Teljesen elektromos kiszolgálás

Több szempontból is különleges üzemanyag-szállító szerelvény állt üzembe a stuttgarti repülőtéren. Egyrészt a Mercedes-Benz eEconic nyerges vontató az alacsonyra süllyesztett fülkéjével jól elfér a repülőgépek szárnya alatt, tisztán elektromos hajtásával pedig helyileg nulla károsanyag-kibocsátással működhet. Másrészt az Esterer félpótkocsi akár 40 ezer liter üzemanyaggal is feltölthető, míg elektromos hajtású szivattyúja közvetlenül a vontató akkumulátoraiból kapja az energiát.

Közzétéve:

Triplán úttörőnek számít ez az üzemanyag-szállító szerelvény, hiszen a nyerges vontatója az első olyan repülőtéri üzemanyag-szállító jármű, amely a Daimler Truck valamelyik sorozatgyártású, tisztán elektromos hajtású típusán alapul, a félpótkocsija az Esterer első teljesen elektromos tartányos járműve, valamint ez a stuttgarti repülőtér első ekkora kategóriájú, teljesen elektromos működésű üzemanyag-szállító eszköze. A villanymotoros hajtás persze nemcsak a helyileg nulla károsanyag-kibocsátás, hanem a kisebb zaj- és hőkibocsátás miatt is előnyös ezen az alkalmazási területen a jármű közelében dolgozó személyzet számára. Mindemellett az 50 tonna legnagyobb megengedett össztömeg is különlegessé teszi ezt a szerelvényt.

Kedvező kezdeti tapasztalatok

Az üzemeltető, vagyis a Skytanking regionális vezetője már arról is beszámolt, hogy gördülékenyen sikerültek az első tesztek az új üzemanyag-szállítóval. A szerelvény az akkumulátorok töltése, a kerozinfeltöltés és a repülőgépek tankolása során is egyszerűen és biztonságosan kezelhető. Az eEconic az akkumulátorcsomag nagy kapacitásának köszönhetően legalább egy napot végigdolgozhat köztes rátöltés nélkül. Az Esterer tartányos félpótkocsijából a percenként 1500 literes átfolyási kapacitás eredményeként akár húsz perc alatt is megtankolható egy átlagos méretű utasszállító gép.

Továbbá az eEconic csupán 2,8 méter teljes magasságának köszönhetően a jármű teljesen beállhat a repülőgépek szárnya alá, így a személyzet közvetlenül a szárnyakba épített üzemanyagtartályok alatt tartózkodhat a tankolás során. A nagy üvegfelületek, az alacsony üléshelyzet és a teljes magasságában üvegezett jobb oldali ajtó pedig rendkívül jó kilátást biztosít a járművezetőnek, amikor a forgalmas repülőtéri előtéren közlekedik. Az olyan korszerű vezetéstámogató rendszerek, mint az ötödik generációs automatikus vészfékrendszer, szintén jó szolgálatot tehetnek a sűrű reptéri forgalomban.

Mintaprojekt

Mindezeknek köszönhetően az új üzemanyag-szállító szerelvény munkába állítása fontos mérföldkő a stuttgarti repülőtér életében. A létesítmény vezetősége ugyanis célul tűzte ki, hogy 2040-re teljesen megszűnteti a közvetlen üvegházgáz-kibocsátását, 2030-ra pedig klímasemlegessé teszi a repülőgépek teljes földi kiszolgálását. Ennek érdekében hamarosan az utasszállító buszokat és a csomagszállító vontatókat is akkumulátoros elektromos járművekre cserélik majd a Finalize! projekt keretében. Ezzel a stuttgarti repülőtér más repülőterek, sőt, más iparágak számára is követendő példát mutat.





Megosztom másokkal

TRUCK NEWS

Hat évtized az élen

Nagy napot, egy kerek évfordulót ünnepelhettünk idén augusztus elején, ugyanis 1965. augusztus 9-én gördült le Langleyben a gyártósorról az első Ford Transit. Akkoriban még aligha gondolta bárki, milyen nagy hatást gyakorol majd a VIARENT palettáján…

Egyre ügyesebb őrangyalok

Aligha tartottak nyári szünetet babérjaikon ülve a magas fokú megbízhatóságáról és kiemelkedő biztonságáról közismert Volvo Trucks tervezői. A VIARENT bérautó-kínálatának egyik legnépszerűbb nehéz-teherautós márkája ugyanis mindjárt két új biztonságtechnikai fejlesztéssel is előrukkolt a nyár derekán.

Önállóan az autópályán

Illusztris társaságban folytatja intenzív fejlesztőmunkáját az automatizált vezetés területén a Delta-Truck Kft. által is forgalmazott Isuzu. A japán high-tech szektor kiválóságaiként – két japán minisztérium megbízásából – négy technológiai vállalat indíthatott közúti teszteket nehézkategóriájú tehergépkocsik…

Tiszta zónák – 2. rész

Cikkünk előző részéből már képet alkothattunk arról, mennyire sokrétű és jövőbe mutató a károsanyag-kibocsátás, illetve a korlátozott kibocsátási zónák (LEZ) témaköre. A városi teherszállítás előtt álló hatalmas kihívás tétje nem kevesebb, mint a jövő egészséges…

Tiszta zónák – 1. rész

Kevés izgalmasabb kérdés vetődik fel napjainkban a teherszállítás háza táján, mint a károsanyag-kibocsátás, illetve a korlátozott kibocsátási zónák témája. Az intenzív viták nyomán évről-évre több és több ilyen övezet jön létre, egyre közelebb hozva a…

Terepen is „zölden”

Sikert sikerre halmoz a VIARENT kínálatban is méltán nagy népszerűségnek örvendő Ford Transit kis, egyben a Transit Connect nagy testvére, a Ford Transit Custom. Az immár 2012 óta töretlenül hódító modellsorozat újabb bravúrként a Volkswagen…