Amerikai milliomos
Fontos mérföldkőhöz ért az észak-amerikai utak egyik meghatározó csőrös cirkálója, ugyanis elkészült az egymilliomodik Freightliner Cascadia. Jól mutatja ennek a sikernek a súlyát, hogy a Cascadia az első észak-amerikai nehéz-kategóriás tehergépkocsi, amely hétszámjegyű eladási darabszámmal büszkélkedhet. Érdemes ebből a jeles alkalomból áttekinteni a típus eddigi történelmének főbb állomásait.
Tizenhét évvel ezelőtti bemutatása óta folyamatosan fejleszti és jelentős újításokkal látja el a Daimler Truck AG a Mercedes-Benz Actros amerikai rokonának tekinthető Freightliner Cascadia típust. Ennek eredményességét bizonyítja a piacvezető pozíció mellett az is, hogy a kezdetektől mostanáig több mint 35 százalékkal javult az üzemanyag-hatékonysága, emellett a járművezetői kényelem és a biztonság terén is számottevően fejlődött.
Sőt, a Cascadia a kísérleti SuperTruck járművek alapja is, amelyek segítségével a következő generációk új műszaki megoldásait tesztelik, továbbá már önvezető Cascadia szerelvények is futnak tesztüzemben az észak-amerikai utakon. Emellett 2022-ben megjelent az akkumulátoros elektromos hajtású eCascadia, amelynek példányai az Egyesült Államokban több mint ötven ügyfél flottájában már összesen több mint hatmillió mérföldet tettek meg. Természetesen a Cascadia sikeres piaci szereplésének elengedhetetlen része az Észak-Amerikában közel ötszáz márkakereskedésből álló értékesítési és szervizhálózat által nyújtott magas színvonalú támogatás is.
A Cascadia történelme dióhéjban
A Freightliner Cascadia első generációja Detroit Diesel DD15 dízelmotorral mutatkozott be 2007-ben, amely többek között kiváló teljesítményével és kedvező üzemanyag-fogyasztásával tűnt ki. Majd öt évvel később megjelent a második generáció Cascadia Evolution néven, amely a Detroit DT12 típusú automatizált sebességváltójával egyszerre fokozta a vezetés kényelmét és az üzemelés hatékonyságát. A következő évben megérkezett a Cascadia típushoz a Detroit Connect gyári hálózatba kapcsolhatósági rendszer. Ezt követte 2015-ben a Detroit Assurance, azaz a szabadalmaztatott biztonsági rendszerek csomagja. Még ugyanebben az esztendőben a Cascadia alapjain a Freightliner Inspiration Truck modellt is leleplezték, amely elsőként kapott közlekedési engedélyt az Egyesült Államokban az önvezetés közúti teszteléséhez. Emellett pedig a SuperTruck I is elkészült, amely több mint 115 százalékkal jobb általános áruszállítási hatékonyságot mutatott a 2009-es gyártású referenciajárműhöz képest.
Majd 2017-ben megszületett a Cascadia harmadik generációja tovább javított aerodinamikával, fejlettebb biztonsági és hálózatba kapcsolhatósági funkciókkal, valamint még magasabb szintű járművezetői kényelemmel. Két évvel később a negyedik generációs Cascadia már SAE 2-es szintű önvezetést is kínált az adaptív sebességtartást aktív sávtartással kiegészítve. Szintén fontos lépést jelentett ekkor a jobbkormányos változatok bevezetése, hiszen így olyan külföldi piacokra is betörhetett a típus, mint például Ausztrália. Majd 2022-ben megkezdődött a tisztán elektromos hajtású eCascadia sorozatgyártása, egy évvel később pedig debütált a SuperTruck II kísérleti jármű még tovább javított aerodinamikával és fuvarozási hatékonysággal. A jövőbeli tervekről egyelőre annyit árult el a patinás, több mint 80 éves Freightliner márka, hogy 2027-ben bemutatja a SuperTruck III tanulmányjárművet, természetesen továbbra is a sikeres Cascadia alapjain.