Merész kezdés

Amióta megindult az elektromos gépjárművek piaci térnyerése, világszerte egyre több startupcég kezd járműgyártással foglalkozni, jó eséllyel a Tesla sikertörténetén felbuzdulva. Ennek egyik legújabb példája az Egyesült Királyságban nemrég útjára indult HVS, amely máris bemutatta egy hidrogénnel működő üzemanyagcellás nyerges vontató izgalmas, különleges prototípusát, az AlphaX modellt.

Közzétéve:


Egyértelműen az ígéretes üzemanyagcellás hajtásra alapozza működését a HVS, hiszen a vállalat neve a Hydrogen Vehicle Systems, magyarul hidrogénes járműrendszerek kifejezés rövidítéséből született meg. A 2017-ben Glasgow városában alapított startupcég pedig elsősorban a nehéz-kategóriás járművekre összpontosít, hiszen az Egyesült Királyságban ezek felelnek a közúti közlekedés károsanyag-kibocsátásának 18 százalékáért, miközben a gépjárművek összes futásteljesítményének csupán öt százalékát adják. Számuk pedig az áruforgalom növekedésével folyamatosan gyarapodik az utakon. A HVS mögött egyébként az EG Group áll stratégiai befektetőpartnerként, amely többek között hidrogéntöltő-infrastruktúrát is kínál.

Teljesen saját fejlesztés

Több más gyártóval ellentétben a HVS nem egy már meglévő, hagyományos hajtású tehergépkocsi átépítésével alkotta meg üzemanyagcellás modelljét, hanem tiszta papírlappal látott neki a feladatnak és házon belül tervezett mindent. Ennek eredményeként egy nemcsak a hajtás és a hatótáv, hanem a megjelenés, a légellenállás, a kilátás, az ergonómia, a hasznos teherbírás és a tömegeloszlás terén is kimagasló, illetve különleges járművel rukkolt ki. Az AlphaX alvázát már eleve az alternatív hajtáslánc köré tervezték, amely az akár 700 bar nyomással is használható, szénszálas kompozitból készülő hidrogénpalackokat, a kétszáz kilowatt teljesítményű üzemanyagcellát, az energiatároló rendszert és az elektromos hajtott tengelyt is magában foglalja. A 7,9 tonna saját tömegű jármű további különlegessége a légrugós, független első felfüggesztés, tengelytávolsága és hátsó túlnyúlása pedig az alkalmazási területnek, illetve hatótávigénynek megfelelően választható meg.

A gyártó akár 830 kilométer hatótávolságot is ígér, az akkumulátoros elektromos modellekhez képest nagyobb hasznos teherbírás és lényegesen rövidebb, a dízelekével vetekedő feltöltési idő mellett. A HVS vontatójának fülkéje pedig messze kedvezőbb aerodinamikájú a jelenleg az utakon futó nehéz-teherautókhoz képest, ami a hatótáv szempontjából is különösen előnyös. Hasonlóan jövőbe mutató a műszerfal kialakítása is, amelyet persze a mai járműipari trendeknek megfelelően kapcsolók tengere helyett egy hatalmas digitális kijelző ural. A skóciai gyártó az európai terjeszkedésre készülve már az AlphaX balkormányos változatát is fejleszti, továbbá a fülke-alvázas kivitelén is dolgozik. A HVS innovatív tehergépjárműve iránti fokozott piaci érdeklődést jól mutatja, hogy már a fejlesztési szakaszban több mint négyszáz előrendelés érkezett rá potenciális ügyfelektől.





Megosztom másokkal

TRUCK NEWS

Gáz van?

Napjaink millió dolláros kérdése: dízel vagy elektromos? Előnyök és hátrányok kusza szövedéke itt is, ott is. Vágjuk hát át a gordiuszi csomót! A válaszunk: egyik sem! A VIARENT népszerű márkája, a Volvo Trucks sem hisz…

Mindent tud, amit a nagyok

Egyszerre menthet életeket, növelheti a járműkihasználást, fokozhatja a szállítmányozás gazdaságosságát és kímélheti a környezetet. Mi az? Napjaink fuvarozásának egyik legizgalmasabb találós kérdésére egyértelműen az önvezető kamion a válasz. A mesterséges intelligencia alkalmazásának óriási kihívása minden…

(Még mindig) nem ismernek lehetetlent

Újabb izgalmas összeállítással jelentkezünk a Broshuis ügyfeleinek kiszállított speciális pótkocsikról. A kampeni tervezők ezek révén is igazolták, hogy aligha ismernek lehetetlent. Ezúttal is nagy szakértelemmel és tapasztalattal, mi több elegánsan abszolválták a legkülönlegesebb kihívásokat. A…

Még távolabbra, még dinamikusabban

Csomagkézbesítés? Mesteremberek munkaeszköze? Szervizautó? Netán mobil élelmiszerbolt, esetleg személyszállító transzferjármű? Mindegyik! A Mercedes-Benz eVito – a VIARENT flottájában is népszerű eSprinter közkedvelt „kis testvéreként” – tisztán elektromos hajtásrendszerével is sikerrel találta meg helyét a nagyvárosok…

Szelek szárnyán

Kicsivel nagyobb lett, maradhat? De még mennyire! Mintegy 24 centiméterrel megnyújtott orrkialakításával a Volvo FH Aero optimálisan használja ki az Európai Unió járműhosszúságra vonatkozó, új szabályzása adta lehetőségeket. A Volvo FH – a VIARENT flottájának…

Csak stílusosan!

Praktikusak, gazdaságosak és strapabírók – lehetnek azonban emellett karakteresek is? Mi az hogy! Stílusos különlegességekkel rukkoltak elő a VIARENT kínálatának népszerű tagja, a Citroën Jumpy tervezői: speciális újdonságuk a márka legendás H-modelljét idéző külsővel érkezik.…