Nehézsúlyban is (egyre) biztonságosabban
Korábban már beszámoltuk, hogy az Euro NCAP tavaly közzétette új SAFER TRUCK
programjának első eredményeit, amely nyomán mind a gyártók, mind pedig az
üzemeltetők körében középpontba került a nehéz teherautók biztonsága. A belgiumi
székhelyű minősítő szervezet ezúttal sem „kispályázott”: új biztonsági minősítési
rendszerük a nehézkategóriájú teherautók világában is meghatározónak ígérkezik.
Pontosan ez rajzolódik ki a nem egész egy év elteltével végzett újabb tesztekből is,
amelyek természetesen az olyan meghatározó haszonjármű-kölcsönző vállalatok
számára is rendkívül fontosak, mint a VIARENT.
Amint annak idején alaposan átrajzolta számos személyautómárka megítélését és piaci
sikerét, úgy a nehézkategóriájú teherautók piacát is felforgathatja az Euro NCAP. A
személyautók aktív és passzív biztonságának értékelésével az Euro NCAP már közel három
évtizede szolgál a biztonság egyik motorjául, 2020-ban pedig a könnyű haszonjárművekre is
kiterjesztette rendszerét. Márpedig Belgiumban mernek nagyot álmodni – a szervezet
ugyanis mindjárt a halálos és súlyos közúti balesetek végső soron nullára csökkentése
jegyében gondolkodik. Noha ez nyilván számos tényező függvénye, vitathatatlan, hogy a
kamionok gyártóinak közreműködése híján bizony aligha valósulhat meg. Nos, úgy tűnik, a
gyártók felvették a kesztyűt, hiszen szűk egy évvel az első tesztek után máris több márka
részéről tapasztalhattak jelentős fejlesztéseket az Euro NCAP szakemberei.

Mi végre mindez?
Meglepő, és a zsúfolt országutakon előzési lehetőségre várva talán nehezen is hihető, de
ezek a hatalmas járműszerelvények az európai járműpark kevesebb mint három százalékát
alkotják csupán. Ám éppen tekintélyes méreteik és nagy tömegük következtében általában a
legsúlyosabb balesetek részesei Európában. Olyannyira, hogy csekély részarányuk ellenére
a halálos áldozatok mintegy 15 százaléka köthető hozzájuk. Közülük pedig 11 százalékot
tesznek ki a teherautóban ülők, a fennmaradó 89 százalék pedig a személyautók, illetve
kishaszonjárművek vezetői és utasai, valamint a közlekedés legsérülékenyebb résztvevői,
azaz a motorosok, kerékpárosok, rolleresek és természetesen a gyalogosok közül kerül ki!

Nélkülük nem megy
Elvitathatatlan ugyanakkor a nehézkategóriájú teherautók gazdasági jelentősége. Az Európai
Unió országaiban értékesített áruk nagyjából 95 százaléka e hatalmas gördülő rakterekben
jut el rendeltetési helyére. Mindezek fényében érthető meg igazán, miért olyan fontos az
ágazat munkájának hatékony és szakszerű támogatása. Az Euro NCAP SAFER TRUCK
program célja éppen az, hogy a teherautók – minden gazdasági fontosságuk mellett – ne
jelentsenek aránytalanul nagy veszélyt a közlekedés többi résztvevőjére. Ehhez pedig
objektív mérések szükségesek. Ahogyan gazdasági téren természetes az adatok tengerén
végzett pontos kalkuláció, úgy a biztonság területén is felmerül a professzionális koncepció
igénye. Ez pedig egyszerre szolgálja a teherautó-gyártókat, a szállítmányozókat és
járművezetőiket, illetve megrendelőiket, de a közlekedési hatóságok és a biztosítók sem
nélkülözhetik ezeket az információkat.

A teszt
A SAFER TRUCK keretében kiértékelt járművek között immár a háromtengelyes
felépítményes fülke-alvázak is feltűntek. A második felvonásban tíz képviselőjük vett részt, e
típusok az alvázasok kategóriájának mintegy 95 százalékát reprezentálják. Emellett öt
nyerges vontatót is teszteltek, amennyiben indokolt, felülírva a korábbi eredményt. Az új
vizsgálati protokoll – amelyet éppen tavalyi teherautó-tesztjével vezetett be az Euro NCAP –
már a balesetek három jellemző szakaszára összpontosítva elemzi a járművek biztonságát.
A balesetet megelőző percek a biztonságos vezetésről szólnak (Safe Driving), a vezetőt óvó
szándékkal figyelő rendszerektől a fülkéből nyíló kilátáson át, egészen bizonyos
vezetéstámogató rendszerekig. A balesetet közvetlenül megelőző, annak elkerülését vagy
legalább enyhítését célzó periódus (Crash Avoidance) során az ezt szolgáló
segédrendszerek hatékonyságát és együttműködését vizsgálják. A baleset utáni szakaszban
(Post Crash Safety) a megosztott információk és a mentés könnyítése a fő szempont. A
végső, legfeljebb öt csillagból álló minősítés az egyes szakaszok során szerzett értékek
összesítéséből adódik. Az Euro NCAP külön minősítést jelentő CitySafe akkreditációját a
jellegzetes városi balesetek megelőzését szolgáló kialakítással és technikákkal lehet
elnyerni.

Biztató eredmények
A Mercedes-Benz idén az Actros vontató és felépítményezett fülke-alváz kivitelével, illetve
mindjárt három fülkeméretével is bejelentkezett a tesztre. Fejlesztéseinek köszönhetően a
klasszikus fülkéjük legalacsonyabb kivitele már öt csillagot kapott, ami jelentős javulás a
korábbi háromhoz képest. Az Actros F és az Actros L ProCabin a korlátozott kilátás okán
négy-négy csillaggal zárt, mindhárman elnyerték azonban a CitySafe címkét. A tavaly
legjobban teljesítő Volvo Trucks márka FM és FH Aero modelljei egyaránt megőrizték
ötcsillagos és CitySafe minősítésüket. A Renault Trucks a T típus új kerékpáros-érzékelő
rendszerével már CitySafe akkreditációt is kapott négy csillagja mellé. Továbbra is
háromcsillagos és CitySafe a DAF XF, mégpedig igen gazdag biztonsági szériafelszereltség
mellett. Az MAN gyári oldalról nem vett részt a teszten, az egyéb forrásból rendelkezésre álló
TGX három csillagot kapott, egyelőre CitySafe nélkül.
A tesztkövetelmények 2028-ra tervezett új rendszere újabb fejlesztésekre hivatott ösztönözni
a teherautógyártókat, tovább közelítve a biztonsági technikáikkal a személyautókat jellemző
színvonalat. Míg a tavalyi eredmények leginkább egyfajta kezdeti „pillanatfelvételnek”
számítottak, az ideiek már egyértelműen jelzik: a gyártók a nagy teherautók kőkeményen
költséghatékony világában is „rámozdultak” a jó Euro NCAP minősítésekre. Ugyan még
hosszú az út, a haszonjármű-profi VIARENT háza táján is jól tudjuk: a lehető
legnyereségesebb jármű a megbízható és biztonságos jármű.