Amerikai sikertörténet
Minden eddiginél nagyobb, erősebb, hatékonyabb, nagyobb teherbírású, kényelmesebb és biztonságosabb a Toyota Tundra pickup vadonatúj generációja, ahogyan annak lennie kell. Ugyanakkor a gyártó ígérete szerint megőrizte legendás tartósságát és megbízhatóságát, amit nem is nehéz elhinni a Toyota márka esetében. Mindehhez igen kedvező ár is társul az észak-amerikai piacon.
Amennyire népszerű Európában a Toyota Hilux, annyira közkedvelt a tengerentúlon nagyobb testvére, a Tundra. Elérkezett azonban a generációváltás ideje, a japán gyártó pedig apait-anyait beleadott, hogy óriási pickupja tovább öregbítse hírnevét. Először is készített a típushoz két vadonatúj hajtásláncot. Az egyik egy 3,5 literes, V6-os, változó szelepvezérlésű, két turbófeltöltővel ellátott benzinmotort alkalmaz, amely 389 lóerő legnagyobb teljesítményével és 650 newtonméter maximális nyomatékával túlszárnyalja még a korábbi V8-ast is. Ehhez pedig egy tízfokozatú automatikus sebességváltó társul, amely olyan menetprogramokat kínál, mint például a vontatás vagy a lejtmenet. A másik változat annyiban több, hogy a motor és a váltó közé egy villanymotort is beépítenek, amely közel harminc kilométer/óra sebességig akár önálló hajtásra, egyébként pedig rásegítésre, rekuperációra, illetve a motor újraindítására is képes. Ez a hibrid hajtáslánc 437 lóerő legnagyobb teljesítménnyel és már 2400-as percenkénti fordulatszámtól akár 790 newtonméter nyomatékkal ajándékozza meg a jármű vezetőjét. A 288 voltos nikkel-metál-hidrid akkumulátorát pedig a hátsó üléspad alá építik be. Persze a villamosítás nemcsak a teljesítményt javítja, hanem a takarékosságot is. Az EPA-ciklus szerint a hátsókerék-hajtású modell városban 13,1, autópályán 9,8, míg vegyes felhasználásban 11,8 liter/100 kilométeres üzemanyag-fogyasztást ér el, ugyanezek az értékek az összkerékhajtásúaknál 13,8, 10,2 és 12,4 liter száz kilométerenként.
Korszerű alapokon
Míg a mérnökök a korszerű hajtásláncon dolgoztak, addig a formatervezők az izmos, szabadidő-autós külső-belső megjelenésen. Ám a stíluson kívül a szerkezeti felépítés is változott. Például kiszélesítették az alváz hátsó tartóit a jobb menetkényelem és irányíthatóság érdekében, sok helyen alumíniumot és nagy szilárdságú acélt alkalmaztak, megerősítették az alváz kereszttartóit, a magasabb felszereltségi szinteknél pedig hidraulikus ágyazásokkal kapcsolták a fülkét az alvázhoz. A megerősített alumínium kereszttartóknak köszönhetően a plató is könnyebb, ugyanakkor merevebb elődjénél, a hátfalajtó pedig kisebb erővel mozgatható. Szintén jelentős újításnak számít, hogy hátul a jó öreg merevtengely és laprugó helyére többlengőkaros független felfüggesztés került csavarrugókkal. Ennek ellenére az új Tundra az elődjéhez képest közel ötödével többet, 5,5 tonnát vontathat és tizedével nagyobb terhet, akár 880 kilogrammot cipelhet a platóján. Továbbá új fejlesztés eredménye a kettős keresztlengőkaros első felfüggesztés éppúgy, mint a hátulra rendelhető szintszabályzós légrugózás.
Intelligens megoldások prémiumszínvonalú csomagolásban
A beltérben prémiumszínvonalú anyagokat vetettek be, amelyekhez korszerű berendezések társulnak. Számos külső kamera segítségével ellenőrizhető a jármű közvetlen környezete körben, az oldalsó holtterek, a rakfelület, sőt, a vonóhorog környezete is az utánfutóra tolatás megkönnyítésére. Az új külső tükrökbe épített LED-es lámpákkal pedig a vontatmány felé lehet világítani, valamint több vezetéstámogató rendszer is segíti az utánfutóval manőverezést, például az egyenes tolatást. Teljesen új fejlesztésű a multimédia-rendszer is, amelynek akár 14 hüvelykes érintőképernyője az okostelefonokéhoz hasonló mozdulatokkal irányítható. Intelligens asszisztensével az emberi párbeszédhez hasonlóan lehet társalogni, míg a Toyota App alkalmazáson keresztül könnyen aktiválhatók a jármű személyre szabott beállításai. A Toyota App segítségével érhetők el a személyre szabott karbantartási frissítések és emlékeztetők is, a Wi-Fi Connect pedig akár tíz készüléket is kiszolgálhat vezeték nélküli internetkapcsolattal. Szintén a kor színvonalának megfelelően a hagyományos műszerpanel helyett egy teljesen digitális, 12,3 colos TFT is rendelkezésre áll bizonyos felszereltségi szintekhez, illetve a hibrid hajtáslánchoz.
Teljes körű biztonság mindenkinek
Az új Tundra kétféle négyajtós fülkével készül, a rövidebb változat mögé 198 vagy 247, míg a hosszabb mögé 168 vagy 198 centiméter hosszú plató kérhető. Az ügyfelek az adott felhasználási célnak megfelelően TRD Off-Road vagy TRD Sport csomagot is választhatnak, amelyeknél még a felfüggesztés magassága is a terepezéshez vagy a sportos menettulajdonságokhoz igazodik. Mindegyik Tundra pickuphoz szériafelszerelés azonban a TSS 2.5 teljes körű biztonsági csomag, amely kanyarodáskor a jármű útjában gyalogost vagy kerékpárost érzékelve akár automatikus fékezésre is képes. A kormánymű pedig vészhelyzetben aktív beavatkozással segíti stabilizálni a járművezető kikerülési manőverét, illetve megelőzi a sávelhagyást. Ezenkívül az adaptív sebességtartó automatika, az aktív sávtartó, az automatikus távfénykapcsolás, a táblafelismerés és a hátsó keresztirányú forgalomfigyelő is a csomag része. Az új Toyota Tundra mindezekkel a képességekkel és újdonságokkal tehát igencsak feladhatja a leckét az amerikai vetélytársak gyártóinak.