Megérkezett a hidrogénhajtás előszele

Akár a magyarországi közösségi közlekedés újabb fontos mérföldköveként is tekinthetünk arra, hogy januárban három napig szállította az utasokat Pakson egy Toyota-Caetano H2.City Gold üzemanyagcellás városi autóbusz demonstrációs és tesztelési céllal. Ez pedig az eddigi legnagyobb európai hidrogénbuszprogram, a JIVE-2 projekt keretében valósult meg.

Közzétéve:

Világszerte egyre több járműgyártó, illetve üzemeltető teszi le a voksát a hidrogénnel működő üzemanyagcellás elektromos hajtás mellett személyautók, autóbuszok és tehergépjárművek kapcsán egyaránt. A Toyota például egyenesen a jövő energiahordozójaként tekint a hidrogénre, és már évek óta értékesít a világ számos piacán üzemanyagcellás járműveket, illetve hajtásrendszereket. A városi és repülőtéri autóbuszokra szakosodott portugál gyártó, a CaetanoBus számára is a japán autóipari óriás szállít üzemanyagcellás hajtásláncot.

Ígéretes technika

A Paksra látogatott Toyota-Caetano H2.City Gold típusú, 12 méter hosszú, alacsonypadlós városi busz utaskapacitása 85 fő. Hajtásáról 180 kilowatt, azaz 245 lóerő legnagyobb teljesítményű villanymotor gondoskodik, ezáltal éppúgy helyileg nulla károsanyag-kibocsátással és minimális zajszinttel közlekedik, mint az akkumulátoros elektromos járművek. Ám ez csak egy 44 kilowattóra kapacitású, ezáltal kis tömegű és helyigényű pufferakkumulátorból táplálkozik, illetve a 60 kilowattos üzemanyagcellától kap áramot. Az akkumulátort természetesen lassításkor rekuperáció is tölti. A tetőn található üzemanyagcellában pedig hidrogén és oxigén kémiai egyesülésével keletkezik elektromos áram, valamint melléktermékként tiszta vízgőz. Az üzemanyagcella semmilyen mozgó, forgó vagy kopó alkatrészt nem tartalmaz, ezáltal csendes, megbízható és nem igényel különösebb karbantartást. A hidrogént gázhalmazállapotban, 350 bar nyomáson a tetőn elhelyezett palackokban viszi magával a jármű, akárcsak a sűrített földgázzal (CNG) hajtott buszok esetében. Ezekben a palackokban legfeljebb 37,5 kilogramm hidrogén tárolható, amellyel az autóbusz akár 400 kilométert is megtehet. A tankolás pedig még tíz percet sem vesz igénybe, és éppen ez az egyik legnagyobb előnye az üzemanyagcellás elektromos hajtásnak a csak akkumulátorossal szemben.

Széles körű összefogás eredménye

A Toyota-Caetano H2.City Gold busz paksi tesztüzemelését hidrogénbusz-konferencia, valamint szakmai és pályaorientációs nap is kísérte, az utasok pedig díjmentesen vehették igénybe az 1-es vonalon. Ez a demonstrációs mintaprojekt a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt., a Magyar Hidrogén és Tüzelőanyag-cella Egyesület, a Toyota–CaetanoBus, a Messer Hungarogáz Kft. és a Paksi Közlekedési Kft. együttműködésében valósult meg a JIVE-2 keretében. A projektet a Magyar Hidrogén és Tüzelőanyag-cella Egyesület koordinálta, míg a Messer Hungarogáz Kft. biztosította a hidrogéntöltő állomást és az üzemanyagot. A buszt a Paksi Közlekedési Kft. üzemeltette a város közösségi közlekedésében. Az Európai Unió társfinanszírozásával a Közép- és Kelet-Európában útjára indított JIVE-2 (Közös Kezdeményezés a Hidrogénjárművekért Európa-szerte) program az eddigi legnagyobb üzemanyagcellás buszprojekt a kontinensen, amelynek célja, hogy előre lendítse a hidrogénhajtású buszok piaci bevezetését és a hidrogéntöltő infrastruktúra kiépítését.

Egyértelmű álláspont

„Nagy lehetőségek állnak a hidrogén előtt, az üzemanyagcellás hajtáslánc a buszközlekedésben is kiemelkedő szerepet kaphat majd a jövőben. Mindent megteszünk azért, hogy ez a környezetbarát megoldás mielőbb elterjedjen hazánkban, és a HUMDA által koordinált Zöld Busz Programmal együtt hozzájáruljon a 2050-es klímavédelmi céljaink eléréséhez. Ez a különleges busz a legjobb helyen itt Pakson, a magyar hidrogénvölgy központjában van. Értékes tapasztalatokat szerezhetünk a mintaprojekt során arról, hogy a közösségi közlekedésben miként hasznosítható a legjobban ez a technológia” – hangsúlyozta a tesztüzemelés kapcsán Deli Daniella, az Energiaügyi Minisztérium helyettes államtitkára.





Megosztom másokkal

TRUCK NEWS

Új távlatok

Csupán az elektromos mobilitás hajnalán járunk csupán – azért a hőskorán talán már túl vagyunk. Ennek ellenére máris egy teljesen új töltési rendszerrel kell megbarátkoznunk a VIARENT bérautói között is népszerű nehézkategóriájú teherautók világában. Ám…

Hat évtized az élen

Nagy napot, egy kerek évfordulót ünnepelhettünk idén augusztus elején, ugyanis 1965. augusztus 9-én gördült le Langleyben a gyártósorról az első Ford Transit. Akkoriban még aligha gondolta bárki, milyen nagy hatást gyakorol majd a VIARENT palettáján…

Egyre ügyesebb őrangyalok

Aligha tartottak nyári szünetet babérjaikon ülve a magas fokú megbízhatóságáról és kiemelkedő biztonságáról közismert Volvo Trucks tervezői. A VIARENT bérautó-kínálatának egyik legnépszerűbb nehéz-teherautós márkája ugyanis mindjárt két új biztonságtechnikai fejlesztéssel is előrukkolt a nyár derekán.

Önállóan az autópályán

Illusztris társaságban folytatja intenzív fejlesztőmunkáját az automatizált vezetés területén a Delta-Truck Kft. által is forgalmazott Isuzu. A japán high-tech szektor kiválóságaiként – két japán minisztérium megbízásából – négy technológiai vállalat indíthatott közúti teszteket nehézkategóriájú tehergépkocsik…

Tiszta zónák – 2. rész

Cikkünk előző részéből már képet alkothattunk arról, mennyire sokrétű és jövőbe mutató a károsanyag-kibocsátás, illetve a korlátozott kibocsátási zónák (LEZ) témaköre. A városi teherszállítás előtt álló hatalmas kihívás tétje nem kevesebb, mint a jövő egészséges…

Tiszta zónák – 1. rész

Kevés izgalmasabb kérdés vetődik fel napjainkban a teherszállítás háza táján, mint a károsanyag-kibocsátás, illetve a korlátozott kibocsátási zónák témája. Az intenzív viták nyomán évről-évre több és több ilyen övezet jön létre, egyre közelebb hozva a…