Itt a megoldás?

Újabb „varázsszó” – pontosabban rövidítés – tűnt fel az elmúlt bő másfél évtized
során a fuvarozás horizontján napjaink égető problémáinak megoldására. A HVO
üzemanyagok, azaz a hidrogénezett növényi olajok máris sokat ígérnek, ám egyelőre
keveset mutat meg a benne rejlő, minden jel szerint tekintélyes lehetőségekről.

Közzétéve:

Brutális csökkenés a szén-dioxid-kibocsátásban, mégpedig a lehető legkevesebb
ráfordítással, további beruházások nélkül? Felfedeztük volna a szén-dioxid-mentesítés
„északnyugati átjáróját”? Sokak számára izgalmas kérdések – nemkülönben a
legkülönfélébb teherautók és fuvareszközök sokaságát forgalmazó Delta-Truck Kft. és
Közép-Európa egyik legjelentősebb haszonjármű-bérbeadó vállalata, a VIARENT számára.
Annyi bizonyos, hogy a HVO globális előállítása dinamikusan bővült, számos vállalkozásnak
nyújtva egyre életképesebb alternatívát. Vajon ez a teherszállítás jövője? Vagy mégiscsak
korlátozottak a lehetőségei?

Mi is a HVO üzemanyag?

Megújuló forrásokból származó alternatívaként a HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) a
második generációs szintetikus üzemanyagok korszerű képviselője. Olyan bioüzemanyag,
amelyet szerves alapanyagokból, például repce- vagy napraforgóalapú növényi olajokból,
illetve állati zsírokból, használt étolajokból és különböző mezőgazdasági hulladékokból
állítanak elő. Mivel kémiailag közel azonos a fosszilis eredetű gázolajjal, teljes mértékben
kompatibilis a jelenlegi dízel járművekkel és infrastruktúrával.
Szépen hangzik – és valóban az is! Nem kevesebbet jelent ugyanis a gyakorlatban, mint
hogy gázolajjal keverve, de akár tisztán is, a motorok legkisebb átalakítása nélkül is
alkalmazható. A teherautók üzemeltetői így közvetlenül is kiválthatják vele a gázolajat, új
járművekre és töltőállomásokra fordított, költséges beruházások nélkül.

Ugyanaz, mint a biodízel?

Noha mindkettő szerves anyagokból készül, a biodízel egy transzészterezési, míg a HVO
egy hidrogénezési eljárás terméke. Előbbi során a különböző alkoholokból és savakból
létrejött észterek alkohol vagy karbonsav jelenlétében egy másik észterré alakulnak át. A
hidrogénezés ezzel szemben egy vegyület vagy elem molekuláris hidrogénnel (H 2 ) végzett
kezelése. Gyakran alkalmazzák különféle szénhidrogének kettős és hármas kovalens
kötéseinek redukálására, végső soron a szerves vegyületek telítésére. Mivel a növényi olajok
jellemzően telítetlen zsírsavakból származnak, hidrogénezésükkel részlegesen redukálhatók.
A HVO a gyakorlatban alapanyagok szélesebb köréből állítható elő, miközben kevésbé
érzékeny azok minőségére. Ennek megfelelően a biodízelhez képest enyhébb a környezetre
és az élelmiszertermelésre kifejtett negatív hatása. További fontos különbség, hogy amíg a
HVO korlátlanul alkalmazható a dízelmotorokban, a biodízel csupán 5-20 százalékos
arányban vegyíthető a gázolajjal.

Jó is és van is belőle?

Nincs mese: a HVO-üzem kipufogócsövön mérhető (tank-to-wheel) szén-dioxid-mérlege
nulla, ugyanis az üzemanyag forrásaként szolgáló növények a légkörből nyelték el azt a
szén-dioxidot, amelyet most oda visszaenged a jármű. Emellett a további káros anyagok –
nitrogén-oxidok, szén-monoxid, részecskék – közvetlen emissziója is jóval alacsonyabban
alakul. Az üzemanyag életciklusa (well-to-wheel) tekintetében a felhasznált alapanyagoktól
függ a szén-dioxid-kibocsátás csökkenése. Repceolaj esetében például 25, hulladékolajok
és zsírok használatával pedig akár 90 százalékkal is csökkenthető a hagyományos dízelhez
viszonyítva.
Viszonylag új üzemanyagról van szó, amelynek kereskedelmi léptékű előállítása csak 2007-
ben vette kezdetét. Annál dinamikusabban bővült azóta, 2014 és 2023 között csaknem

megháromszorozva globális volumenét. A száz százalékban fenntartható alapanyagokból
előállított HVO100 ma már széles körben érhető el Skandináviában és a Benelux
államokban, de Németországban is hódít. Az olasz Eni energiavállalat például jelentős
finomítókapacitást állított át HVO-termelésre, és saját márkát is forgalmaz belőle.
Hasonlóképpen bővít az amerikai egyesült államokbeli Diamond Green Diesel, de a
Marathon Petroleum, a Phillips 66 és a HF Sinclair, valamint a finn Neste is állít elő belőle.
Az előzetes becslések 2025 végére már bő 22 milliárd liter amerikai HVO-ról szólnak.

