Ne hajtsunk a trófeákra!

Sajnos hazánkban is bárkivel könnyen előfordulhat, hogy furgonjával vagy teherautójával elgázol egy úttestre tévedt nagyobb vadállatot, jellemzően őzet, szarvast vagy vaddisznót. Az ilyen balesetek általában az állat számára végzetesek, a gépjárműben jelentős anyagi kár keletkezik és akár a jármű vezetője, illetve utasa is megsérülhet. Mi a teendő ilyen esetben? Az alábbiakban röviden összefoglaljuk.

Közzétéve:

Akárcsak más közúti balesetek, úgy a vadgázolás esetében is a legfontosabb a megelőzés. A vadveszély táblával jelölt útszakaszokon különösen nagy eséllyel számíthatunk vadak megjelenésére, ezért ajánlott csökkenteni a sebességet és az út mindkét szélét is figyelmünkkel pásztázva vezetni. Rosszul belátható útszakaszok, illetve rossz látási viszonyok esetén is javasolt mérsékelni a jármű sebességét, akár jóval az egyébként megengedett érték alá is. Amennyiben nem zavarunk más közlekedőket, sötétben használjuk a távolsági fényszórót, mert sokkal hamarabb észrevehetjük az állatokat az úton, illetve az út mentén. Ha pedig a fényszórónk fényét visszatükrözik szempárok az út szélén, rögtön lassítsunk, mert a vadak gyakran csapatosan közlekednek, így lehet, hogy kicsivel előrébb már éppen az úton találkozunk társaikkal. Fontos, hogy ilyen útszakaszokon még nagyobb követési távolságot tartsunk, hiszen az előttünk haladó bármikor vészfékezhet egy vadgázolás elkerülése érdekében. Ha viszont előttünk tűnik fel a vadállat az úton, akkor használjuk kishaszonjárművünk vagy teherautónk kürtjét, ugyanis a fény hatására az állatok sokszor „leblokkolnak” és lecövekeznek az úttesten vagy a fénycsóván belül kezdenek menekülni, míg a kürt hangjától megijedve jó eséllyel elugranak az útról. Továbbá fontos, hogy a kormányt csak akkor rántsuk félre, ha senki sem közeledik a szemközti sávban, mert egy frontális ütközés egész biztosan súlyosabb kimenetelű lesz a vadgázolásnál.

Ha megtörtént a baj

Persze a fenti tanácsokat megfogadva és betartva is könnyen előfordulhat, hogy elkerülhetetlenné válik a vadállat elütése. Ilyenkor az első és legfontosabb szabály, hogy azonnal álljunk meg, hívjunk rendőrt és várjuk meg a kiérkezését, illetve a helyszínelést. Készítsünk minél több fotót és videót az állatról, a furgonunkról vagy teherautónkról és az ütközés helyszínéről, valamint minden részletet ismertessünk a helyszínelőkkel. Adott esetben fontos lehet, hogy az út melyik oldaláról ugrott ki a vad, mert előfordulhat, hogy más-más vadásztársasághoz tartozik a két terület. A rendőrség által készített pontos jegyzőkönyv alapján lehet a legnagyobb esélyünk a kedvező kárrendezésre. Ezenkívül a rendőrség értesíti az illetékes vadásztársaságot is, amely gondoskodik a sérült vagy elhullott állat elszállításáról. A gépjármű vezetőjének nem tanácsos hozzányúlnia a sérült vadállathoz, hiszen az ilyenkor kiszámíthatatlanul viselkedhet. Elszállítania pedig tilos, hiszen a vadállat az illetékes vadásztársaság vagy az állam tulajdona, ezért az elsajátítása lopásnak számít.

Ki a felelős a vadgázolásért?

Korábban az volt a gyakorlat, hogy ha autópályán vagy gyorsforgalmi úton történt a vadgázolás, akkor az illetékes közútkezelő felelősségét állapították meg, hiszen ezeket az útszakaszokat vadkerítéssel kell védeni a nagyobb állatok megjelenésétől. Ha országúton vagy lakott területen tévedt vad az útra, akkor az illetékes vadásztársaságnak kellett felelősséget vállalnia a károkért. Ha pedig vadveszély táblával jelölt útszakaszon következett be a baleset, akkor a gépjárművezetőt tették felelőssé. Majd a felelős fél felelősségbiztosítása térítette meg a többi fél kárait.

Idén július 1-jén azonban módosult a vadgazdálkodásról, illetve vadászatról szóló törvény. Ennek értelmében szinte minden esetben a gépjármű vezetője lesz a felelős vadgázolás esetén, legyen szó lakott területen, országúton vagy autópályán bekövetkezett ütközésről. Mostantól a vadásztársaság csak akkor tehető felelőssé, ha az útra tévedt vadállatot éppen vadászati céllal űzték vagy hajtották, amit szinte lehetetlen bizonyítani. A szerencsétlenül járt gépkocsivezetőnek tehát a saját kárán kívül jó eséllyel még a vad értékét is meg kell térítenie. Ezért a legfontosabb, hogy kellő elővigyázatossággal lehetőleg megelőzzük a vadgázolást. Ezenkívül ma már a biztosítási piacon elérhetők kifejezetten vadgázolás esetén térítő kiegészítő biztosítások, érdemes ezek feltételeiről is tájékozódni.





Megosztom másokkal

TRUCK NEWS

Humbaur újdonságok

Évtizedek óta bátran fordulhatunk a Humbaur GmbH családi vállalkozáshoz, amennyiben az átlagosnál igényesebb pótkocsival vagy felépítménnyel szeretnénk járműparkunkat bővíteni. Sőt, akkor is jó helyen kopogtatunk a németeknél, amennyiben teljesen egyedi igényeink megvalósításáról álmodunk.

Nagyratörő célokhoz

Talán mára senkinek nem kérdéses, hogy az Európai Unió által kitűzött környezetvédelmi célok eléréséhez a közlekedés villamosítása szükséges. Nem kis feladat ez, ám ezen az úton nemcsak az akkumulátor visz majd előre minket. Egy aprócska…

Életek védelmében

Idén júliusban életbe lépett az általános járműbiztonsági rendelet legfrissebb módosítása, amely szigorúbb biztonsági előírásokat vezetett be a haszonjárművek számára. A rendelet célja a közúti közlekedés biztonságának jelentős növelése az Európai Unióban.

A jövő kapujában

Több tízmillió dolláros szerződést hoz tető alá az Isuzu japán járműgyártó a Gatik önvezető technológiák fejlesztésével foglalkozó amerikai vállalattal. A befektetés célja önvezető közép- és nehézkategóriás teherautók kifejlesztése a már most is létező automatizált szállítási…

Sétagalopp vele a munka

Bemutatta a Daimler Truck japán leányvállalata, a Fuso az évtizedek óta igen sikeres Canter kisteherautó legújabb generációját. A típus az új biztonsági és kényelmi funkciók mellett további konfigurációs lehetőségekkel bővült, és mindez persze az akkumulátoros…