Önállóan az autópályán

Illusztris társaságban folytatja intenzív fejlesztőmunkáját az automatizált vezetés területén a Delta-Truck Kft. által is forgalmazott Isuzu. A japán high-tech szektor kiválóságaiként – két japán minisztérium megbízásából – négy technológiai vállalat indíthatott közúti teszteket nehézkategóriájú tehergépkocsik négyes szintű önvezetési rendszereinek vizsgálatára. A nagyszabású projekthez járműgyártói oldalról negyedmagával társult a VIARENT kínálatában is népszerű Isuzu.

Közzétéve:

Nemrég számoltunk be a VIARENT egyik kedvelt márkája, a Mercedes-Benz anyavállalatának az Amerikai Egyesült Államokban zajló önvezető közúti tesztjeiről. Ennek keretében – fedélzetükön csupán biztonsági személyzettel – Freightliner kamionok járják Arizona, Új-Mexikó és Texas számos útvonalát. Nos, Japánban sem tétlenkednek a járművek és a vonatkozó infrastruktúra fejlesztői. Jelentős állami közreműködéssel a szigetországban tavaly ősszel kapott zöld utat az automatizáltan közlekedő, nehézkategóriájú tehergépkocsik tesztprojektje. Az automatizált vezetés negyedik szintjén a jármű már minden vezetési műveletet elvégez olyan útszakaszokon, amelyek megfelelnek az önvezetés környezeti infrastrukturális feltételeinek. A hírek szerint februárban már a speciális forgalmi sávokat is kijelölték, áprilisra pedig az első tesztek is sikeresen lezajlottak.

A nehézkategóriájú Isuzu teherautók részvételével zajló tesztekkel az automatikus elindulási és leparkolási, a vészhelyzeti fékezési, valamint a sávváltási és besorolási műveleteket is fejlesztik, illetve a különböző forgalmi zavarok – például meghibásodott járművek, az útra került tárgyak – információinak pontosságát is vizsgálják

Széles körű együttműködés

Még 2021-ben szerződött a Toyota Tsusho, az Advanced Smart Mobility, a Nippon Koei és a Mizuho Research & Technologies a japán Gazdasági, Kereskedelmi és Ipari Minisztériummal, valamint a Földügyi, Infrastrukturális és Turisztikai Minisztériummal a négyes szintű önvezetés autópálya-kutatási projektjére. A négy vállalat így a közelmúltban már intenzíven dolgozhatott az automatizált vezetés e magas fokának széles körű teherautós alkalmazásán. Tavaly év végén az Isuzu, a Hino, a Mitsubishi Fuso és az UD Trucks személyében négy haszonjárműgyártó is csatlakozott. Az Isuzu feladata a többi márkához hasonlóan az önvezetés környezeti infrastrukturális feltételeinek megszervezése és kiértékelése, valamint a tesztek megtervezése volt.
Az említett két minisztérium egyébként már jó néhány éve támogatta az egymást automatizáltan követő teherautók konvojainak (Truck Platooning) fejlesztését. A jelenlegi, 2025-ig tartó kezdeményezés célja már a különböző logisztikai létesítmények, szervizterületek és autópályaparkolók között egymástól függetlenül, vezető nélkül közlekedő kamionok rendszere. A közismert problémák, mint például a krónikus sofőrhiány, megoldása érdekében a résztvevő járműgyártók, techcégek és logisztikai vállalatok 2026-tól már a köz- és magánszféra együttműködése keretében terveznek dolgozni az önvezető teherautók széles körű alkalmazásán.

Az önvezető teherautók autópályatesztje már az automatizált vezetés negyedik szintjére irányul. Az Isuzu tesztmodellek ekkor már minden vezetési műveletet elvégeznek az olyan útszakaszokon, amelyek megfelelnek az automatizált vezetés infrastrukturális feltételeinek

