Télen csak téli gumival!

Habár még javában tart a nyár, heteken belül beköszönt az ősz, ami a járművek üzemeltetésében a téli gumiabroncsok felszerelésének időszaka is. Az előrelátóbbak már októberben elvégzik a szezonális abroncscserét, ami a kishaszonjárművek esetében éppen olyan fontos, mint a személyautóknál. Az alábbiakban összefoglaljuk, hogy miért.

Közzétéve:

Ma már a személyautósok zöme az adott évszaknak megfelelő gumiabroncsokkal közlekedik. A kishaszonjárműveknél ez ugyanolyan lényeges a biztonság és a téli útviszonyok során is biztos továbbjutás érdekében. Egyéni üzemeltetők és kis, közepes vagy nagy flották számára sem érdemes a szezonális abroncsváltások költségét megtakarítani, hiszen már egy kisebb koccanás vagy elakadással elvesztegetett néhány óra is sokkal nagyobb károkkal járhat. Elég csak egy csomagkézbesítő vagy hűtött, illetve egyéb sürgős árut szállító furgonra gondolni. Egyébként a téli és a nyári gumik szezonális váltogatása nem jelent dupla költséget, hiszen megoszlik a futásteljesítmény a két garnitúra között, magyarul amíg az egyiket használjuk, addig a másik nem kopik.

Döntő különbség

A nyári és téli gumiabroncsok között több szempontból is számottevő a különbség. Egyrészt eltérő a keverékanyaguk, a téli gumik jóval nagyobb szilikatartalmuknak köszönhetően fagypont körüli és különösen az alatti környezeti hőmérsékleten nem keményednek fel annyira, mint a nyáriak, ezáltal lényegesen jobb a tapadásuk. Ezenkívül a futófelületi mintázatuk több barázdát tartalmaz a jobb vízelvezetés érdekében a télen jellemzően nedves útviszonyokhoz igazodva. Továbbá a mintázati blokkokat sűrű lamellák tagolják, amelyek jobb kapaszkodást biztosítanak havas, illetve jeges útfelületen. Mindezeknek köszönhetően tehát a téli abroncsok téli időjárásban száraz, nedves, havas, latyakos és jeges burkolaton is számottevően jobb tapadást, ezáltal biztosabb elindulást, gyorsítást, kanyarodást és lassítást eredményeznek. Számos teszt igazolja ezt, nem ritkán 30-40 százalékkal hosszabb fékutat mérnek nyári abroncsokkal csúszós felületeken, illetve hideg időben, mint téliekkel. Könnyen belátható, hogy egy vészhelyzet elhárításakor ez a különbség igencsak döntő lehet. Persze ez fordítva is igaz! Nyári hőségben, száraz aszfalton a fellágyult téli gumiabroncsok szó szerint kenődnek, a sűrű lamelláktól a mintázati blokkok jobban deformálódnak, ezáltal hasonlóan nagyobb fékutat eredményeznek. Az sem jó megoldás tehát, ha valaki egész évben téli gumiabroncsokkal közlekedik.

Kompromisszumos választás

Miután a személyautók körében egyre jobban terjednek a folyamatosan fejlődő képességű négyévszakos abroncsok, jó néhány éve kishaszonjárművek számára is egyre több gyártó kínál ilyen egész évben alkalmazható gumikat. Ne feledjük azonban, hogy ezek télen és nyáron is csak számottevő kompromisszumokkal használhatók, hiszen gyengébb tapadást nyújtanak, mint a szezonnak megfelelő abroncsok. Személyautók esetében is csak azoknak javasolják a szakértők a négyévszakos gumikat, akik évente keveset vezetnek, jellemzően városi forgalomban, nem nagy sebességgel közlekednek és kritikus útviszonyok esetén megtehetik járművük használatának mellőzését. Nos, ilyen a furgonok esetében aligha fordul elő, hiszen haszonjárműként folyamatosan rendelkezésre kell állniuk és általában sokat, illetve sietősen kell menniük.

