Életek védelmében

Idén júliusban életbe lépett az általános járműbiztonsági rendelet legfrissebb módosítása, amely szigorúbb biztonsági előírásokat vezetett be a haszonjárművek számára. A rendelet célja a közúti közlekedés biztonságának jelentős növelése az Európai Unióban.

Közzétéve:

Szigorúbb biztonsági követelményeket írnak elő a haszonjárművek számára az általános járműbiztonsági rendelet (General Safety Regulation, GSR) legújabb módosításai, amelyek júliusban léptek hatályba. A frissített szabályok értelmében már mindegyik ma újonnan forgalomba helyezett kishaszonjárműnek, tehergépkocsinak és autóbusznak meg kell felelnie ezeknek az előírásoknak. Az Európai Unió célkitűzése, hogy 2038-ig legalább 25 000 emberéletet mentsenek meg ezekkel, sőt a következő 26 évben nullára redukálják a halálos és súlyos sérülésekkel járó közúti balesetek számát.

Kötelező változtatások 2024 júliusában

A rendeletben összesen 11 aktív biztonsági asszisztensrendszert írtak elő. Ezek közül nyolcnak idén júliusra, a többinek pedig 2026–2029 között kell beköltöznie minden új teherautóba és autóbuszba. Ez azt jelenti, hogy legkésőbb 2024 nyarától kötelező a vészfékjelzés, ami villogó féklámpával vagy egy hasonlóan erős fénnyel jelzi a követő forgalom számára a lehetséges veszélyt erős fékezéskor. Különösen nagy jelentősége van ennek rossz látási viszonyok között, ráadásul a villogó fényt a kevésbé figyelmes vezetők is könnyebben észlelik. Emellett mostantól kötelező kamerákkal vagy szenzorokkal figyelni tolatáskor a teherautó mögötti területet, elkerülendő ezzel az esetleges személyi sérüléseket.

Szintén fontos kötelező újdonság a teherautók és autóbuszok esetében az abroncsnyomás-ellenőrző, ami elengedhetetlen a biztonságos közlekedéshez. A megfelelő nyomás a gumiabroncsok élettartamának meghosszabbítása szempontjából sem elhanyagolható, az üzemanyagfogyasztásról már nem is beszélve! Szintén a lista részét képezni az intelligens sebességinformációs rendszer, amely figyelmeztet, ha a járművezető túllépné az éppen aktuálisan megengedett tempót. A teherautók és autóbuszok holttérfigyelő rendszerének fontosságát magyaráznunk sem kell: elengedhetetlen a járművezető számára, hiszen jelzi a kerékpárosokat és gyalogosokat, akik a jármű mellett vagy közvetlen közelében, de jól be nem látható helyen haladnak el.

Szintén hasznos újítás a 3,5 tonna fölötti járművek esetében az elinduláskor a jármű előtti holttérben tartózkodókra figyelmeztető rendszer, illetve az egységes csatlakozójú alkoholzárak előkészítése. Egy ilyen rendszer beépítése garantálja, hogy aki alkoholt fogyaszt, az ezentúl ne vezethessen teherautót vagy autóbuszt! Mindezek mellett a kimerültségből adódó balesetekre is gondoltak a jogalkotók, ugyanis az egyik biztonsági rendszer kifejezetten az éberséget és vezetési időt figyeli és emlékeztet rá, hogy tartsunk pihenőt.

Következő lépcsőfok

Az idén bevezetett új rendszerek egy nagyobb folyamat egy lépcsőjét jelentik. A következő években ugyanis további fejlesztéseket kell eszközölniük a gyártóknak. Ilyen például a 2026-ra már kötelezően előírt újítás, amely figyelmeztet minket, ha elbóbiskolnánk, sőt, azt is vizsgálja, hogy valóban a vezetésre koncentrálunk-e és szemünk a pályát, nem pedig mondjuk a telefonunkat lesi. Mindezek mellett cél, hogy jelentősen fokozzák a járművezetők közvetlen kilátását a szélvédőn és az oldalablakokon, valamint a holtterek csökkentését is szorgalmazzák, megóvva ezzel a gyalogosokat és a kerékpárosokat.

