Szelek szárnyán

Kicsivel nagyobb lett, maradhat? De még mennyire! Mintegy 24 centiméterrel megnyújtott orrkialakításával a Volvo FH Aero optimálisan használja ki az Európai Unió járműhosszúságra vonatkozó, új szabályzása adta lehetőségeket. A Volvo FH – a VIARENT flottájának oszlopos tagjaként – legújabb generációjában vérbeli high-tech aerodinamikai megoldásokat vonultat fel a Volvo Trucks „boszorkánykonyhájából”.

Közzétéve:

Szó szerint „légből kapott” fejlesztésekkel mutatkozhatott be a Volvo FH Aero, vezetőfülkéjének egyes aerodinamikai „varázslatait” ugyanis éppen a repülőgépiparban bevált koncepcióként vették át a tervezők. A 2025-ös Zöld Teherautó Díjat („2025 Green Truck Award”) is méltán kiérdemelt modellsorozat ily módon is hozzájárul a légellenállás, s ezzel az üzemanyag-fogyasztás és a szén-dioxid-kibocsátás jelentős további mérsékléséhez. Ez a komoly elismerés azonban a Volvo legújabb aerodinamikai megoldásai első igazi próbájaként is szolgált.

Beszédes számok

A fülke körüli légáramlásokat stabilizáló különböző idomok, a meghosszabbított légterelők és az átdolgozott oldalburkolatok egyaránt diszkrét és esztétikus megoldások – ám mindenekelőtt hatékony eszközök az aerodinamikai tulajdonságok javítására. A gyakorlatban ez nem kevesebbet jelent az üzemanyag-fogyasztás, s ezzel a szén-dioxid-kibocsátás akár kétszázalékos csökkenésénél, ami természetesen a nagyobb hatótávban is megjelenik. Mivel mindez a típus eleve színvonalas gazdaságossági mutatóin felül értendő, új aerodinamikai fejlesztéseivel az új Volvo FH Aero összességében akár hét százalékkal is mérsékelheti fogyasztását a hagyományos fülkéjű elődjéhez képest. Az új megoldások különböző kombinációit máris felfedezhetik a takarékos nehézkategóriájú teherautókat kereső ügyfelek a Volvo FH és FH Aero, illetve – az áramlásstabilizáló fülkeidomok kivételével – a Volvo FM modelleken is. A fejlesztések hajtáslánctól függetlenül, vagyis az említett sorozatok elektromos, illetve gáz- és dízelüzemű változatain is megjelennek.

Légterelés mesterfokon

Jól tudjuk, a fejlett szimulációkra és szélcsatorna-mérésekre fordított idő és energia mindig megtérül. Nincs ez másként az FH Aero esetében sem, olykor pedig a legkevésbé feltűnő megoldások bizonyulnak a leghatékonyabbnak. A legjelentősebb újítást ugyanis a fülke légáramlás-stabilizátorai jelentik, amelyek az A oszlopon, a szélvédő mellett sorakoznak. Ez a régió rendkívül fontos a légellenállás szempontjából, ahol egyébként a Volvo Trucks új visszapillantó kamerarendszere (Volvo Camera Monitor System) révén is új távlatok nyíltak. Az A oszlopokon gondosan kiformált, kis méretű és ferde állású idomokból álló mintázat hatékonyan szabályozza a fülke sarokélei körül kialakuló légáramlásokat. A mikroszinten optimalizált áramlási képek végül makroméretű hatásokban összegződnek, ami a jövő aerodinamikai koncepcióinak fejlesztését is alapjaiban határozhatja meg.

Egy kis matek

Az eddig megszokottaktól alapvetően eltérő gondolkodásmód egészen meglepő eredményekkel is szolgál. A repülőgépeken, szélturbinákon vagy akár Formula–1-es versenyautókon is általánosan alkalmazott technikával ugyanis korántsem ért még véget a fejlesztések sora. Miközben a fülke említett légáramlás-stabilizáló idomai jóval előnyösebbé alakítják a teherautó elejének aerodinamikai viszonyait, két további fejlesztés számára is kedvezőbb feltételeket teremtenek. Az egyik a fülkehátfal körüli oldalsó és tetőlégterelők rendszere. A függőleges fülkehosszabbító légterelők tekintélyes 50 milliméterrel megnyújtott idomai tovább szűkítik a fülkehátfal és a pótkocsi közötti rést. A teljes körű aerodinamika további fontos elemei a tengelyek közötti oldalburkolatok, amelyek most még pontosabban illeszkednek a hátsó sárvédőkhöz. Ez a három aerodinamikai funkció immár matematikai tanulmányainkat is megcáfolja, az 1+1+1 > 3 algebrai nonszensz szerint egészítve ki egymást. A gyakorlatban ez annyit jelent, hogy a három megoldás alkotta rendszer pozitív hatása összességében nagyobbra adódik az egyes részkomponensek jelentette önálló előnyök összegénél.

Az új Volvo FH Aero példája is jól érzékelteti a légellenállás fogyasztásra – ezzel pedig a károsanyag-kibocsátásra és a hatótávra – kifejtett, már-már meglepően intenzív hatását. Amennyiben a vezetőfülke meghosszabbítása kifinomult aerodinamikai fejlesztésekkel is párosul, kiemelkedő üzemanyag- és elektromosenergia-hatékonyság érhető el – különösen is a nehézkategóriájú távolsági fuvarozás óriási futásteljesítményeinek léptékén. Aki a VIARENT rövid vagy hosszú futamidejű bérleti megoldásai mellett dönt, annak ezek az újdonságok hatalmas előnyt jelentenek. A bérleti díj ugyanis az üzemanyag-költségen kívül szinte minden költségtételt lefed, most pedig a Volvo FH újdonságaival még az üzemanyagszámla is jelentősen csökken majd. A VIARENT ügyfelei megint nyernek ezzel.





Megosztom másokkal

TRUCK NEWS

Szelek szárnyán

Kicsivel nagyobb lett, maradhat? De még mennyire! Mintegy 24 centiméterrel megnyújtott orrkialakításával a Volvo FH Aero optimálisan használja ki az Európai Unió járműhosszúságra vonatkozó, új szabályzása adta lehetőségeket. A Volvo FH – a VIARENT flottájának…

Csak stílusosan!

Praktikusak, gazdaságosak és strapabírók – lehetnek azonban emellett karakteresek is? Mi az hogy! Stílusos különlegességekkel rukkoltak elő a VIARENT kínálatának népszerű tagja, a Citroën Jumpy tervezői: speciális újdonságuk a márka legendás H-modelljét idéző külsővel érkezik.…

MI itt, MI ott – MI mindenütt!

Aligha újdonság, hogy napjainkban a mesterséges intelligencia (MI) szédületes tempóban tör mindenüvé utat magának. Különösen is sikeres a gépi tanulásként ismertté vált ága. Miért lenne ez másként a közúti áruszállítás brutális adatmennyiséget produkáló üzeme során?…

A VIARENT újabb lépést tett Szlovákiában: felvásárolta az MHC Mobility nehézjármű flottáját

A VIARENT – Közép-Európa meghatározó haszonjármű-bérbeadó vállalata – tovább erősíti jelenlétét Szlovákiában: sikeresen felvásárolta az MHC Mobility Slovakia nehézgépjármű flottáját. Az akvizíció stratégiai jelentőségű mérföldkő a vállalat régiós terjeszkedésében, és új szintre emeli szolgáltatási kapacitását…