell. Jelenleg ötven hidrogéntöltő pont áll rendelkezésre Németországban, de 2023-ra négyszáz, 2030-ra pedig ezer ilyen töltőállomás üzemelése várható.
Mindebből jól látszik, hogy a Volkswagen a dízelügy kirobbanása óta valóban a tisztán elektromos hajtású gépkocsik fejlesztését helyezte a középpontba, és az elkövetkező években valóságos termékoffenzívára számíthatunk a német autóipari óriástól ezen a téren. Természetesen nem jelentenek kivételt ez alól a kishaszonjárművek sem.