Megérkezett a hidrogénhajtás előszele

Akár a magyarországi közösségi közlekedés újabb fontos mérföldköveként is tekinthetünk arra, hogy januárban három napig szállította az utasokat Pakson egy Toyota-Caetano H2.City Gold üzemanyagcellás városi autóbusz demonstrációs és tesztelési céllal. Ez pedig az eddigi legnagyobb európai hidrogénbuszprogram, a JIVE-2 projekt keretében valósult meg.

Közzétéve:

Világszerte egyre több járműgyártó, illetve üzemeltető teszi le a voksát a hidrogénnel működő üzemanyagcellás elektromos hajtás mellett személyautók, autóbuszok és tehergépjárművek kapcsán egyaránt. A Toyota például egyenesen a jövő energiahordozójaként tekint a hidrogénre, és már évek óta értékesít a világ számos piacán üzemanyagcellás járműveket, illetve hajtásrendszereket. A városi és repülőtéri autóbuszokra szakosodott portugál gyártó, a CaetanoBus számára is a japán autóipari óriás szállít üzemanyagcellás hajtásláncot.

Ígéretes technika

A Paksra látogatott Toyota-Caetano H2.City Gold típusú, 12 méter hosszú, alacsonypadlós városi busz utaskapacitása 85 fő. Hajtásáról 180 kilowatt, azaz 245 lóerő legnagyobb teljesítményű villanymotor gondoskodik, ezáltal éppúgy helyileg nulla károsanyag-kibocsátással és minimális zajszinttel közlekedik, mint az akkumulátoros elektromos járművek. Ám ez csak egy 44 kilowattóra kapacitású, ezáltal kis tömegű és helyigényű pufferakkumulátorból táplálkozik, illetve a 60 kilowattos üzemanyagcellától kap áramot. Az akkumulátort természetesen lassításkor rekuperáció is tölti. A tetőn található üzemanyagcellában pedig hidrogén és oxigén kémiai egyesülésével keletkezik elektromos áram, valamint melléktermékként tiszta vízgőz. Az üzemanyagcella semmilyen mozgó, forgó vagy kopó alkatrészt nem tartalmaz, ezáltal csendes, megbízható és nem igényel különösebb karbantartást. A hidrogént gázhalmazállapotban, 350 bar nyomáson a tetőn elhelyezett palackokban viszi magával a jármű, akárcsak a sűrített földgázzal (CNG) hajtott buszok esetében. Ezekben a palackokban legfeljebb 37,5 kilogramm hidrogén tárolható, amellyel az autóbusz akár 400 kilométert is megtehet. A tankolás pedig még tíz percet sem vesz igénybe, és éppen ez az egyik legnagyobb előnye az üzemanyagcellás elektromos hajtásnak a csak akkumulátorossal szemben.

Széles körű összefogás eredménye

A Toyota-Caetano H2.City Gold busz paksi tesztüzemelését hidrogénbusz-konferencia, valamint szakmai és pályaorientációs nap is kísérte, az utasok pedig díjmentesen vehették igénybe az 1-es vonalon. Ez a demonstrációs mintaprojekt a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt., a Magyar Hidrogén és Tüzelőanyag-cella Egyesület, a Toyota–CaetanoBus, a Messer Hungarogáz Kft. és a Paksi Közlekedési Kft. együttműködésében valósult meg a JIVE-2 keretében. A projektet a Magyar Hidrogén és Tüzelőanyag-cella Egyesület koordinálta, míg a Messer Hungarogáz Kft. biztosította a hidrogéntöltő állomást és az üzemanyagot. A buszt a Paksi Közlekedési Kft. üzemeltette a város közösségi közlekedésében. Az Európai Unió társfinanszírozásával a Közép- és Kelet-Európában útjára indított JIVE-2 (Közös Kezdeményezés a Hidrogénjárművekért Európa-szerte) program az eddigi legnagyobb üzemanyagcellás buszprojekt a kontinensen, amelynek célja, hogy előre lendítse a hidrogénhajtású buszok piaci bevezetését és a hidrogéntöltő infrastruktúra kiépítését.

Egyértelmű álláspont

„Nagy lehetőségek állnak a hidrogén előtt, az üzemanyagcellás hajtáslánc a buszközlekedésben is kiemelkedő szerepet kaphat majd a jövőben. Mindent megteszünk azért, hogy ez a környezetbarát megoldás mielőbb elterjedjen hazánkban, és a HUMDA által koordinált Zöld Busz Programmal együtt hozzájáruljon a 2050-es klímavédelmi céljaink eléréséhez. Ez a különleges busz a legjobb helyen itt Pakson, a magyar hidrogénvölgy központjában van. Értékes tapasztalatokat szerezhetünk a mintaprojekt során arról, hogy a közösségi közlekedésben miként hasznosítható a legjobban ez a technológia” – hangsúlyozta a tesztüzemelés kapcsán Deli Daniella, az Energiaügyi Minisztérium helyettes államtitkára.





Megosztom másokkal

TRUCK NEWS

Elismert erények

Megjelenése óta sorra nyűgözi le az üzemeltetőket, a járművezetőket és az utazóközönséget a tisztán elektromos hajtású MAN Lion’s City E városi autóbusz. Tavaly az International Bus of the Year díj nemzetközi szakújságírókból álló zsűrijét is…

Élre ugrott

Amikor megjelent a tisztán elektromos hajtású Mercedes-Benz eSprinter, nem éppen a teljesítményével vagy a hatótávolságával tűnt ki a vetélytársai közül. Most azonban a csillagos gyártó előállt a modell új nemzedékével, amely ránézésre nem változott, a…

Erősítés a gázhajtás terén

Általánosságban minden járműgyártó egyetért azzal, hogy az összes életképes alternatív hajtásmód alkalmazására szükség lesz a fenntartható közúti fuvarozás megteremtéséhez. A Volvo Trucks régóta határozottan elkötelezte magát a gázhajtás mellett is, és most átfogóan tovább fejlesztette…

Szuperhatékony cirkáló

Megszületett a Freightliner legújabb tanulmányjárműve, a SuperTruck II. Ez a csőrös nyerges vontatóból és félpótkocsiból álló szerelvény számos műszaki újítás segítségével mutatja meg, hogy mekkora lehetőségek rejlenek még a fuvarozás hatékonyságának növelésében. A Freightliner célja…

Válaszok a kihívásokra

Napjainkban, illetve a közeljövőben olyan jelentős kihívásokkal kell szembenézniük a fuvarozóvállalatoknak, mint a szállítások szén-dioxid-semlegesítése, a logisztikai folyamatok digitalizálása és az egyre égetőbb járművezető-hiány. Többek között ezekre is igyekezett választ adni, illetve mutatni újdonságaival az…

Hozzáértő kezekben

Idén februártól már Szlovákiában is a Delta-Truck látja el a Kögel pótkocsigyártó importőri képviseletét. A márkával hazánkban már közel két évtizedes tapasztalattal rendelkező cégcsoport kibővített szervizhálózattal, jól felkészült értékesítői csapattal és a lehető legmagasabb színvonalú…

Ne szalassza el a legjobb ajánlatainkat

Iratkozzon fel hírlevelünkre és tájékoztatjuk akcióinkról, újdonságainkról.

Tovább a feliratkozásra