Átfogó tesztelés

A tesztek elsősorban a közúti önvezetéshez szükséges funkciók vizsgálatára és ellenőrzésére összpontosítanak. A próbaüzem várhatóan egy évig tart a Shin-Tomei gyorsforgalmi út mintegy száz kilométeres szakaszán. A speciális forgalmi sávok hétköznap este tíz és reggel öt óra között szolgálják a teszteket. Eközben a többi közlekedő is használhatja őket, ám arra kérik a sofőröket, hogy ne akadályozzák a tesztjárműveket. A minisztérium is ellenőrzi, hogy az útpálya mentén telepített érzékelők megfelelően figyelmeztethetik-e a járműveket az esetlegesen az útra került tárgyakra, illetve kellően segítik-e őket a forgalomba való besorolásoknál. A tesztek feladata tulajdonképpen a szükséges külső infrastruktúra, a monitorozás és az irányítás, valamint a megfelelő járműfunkciók vizsgálata és fejlesztése. Ennek során a járművek automatikus elindítására és leparkolására, a vészhelyzeti fékezési funkcióra, valamint a meghibásodott járművekre és az útra került tárgyakra vonatkozó információk pontosságára összpontosítanak. Utóbbiakat a távfelügyeleti funkciók, valamint az út mentén telepített olyan berendezések szolgáltatják, mint például az ITS-pontok. Az intelligens közlekedési rendszerek (ITS) olyan infrastruktúrát alkotnak, amely az utakra telepített információs és kommunikációs eszközökkel szolgáltat valós idejű forgalmi és közlekedésbiztonsági adatokat. 2025 folyamán – azaz a projekt utolsó évében – a valós közlekedéshez már jóval közelebb álló körülmények között tervezik ellenőrizni a teljes folyamatot. Ez immár a szervizterületről való elindulástól az útközben szükséges sávváltásokon és besorolásokon át egészen a célállomáson végzett parkolási manőverekig tart.

Aligha kétséges hát, hogy a Delta-Truck Kft. és a VIARENT kedvelt márkája, az Isuzu is élen jár az önvezető teherautók fejlesztésében. Kíváncsian várjuk a fejleményeket, mikor futhatunk össze mi is önállóan serénykedő Isuzukkal az autópályán…

2025 folyamán már szinte valós közlekedési körülmények között tesztelik a teljes szállítási folyamatot – amely immár az automatikus elindulástól az útközbeni sávváltásokon és besorolásokon át egészen a célállomási leparkolásig tart. Mindeközben a vészhelyzeti fékezési funkciót, valamint a meghibásodott járművekre és az útra került tárgyakra vonatkozó információk pontosságát is vizsgálják. Utóbbiakat a távfelügyeleti funkciók, valamint az út mentén telepített olyan berendezések szolgáltatják, mint például az ITS-pontok





Megosztom másokkal

TRUCK NEWS

Önállóan az autópályán

Illusztris társaságban folytatja intenzív fejlesztőmunkáját az automatizált vezetés területén a Delta-Truck Kft. által is forgalmazott Isuzu. A japán high-tech szektor kiválóságaiként – két japán minisztérium megbízásából – négy technológiai vállalat indíthatott közúti teszteket nehézkategóriájú tehergépkocsik…

Tiszta zónák – 2. rész

Cikkünk előző részéből már képet alkothattunk arról, mennyire sokrétű és jövőbe mutató a károsanyag-kibocsátás, illetve a korlátozott kibocsátási zónák (LEZ) témaköre. A városi teherszállítás előtt álló hatalmas kihívás tétje nem kevesebb, mint a jövő egészséges…

Tiszta zónák – 1. rész

Kevés izgalmasabb kérdés vetődik fel napjainkban a teherszállítás háza táján, mint a károsanyag-kibocsátás, illetve a korlátozott kibocsátási zónák témája. Az intenzív viták nyomán évről-évre több és több ilyen övezet jön létre, egyre közelebb hozva a…

Terepen is „zölden”

Sikert sikerre halmoz a VIARENT kínálatban is méltán nagy népszerűségnek örvendő Ford Transit kis, egyben a Transit Connect nagy testvére, a Ford Transit Custom. Az immár 2012 óta töretlenül hódító modellsorozat újabb bravúrként a Volkswagen…

Gáz van?

Napjaink millió dolláros kérdése: dízel vagy elektromos? Előnyök és hátrányok kusza szövedéke itt is, ott is. Vágjuk hát át a gordiuszi csomót! A válaszunk: egyik sem! A VIARENT népszerű márkája, a Volvo Trucks sem hisz…