Az összkerékhajtás nem helyettesíti a téli gumit

Nem ritka az összkerékhajtás a furgonok között, ám ez hamis biztonságérzetet adhat. Igaz, hogy csúszós úton sokkal könnyebben indulnak el és magabiztosabban gyorsulnak a 4×4-es haszonjárművek, kicsivel a kanyarokban is stabilabban viselkednek, azonban fékezéskor semmi előnyt nem nyújtanak. Éppen ezért az összkerékhajtású furgonokat és pickupokat is ugyanúgy javasolt a szezonnak megfelelő abroncsokkal felszerelni, mint kétkerékhajtású társaikat. Sőt, szükség esetén a hólánc felszerelését sem ajánlott megspórolni, hiszen mély hóban vagy jégpáncélon ugyanúgy nemcsak elindulni kell tudni, hanem biztonságosan megállni is. A legjobb tehát, ha a kishaszonjárművek üzemeltetői, illetve vezetői is időben felkészülnek a télre, a fagyos idő beállta előtt felszereltetik minden kerékre a jó minőségű téli gumiabroncsokat, beteszik a gépjárműbe a hóláncot, majd, ha rosszra fordul az időjárás és beköszöntenek a mostoha útviszonyok, akkor annak megfelelő elővigyázatossággal, technikával és figyelemmel közlekednek. Tavasszal pedig tanácsos visszaváltani a nyári abroncsokra. Ha csak egy apró koccanást sikerül ezáltal elkerülni, már megérte!





Megosztom másokkal

TRUCK NEWS

Sétagalopp vele a munka

Bemutatta a Daimler Truck japán leányvállalata, a Fuso az évtizedek óta igen sikeres Canter kisteherautó legújabb generációját. A típus az új biztonsági és kényelmi funkciók mellett további konfigurációs lehetőségekkel bővült, és mindez persze az akkumulátoros…

Eskü’ gyári!

Úgy néz ki a Volkswagen Caddy Edition, mintha egy tuningműhelyből gördült volna ki, pedig ez csak a Volkswagen Haszonjárművek legújabb különleges kiadása. Az ízléses optikai tuning a kisáruszállító kivitelekhez is éppúgy elérhető, mint a családi…

Pillantás a jövőbe

Napjainkban a haszonjárműiparban három terület mozgatja leginkább a fenntartható jövőt célzó fejlesztéseket: a tisztán elektromos hajtás a károsanyag-kibocsátás csökkentéséért, az önvezetés a közlekedésbiztonság fokozása érdekében és a digitalizáció a hatékonyabb üzemeltetés támogatására. Ezek közül az…

Dobogós célkitűzések

Minden korábbinál gyorsabb ütemben változik a világ és vele együtt az igényeink is. Erre reagált kiemelkedő rugalmassággal a Delta-Truck Kft., amikor bevezette a Ford Trucks Rent szolgáltatást. Ennek részleteiről, valamint az új Ford F-Line típusról…

Korlátok nélkül

Jelentősen kibővítette tisztán elektromos hajtású teherautóinak kínálatát az MAN, amelyet az idei IFAT kommunális szakkiállításon mutatott be. Az eTGX és eTGS ezáltal már fülke-alvázként is sokféle tengelytávolsággal, fülkével, motorteljesítménnyel, akkumulátorcsomaggal, töltőcsatlakozó-elhelyezéssel és az adott alkalmazáshoz…

Belső égésű alternatívák

Más gyártókkal egyetértésben a Volvo Trucks is régóta azt vallja, hogy nem lehet egyetlen alternatív hajtási móddal földrajzi és felhasználási értelemben is minden téren kiváltani a mai dízelmotorokat. Ehelyett az összes életképes alternatívára szükség lesz,…

Ne szalassza el a legjobb ajánlatainkat

Iratkozzon fel hírlevelünkre és tájékoztatjuk akcióinkról, újdonságainkról.

Tovább a feliratkozásra