Télen csak téli gumival!

Habár még javában tart a nyár, heteken belül beköszönt az ősz, ami a járművek üzemeltetésében a téli gumiabroncsok felszerelésének időszaka is. Az előrelátóbbak már októberben elvégzik a szezonális abroncscserét, ami a kishaszonjárművek esetében éppen olyan fontos, mint a személyautóknál. Az alábbiakban összefoglaljuk, hogy miért.

Közzétéve:

Ma már a személyautósok zöme az adott évszaknak megfelelő gumiabroncsokkal közlekedik. A kishaszonjárműveknél ez ugyanolyan lényeges a biztonság és a téli útviszonyok során is biztos továbbjutás érdekében. Egyéni üzemeltetők és kis, közepes vagy nagy flották számára sem érdemes a szezonális abroncsváltások költségét megtakarítani, hiszen már egy kisebb koccanás vagy elakadással elvesztegetett néhány óra is sokkal nagyobb károkkal járhat. Elég csak egy csomagkézbesítő vagy hűtött, illetve egyéb sürgős árut szállító furgonra gondolni. Egyébként a téli és a nyári gumik szezonális váltogatása nem jelent dupla költséget, hiszen megoszlik a futásteljesítmény a két garnitúra között, magyarul amíg az egyiket használjuk, addig a másik nem kopik.

Döntő különbség

A nyári és téli gumiabroncsok között több szempontból is számottevő a különbség. Egyrészt eltérő a keverékanyaguk, a téli gumik jóval nagyobb szilikatartalmuknak köszönhetően fagypont körüli és különösen az alatti környezeti hőmérsékleten nem keményednek fel annyira, mint a nyáriak, ezáltal lényegesen jobb a tapadásuk. Ezenkívül a futófelületi mintázatuk több barázdát tartalmaz a jobb vízelvezetés érdekében a télen jellemzően nedves útviszonyokhoz igazodva. Továbbá a mintázati blokkokat sűrű lamellák tagolják, amelyek jobb kapaszkodást biztosítanak havas, illetve jeges útfelületen. Mindezeknek köszönhetően tehát a téli abroncsok téli időjárásban száraz, nedves, havas, latyakos és jeges burkolaton is számottevően jobb tapadást, ezáltal biztosabb elindulást, gyorsítást, kanyarodást és lassítást eredményeznek. Számos teszt igazolja ezt, nem ritkán 30-40 százalékkal hosszabb fékutat mérnek nyári abroncsokkal csúszós felületeken, illetve hideg időben, mint téliekkel. Könnyen belátható, hogy egy vészhelyzet elhárításakor ez a különbség igencsak döntő lehet. Persze ez fordítva is igaz! Nyári hőségben, száraz aszfalton a fellágyult téli gumiabroncsok szó szerint kenődnek, a sűrű lamelláktól a mintázati blokkok jobban deformálódnak, ezáltal hasonlóan nagyobb fékutat eredményeznek. Az sem jó megoldás tehát, ha valaki egész évben téli gumiabroncsokkal közlekedik.

Kompromisszumos választás

Miután a személyautók körében egyre jobban terjednek a folyamatosan fejlődő képességű négyévszakos abroncsok, jó néhány éve kishaszonjárművek számára is egyre több gyártó kínál ilyen egész évben alkalmazható gumikat. Ne feledjük azonban, hogy ezek télen és nyáron is csak számottevő kompromisszumokkal használhatók, hiszen gyengébb tapadást nyújtanak, mint a szezonnak megfelelő abroncsok. Személyautók esetében is csak azoknak javasolják a szakértők a négyévszakos gumikat, akik évente keveset vezetnek, jellemzően városi forgalomban, nem nagy sebességgel közlekednek és kritikus útviszonyok esetén megtehetik járművük használatának mellőzését. Nos, ilyen a furgonok esetében aligha fordul elő, hiszen haszonjárműként folyamatosan rendelkezésre kell állniuk és általában sokat, illetve sietősen kell menniük.

Az összkerékhajtás nem helyettesíti a téli gumit

Nem ritka az összkerékhajtás a furgonok között, ám ez hamis biztonságérzetet adhat. Igaz, hogy csúszós úton sokkal könnyebben indulnak el és magabiztosabban gyorsulnak a 4×4-es haszonjárművek, kicsivel a kanyarokban is stabilabban viselkednek, azonban fékezéskor semmi előnyt nem nyújtanak. Éppen ezért az összkerékhajtású furgonokat és pickupokat is ugyanúgy javasolt a szezonnak megfelelő abroncsokkal felszerelni, mint kétkerékhajtású társaikat. Sőt, szükség esetén a hólánc felszerelését sem ajánlott megspórolni, hiszen mély hóban vagy jégpáncélon ugyanúgy nemcsak elindulni kell tudni, hanem biztonságosan megállni is. A legjobb tehát, ha a kishaszonjárművek üzemeltetői, illetve vezetői is időben felkészülnek a télre, a fagyos idő beállta előtt felszereltetik minden kerékre a jó minőségű téli gumiabroncsokat, beteszik a gépjárműbe a hóláncot, majd, ha rosszra fordul az időjárás és beköszöntenek a mostoha útviszonyok, akkor annak megfelelő elővigyázatossággal, technikával és figyelemmel közlekednek. Tavasszal pedig tanácsos visszaváltani a nyári abroncsokra. Ha csak egy apró koccanást sikerül ezáltal elkerülni, már megérte!





Megosztom másokkal

TRUCK NEWS

Humbaur újdonságok

Évtizedek óta bátran fordulhatunk a Humbaur GmbH családi vállalkozáshoz, amennyiben az átlagosnál igényesebb pótkocsival vagy felépítménnyel szeretnénk járműparkunkat bővíteni. Sőt, akkor is jó helyen kopogtatunk a németeknél, amennyiben teljesen egyedi igényeink megvalósításáról álmodunk.

Nagyratörő célokhoz

Talán mára senkinek nem kérdéses, hogy az Európai Unió által kitűzött környezetvédelmi célok eléréséhez a közlekedés villamosítása szükséges. Nem kis feladat ez, ám ezen az úton nemcsak az akkumulátor visz majd előre minket. Egy aprócska…

Életek védelmében

Idén júliusban életbe lépett az általános járműbiztonsági rendelet legfrissebb módosítása, amely szigorúbb biztonsági előírásokat vezetett be a haszonjárművek számára. A rendelet célja a közúti közlekedés biztonságának jelentős növelése az Európai Unióban.

A jövő kapujában

Több tízmillió dolláros szerződést hoz tető alá az Isuzu japán járműgyártó a Gatik önvezető technológiák fejlesztésével foglalkozó amerikai vállalattal. A befektetés célja önvezető közép- és nehézkategóriás teherautók kifejlesztése a már most is létező automatizált szállítási…

Sétagalopp vele a munka

Bemutatta a Daimler Truck japán leányvállalata, a Fuso az évtizedek óta igen sikeres Canter kisteherautó legújabb generációját. A típus az új biztonsági és kényelmi funkciók mellett további konfigurációs lehetőségekkel bővült, és mindez persze az akkumulátoros…