Hátrányok? Korlátok?

Nos, akad azért mindkettőből. Az alapanyagok például korántsem csupán levegőminőségi
kérdéseket vetnek fel, hanem a HVO tágabb környezeti és társadalmi hatásait is
meghatározzák. Ha ugyanis mégis élelmiszernövényekből állítják elő, az élelmiszeripar
vetélytársává is válhat, egyaránt hátrányosan érintve a termőföldek használatát és persze az
élelmiszerárakat. A legrosszabb forgatókönyv szerint például a szűz pálmaolajból előállított
HVO az erdőirtáshoz és a biológiai sokféleség csökkenéséhez is hozzájárulhat – háromszor
akkora szénlábnyommal, mint a fosszilis dízelolaj. A megoldás természetesen az
átláthatóság, vagyis a felhasznált alapanyagok pontos ismerete. Az Európai Unióban már a
közeli jövőben várható a pálmaolaj-tartalmú HVO betiltása.
A HVO emellett nem is olcsó. Átlagosan 10-15 százalékkal kerül többe a gázolajnál.
Népszerű piacain különféle kormányzati ösztönzők és támogatások segítik áthidalni e
különbséget. A termelési volumen növelésével csökkenthetők ugyan a költségek, a
fenntartható alapanyagok globális hiánya azonban korlátozza ezt. Az optimális nyersanyagok
a hulladékolajok és -zsírok, ám ezekre már most is nagy a kereslet. Egyes becslések már
2027-re alapanyaghiányt jósolnak. A valóság így leginkább az, hogy korántsem minden
teherautó üzemeltetője fér hozzá a kívánt mennyiségű és megfizethető hidrogénezett
növényi olajokhoz. A keverhetőség terén is szép az elmélet, ám a gyakorlat óvatosságra int:
a tartályokban korábban képződött lerakódásokat kioldva komoly gondot okozhat a hirtelen
átállás. Magyarországon jogszabályi háttér hiányában egyelőre nem kapható HVO a
töltőállomásokon.

Megoldás végül?

Világméretű üzemanyag-megoldás vagy élelmiszertermelési és erdőirtási probléma?
Elméletben a HVO kínálja a leggyorsabb és legegyszerűbb utat a teherautók
dekarbonizációja felé. Kétségkívül vonzó alternatíva, egyeseknek akár hosszú távon, míg
másoknak átmenetileg – a Delta-Truck Kft. által forgalmazott, illetve a VIARENT bőséges
bérautó-kínálatában sorakozó teherautók esetében is. Önmagában azonban mindezzel
együtt sem tűnik megoldásnak az iparág környezet- és klímavédelmi kihívásaira. Egyelőre
tehát más alternatív üzemanyagokra is szükségünk lesz – a HVO jelentősége azonban
elvitathatatlan a közlekedés és a szállítmányozás szén-dioxid-mentesítésében, valószínűleg
a gazdag dekarbonizációs eszköztár egyik eszköze lesz majd.





Megosztom másokkal

TRUCK NEWS

Könnyebben, gyorsabban, hatékonyabban

Zsúfolt, zajos és rossz levegőjű belvárosainkat autók, motorosok, kerékpárosok és gyalogosok nyüzsgő tömege, krónikus parkolóhelyhiány, sokszor még kellemetlen időjárási és útviszonyok is jellemzik. Ilyen áldatlan állapotok közepette kell dolgozniuk a kézbesítőknek és futárszolgáltatóknak minden nap.…

Itt a megoldás?

Újabb „varázsszó” – pontosabban rövidítés – tűnt fel az elmúlt bő másfél évtized során a fuvarozás horizontján napjaink égető problémáinak megoldására. A HVO üzemanyagok, azaz a hidrogénezett növényi olajok máris sokat ígérnek, ám egyelőre keveset…

Innováció minden téren

Zajlik az élet az Isuzu háza táján – a Delta-Truck Kft. által forgalmazott, illetve a VIARENT bérautó-kínálatában is népszerű márka vezetői, tervezői és gyártástechnológusai jól láthatóan nem vesztegették az időt az elmúlt hónapok során. Innovatív…

Ahol a csillagok születnek

Jelentős évfordulót ünnepelhettek a Rajna mentén: hatvan éve, 1965 júliusában gördült ki az első teherautó a VIARENT bérautókínálatának is méltán népszerű márkája, a Mercedes-Benz wörthi gyárából. A gigantikus üzem napjainkra már számos modellsorozat szülőhelyeként írta…

Generációváltás

GEN2 – félreérthetetlenül adta a Ford Trucks a szakma és a nagyközönség tudtára, hogy új nemzedékében mutatkozik be népszerű F-MAX sorozata. A Magyarországon a Delta Truck Kft. által forgalmazott járműcsalád mind hajtásrendszerében, mind pedig megjelenésében…