Ne hajtsunk a trófeákra!

Sajnos hazánkban is bárkivel könnyen előfordulhat, hogy furgonjával vagy teherautójával elgázol egy úttestre tévedt nagyobb vadállatot, jellemzően őzet, szarvast vagy vaddisznót. Az ilyen balesetek általában az állat számára végzetesek, a gépjárműben jelentős anyagi kár keletkezik és akár a jármű vezetője, illetve utasa is megsérülhet. Mi a teendő ilyen esetben? Az alábbiakban röviden összefoglaljuk.

Közzétéve:

Akárcsak más közúti balesetek, úgy a vadgázolás esetében is a legfontosabb a megelőzés. A vadveszély táblával jelölt útszakaszokon különösen nagy eséllyel számíthatunk vadak megjelenésére, ezért ajánlott csökkenteni a sebességet és az út mindkét szélét is figyelmünkkel pásztázva vezetni. Rosszul belátható útszakaszok, illetve rossz látási viszonyok esetén is javasolt mérsékelni a jármű sebességét, akár jóval az egyébként megengedett érték alá is. Amennyiben nem zavarunk más közlekedőket, sötétben használjuk a távolsági fényszórót, mert sokkal hamarabb észrevehetjük az állatokat az úton, illetve az út mentén. Ha pedig a fényszórónk fényét visszatükrözik szempárok az út szélén, rögtön lassítsunk, mert a vadak gyakran csapatosan közlekednek, így lehet, hogy kicsivel előrébb már éppen az úton találkozunk társaikkal. Fontos, hogy ilyen útszakaszokon még nagyobb követési távolságot tartsunk, hiszen az előttünk haladó bármikor vészfékezhet egy vadgázolás elkerülése érdekében. Ha viszont előttünk tűnik fel a vadállat az úton, akkor használjuk kishaszonjárművünk vagy teherautónk kürtjét, ugyanis a fény hatására az állatok sokszor „leblokkolnak” és lecövekeznek az úttesten vagy a fénycsóván belül kezdenek menekülni, míg a kürt hangjától megijedve jó eséllyel elugranak az útról. Továbbá fontos, hogy a kormányt csak akkor rántsuk félre, ha senki sem közeledik a szemközti sávban, mert egy frontális ütközés egész biztosan súlyosabb kimenetelű lesz a vadgázolásnál.

Ha megtörtént a baj

Persze a fenti tanácsokat megfogadva és betartva is könnyen előfordulhat, hogy elkerülhetetlenné válik a vadállat elütése. Ilyenkor az első és legfontosabb szabály, hogy azonnal álljunk meg, hívjunk rendőrt és várjuk meg a kiérkezését, illetve a helyszínelést. Készítsünk minél több fotót és videót az állatról, a furgonunkról vagy teherautónkról és az ütközés helyszínéről, valamint minden részletet ismertessünk a helyszínelőkkel. Adott esetben fontos lehet, hogy az út melyik oldaláról ugrott ki a vad, mert előfordulhat, hogy más-más vadásztársasághoz tartozik a két terület. A rendőrség által készített pontos jegyzőkönyv alapján lehet a legnagyobb esélyünk a kedvező kárrendezésre. Ezenkívül a rendőrség értesíti az illetékes vadásztársaságot is, amely gondoskodik a sérült vagy elhullott állat elszállításáról. A gépjármű vezetőjének nem tanácsos hozzányúlnia a sérült vadállathoz, hiszen az ilyenkor kiszámíthatatlanul viselkedhet. Elszállítania pedig tilos, hiszen a vadállat az illetékes vadásztársaság vagy az állam tulajdona, ezért az elsajátítása lopásnak számít.

Ki a felelős a vadgázolásért?

Korábban az volt a gyakorlat, hogy ha autópályán vagy gyorsforgalmi úton történt a vadgázolás, akkor az illetékes közútkezelő felelősségét állapították meg, hiszen ezeket az útszakaszokat vadkerítéssel kell védeni a nagyobb állatok megjelenésétől. Ha országúton vagy lakott területen tévedt vad az útra, akkor az illetékes vadásztársaságnak kellett felelősséget vállalnia a károkért. Ha pedig vadveszély táblával jelölt útszakaszon következett be a baleset, akkor a gépjárművezetőt tették felelőssé. Majd a felelős fél felelősségbiztosítása térítette meg a többi fél kárait.

Idén július 1-jén azonban módosult a vadgazdálkodásról, illetve vadászatról szóló törvény. Ennek értelmében szinte minden esetben a gépjármű vezetője lesz a felelős vadgázolás esetén, legyen szó lakott területen, országúton vagy autópályán bekövetkezett ütközésről. Mostantól a vadásztársaság csak akkor tehető felelőssé, ha az útra tévedt vadállatot éppen vadászati céllal űzték vagy hajtották, amit szinte lehetetlen bizonyítani. A szerencsétlenül járt gépkocsivezetőnek tehát a saját kárán kívül jó eséllyel még a vad értékét is meg kell térítenie. Ezért a legfontosabb, hogy kellő elővigyázatossággal lehetőleg megelőzzük a vadgázolást. Ezenkívül ma már a biztosítási piacon elérhetők kifejezetten vadgázolás esetén térítő kiegészítő biztosítások, érdemes ezek feltételeiről is tájékozódni.





Megosztom másokkal

TRUCK NEWS

A hatékonyság bajnokai

Megjelenésük óta több neves szakmai díjat elnyertek, illetve számos összehasonlító teszten győzelmet arattak kiváló üzemanyag-fogyasztásukkal az új generációs DAF tehergépkocsik. Ezek tapasztalataiból merítve az eindhoveni gyártó bevezette az Efficiency Champion felszereltségi csomagot, amellyel az új…

A digitalizálás erejével

Több ponton is jelentősen megújul idén a Volkswagen Crafter, hogy lépést tartson a korral, illetve megfeleljen a nyáron életbe lépő új biztonsági előírásoknak. Ennek keretében teljesen új műszerfalat, digitális műszerpanelt, korszerű információs és szórakoztatórendszert, valamint…

Visszatért legendák

Két közel negyvenéves Mercedes-Benz NG 2636 6×6 teherautó is sikeresen teljesítette idén a világ legkeményebb terepversenyeként ismert Dakar-ralit a veterán járműveknek kiírt Dakar Classic Rally kategóriában. Mindkét csillagos tehergépkocsi annak idején dakaros szervizautóként kezdte pályafutását,…

Kettő az egyben

Újabb taggal bővül a Ford Pro villamosított kishaszonjárműveinek kínálata, ugyanis leleplezték a harmadik generációs Transit Connect kompakt kisáruszállító külső forrásról tölthető hibrid változatát is. A modell az akár 110 kilométeres elektromos hatótávolság és az egyenáramú,…

Kamerák a tükrök ellen

Egyre több teherautó-gyártó kínálatában jelenik meg a tükröket helyettesítő kamerás rendszer, amely igen vegyes véleményeket és érzéseket vált ki a járművezetőkből. Aki még nem próbálta, általában elutasítja vagy legalábbis idegenkedik tőle. Aki már használja és…

Bűvös hetes

Megkezdődött az új generációs Volkswagen Transporter előértékesítése Németországban. Az újdonság a megújult külső és a vadonatúj digitális műszerfal mellett számos korszerű vezetéstámogató rendszert és kényelmi funkciót, nagyobb rakteret, illetve teherbírást, valamint többféle belső égésű és…

Ne szalassza el a legjobb ajánlatainkat

Iratkozzon fel hírlevelünkre és tájékoztatjuk akcióinkról, újdonságainkról.

Tovább a feliratkozásra