Közúti óriásdrón

Több szempontból is különleges és jövőbe mutató tanulmányjármű a Hyundai Trailer Drone, ugyanis önvezető és üzemanyagcellás hajtású egyszerre. Ráadásul a vasúti kocsiktól ellesett felépítésének köszönhetően rendkívül jól manőverezhető is. Nem csoda, hogy elnyerte az igen rangos Red Dot dizájndíjat. A Hyundai ezzel együtt a távlati terveit is felvázolta a hidrogénnel működő üzemanyagcellás technika széles körű alkalmazását illetően.

Közzétéve:

Nem túlzás kijelenteni, hogy a Hyundai tervezői alapjaiban újragondolták a közúti áruszállítás kivitelezését és valóban szabadjára engedték a képzelőerejüket. A Trailer Drone úgy néz ki, mintha egy sci-fi filmből ugrott volna elő, azonban nagyon is valós problémákra ad megoldást. Először is a sofőrhiányra, ezért teljesen önvezető, még egy kis fülkét sem kapott. Másodszor a károsanyag-kibocsátásra, így hidrogénnel működő üzemanyagcellás hajtással látták el. Harmadszor a zsúfolt, szűk városi utak, illetve telephelyek okozta nehézségekre, ezért rendkívül jól manőverezik. Sőt, mindezek fejében még konvojozásra is képes.

Újragondolt fuvareszköz

A dél-koreai gyártó tervezői szakítottak tehát a mai tehergépjárművek koncepciójával, ehelyett a vasúti kocsik felépítéséből merítettek ihletet. A Trailer Drone valójában egy nagy konténer, amely elöl-hátul egy-egy önálló, kéttengelyes, összkerékkormányzású e-Bogie egységen támaszkodik forgózsámolyokon keresztül, így a ma használt pótkocsis, illetve félpótkocsis szerelvényekénél lényegesen jobb a fordulékonysága. Ezek a kompakt, lapos e-Bogie „gördeszkák” teljesen elektromos hajtásúak és önvezetők, a működésükhöz szükséges energiát pedig egy hidrogénnel működő üzemanyagcella biztosítja. A járművet az adott alkalmazás követelményeinek megfelelő mennyiségű hidrogénpalackkal láthatják el, így a hatótávolsága meghaladhatja az ezer kilométert. Ez már csak azért is elegendő, mert a hidrogén tankolása percekben mérhető a nagy akkumulátorcsomagok óráival szemben. Ráadásul ezek az e-Bogie egységek nemcsak a Trailer Drone konténerét hordozhatják, hanem más áruszállítási és építőipari feladatokat is elláthatnak, illetve tűzoltásban vagy mentésben is alkalmazhatók.

Cél a hidrogén alapú társadalom

A Hyundai a Hydrogen Wave elnevezésű online fórumon is bemutatta a Trailer Drone tanulmányjárművet. A gyártó ennek kapcsán felvázolta azokat a terveit is, amelyekkel 2040-ig világszerte népszerűsíteni szeretné a hidrogéntechnikát a közlekedésen kívül más ipari ágazatokban, illetve az élet egyéb területein is, például az otthonokban és a munkahelyeken. Célja, hogy a hidrogén mindenkinek, mindenhol, mindenre elérhető legyen. Ezzel összhangban a Hyundai egyedülállóan már 2028-ra üzemanyagcellás vagy akkumulátoros elektromos hajtásláncok bevezetésével villamosítani igyekszik a teljes haszonjármű-kínálatát.

Következetes fejlesztések

Persze a dél-koreai gyártó nem ma kezdett a hidrogéntechnikával foglalkozni, ugyanis már 1998 óta fejleszt üzemanyagcellás járműveket. Több szabadidő-autó mellett 2020-ban bemutatta a világ első sorozatgyártású, üzemanyagcellás nehéz-tehergépjárművét, az Xcient Fuel Cell típust. Ebből több tucat már Európa útjain is közlekedik. Jövőre pedig leleplezik ennek továbbfejlesztett változatát, majd bevezetnek egy 5–7 méter hosszú, üzemanyagcellás kishaszonjárművet is. Ezekben már a 2023-ban megjelenő új generációs üzemanyagcellás rendszer szolgál majd, amely kisebb térfogata ellenére jelentősen nagyobb teljesítményt és tartósságot nyújt, mindezt kedvezőbb beszerzési áron. Ez a harmadik generációs rendszer 100 és 200 kilowatt teljesítményű változatban is készül majd, elődjénél harminc százalékkal kisebb helyigény mellett. Mindemellett a tartóssága 50–100 százalékkal javul, ára pedig felére csökken. Sőt, a 100 kilowattos egységek csomagba foglalva akár egy megawatt, azaz 1360 lóerő teljesítményt is nyújthatnak például hajók vagy vészhelyzeti áramellátó berendezések számára. Hasonlóan innovatív a Full-Flat System is, amely csupán 25 centiméter magasságával alacsonypadlós buszok vagy vasúti járművek számára is ideális lehet. A Hyundai tehát teljes mellbedobással dolgozik az üzemanyagcellás hajtásrendszerek széles körű bevezetésén és elterjesztésén. Akár olyan új koncepciók alkalmazásával is, mint a Trailer Drone.





Megosztom másokkal

TRUCK NEWS

A VIARENT újabb lépést tett Szlovákiában: felvásárolta az MHC Mobility nehézjármű flottáját

A VIARENT – Közép-Európa meghatározó haszonjármű-bérbeadó vállalata – tovább erősíti jelenlétét Szlovákiában: sikeresen felvásárolta az MHC Mobility Slovakia nehézgépjármű flottáját. Az akvizíció stratégiai jelentőségű mérföldkő a vállalat régiós terjeszkedésében, és új szintre emeli szolgáltatási kapacitását…

Előny a négyzeten

Már ma is többféle tisztán elektromos zárt furgon sorakozik a VIARENT bérautó-kínálatában, a bérautók specialistája azonban hallgatva az idők szavára tovább bővíti villanypalettáját. Feltétlenül érdemes hát végiggondolni, vitathatatlan környezetvédelmi erényeik mellett milyen gazdaságossági előnyökkel szolgálhatnak…

Globális játékos

Kőkemény pickup, elnyűhetetlen terepjáró, masszív és megbízható teherautók. Ennyi? Korántsem! Noha a Delta-Truck Kft. palettájára tekintve is egyből látható, hogy az Isuzu márka Európában közismert kínálata sem éppen szűkös – a több mint kilencven esztendős…

Nehézsúlyban is biztonságosan

Hatalmas kerekeken és súlyos rakományokkal robogó, leginkább tehervonatra emlékeztető kamionkonvojok – és napi szinten súlyos balesetek. Ki ne rettent volna már meg egyszer-egyszer a szemből elhúzó vagy épp közvetlenül mellettünk dübörgő, negyventonnás szerelvényektől? Miután az…

Az új transporter

Úgy tartja a hagyomány, hogy valamikor közvetlenül a háború után egy holland üzletember, bizonyos Ben Pon, a Volkswagen wolfsburgi gyárába látogatott, hogy a Bogár exportjáról tárgyaljon. A gyárudvaron helyben barkácsolt kis targoncára lett figyelmes, a…