Merész kezdés

Amióta megindult az elektromos gépjárművek piaci térnyerése, világszerte egyre több startupcég kezd járműgyártással foglalkozni, jó eséllyel a Tesla sikertörténetén felbuzdulva. Ennek egyik legújabb példája az Egyesült Királyságban nemrég útjára indult HVS, amely máris bemutatta egy hidrogénnel működő üzemanyagcellás nyerges vontató izgalmas, különleges prototípusát, az AlphaX modellt.

Közzétéve:


Egyértelműen az ígéretes üzemanyagcellás hajtásra alapozza működését a HVS, hiszen a vállalat neve a Hydrogen Vehicle Systems, magyarul hidrogénes járműrendszerek kifejezés rövidítéséből született meg. A 2017-ben Glasgow városában alapított startupcég pedig elsősorban a nehéz-kategóriás járművekre összpontosít, hiszen az Egyesült Királyságban ezek felelnek a közúti közlekedés károsanyag-kibocsátásának 18 százalékáért, miközben a gépjárművek összes futásteljesítményének csupán öt százalékát adják. Számuk pedig az áruforgalom növekedésével folyamatosan gyarapodik az utakon. A HVS mögött egyébként az EG Group áll stratégiai befektetőpartnerként, amely többek között hidrogéntöltő-infrastruktúrát is kínál.

Teljesen saját fejlesztés

Több más gyártóval ellentétben a HVS nem egy már meglévő, hagyományos hajtású tehergépkocsi átépítésével alkotta meg üzemanyagcellás modelljét, hanem tiszta papírlappal látott neki a feladatnak és házon belül tervezett mindent. Ennek eredményeként egy nemcsak a hajtás és a hatótáv, hanem a megjelenés, a légellenállás, a kilátás, az ergonómia, a hasznos teherbírás és a tömegeloszlás terén is kimagasló, illetve különleges járművel rukkolt ki. Az AlphaX alvázát már eleve az alternatív hajtáslánc köré tervezték, amely az akár 700 bar nyomással is használható, szénszálas kompozitból készülő hidrogénpalackokat, a kétszáz kilowatt teljesítményű üzemanyagcellát, az energiatároló rendszert és az elektromos hajtott tengelyt is magában foglalja. A 7,9 tonna saját tömegű jármű további különlegessége a légrugós, független első felfüggesztés, tengelytávolsága és hátsó túlnyúlása pedig az alkalmazási területnek, illetve hatótávigénynek megfelelően választható meg.

A gyártó akár 830 kilométer hatótávolságot is ígér, az akkumulátoros elektromos modellekhez képest nagyobb hasznos teherbírás és lényegesen rövidebb, a dízelekével vetekedő feltöltési idő mellett. A HVS vontatójának fülkéje pedig messze kedvezőbb aerodinamikájú a jelenleg az utakon futó nehéz-teherautókhoz képest, ami a hatótáv szempontjából is különösen előnyös. Hasonlóan jövőbe mutató a műszerfal kialakítása is, amelyet persze a mai járműipari trendeknek megfelelően kapcsolók tengere helyett egy hatalmas digitális kijelző ural. A skóciai gyártó az európai terjeszkedésre készülve már az AlphaX balkormányos változatát is fejleszti, továbbá a fülke-alvázas kivitelén is dolgozik. A HVS innovatív tehergépjárműve iránti fokozott piaci érdeklődést jól mutatja, hogy már a fejlesztési szakaszban több mint négyszáz előrendelés érkezett rá potenciális ügyfelektől.





Megosztom másokkal

TRUCK NEWS

Új távlatok

Csupán az elektromos mobilitás hajnalán járunk csupán – azért a hőskorán talán már túl vagyunk. Ennek ellenére máris egy teljesen új töltési rendszerrel kell megbarátkoznunk a VIARENT bérautói között is népszerű nehézkategóriájú teherautók világában. Ám…

Hat évtized az élen

Nagy napot, egy kerek évfordulót ünnepelhettünk idén augusztus elején, ugyanis 1965. augusztus 9-én gördült le Langleyben a gyártósorról az első Ford Transit. Akkoriban még aligha gondolta bárki, milyen nagy hatást gyakorol majd a VIARENT palettáján…

Egyre ügyesebb őrangyalok

Aligha tartottak nyári szünetet babérjaikon ülve a magas fokú megbízhatóságáról és kiemelkedő biztonságáról közismert Volvo Trucks tervezői. A VIARENT bérautó-kínálatának egyik legnépszerűbb nehéz-teherautós márkája ugyanis mindjárt két új biztonságtechnikai fejlesztéssel is előrukkolt a nyár derekán.

Önállóan az autópályán

Illusztris társaságban folytatja intenzív fejlesztőmunkáját az automatizált vezetés területén a Delta-Truck Kft. által is forgalmazott Isuzu. A japán high-tech szektor kiválóságaiként – két japán minisztérium megbízásából – négy technológiai vállalat indíthatott közúti teszteket nehézkategóriájú tehergépkocsik…

Tiszta zónák – 2. rész

Cikkünk előző részéből már képet alkothattunk arról, mennyire sokrétű és jövőbe mutató a károsanyag-kibocsátás, illetve a korlátozott kibocsátási zónák (LEZ) témaköre. A városi teherszállítás előtt álló hatalmas kihívás tétje nem kevesebb, mint a jövő egészséges…

Tiszta zónák – 1. rész

Kevés izgalmasabb kérdés vetődik fel napjainkban a teherszállítás háza táján, mint a károsanyag-kibocsátás, illetve a korlátozott kibocsátási zónák témája. Az intenzív viták nyomán évről-évre több és több ilyen övezet jön létre, egyre közelebb hozva a…