Megérkezett a hidrogénhajtás előszele

Akár a magyarországi közösségi közlekedés újabb fontos mérföldköveként is tekinthetünk arra, hogy januárban három napig szállította az utasokat Pakson egy Toyota-Caetano H2.City Gold üzemanyagcellás városi autóbusz demonstrációs és tesztelési céllal. Ez pedig az eddigi legnagyobb európai hidrogénbuszprogram, a JIVE-2 projekt keretében valósult meg.

Közzétéve:

Világszerte egyre több járműgyártó, illetve üzemeltető teszi le a voksát a hidrogénnel működő üzemanyagcellás elektromos hajtás mellett személyautók, autóbuszok és tehergépjárművek kapcsán egyaránt. A Toyota például egyenesen a jövő energiahordozójaként tekint a hidrogénre, és már évek óta értékesít a világ számos piacán üzemanyagcellás járműveket, illetve hajtásrendszereket. A városi és repülőtéri autóbuszokra szakosodott portugál gyártó, a CaetanoBus számára is a japán autóipari óriás szállít üzemanyagcellás hajtásláncot.

Ígéretes technika

A Paksra látogatott Toyota-Caetano H2.City Gold típusú, 12 méter hosszú, alacsonypadlós városi busz utaskapacitása 85 fő. Hajtásáról 180 kilowatt, azaz 245 lóerő legnagyobb teljesítményű villanymotor gondoskodik, ezáltal éppúgy helyileg nulla károsanyag-kibocsátással és minimális zajszinttel közlekedik, mint az akkumulátoros elektromos járművek. Ám ez csak egy 44 kilowattóra kapacitású, ezáltal kis tömegű és helyigényű pufferakkumulátorból táplálkozik, illetve a 60 kilowattos üzemanyagcellától kap áramot. Az akkumulátort természetesen lassításkor rekuperáció is tölti. A tetőn található üzemanyagcellában pedig hidrogén és oxigén kémiai egyesülésével keletkezik elektromos áram, valamint melléktermékként tiszta vízgőz. Az üzemanyagcella semmilyen mozgó, forgó vagy kopó alkatrészt nem tartalmaz, ezáltal csendes, megbízható és nem igényel különösebb karbantartást. A hidrogént gázhalmazállapotban, 350 bar nyomáson a tetőn elhelyezett palackokban viszi magával a jármű, akárcsak a sűrített földgázzal (CNG) hajtott buszok esetében. Ezekben a palackokban legfeljebb 37,5 kilogramm hidrogén tárolható, amellyel az autóbusz akár 400 kilométert is megtehet. A tankolás pedig még tíz percet sem vesz igénybe, és éppen ez az egyik legnagyobb előnye az üzemanyagcellás elektromos hajtásnak a csak akkumulátorossal szemben.

Széles körű összefogás eredménye

A Toyota-Caetano H2.City Gold busz paksi tesztüzemelését hidrogénbusz-konferencia, valamint szakmai és pályaorientációs nap is kísérte, az utasok pedig díjmentesen vehették igénybe az 1-es vonalon. Ez a demonstrációs mintaprojekt a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt., a Magyar Hidrogén és Tüzelőanyag-cella Egyesület, a Toyota–CaetanoBus, a Messer Hungarogáz Kft. és a Paksi Közlekedési Kft. együttműködésében valósult meg a JIVE-2 keretében. A projektet a Magyar Hidrogén és Tüzelőanyag-cella Egyesület koordinálta, míg a Messer Hungarogáz Kft. biztosította a hidrogéntöltő állomást és az üzemanyagot. A buszt a Paksi Közlekedési Kft. üzemeltette a város közösségi közlekedésében. Az Európai Unió társfinanszírozásával a Közép- és Kelet-Európában útjára indított JIVE-2 (Közös Kezdeményezés a Hidrogénjárművekért Európa-szerte) program az eddigi legnagyobb üzemanyagcellás buszprojekt a kontinensen, amelynek célja, hogy előre lendítse a hidrogénhajtású buszok piaci bevezetését és a hidrogéntöltő infrastruktúra kiépítését.

Egyértelmű álláspont

„Nagy lehetőségek állnak a hidrogén előtt, az üzemanyagcellás hajtáslánc a buszközlekedésben is kiemelkedő szerepet kaphat majd a jövőben. Mindent megteszünk azért, hogy ez a környezetbarát megoldás mielőbb elterjedjen hazánkban, és a HUMDA által koordinált Zöld Busz Programmal együtt hozzájáruljon a 2050-es klímavédelmi céljaink eléréséhez. Ez a különleges busz a legjobb helyen itt Pakson, a magyar hidrogénvölgy központjában van. Értékes tapasztalatokat szerezhetünk a mintaprojekt során arról, hogy a közösségi közlekedésben miként hasznosítható a legjobban ez a technológia” – hangsúlyozta a tesztüzemelés kapcsán Deli Daniella, az Energiaügyi Minisztérium helyettes államtitkára.





Megosztom másokkal

TRUCK NEWS

Méltó utód

Kis- és középvállalkozások számára eddig is ideális választás volt a Ford Transit Custom. A kishaszonjármű új generációja azonban az eddigiekhez képest is nagyobb választékot kínál karosszériaváltozatok és hajtásláncok terén, emellett egy sor praktikus megoldás teszi…

Orrplasztika után

Kicsit hosszabbra és áramvonalasabbra szabták a Volvo FH elejét, kihasználva az uniós szabályozás adta lehetőségeket. Az újításnak köszönhetően javult a nehéz-tehergépjárművek stabilitása és sikerült csökkenteni a fogyasztást.

Humbaur újdonságok

Évtizedek óta bátran fordulhatunk a Humbaur GmbH családi vállalkozáshoz, amennyiben az átlagosnál igényesebb pótkocsival vagy felépítménnyel szeretnénk járműparkunkat bővíteni. Sőt, akkor is jó helyen kopogtatunk a németeknél, amennyiben teljesen egyedi igényeink megvalósításáról álmodunk.

Nagyratörő célokhoz

Talán mára senkinek nem kérdéses, hogy az Európai Unió által kitűzött környezetvédelmi célok eléréséhez a közlekedés villamosítása szükséges. Nem kis feladat ez, ám ezen az úton nemcsak az akkumulátor visz majd előre minket. Egy aprócska…

Életek védelmében

Idén júliusban életbe lépett az általános járműbiztonsági rendelet legfrissebb módosítása, amely szigorúbb biztonsági előírásokat vezetett be a haszonjárművek számára. A rendelet célja a közúti közlekedés biztonságának jelentős növelése az Európai Unióban.

A jövő kapujában

Több tízmillió dolláros szerződést hoz tető alá az Isuzu japán járműgyártó a Gatik önvezető technológiák fejlesztésével foglalkozó amerikai vállalattal. A befektetés célja önvezető közép- és nehézkategóriás teherautók kifejlesztése a már most is létező automatizált szállítási…