Megérkezett a hidrogénhajtás előszele

Akár a magyarországi közösségi közlekedés újabb fontos mérföldköveként is tekinthetünk arra, hogy januárban három napig szállította az utasokat Pakson egy Toyota-Caetano H2.City Gold üzemanyagcellás városi autóbusz demonstrációs és tesztelési céllal. Ez pedig az eddigi legnagyobb európai hidrogénbuszprogram, a JIVE-2 projekt keretében valósult meg.

Közzétéve:

Világszerte egyre több járműgyártó, illetve üzemeltető teszi le a voksát a hidrogénnel működő üzemanyagcellás elektromos hajtás mellett személyautók, autóbuszok és tehergépjárművek kapcsán egyaránt. A Toyota például egyenesen a jövő energiahordozójaként tekint a hidrogénre, és már évek óta értékesít a világ számos piacán üzemanyagcellás járműveket, illetve hajtásrendszereket. A városi és repülőtéri autóbuszokra szakosodott portugál gyártó, a CaetanoBus számára is a japán autóipari óriás szállít üzemanyagcellás hajtásláncot.

Ígéretes technika

A Paksra látogatott Toyota-Caetano H2.City Gold típusú, 12 méter hosszú, alacsonypadlós városi busz utaskapacitása 85 fő. Hajtásáról 180 kilowatt, azaz 245 lóerő legnagyobb teljesítményű villanymotor gondoskodik, ezáltal éppúgy helyileg nulla károsanyag-kibocsátással és minimális zajszinttel közlekedik, mint az akkumulátoros elektromos járművek. Ám ez csak egy 44 kilowattóra kapacitású, ezáltal kis tömegű és helyigényű pufferakkumulátorból táplálkozik, illetve a 60 kilowattos üzemanyagcellától kap áramot. Az akkumulátort természetesen lassításkor rekuperáció is tölti. A tetőn található üzemanyagcellában pedig hidrogén és oxigén kémiai egyesülésével keletkezik elektromos áram, valamint melléktermékként tiszta vízgőz. Az üzemanyagcella semmilyen mozgó, forgó vagy kopó alkatrészt nem tartalmaz, ezáltal csendes, megbízható és nem igényel különösebb karbantartást. A hidrogént gázhalmazállapotban, 350 bar nyomáson a tetőn elhelyezett palackokban viszi magával a jármű, akárcsak a sűrített földgázzal (CNG) hajtott buszok esetében. Ezekben a palackokban legfeljebb 37,5 kilogramm hidrogén tárolható, amellyel az autóbusz akár 400 kilométert is megtehet. A tankolás pedig még tíz percet sem vesz igénybe, és éppen ez az egyik legnagyobb előnye az üzemanyagcellás elektromos hajtásnak a csak akkumulátorossal szemben.

Széles körű összefogás eredménye

A Toyota-Caetano H2.City Gold busz paksi tesztüzemelését hidrogénbusz-konferencia, valamint szakmai és pályaorientációs nap is kísérte, az utasok pedig díjmentesen vehették igénybe az 1-es vonalon. Ez a demonstrációs mintaprojekt a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt., a Magyar Hidrogén és Tüzelőanyag-cella Egyesület, a Toyota–CaetanoBus, a Messer Hungarogáz Kft. és a Paksi Közlekedési Kft. együttműködésében valósult meg a JIVE-2 keretében. A projektet a Magyar Hidrogén és Tüzelőanyag-cella Egyesület koordinálta, míg a Messer Hungarogáz Kft. biztosította a hidrogéntöltő állomást és az üzemanyagot. A buszt a Paksi Közlekedési Kft. üzemeltette a város közösségi közlekedésében. Az Európai Unió társfinanszírozásával a Közép- és Kelet-Európában útjára indított JIVE-2 (Közös Kezdeményezés a Hidrogénjárművekért Európa-szerte) program az eddigi legnagyobb üzemanyagcellás buszprojekt a kontinensen, amelynek célja, hogy előre lendítse a hidrogénhajtású buszok piaci bevezetését és a hidrogéntöltő infrastruktúra kiépítését.

Egyértelmű álláspont

„Nagy lehetőségek állnak a hidrogén előtt, az üzemanyagcellás hajtáslánc a buszközlekedésben is kiemelkedő szerepet kaphat majd a jövőben. Mindent megteszünk azért, hogy ez a környezetbarát megoldás mielőbb elterjedjen hazánkban, és a HUMDA által koordinált Zöld Busz Programmal együtt hozzájáruljon a 2050-es klímavédelmi céljaink eléréséhez. Ez a különleges busz a legjobb helyen itt Pakson, a magyar hidrogénvölgy központjában van. Értékes tapasztalatokat szerezhetünk a mintaprojekt során arról, hogy a közösségi közlekedésben miként hasznosítható a legjobban ez a technológia” – hangsúlyozta a tesztüzemelés kapcsán Deli Daniella, az Energiaügyi Minisztérium helyettes államtitkára.





Megosztom másokkal

TRUCK NEWS

A hatékonyság bajnokai

Megjelenésük óta több neves szakmai díjat elnyertek, illetve számos összehasonlító teszten győzelmet arattak kiváló üzemanyag-fogyasztásukkal az új generációs DAF tehergépkocsik. Ezek tapasztalataiból merítve az eindhoveni gyártó bevezette az Efficiency Champion felszereltségi csomagot, amellyel az új…

A digitalizálás erejével

Több ponton is jelentősen megújul idén a Volkswagen Crafter, hogy lépést tartson a korral, illetve megfeleljen a nyáron életbe lépő új biztonsági előírásoknak. Ennek keretében teljesen új műszerfalat, digitális műszerpanelt, korszerű információs és szórakoztatórendszert, valamint…

Visszatért legendák

Két közel negyvenéves Mercedes-Benz NG 2636 6×6 teherautó is sikeresen teljesítette idén a világ legkeményebb terepversenyeként ismert Dakar-ralit a veterán járműveknek kiírt Dakar Classic Rally kategóriában. Mindkét csillagos tehergépkocsi annak idején dakaros szervizautóként kezdte pályafutását,…

Kettő az egyben

Újabb taggal bővül a Ford Pro villamosított kishaszonjárműveinek kínálata, ugyanis leleplezték a harmadik generációs Transit Connect kompakt kisáruszállító külső forrásról tölthető hibrid változatát is. A modell az akár 110 kilométeres elektromos hatótávolság és az egyenáramú,…

Kamerák a tükrök ellen

Egyre több teherautó-gyártó kínálatában jelenik meg a tükröket helyettesítő kamerás rendszer, amely igen vegyes véleményeket és érzéseket vált ki a járművezetőkből. Aki még nem próbálta, általában elutasítja vagy legalábbis idegenkedik tőle. Aki már használja és…

Bűvös hetes

Megkezdődött az új generációs Volkswagen Transporter előértékesítése Németországban. Az újdonság a megújult külső és a vadonatúj digitális műszerfal mellett számos korszerű vezetéstámogató rendszert és kényelmi funkciót, nagyobb rakteret, illetve teherbírást, valamint többféle belső égésű és…

Ne szalassza el a legjobb ajánlatainkat

Iratkozzon fel hírlevelünkre és tájékoztatjuk akcióinkról, újdonságainkról.

Tovább a feliratkozásra