
Kishaszonjárművel is biztonságban
Korunk kaotikus közlekedési viszonyait nap mint nap megtapasztalva aligha meglepő, ha vonakodva adjuk fel modern személyautóink biztonságát. Amennyiben egy impulzusos bútorvásárlást követően magánemberként egy ismeretlen bérelt kishaszonjárműbe kell pattanni, akkor sem szeretnénk lemondani erről a biztonságérzetről. Ezért nagyon is csábító a VIARENT sokoldalú és praktikus bérautóinak kínálata, hiszen csak fiatal, keveset futott – és modern felépítésű járművekből áll. De nemcsak mi állítjuk ezt, hanem az Euro NCAP is megerősítette, hogy járműveink vigyáznak a vezetőikre és a többi közlekedőre egyaránt.
Ma már korántsem lutri az autóvásárlók számára a biztonság. Az objektív forrásból származó, szakszerű tesztek közérthetően jelzik, melyik modell kinek milyen védelmet kínál. Ugyanis az Euro NCAP független szervezet a piacra érkező új járműmodelleken több évtizede végez törésteszteket és más biztonsági vizsgálatokat. Ezek alapján valósághű és független értékelést nyújthat az Európában értékesített legnépszerűbb autók biztonságáról. Az Euro NCAP számos európai kormányzat, illetve autóvásárlói szervezet és biztosítótársaság támogatásával 1997-ben jött létre, és gyorsan a biztonsági fejlesztések motorjává vált. A szervezet ma már minden évben a fejlett vezetéstámogató rendszerek (ADAS) tesztsorozatával is segít a vásárlóknak biztonságosabb autót választani.
A biztonság motorja
Idestova három évtizede kínálja akár rövid, akár hosszú távú bérletre is haszonjárműveit a VIARENT, a Delta-vállalatcsoport tagja. Így tudjuk, ügyfeleink számára milyen fontos szemponttá lépett elő a biztonság. A modern kishaszonjárműveink számos rendszerrel segítik azt, hogy elkerüljük a baleseteket. Erre remek bizonyítékot szolgáltat az Euro NCAP, amely már több mint négy éve minősíti a kishaszonjárművek aktív biztonsági rendszereit. Ennek keretében 2020 decembere óta számos kishaszonjárművet is vizsgálnak, ezt a tesztprotokollt amúgy 2023-ban frissítették, kibővítették. További jelentős lépésként 2026-tól pedig már csak a szériafelszereltség részeként kínált berendezéseket veszik majd figyelembe! A legutóbbi felmérésen a VIARENT flottjában is szerelő márkák, azaz a Citroën, a Fiat Professional, a Ford, a Mercedes-Benz és a Renault egyaránt kiválóan szerepeltek. A „Platina” és „Arany” minősítések egész sora jól mutatja: bármilyen célra is bérlünk járművet, a VIARENT flottájában biztonságos autóba ülhetünk. De nézzük meg alaposabban, mi szolgálja a védelmünket.
Tesztügyekben nincs barátság
A független és könyörtelenül objektív tesztek a piac legnépszerűbb kishaszonjárműveit ölelik fel, amelyek együttesen az európai az új eladások mintegy 98 százalékát teszik ki. A minősítésben a különböző berendezések európai elérhetőségét – azaz széria-, illetve extrafelszerelés vagy nem rendelhető – is tekintetbe veszik. A konkrétan kisteherautókra adaptált biztonsági protokoll értelmében a furgonok például a jellemző mindennapi használatukat tükrözve a megengedett hasznos teherbírás felével szerepelnek. A tesztek során a járművel ütközés, illetve a gyalogos- és kerékpárosgázolás megelőzésére vagy enyhítésére kifejlesztett automatikus vészfékrendszereket (AEB), a sávtartás és a sebességtartás asszisztenseit, valamint a fáradtságérzékelés és a biztonságiöv-emlékeztető funkcióit fogták vallatóra. Nagyon fontos, hogy a rendszereket gyakorlati teszteknek vetik alá, egyes protokollok nemcsak nappali, hanem éjszakai vizsgálatot is előírnak. Az eredményeket súlyozva összesítették az egyes modellekre, amelyek végül „Platina” (80 százalék felett), „Arany” (61–80 százalék), „Ezüst” (41–60 százalék), „Bronz” (21–40 százalék) vagy „Nem ajánlott” (20 százalék alatt) minősítést kaphattak.
Jótékony hatás
Annak idején a személyautók körében az „ötcsillagos törésteszt” plecsni egy fontos értékesítési előnyt jelentett, az elnyerése érdekében egyre biztonságosabb személyautók születtek. Ugyanígy a kishaszonjárművek körében is pár év alatt már jól érzékelhetően megmutatkozott az Euro NCAP piacformáló hatása. A program bevezetésének és a szigorúbb biztonsági követelményeknek köszönhetően a legutóbb tesztelt 17 modell közül már szinte mindegyik kiváló eredménnyel zárt. Mintegy 40 százalékuk nyerte el az Euro NCAP „Platina” minősítését, ez azt jelenti, hogy a 2024. júliusban életbe lépett európai uniós általános járműbiztonsági rendeletben (GSR2) megfogalmazott követelményeknél is lényegesen jobban teljesített. Ezek között szerepelt például a Ford Transit Courier, a Ford Transit Connect, a Mercedes-Benz Vito és a Renault Master is. A 2024-es értékelésekben platinát szerzett amúgy a Ford Transit és a Mercedes-Benz Sprinter is. A Ford Transit Courier és a Mercedes-Benz Vito eredménye már a személyautók legújabb technikáinak alkalmazását is tükrözi. Az Euro NCAP ugyanis régóta szorgalmazza, hogy a személyautók és a kisteherautók fejlett vezetéstámogató rendszerei mind elérhetőségükben, mind pedig képességeikben váljanak egyenrangúvá.
Jó hírek
A járműgyártók szemmel láthatólag gyorsan reagáltak az Euro NCAP szigorúságára, és már a GSR2 követelményeit is igyekeznek túlteljesíteni. Az erőfeszítések tehát eredményesnek bizonyultak, az elmúlt négy év során ugyanis a – gyakran már a szériafelszereltséget bővítő – vezetéstámogató rendszerek tekintetében is nagyot lépett előre a kishaszonjárművek biztonsága. Legyen éppen szó egy-egy napra kibérelt kisteherautókról, kisvállalkozók munkaeszközéről, profi áruterítő és kézbesítő bérautóflottákról vagy éppen közúti szállítmányozásról – ma már a VIARENT új kishaszonjárműveinek vezetői és utasai is a legmagasabb színvonalú aktív biztonságot élvezhetik. Ugyanis egyértelműen az a legjobb biztonsági rendszer, amely már a baleset bekövetkezését is segít megelőzni vagy akár el is kerülni. A vizsgált berendezések között a kerékpárosgázolás megelőzésére vagy enyhítésére kifejlesztett automatikus vészfékrendszer is szerepelt
Az Euro NCAP a fejlett vezetéstámogató rendszereket vizsgáló tesztsorozatával 2020 óta a kishaszonjárművek vásárlóit is segíti a biztonságosabb autók kiválasztásában
Az elmúlt négy év során az aktív vezetőtámogató rendszerek terén is jelentősen emelkedett a kishaszonjárművek biztonsági színvonala: a járműgyártók már a törvényben előírt követelményeket is igyekeznek túlteljesíten