Föld alatti fenntarthatóság

Kísérleti jelleggel már a bányaiparban is megjelennek a Volvo Trucks elektromos teherautói. A svéd járműgyártó és a Boliden bányavállalat együttműködésének célja a felszín alatti fuvarfeladatok környezetében is elterjeszteni ezt a fenntarthatóság irányába mutató technikát.

Közzétéve:

Számos alkalmazási területen különösen jól kidomborodnak a tisztán elektromos hajtású teherautók előnyei. Ilyen például a felszín alatti bányászat, ahol az aknákban károsanyag-kibocsátás nélkül, csendesen közlekedő járművek lényegesen jobb munkakörülményeket biztosítanak az ott dolgozóknak, mint a belső égésű motorral hajtott társaik. Ráadásul itt a hatótáv kérdése sem annyira kardinális, mint a távolsági fuvarozásban. Ezenkívül a világ bányaipara is jelentős változáson megy keresztül mostanában, hiszen egyre több szereplője igyekszik fenntarthatóbbá tenni a kitermelést a szén-dioxid-lábnyom csökkentésével. Ezáltal fokozódik az igény a dízelüzemű járművek kiváltása iránt.

Jelentős potenciál a villamosításban

A világpiacra termelő, mintegy hatezer főt foglalkoztató Boliden elkötelezte magát, hogy 2030-ra negyven százalékkal csökkentse a tevékenységével járó szén-dioxid-kibocsátást, amiben kulcsfontosságú szerepet játszik majd a szállítás villamosítása. Ennek jegyében a svéd bányavállalat világszerte a legelsők között kezd idén akkumulátoros elektromos tehergépkocsikat üzemeltetni föld alatti nehézsúlyú szállítási feladatokhoz. A nemrég megkötött együttműködési megállapodás értelmében két nehézkategóriás, elektromos Volvo teherautó dolgozik majd a kankbergi vasércbányában Svédország északi részén. A számítások szerint, ha a fejtésben csak villanyhajtású tehergépkocsik közlekednének, akkor több mint 25 százalékkal csökkenne a bánya szén-dioxid-kibocsátása. A kitermelés pedig összességében kevesebb energiát igényelne, hiszen az elektromos hajtás eleve jobb hatásfokú a dízelnél, a meredek lejtőkön pedig a fékenergia jelentős részét visszatermelik a villanymotoros járművek.

Nehéz körülmények, értékes tapasztalatok

A kankbergi bánya első Volvo FH Electric modellje sziklacsavarokat és egyéb felszereléseket visz le az aknákba, a valamivel később munkába álló második elektromos FH tehergépkocsi pedig sziklákat és érceket szállít majd a felszín alatt. Igen nagy kihívás előtt áll mindkét jármű, ugyanis meredek emelkedők, nehéz rakományok és párás levegő vár rájuk a föld alatt. Ezért a próbaüzemelés során a göteborgi gyártó szakemberei azt is figyelemmel kísérik majd, hogy mindezek a körülmények mennyiben befolyásolják a hajtáslánc és az akkumulátorok működését. A Volvo Trucks és a Boliden együttműködése tehát mindkét fél számára értékes tapasztalatokkal szolgál majd. Ezek pedig elősegíthetik egyrészt a bányaipar átállását a fenntarthatóbb működésre, másrészt a svéd márka azon célkitűzésének megvalósítását, hogy 2030-ra minden második teherautóját elektromos hajtással értékesítse.





Megosztom másokkal

TRUCK NEWS

Új távlatok

Csupán az elektromos mobilitás hajnalán járunk csupán – azért a hőskorán talán már túl vagyunk. Ennek ellenére máris egy teljesen új töltési rendszerrel kell megbarátkoznunk a VIARENT bérautói között is népszerű nehézkategóriájú teherautók világában. Ám…

Hat évtized az élen

Nagy napot, egy kerek évfordulót ünnepelhettünk idén augusztus elején, ugyanis 1965. augusztus 9-én gördült le Langleyben a gyártósorról az első Ford Transit. Akkoriban még aligha gondolta bárki, milyen nagy hatást gyakorol majd a VIARENT palettáján…

Egyre ügyesebb őrangyalok

Aligha tartottak nyári szünetet babérjaikon ülve a magas fokú megbízhatóságáról és kiemelkedő biztonságáról közismert Volvo Trucks tervezői. A VIARENT bérautó-kínálatának egyik legnépszerűbb nehéz-teherautós márkája ugyanis mindjárt két új biztonságtechnikai fejlesztéssel is előrukkolt a nyár derekán.

Önállóan az autópályán

Illusztris társaságban folytatja intenzív fejlesztőmunkáját az automatizált vezetés területén a Delta-Truck Kft. által is forgalmazott Isuzu. A japán high-tech szektor kiválóságaiként – két japán minisztérium megbízásából – négy technológiai vállalat indíthatott közúti teszteket nehézkategóriájú tehergépkocsik…

Tiszta zónák – 2. rész

Cikkünk előző részéből már képet alkothattunk arról, mennyire sokrétű és jövőbe mutató a károsanyag-kibocsátás, illetve a korlátozott kibocsátási zónák (LEZ) témaköre. A városi teherszállítás előtt álló hatalmas kihívás tétje nem kevesebb, mint a jövő egészséges…

Tiszta zónák – 1. rész

Kevés izgalmasabb kérdés vetődik fel napjainkban a teherszállítás háza táján, mint a károsanyag-kibocsátás, illetve a korlátozott kibocsátási zónák témája. Az intenzív viták nyomán évről-évre több és több ilyen övezet jön létre, egyre közelebb hozva a…