
Bizonyíték – nem ígéret
Mindenki tudta: lezárult egy korszak. Bármennyire is megbízható volt a Mercedes-Benz közismerten az örökkévalóságnak készült „Bremer Transporter” sorozata – igen, például a jó öreg 208-as –, 1995-ben elérkezett a váltás ideje. Az idő repül, a Sprinter pedig immár három évtizede bizonyítja, hogy igenis, lehet a jónál is jobbat alkotni. Charlestonban legördült a VIARENT palettáján is nagy népszerűségnek örvendő típus ötmilliomodik példánya a szerelőszalagról.
Sohasem könnyű a legendák utódjainak dolga. A harminc esztendeje a budaörsi autópálya-pihenőn rendezett nagyszabású bemutató és menetpróba alkalmával azonban már sejthettük, hogy ismét „nagyot dobtak” a csillagos márka tervezői. Az első generációs Sprinter ugyan már egy más világban és másként, de alapfilozófiájában jól érzékelhetően a megelőző közel húsz év elnyűhetetlen „igáslovát” idézte. Ma már tudjuk, három évtizedes sikersztorijával még meg is fejelte nagy elődje teljesítményét. Arról nem is beszélve, hogy ma a Sprinter furgon, illetve hűtős és elektromos furgon, valamint platós, hűtő- és dobozfelépítményes kivitelben is szerepel a VIARENT kínálatában. Kell ennél jobb bizonyíték?
Sprinter 30
Transzportere sokoldalúságával, megbízhatóságával és különösen kedvező üzemeltetési költségeivel három évtizede alakította át, illetve alakítja ma is a Mercedes-Benz a kishaszonjárművek piaci szegmensét. A napi városi strapában edződő csomagkézbesítőktől a megbízható mobil munkahelyet kereső mesterembereken át, egészen a kényelemre összpontosító személyszállítókig és szuperpraktikus lakóautókig – a Sprinter számtalan alkalmazásban jeleskedik világszerte. Még vetélytársai sem igen vitatták, hogy a TN sorozatot felváltó Sprinter új mércéül szolgált a szakmában. Ennek jegyében olyan biztonsági berendezéseket hozott el elsőként kategóriájába, mint például a blokkolásgátló (ABS), majd később az elektronikus menetstabilizáló rendszer (ESP). Hasonlóképpen szokatlan volt akkor a transzporterek világában a kifinomult aerodinamika, akárcsak a kimondottan dinamikus, mégis takarékos turbófeltöltésű dízelmotor.
Sprinter 2 és 3
A második generáció 2006-os bevezetésére a Sprinter már a szegmens páratlanul sokoldalú „svájci bicskájaként” szerzett hírnevet. Az új modell ezt tovább növelt raktérrel, tágasabb vezetőfülkével és még több változattal – köztük számos új fülke-alváz és buszkivitellel – öregbítette. Piaca is bővült, Dodge és Freightliner néven például már Észak-Amerikában is megcsillogtathatta kvalitásait.
Harmadik nemzedéke 2018-tól már egyebek mellett a hálózatba kapcsolás és a digitális szolgáltatások terén is új szintre emelte a sorozatot. A Sprinter ekkortól már jóval több csupán egy megbízható furgonnál – MBUX multimédiás berendezésével gördülő irodává, fejlett vezetéstámogató és telematikai rendszereivel pedig a jármű- és árubiztonság éllovasává lépett elő. Választéka sokrétűségében sem ismer tréfát: karosszériáival, alvázaival, hajtáskoncepcióival, illetve tömeg- és felszereltségi változataival több mint ezer különböző konfigurációs lehetőséget kínál. A jelen generáció hajtásrendszerek még szélesebb palettájával is szolgál, rajta például elsőkerék-hajtással és kilencfokozatú automatikus sebességváltóval. A tisztán elektromos eSprinter változattal pedig a kishaszonjárművek jövője is beköszöntött.
Sprinter 5 000 000
Jelentős mérföldkőként az ötmilliomodik Sprinter a márka charlestoni (Dél-Karolina, Amerikai Egyesült Államok) üzemében gördülhetett le a szerelősorról. A tisztán elektromos eSprinter a márka régi nagy ügyfele, a FedEx flottáját erősíti. A jubileumi modell nemcsak a Sprinter sikerének hirdetője, hanem Charleston, mint termelési helyszín jelentőségét is kiemeli. A gyár közel húsz éve játszik meghatározó szerepet a Sprinter nemzetközi karrierjében. A FedEx mindjárt négy szövetségi államban is bevezeti Sprinter-flottája elektromos tagjait. A vállalat egyébként a Mercedes-Benz Vans egyik legnagyobb ügyfele, aki az Egyesült Államokban az elsők között járult hozzá nagyban a Sprinter sikereihez. Ezek nyomán 2018-ban jelentős bővítésen esett át a charlestoni létesítmény, helyet adva a Sprinter harmadik generációja, majd 2024-ben további 50 millió dolláros beruházással az eSprinter gyártásának. A fejlesztés során új karosszéria- és fényezőműhely épült, illetve jelentősen bővült az összeszerelő kapacitás. A FedEx elsősorban helyközi szállításra és az utolsó kilométerek kézbesítési feladataira használja Sprinter és eSprinter járműparkját. Azonban korántsem csupán Észak-Amerikában, a korszerű furgonok ugyanis Európa, Ázsia, a csendes-óceáni térség és Dél-Amerika útjain is szorgalmasan cipelik a csomagokat.
Aligha lehet már kérdés – ha eddig az volt egyáltalán –, miért szerepel annyi változatban a Sprinter típus Közép-Európa egyik legnagyobb kis- és nagyhaszongépjármű bérbeadója, azaz a VIARENT kínálatában is…