Végül, de közel sem utolsósorban pedig egy eseményadat-rögzítőt is bevezetnek majd, amely a repülőgépek feketedobozához hasonlóan tárolja a menetadatokat. Ennek köszönhetően egy esetleges baleset után az adatok kielemezhetőek, amely lehetőséget biztosít arra, hogy a szakemberek pontosan lássák a baleset forrását és további célirányos fejlesztéseket vezessenek be a személyi sérülések megelőzése érdekében. Természetesen ezek a fejlesztések mind-mind komoly befektetéseket jelentenek a gyártók számára, ám a fejlődésnek megvan az ára, a biztonságosabb közlekedésnél és az emberi életek megóvásánál pedig semmi nem lehet fontosabb!

Élhetőbb jövő

Általánosságban elmondhatjuk tehát, hogy a kishaszonjárművek és nehéz-teherautók tulajdonosai számára ezek az új előírások költségnövekedést jelentenek az új járművek beszerzésekor, hiszen a gyártóknak is plusz költséget jelent megfeleli a szabályzatnak. Cserébe azonban a járművek biztonságosabbak és hatékonyabbak lesznek, ami hosszú távon mindenki érdekeit egyaránt szolgálja. Nem hagyhatjuk figyelmen kívül azt sem, hogy nem csak a lízingelt új járműveket érinti ez rendelet, hanem a VIARENT folyamatosan frissített flottájában a július óta újonnan forgalomba helyezett járművek is már mind megfelelnek ezeknek a mindenre kiterjedő biztonsági előírásoknak. A bérlés egyik kényelmi előnye, hogy a műszaki újdonságok felára nem a használót terheli – ez idén nyártól a használat minden percében aktív segítséggel egészül ki.





Megosztom másokkal

TRUCK NEWS

Hat évtized az élen

Nagy napot, egy kerek évfordulót ünnepelhettünk idén augusztus elején, ugyanis 1965. augusztus 9-én gördült le Langleyben a gyártósorról az első Ford Transit. Akkoriban még aligha gondolta bárki, milyen nagy hatást gyakorol majd a VIARENT palettáján…

Egyre ügyesebb őrangyalok

Aligha tartottak nyári szünetet babérjaikon ülve a magas fokú megbízhatóságáról és kiemelkedő biztonságáról közismert Volvo Trucks tervezői. A VIARENT bérautó-kínálatának egyik legnépszerűbb nehéz-teherautós márkája ugyanis mindjárt két új biztonságtechnikai fejlesztéssel is előrukkolt a nyár derekán.

Önállóan az autópályán

Illusztris társaságban folytatja intenzív fejlesztőmunkáját az automatizált vezetés területén a Delta-Truck Kft. által is forgalmazott Isuzu. A japán high-tech szektor kiválóságaiként – két japán minisztérium megbízásából – négy technológiai vállalat indíthatott közúti teszteket nehézkategóriájú tehergépkocsik…

Tiszta zónák – 2. rész

Cikkünk előző részéből már képet alkothattunk arról, mennyire sokrétű és jövőbe mutató a károsanyag-kibocsátás, illetve a korlátozott kibocsátási zónák (LEZ) témaköre. A városi teherszállítás előtt álló hatalmas kihívás tétje nem kevesebb, mint a jövő egészséges…

Tiszta zónák – 1. rész

Kevés izgalmasabb kérdés vetődik fel napjainkban a teherszállítás háza táján, mint a károsanyag-kibocsátás, illetve a korlátozott kibocsátási zónák témája. Az intenzív viták nyomán évről-évre több és több ilyen övezet jön létre, egyre közelebb hozva a…

Terepen is „zölden”

Sikert sikerre halmoz a VIARENT kínálatban is méltán nagy népszerűségnek örvendő Ford Transit kis, egyben a Transit Connect nagy testvére, a Ford Transit Custom. Az immár 2012 óta töretlenül hódító modellsorozat újabb bravúrként a Volkswagen…