
Ahol a csillagok születnek
Jelentős évfordulót ünnepelhettek a Rajna mentén: hatvan éve, 1965 júliusában gördült ki az első teherautó a VIARENT bérautókínálatának is méltán népszerű márkája, a Mercedes-Benz wörthi gyárából. A gigantikus üzem napjainkra már számos modellsorozat szülőhelyeként írta be magát a csillagos márka történetébe. Ugyancsak idén nyáron a beszállítói logisztika is nagy lépést tett a hosszú távú fenntarthatóság felé.
Hatvan esztendő a Rajna partján – hamisítatlan németországi sikertörténet. Egy egyszerű, zöld Mercedes-Benz LP 608 teherautóval kezdődött, ma pedig már az itt gyártott, tisztán elektromos eActrosok sokasága szolgálja ki szorgalmas hangyák módjára Wörth am Rhein haszonjárműgyárának szinte végtelen alkatrész-étvágyát.
Szerény kezdetek
A gyártás tulajdonképpen már közel két évvel korábban kezdetét vette. 1963 októberétól Wörth mintegy százfős kollektívája teherautó-fülkéket készített, amelyeket Gaggenauban nehézkategóriájú, míg Mannheimben közép- és könnyűkategóriájú teherautók alvázaira építettek. Az eredetileg hajtásrendszerek gyártóüzemének szánt létesítményre azonban a későbbiekben sokkal jelentősebb szerepet osztottak. A hatvanas évek elején ugyanis a Daimler-Benz AG alapjaiban alakította át haszonjármű-stratégiáját, amelynek következtében a termelést is átszervezték.
A Rajna-parti gyáróriás innentől a márka összes teherautó-modellcsaládja teljes összeszerelési folyamatának otthont biztosított. A vállalatcsoport ezzel tulajdonképpen végérvényesen hajtásrendszerek előállítására és összeszerelésre osztotta fel teherautógyártását. Wörth így 1965-től a Mercedes-Benz teljes haszonjármű-termelésének központjává lépett elő. Termékeit innen szállították ki a márkakereskedőkhöz, illetve adták át az ügyfeleknek. Gaggenau és Kassel üzemei ezzel a teherautók sebességváltóinak és tengelyeinek gyártására specializálódtak, míg Mannheim motorok és autóbuszok gyártására állt át.
Dinamikus folytatás
Az egyes modellsorozatok már a kezdetektől közös gyártósoron készültek. Az úgynevezett „könnyű wörthi” (LK) típusok így ugyanarról a végösszeszerelőből gördülhettek ki, mint a legnagyobb „nehéz wörthi” (SK) modellek. A wörthi termelés ezzel megelőzte korát, ugyanis már akkor rendkívül rugalmasnak számított. A korszerű koncepció meghozta gyümölcsét: a gyártáskezdet óta eltelt hatvan év során több mint 4,4 millió teherautó készülhetett a Rajna partján. Közülük mintegy 800 ezer teljesen szétszerelt építőkészlet (CKD) formájában hajózott ki innen számos tengerentúli piacra helyszíni végösszeszerelésre.
Wörth am Rhein mai palettáján éppúgy megtalálható az Actros, az Arocs és az Atego, mint a speciális Econic, Unimog és Zetros modellek. 2021-ben a terítőfuvarozás tisztán elektromos eActros 300/400 sorozatának gyártása is beindult, amit 2022-ben a márka második elektromos sorozatgyártású teherautójaként követett a kommunális specialista eEconic. 2024 végén a távolsági fuvarozás eActros 600 sorozata is csatlakozott a kínálathoz. Mintegy tízezer dolgozójával a Mercedes-Benz wörthi üzeme egész Rajna-vidék-Pfalz tartomány második legnagyobb munkaadója.
Elektromos beszállítás
A németországi Mercedes-Benz teherautógyárak ellátásának távolsági útvonalait is villamosítva a vállalat újabb jelentős mérföldkőhöz érkezett logisztikai folyamatainak szén-dioxid-mentesítése útján. A „Beszállítói logisztika villamosítása” projekt célja Wörth am Rhein, Gaggenau, Kassel és Mannheim üzemei ellátásának teljes körű villamosítása az elkövetkező évek során. Ennek részeként most a márka 14 logisztikai partnere veszi használatba az akkumulátoros, tisztán elektromos hajtású Mercedes-Benz eActros 600 modelleket a gyári beszállításra Németországból, illetve egész Európából. Aligha bizonyíthatnák meggyőzőbben, hogy a nehézkategóriájú elektromos teherautók már a távolsági fuvarozásban sem a távoli jövőt képviselik. Sokkal inkább a Mercedes-Benz teherautógyárainak helyi szinten szén-dioxid-kibocsátás nélküli, mindennapos gyakorlatának részei. Ez alkalomból júliusban 14 beszállító egy-egy eActros 600 nyerges vontatója indult jelképes „csillagtúrára” Wörthből.
Az eActros 600 is beszáll
A szintén tisztán elektromos Mercedes-Benz eActros 300 és 400 modellek eddig is jelentős részt vállaltak a nehézkategóriájú beszállítói logisztikából. Ennek keretében egyedül 2024-ben 40 különböző útvonalon mintegy kétmillió kilométert tettek meg tisztán elektromosan, nulla szén-dioxid-kibocsátással. Idén nyártól azonban a Mercedes-Benz eActros 600 is „beszállt a partiba”, így a tisztább logisztika távolsági útvonalak sokaságával bővülhet jelentősen tovább.
A júliusi „csillagtúra” is szemléletesen bizonyította: az eActros 600 révén már egyértelműen a távolsági kategóriába tartozó útvonalak is teljesíthetők BEV-vontatókkal, azaz tisztán elektromos, akkumulátoros járművekkel. A szállítmányozási partnerek egyet-egyet jártak be az összesen tizennégy, részben kifejezetten nehéznek számító útvonalból. A 150 és 600 kilométer közötti szállítások során némely szerelvény Luxemburgba, Csehországba, sőt Olaszországba is eljutott. Ennek során a telephelyi töltések mellett a nyilvános töltőinfrastruktúrát igénybe vették. Az új eActros 600 szerelvények évente akár összesen 2,5 millió kilométert is megtehetnek a szén-dioxid-mentes fuvarokban.
Saját töltéssel
A saját töltőinfrastruktúra szintén szerves részét képezi a Daimler Truck károsanyag-kibocsátás nélküli beszállítói logisztikájának. Ezzel biztosítható ugyanis a szállítmányozók számára, hogy a várakozás és a rakodás ideje alatt kényelmesen és biztonsággal feltölthessék elektromos teherautóikat. A wörthi gyár területén például már tizenöt töltőállomást telepítettek és helyeztek üzembe, köztük hat 400 kilowatt töltőteljesítményű TruckCharge gyorstöltő állomással. Gaggenau, Kassel és Mannheim üzemeiben, illetve a hozzájuk tartozó külső raktárakban pedig már együttesen tizenegy töltőállomás működik, összesen hét darab 400 kilowattos TruckCharge gyorstöltő állomással. Az idei évre a németországi telephelyeken további nyolc gyorstöltőpont telepítése szerepel a tervekben.
Az egykori LP 608-tól az eActros 600-ig – nagy utat járt be Wörth am Rhein városának Mercedes-Benz üzeme az elmúlt hat évtized során. Ha pedig a nehézkategóriájú elektromos szállítás járműveiről van szó, akkor immár a VIARENT ügyfelei előtt is szabad a pálya…