
Önállóan az autópályán
Illusztris társaságban folytatja intenzív fejlesztőmunkáját az automatizált vezetés területén a Delta-Truck Kft. által is forgalmazott Isuzu. A japán high-tech szektor kiválóságaiként – két japán minisztérium megbízásából – négy technológiai vállalat indíthatott közúti teszteket nehézkategóriájú tehergépkocsik négyes szintű önvezetési rendszereinek vizsgálatára. A nagyszabású projekthez járműgyártói oldalról negyedmagával társult a VIARENT kínálatában is népszerű Isuzu.
Nemrég számoltunk be a VIARENT egyik kedvelt márkája, a Mercedes-Benz anyavállalatának az Amerikai Egyesült Államokban zajló önvezető közúti tesztjeiről. Ennek keretében – fedélzetükön csupán biztonsági személyzettel – Freightliner kamionok járják Arizona, Új-Mexikó és Texas számos útvonalát. Nos, Japánban sem tétlenkednek a járművek és a vonatkozó infrastruktúra fejlesztői. Jelentős állami közreműködéssel a szigetországban tavaly ősszel kapott zöld utat az automatizáltan közlekedő, nehézkategóriájú tehergépkocsik tesztprojektje. Az automatizált vezetés negyedik szintjén a jármű már minden vezetési műveletet elvégez olyan útszakaszokon, amelyek megfelelnek az önvezetés környezeti infrastrukturális feltételeinek. A hírek szerint februárban már a speciális forgalmi sávokat is kijelölték, áprilisra pedig az első tesztek is sikeresen lezajlottak.
Széles körű együttműködés
Még 2021-ben szerződött a Toyota Tsusho, az Advanced Smart Mobility, a Nippon Koei és a Mizuho Research & Technologies a japán Gazdasági, Kereskedelmi és Ipari Minisztériummal, valamint a Földügyi, Infrastrukturális és Turisztikai Minisztériummal a négyes szintű önvezetés autópálya-kutatási projektjére. A négy vállalat így a közelmúltban már intenzíven dolgozhatott az automatizált vezetés e magas fokának széles körű teherautós alkalmazásán. Tavaly év végén az Isuzu, a Hino, a Mitsubishi Fuso és az UD Trucks személyében négy haszonjárműgyártó is csatlakozott. Az Isuzu feladata a többi márkához hasonlóan az önvezetés környezeti infrastrukturális feltételeinek megszervezése és kiértékelése, valamint a tesztek megtervezése volt.
Az említett két minisztérium egyébként már jó néhány éve támogatta az egymást automatizáltan követő teherautók konvojainak (Truck Platooning) fejlesztését. A jelenlegi, 2025-ig tartó kezdeményezés célja már a különböző logisztikai létesítmények, szervizterületek és autópályaparkolók között egymástól függetlenül, vezető nélkül közlekedő kamionok rendszere. A közismert problémák, mint például a krónikus sofőrhiány, megoldása érdekében a résztvevő járműgyártók, techcégek és logisztikai vállalatok 2026-tól már a köz- és magánszféra együttműködése keretében terveznek dolgozni az önvezető teherautók széles körű alkalmazásán.
Átfogó tesztelés
A tesztek elsősorban a közúti önvezetéshez szükséges funkciók vizsgálatára és ellenőrzésére összpontosítanak. A próbaüzem várhatóan egy évig tart a Shin-Tomei gyorsforgalmi út mintegy száz kilométeres szakaszán. A speciális forgalmi sávok hétköznap este tíz és reggel öt óra között szolgálják a teszteket. Eközben a többi közlekedő is használhatja őket, ám arra kérik a sofőröket, hogy ne akadályozzák a tesztjárműveket. A minisztérium is ellenőrzi, hogy az útpálya mentén telepített érzékelők megfelelően figyelmeztethetik-e a járműveket az esetlegesen az útra került tárgyakra, illetve kellően segítik-e őket a forgalomba való besorolásoknál. A tesztek feladata tulajdonképpen a szükséges külső infrastruktúra, a monitorozás és az irányítás, valamint a megfelelő járműfunkciók vizsgálata és fejlesztése. Ennek során a járművek automatikus elindítására és leparkolására, a vészhelyzeti fékezési funkcióra, valamint a meghibásodott járművekre és az útra került tárgyakra vonatkozó információk pontosságára összpontosítanak. Utóbbiakat a távfelügyeleti funkciók, valamint az út mentén telepített olyan berendezések szolgáltatják, mint például az ITS-pontok. Az intelligens közlekedési rendszerek (ITS) olyan infrastruktúrát alkotnak, amely az utakra telepített információs és kommunikációs eszközökkel szolgáltat valós idejű forgalmi és közlekedésbiztonsági adatokat. 2025 folyamán – azaz a projekt utolsó évében – a valós közlekedéshez már jóval közelebb álló körülmények között tervezik ellenőrizni a teljes folyamatot. Ez immár a szervizterületről való elindulástól az útközben szükséges sávváltásokon és besorolásokon át egészen a célállomáson végzett parkolási manőverekig tart.
Aligha kétséges hát, hogy a Delta-Truck Kft. és a VIARENT kedvelt márkája, az Isuzu is élen jár az önvezető teherautók fejlesztésében. Kíváncsian várjuk a fejleményeket, mikor futhatunk össze mi is önállóan serénykedő Isuzukkal az autópályán…