HIBRIDESÍTÉS EGYEDÜLÁLLÓ MEGOLDÁSOKKAL

Európa legnépszerűbb városi autóbusza, a Mercedes-Benz Citaro nemrég hibrid változatban is bemutatkozott. Ráadásul a hibrid hajtást egy moduláris rendszerben a városi buszok igen széles skálájához kínálja a csillagos gyártó.

Közzétéve:

Természetesen a Citaro hibrid hajtásrendszerének is a villanymotor a lelke. A mechanikusan igen masszív szinkron villanymotor a belső égésű motor és az automatikus sebességváltó között helyezkedik el, legnagyobb teljesítménye 14 kilowatt, míg legnagyobb nyomatéka 220 newtonméter. A villanymotor jelentősen segíti a belső égésű motor munkáját nagy teljesítményigény esetén, például elinduláskor, azonban nem növeli a legnagyobb rendszerteljesítményt, ezáltal a jármű teljesítmény- és nyomatékadatai változatlanok a normál dízel modellekéhez képest.

A fékezéskor vagy lejtmenetben visszatáplált energiát két modul tárolja a Citaro tetejének hátsó részén, amelyek egyenként 16, a szuperkondenzátorok családjába tartozó, duplarétegű kondenzátort tartalmaznak. A szuperkondenzátorok előnyei az akkumulátorokkal szemben, hogy nagyon sok töltési ciklust kibírnak, sokkal gyorsabban feltölthetők és kisüthetők, valamint jól ellenállnak a nagy teljesítménycsúcsoknak, vagyis ideálisak a városi buszokhoz. A két modul együttes kapacitása két amperóra. A hibrid Citaro másik sajátossága és előnye, hogy nagyfeszültségű hálózat helyett 48 voltos elektromos rendszerrel működik.

A csillagos városi busz hibrid hajtásrendszere tehát igen kompakt elemekből áll, ezáltal a jármű külső megjelenése és üléskapacitása egyaránt változatlan maradt a hagyományos dízelüzemű modellekéhez képest. A saját tömegét is csak 156 kilogrammal gyarapítják a plusz berendezések. Ezáltal a dízel-elektromos hibrid Citaro szóló változata akár 105, míg csuklós kivitele 159 utast is szállíthat.

A Mercedes-Benz hibrid hajtásrendszerének további különlegessége, hogy opcióként a Citaro szinte összes modelljéhez rendelkezésre áll, legyen szó a soros, hathengeres, OM 936 motor fekvő vagy álló beépítéséről. Ezáltal a kompakt Citaro K, a csuklós Citaro G, valamint az alacsonybelépésű Citaro LE is rendelhető hibridként. Sőt, a hibrid hajtás a gázüzemű modellekhez is választható, ami környezetvédelmi szempontból még vonzóbb megoldás. Jelenleg csupán két modell nem rendelhető hibrid hajtáslánccal, az OM 470 dízelmotorral szerelt buszok, valamint a nagy utaskapacitású CapaCity, amelyek esetében a gyártó nem tudott még helyet biztosítani a plusz részegységek számára.

A hibridekkel együtt újdonságként mutatkozott be az Intelligent Eco Streering, vagyis az elektrohidraulikus kormánymű is. Míg a hagyományos, hidraulikus kormányrásegítők folyamatosan dolgoznak, addig az elektrohidraulikus rendszer igény szerint működik, vagyis csak akkor, amikor a vezető elfordítja a kormánykereket. Ezáltal jóval kisebb az energiafelhasználása. Mindezek eredményeként a hibrid Citaro autóbuszokkal akár 8,5 százalékkal is csökkenthető az átlagos üzemanyag-fogyasztás és ennek megfelelően a károsanyag-kibocsátás.

 

Forrás: Rolling Tons magazin, www.rollingtons.hu





Megosztom másokkal

TRUCK NEWS

Önállóan az autópályán

Illusztris társaságban folytatja intenzív fejlesztőmunkáját az automatizált vezetés területén a Delta-Truck Kft. által is forgalmazott Isuzu. A japán high-tech szektor kiválóságaiként – két japán minisztérium megbízásából – négy technológiai vállalat indíthatott közúti teszteket nehézkategóriájú tehergépkocsik…

Tiszta zónák – 2. rész

Cikkünk előző részéből már képet alkothattunk arról, mennyire sokrétű és jövőbe mutató a károsanyag-kibocsátás, illetve a korlátozott kibocsátási zónák (LEZ) témaköre. A városi teherszállítás előtt álló hatalmas kihívás tétje nem kevesebb, mint a jövő egészséges…

Tiszta zónák – 1. rész

Kevés izgalmasabb kérdés vetődik fel napjainkban a teherszállítás háza táján, mint a károsanyag-kibocsátás, illetve a korlátozott kibocsátási zónák témája. Az intenzív viták nyomán évről-évre több és több ilyen övezet jön létre, egyre közelebb hozva a…

Terepen is „zölden”

Sikert sikerre halmoz a VIARENT kínálatban is méltán nagy népszerűségnek örvendő Ford Transit kis, egyben a Transit Connect nagy testvére, a Ford Transit Custom. Az immár 2012 óta töretlenül hódító modellsorozat újabb bravúrként a Volkswagen…

Gáz van?

Napjaink millió dolláros kérdése: dízel vagy elektromos? Előnyök és hátrányok kusza szövedéke itt is, ott is. Vágjuk hát át a gordiuszi csomót! A válaszunk: egyik sem! A VIARENT népszerű márkája, a Volvo Trucks sem hisz…